Gå til innhold

Anders Behring Breivik vurdert som tlilregnelig av rettspsykiatrene i runde 2.


Anbefalte innlegg

OK, hvis psykiaterne konkluderer med at han er paranoid schizofren, så kan jeg ikke så mye annet enn å kjøpe den forklaringen.

 

Det var noen gode poenger, f.eks.:

 

- Han føler seg utvalgt til å bestemme hvem som skal leve og hvem som skal dø, og han hevder seg utpekt til å frelse sitt folk.

 

 

Kan Jesus også ha vært schizofren?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg føler et sinne. Fy faen!

 

Lest på twitter: "At ABB er utilregnelig, bekrefter også galskapen i det islamofobe tankegodset han har omfavnet."

Godt sagt.

Ja, for så vidt enig - men kommer denne diagnosen på grunn av at de er uenige med han rent politisk?

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Dette er misbruk av psykiatrien.

 

 

 

- De konkluderer med at Breivik gjennom en lengre periode har utviklet sykdommen paranoid schizofreni. De sakkyndige beskriver en person som befinner seg i sitt eget vrangforestillingsunivers, alle hans tanker og handlinger styres av disse vrangforestillingene.

 

Folk som går i kloster lar seg også styre av kun en ting på alle områder i livet. Hva med de som er ekstremt fokusert på trening og skiløp. Skal de også tvangsinnlegges?

Du blander vel strengt tatt begreper nå. Det er enormt forskjell på en monk eller atlet og en som lider av en psykisk sykdom.

Lenke til kommentar

 

Folk som går i kloster lar seg også styre av kun en ting på alle områder i livet. Hva med de som er ekstremt fokusert på trening og skiløp. Skal de også tvangsinnlegges?

 

Er de en fare for samfunnet??

"Tvangsinnlagt fordi han kunne skade noen ved å gå for mye på ski".

Tror aldri Northug har vært borti tanken på å drepe folk som ikke liker å gå ski..

 

Og folk med ekstremt fokus på trening, som f.eks vises i noen spiseforstyrrelser kan faktisk bli tvangsbehandlet, fordi det kan oppstå fare for eget liv! Men de blir selvfølgelig ikke satt sammen med folk som Breivik som er til fare for andre!

 

Kan Jesus også ha vært schizofren?

Godt mulig ;)

Endret av _Hedvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler et sinne. Fy faen!

 

Lest på twitter: "At ABB er utilregnelig, bekrefter også galskapen i det islamofobe tankegodset han har omfavnet."

Godt sagt.

Ja, for så vidt enig - men kommer denne diagnosen fordi de er uenige med han rent politisk?

Selvfølgelig ikke. Psykiaterne har diagnostisert ham slik fordi de mener at ABB er psykotisk.

Lenke til kommentar

Han kan vel bli lagt inn på lukket avdeling, og holdt der under tvang.

 

Selv om det hadde vært digg å se ham i fengsel er det jo like mye straff for han å sitte der inne? Han blir jo fjernet fra samfunnet så vi vil ikke se noe mer til han...

 

Han vil heller ikke bli "frisk" etter et år - så tenker at dette kanskje er like greit.

 

Tenk så kjipt for han om han forstår at han blir sett på som gal da. Han vil jo bare redde nordmenn fra de farlige ikkenordmennene. Tenker det blir straff nok i seg selv...

Lenke til kommentar

Det er ikke meningsløst å sende en syk mann på sykehus.

Men i og med at dette er en psykisk sykdom, synes jeg at han like godt kan bli sendt til fengselet. Ingen vil dra noen som helst for nytte ut av å behandle ham, ettersom at han aldri vil kunne bli sluppet fri uansett.

Syke mennesker hører ikke hjemme i fengsel da fengsler ikke kan håndtere slikt.

Han har jo åpenbart "klart" seg frem til nå, og jeg ser ingen spesiell grunn til at han ikke skal kunne klare seg i fengsel. Selv om han vil bli hånet og utsatt for vold, blir det nesten en naturlig del av straffen, som han har gjort seg mer enn fortjent til. Han trenger ikke håndtering, han bør bli innestengt slik at han ikke kan skade andre mennesker igjen. Jeg kjenner flere medlemmer i AUF som mener at dette er utrolig urettferdig, og ofrene trenger å se at han blir innestengt som en del av terapien.

Lenke til kommentar

Jeg unner faktisk ikke den mannen behandling, unner han ikke livet.

Mine skattepenger(uansett hvor lite) skal ikke gå til å holde den mannen i livet. Jeg ønsker han ikke noe godt, og jeg ønsker han ingen muligheter for å få hjelp.

 

Nå syns jeg ikke vi kan dømme brevik til døden.

 

Men siden han er på sykehus, kan man vel gi han tilgang til f.eks giftsprøyte eller gi han tilgang å ta sitt liv.

 

Siden jeg syns det er jo rart om noen i heletatt gidder å bruke våres skattepenger på en person som er bare ute etter å rydde opp i samfunnet.

 

Hvorfor ble han ikke kontaktet før terrorangrepet?

Eller stoppet tidligere?

Lenke til kommentar

Litt snodig for menigmann (som meg) at han blir regnet som utilregnelig. Men jeg tolker ordet "utilregnelig" som f.eks. i "utilregnelig i gjerningsøyeblikket", sånn sett virker det rart at han skulle vært utilregnelig over så lang tid.

