Gå til innhold

Anders Behring Breivik vurdert som tlilregnelig av rettspsykiatrene i runde 2.


Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke hvordan hans mentale tilstand kan spille noen rolle her, med mindre noen har hjernevasket og programmert ham til å gjøre det han gjorde.

 

Om de mener han er i stand til å utføre en slik operasjon, samtidig som han ikke er tilregnelig, så håper jeg for all del de også ser det slik at han aldri noensinne kan stoles på, og aldri kan slippes fri.

Endret av KarlRoger
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må vi jo ta forbehold om at vi på utsida ikke har all infoen om ham tilgjengelig. Men jeg kan ikke se annet enn at dette handler om personlighetsforstyrrelser, ikke psykose.

 

Jeg tipper det har med at han har et totalt forskrudd syn på virkeligheten. Han anerkjenner jo ikke samfunnet som sådan og svarer ikke for noen instans oppnevnt av det.

Han veit som nevnt over utmerket godt hva han har gjort men satt i kontekst av hans virklighetsoppfattelse så betyr det vel antagelig at de derfor vurderer ham til å være rallende gal.

 

I så fall, skal man sette diagnoser på alle i "kontra-jihadist"-miljøene? Uholdbart, selv for oss som er veldig politisk uenige med den leiren.

 

Om man skulle følge den tanken ut, blir det da snakk om at personer pådrar seg vrangforestillinger i effekt av å isolere seg innenfor fora hvor alle klapper hverandre på ryggen over de samme forestillingene og blir mer opptatt av å bekrefte dem enn å sjekke ut om de stemmer eller ikke (ekkokammeret)? Har aldri hørt ordet psykose brukt om sånt, for meg blir det feil. Men i teorien kunne det kanskje vært en variant av dette, folie a plusieurs:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Folie_%C3%A0_deux

 

Men veien blir litt for kort til å skulle sette diagnoser på alle som tolker verden annerledes enn en selv - som i bunn og grunn er det uenighet handler om.

Endret av Onkel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er dette for noe ufundert synsing av psykologer og psykiatere? Litt av en vitenskap!

 

Hvordan kan en person som planlegger og bygger noe som det han gjorde, være utilregnelig? Minner om saken mot Hamsun etter krigen. Alle som er mot flerkultur er psykisk syke. Nå har vi fått sovjettilstander i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At han har planlagt aksjonen lenge er egentlig ikke et argument for at han skulle være utilregnelig, da psykoser ikke nødvendigvis bare inntreffer i korte perioder.

 

Må innrømme jeg er overrasket, og "hevndelen" i hjernen min skuffet, men rettspsykiaterene vet jo faktisk mye mer om saken og om Breivik enn oss, som bare får servert deler gjennom media.

 

Og straff får han jo, selv om det ikke er "vanlig" fengselstraff. Det er egentlig ikke store forskjellen å være på tvungen psykiatriavdeling. For å tenke litt barnslig hevngjerrig igjen, så tror jeg egentlig denne straffen føles verre for Breivik.

""Paradoksalt nok vil nok rapportens konklusjoner virke som den hardeste straffen for terroristen selv. Å få sine megalomane planer og sitt grandiose prosjekt diagnostisert som psykotiske vrangforestillinger som må behandles av leger, er ikke egnet til å klø hans sykelige ego" - Anders Giæver

 

Hvordan kan en person som planlegger og bygger noe som det han gjorde, være utilregnelig? Minner om saken mot Hamsun etter krigen. Alle som er mot flerkultur er psykisk syke. Nå har vi fått sovjettilstander i Norge.

 

Du tror ikke at noe om drap av 77 mennesker også er inne i bildet da? Og ikke bare det at han var i mot flerkultur...?

Endret av _Hedvig
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tipper dette er et politisk trekk.

 

Myndighetene har behov for å si at man må være syk i hodet for å tenke som Breivik. Det vil si at hvis du har tilsvarende tanker, er du også sinnssyk. Å si at han var tilregnelig, ville på en måte gitt legitimitet til tankene hans, at en fornuftig person kan tenke som ham.

 

Jeg vet selvsagt ikke så mye om saken som rettspsykiaterne, og jeg er ikke psykiater.. men jeg registrerer at vi har ulike syn på hva som kvalifiserer som tilregnelig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva er dette for noe ufundert synsing av psykologer og psykiatere? Litt av en vitenskap!

 

(...)