 

For meg er ikke ABB sinnsforstyrret i den forstand at han ser rosa elefanter og lignende, men han har hatt en dårlig oppvekst som gjør at han mangler empati og forståelse for andre mennesker. Dette kombinert med dårlige erfaringer med innvandrere, gjenger osv gjorde at han fikk et underliggende hat/frykt for utlendinger. Uten altfor mange nære venner ble internett "redningen" hvor han fikk inspirasjon og kunne forme sine meninger, som grovt sett var at muslimer skulle ta over Europa med hjelp fra eliten/sosialistene.

 

Med andre ord, jeg synes han burde blitt regnet som strafferettslig tilregnelig. Sånn som det nå ble så kan man jo si at alle mordere (som planlegger mord i forkant) er utilregnelige hvis de har en dårlig oppvekst og et spesifikt/sjeldent fiendebilde. Imo.

Endret av mofomofo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På tide at lavkarbofolkene også legges inn.

 

Den dagen en lavkarbo entusiast dreper andre mennesker fordi han mener de ikke følger den rette livsstil, han utnevner seg selv som lavkarbo-kongen og bruker 9 år på å utforme en taktikk for å få alle til å slavisk følge lavkarbo-diett så blir nok denne personen lagt inn også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en grunn til at du ikke svarer folk tomkjetil? Er du virkelig ikke enig at det er forskjell på folk med en besettelse og folk med en besettelse som er med på å ta liv?

Jeg kan ikke svare på alle innlegg som referer til mine. Da får jeg ikke gjort annet. Ingen andre heller gjør det, så ikke ta det peronlig.

 

Om han er farlig eller ikke er vel ikke poenget med diagnosen. Diagnosen skal være uavhengig av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Fælt og si, men syns denne beskrivelsen passet skremmende bra utifra hva jeg vett:

paranoid schizofreni, psykisk lidelse som gjerne opptrer i 40-årsalderen og gir seg utslag i vrangforestillinger som storhets- og forfølgelsesforestillinger eller barokke forestillinger om kroppens tilstand og sykdommer, regelmessig ledsaget av hallusinasjoner. Sykdomsutviklingen går ofte sent, slik at det kan gå både 10 og 20 år uten at det skjer noen personlighetsoppløsning eller synlig tegn på sløvhet. Paranoid schizofreni ansees som relativt godartet. Behandlingsmulighetene er bedret etter innføring av antipsykotiske medikamenter (nevroleptika) og aktive miljøterapeutiske metoder i psykiatriske sykehus og klinikker. Pasientene kan nå som regel tilbringe en vesentlig del av sin sykdomsperiode utenfor institusjon, til dels også i arbeid.

 

En annen ting med at han har offisielt fått diagnosen som psykisk syk, er at troverdigheten hans svekkes i hans egne øyne.

For de pårørende betyr jo dette selvfølgelig ingenting.

Lenke til kommentar

Om han er farlig eller ikke er vel ikke poenget med diagnosen. Diagnosen skal være uavhengig av det.

 

Jeg kan til en viss grad være enig med den logikken ja. Men mener nå det er en del av hans diagnose at han faktisk går til slike lengder, som drap på de han er uenige med. Det gjør ikke helse/idretts-fanatikere. Ingen har gjort det ennå i hvertfall. Det at han er farlig er dermed en konsekvens av hans "symptomer".

 

E: Og så er det vel en del med ressursbruk. Kan godt hende fanatikere på andre områder kan ha diverse diagnoser de og, men er det hensiktsmessig å "helbrede" dem, f. eks stenge dem inne, når de ikke er til skade?

Endret av _Hedvig
Lenke til kommentar

Han har jo åpenbart "klart" seg frem til nå, og jeg ser ingen spesiell grunn til at han ikke skal kunne klare seg i fengsel. Selv om han vil bli hånet og utsatt for vold, blir det nesten en naturlig del av straffen, som han har gjort seg mer enn fortjent til. Han trenger ikke håndtering, han bør bli innestengt slik at han ikke kan skade andre mennesker igjen. Jeg kjenner flere medlemmer i AUF som mener at dette er utrolig urettferdig, og ofrene trenger å se at han blir innestengt som en del av terapien.

Han har ikke klart seg i det hele tatt.

 

Og, om han da vil dømmes til tvungent psykisk helsevern, vil han jo ikke akkurat ende opp på en poliklinikk.

Lenke til kommentar

Det blir ikke brukt mer skattepenger på Breivik om han sitter på psykiatrisk enn fengsel vil jeg tro.

 

 

Ikke?

Fengsel: Mat, oppfølging, lufting osv.

 

Psykiatrisk lukket avd.: Mat, oppfølging av lege/psykiater, lufting, medsiner, tester +++

Spør du meg er det åpenlagt at det blir høyere kostnader ved en psykiatrisk avdeling.

 

Men, når det er sagt. Så ønsker jeg ikke den mannen livet, jeg snakker ikke om å gi han dødsdom. Hvis han noen gang kommer ut, eller blir satt i noe annent enn lukket avd. Så blir den mannen drept. Det tror jeg ikke det er noe tvil om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...