 

Alle som er mot flerkultur er psykisk syke.

 

Ufunderte påstander (oh the irony)? :) Eller har du noe som taler for det, annet enn at du ikke liker konklusjonen?

 

Nå liker ikke jeg den heller. Men de har tross alt hatt mer informasjon om ham enn det vi har.

Lenke til kommentar

Tror nok brevik blir satt sammen andre folk av hans type.

 

Selv vet jeg ikke selv hva man skal synes, men er jo litt merkelig hvis man slipper billig unna.

 

Nå vet jeg ikke hva som ble lagt i grunn for den avgjøelsen, men mistenker dårlig oppvekst kan ha noe betyning her, eller at hans måte å være på er langt fra normalt.

Lenke til kommentar

Hva vil egentlig tvungen psykisk helsevern medføre i praksis?

 

Jeg er ingen ekspert, men kan vel svare litt.

Han må sitte inne på et lukket psykiatrisk sykehus, som egentlig på mange måter er som fengsel, bare med leger. Hvert tredje år (?) vil saken hans taes opp til vurdering, om det skal fortsettes med videre behandling eller løslatelse. Det er mulig å bli sittende på livstid hvis man kommer til konklusjonen om at det er fare for gjentagelse.

Lenke til kommentar

Tipper dette er et politisk trekk.

 

Kravene til dokumentasjon i sånne saker er såpass store at det vil bli veldig synlig veldig fort, om det har vært noen føringer her om å komme med en konklusjon som er politisk fundert og ikke faglig. De sakkyndige vil i så fall bli strippet for hele fagtroverdigheten sin, av et samlet fagfelt.

 

Jeg tipper jeg også, men det ville overrasket meg veldig om de tok en sånn risiko. Særlig når det i så fall bare ville vært for å sparke inn en så til de grader vidåpen dør: det er nesten ingen som deler det politiske synet til Breivik uansett.

Lenke til kommentar

Myndighetene har behov for å si at man må være syk i hodet for å tenke som Breivik. Det vil si at hvis du har tilsvarende tanker, er du også sinnssyk.

 

Så du mener altså hvis en av vi norske kan ha fordommer for folk for andre kulturer.

Så er vi like ille som breivik?

 

En ting er vel å tenke slik, annen ting er å fysisk gjøre det på en øy der folk ikke har et sted å gå til.

Lenke til kommentar

Det er mulig å bli sittende på livstid hvis man kommer til konklusjonen om at det er fare for gjentagelse.

 

For en mann som har fintet omgivelsene sine i ni år i strekk, skal det godt gjøres at noen vil tro på at han er kurert.

 

(Men joda, fagfolk har kommet til en overraskende konklusjon allerede her, så man kan vel ikke utelukke noe)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han må sitte inne på et lukket psykiatrisk sykehus, som egentlig på mange måter er som fengsel, bare med leger. Hvert tredje år (?) vil saken hans taes opp til vurdering, om det skal fortsettes med videre behandling eller løslatelse. Det er mulig å bli sittende på livstid hvis man kommer til konklusjonen om at det er fare for gjentagelse.

 

Problemer, er kan kan være god skuespiller også, ingen normale folk er som brevik.

Så han kan vel oppføre seg normalt med 5 års fengsel, også slippe ut.

 

Når kan først er ute, er det på igjen?

 

Jeg syns befokningen skal ha mere å si en brevik, om 86% av befolkningen mener at brevik skal sitte i fengsel livet ut, bør det bli bestemt.

 

Han har vel neppe tilgang til internett, eneste det han har sagt kan han si han angrer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva vil egentlig tvungen psykisk helsevern medføre i praksis?

Terapi, medisinering, det som psykiateren bestemmer er best egnet for å prøve og helbrede ham.

Han vil i praksis bli behandlet som en gal person.

Åja, men hvordan vil det være i forhold til normal fengselstraff? Vil det oppleves som like "jævlig"?

Lenke til kommentar

Myndighetene har behov for å si at man må være syk i hodet for å tenke som Breivik. Det vil si at hvis du har tilsvarende tanker, er du også sinnssyk.

 

Så du mener altså hvis en av vi norske kan ha fordommer for folk for andre kulturer.

Så er vi like ille som breivik?

 

 

 

 

Jeg mener at det er det myndighetene ønsker å fortelle deg. Er du imot politikken deres, må det være noe feil i hodet på deg. Er du med nå? ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...