Gå til innhold

Anders Behring Breivik vurdert som tlilregnelig av rettspsykiatrene i runde 2.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakker vi her om et miljø hvor det anses som moderat å mene at staten er en konspirasjon som driver undertrykkelse av sine borgere og hvor vold mot store mengder uskyldige er et akseptabelt virkemiddel?

 

Og dette er folk som mener islam er samfunnsødeleggende?

 

Nå er merkelapper på mental lidelse i stor grad sosiale konstruksjoner, på grunnlag av avvik i selvbilde eller verdensanskuelse som er av betydelig skade, fare eller plage for personen selv eller omgivelsene.

 

Så for å sette det på spissen... Hvis vi diagnostiserer et helt miljø her, hvor er problemet? :cool:

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Snakker vi her om et miljø hvor det anses som moderat å mene at staten er en konspirasjon som driver undertrykkelse av sine borgere og hvor vold mot store mengder uskyldige er et akseptabelt virkemiddel?

 

Og dette er folk som mener islam er samfunnsødeleggende?

 

Nå er merkelapper på mental lidelse i stor grad sosiale konstruksjoner, på grunnlag av avvik i selvbilde eller verdensanskuelse som er av betydelig skade, fare eller plage for personen selv eller omgivelsene.

 

Så for å sette det på spissen... Hvis vi diagnostiserer et helt miljø her, hvor er problemet? :cool:

 

Problemet kommer ved utøvelse av vold. Er ikke det åpenbart?

Lenke til kommentar

Problemet kommer ved utøvelse av vold. Er ikke det åpenbart?

 

Eh, si litt mer, hvis du mente at vi er uenige får jeg ikke øye på det...? Enten misforstår jeg, eller så misforstod du meg. Eller, det ene utelukker kanskje ikke det andre, gud forby.

 

Dette synes jeg forresten var en god kronikk - om forskjellen på servilitet, autopilot-trass (som er det samme som servilitet, bare med motsatt fortegn) og fri, kritisk, skeptisk tenkning. Veldig relevant for blant annet denne tråden! (Generelt altså, ikke til Tofagerl)

Lenke til kommentar

Nei, altså... Alt før volden (unntatt å lage en bombe) er på en måte OK. Skrive bullshit på nettet, who cares. Argumentere med ekstreme løsninger - feel free. Det er når du skader folk, eller planlegger å skade folk at du blir et problem.

 

Enig, men med et par viktige modifikasjoner: man kan vel også lide selv uten å skade andre.

 

Og man trenger ikke bruke fysisk vold for å skade andre. Sånn sett fins det ting som kan skrives og være skadelig. Mobbing (den ekte typen) og trusler for eksempel, det høres ut som at Tybring-Gjedde for tida ikke har det helt bra, på grunn av mer enn bare kritikk. Det er ikke OK, og regnes som vold.

 

Man kan jo få et stort antall personer til å føle seg truet også, ved å rette grovt skyts mot en hel gruppe. Å argumentere for ekstreme løsninger kan fort havne i grenseland der, litt avhengig av sammenhengen og hva man argumenterer for. Men grenselandet fins, også uten fysisk vold.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Forskjellen er vag, men den er der. Det er forskjell på å si "Noen bør drepe X" og å si "Onkel, du bør drepe X".

 

Pluss det vage som ligger i konteksten og hvordan man kjenner hverandre. Som kan gjøre utsagn nr 1 til en trussel og nr 2 OK - eller akkurat dette til et utsagn som taler for psykose. :)

 

Og for å holde det på spissen, fins det mange meninger som ikke er og ikke skal være ulovlige, og heller ikke ville gitt tvangsinnleggelse, men som fint kunne vært reelle symptomer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Onkel:

Snakker vi her om et miljø hvor det anses som moderat å mene at staten er en konspirasjon som driver undertrykkelse av sine borgere og hvor vold mot store mengder uskyldige er et akseptabelt virkemiddel?

Ja, i aller høyeste grad. I tillegg regnes ikke AuF`ere som uskyldige når de er på en leir for å bli indoktrinert i Ap politikk. Da rykker de rett opp som fiendtlige mål.

 

Selv senterparti politikere kommer med friske utspill:

http://politisk.tv2.no/gjestebloggerne/skyt-regjeringa-%E2%80%93-ikkje-ulven/

 

KrF lagde et spill hvor man skulle skyte politikere, men spillet ble fjernet etterhvert: http://www.1001spill.no/spill/kulehoder

 

RV politiker vil drepe horekunder:

http://milforum.net/archive/index.php/t-51950.html

 

MANGE, også politikere, slenger rundt seg med drapstrusler uten å mene noe med det og med så mye av det så er det vel ihvertfall uttrykksmessig et stilltiende akseptabelt virkemiddel?

 

Men det er forskjell på å si det eller lage spill av det og å gjøre det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Leser at fjotten har fått tilgang til medier , men det gjelder vel ikke internett ?

Ikke Internett nei, de eneste innsatte som har tilgang til internett er de som studerer, og de har ganske begrenset tilgang.

Lenke til kommentar

Onkel:

Snakker vi her om et miljø hvor det anses som moderat å mene at staten er en konspirasjon som driver undertrykkelse av sine borgere og hvor vold mot store mengder uskyldige er et akseptabelt virkemiddel?

Ja, i aller høyeste grad. I tillegg regnes ikke AuF`ere som uskyldige når de er på en leir for å bli indoktrinert i Ap politikk. Da rykker de rett opp som fiendtlige mål.

 

Det har vi forlengst etablert at er det ABB tenker (regner med at du, når du sier "i aller høyeste grad", mener at det er slik de tenker, og ikke at det er akseptabelt). Poenget var at denne tenkemåten skiller seg neppe noe særlig fra feks Bin Ladens, bare for å bruke han som eksempel på det verste som brukes mot islam.

 

Og å spørre om ikke, når den tankegangen er seriøst ment (som skiller det fra politisk retorikk og metaforer), det er både såpass avvikende og har såpass høyt potensiale for å påføre konkret skade på mennesker, at en diagnose bør kunne vurderes.

 

Jeg har ikke noe problem med hverken tanker eller ytringer. Men jeg synes det går en bred gråsonegrense et sted, opp mot miljøer hvor tydeligvis veldig aggressive tanker dyrkes i fellesskap og fram til konkrete oppfordringer/hentydninger/trusler. Det er ikke akseptabelt. Ikke som i at jeg ønsker et forbud, men at et eller annet sted må man kunne kalle en spade for en spade.

 

Like lite som det er akseptabelt å gå i forsvar for at en eller annen marginalisert wacko tar skribleriene bokstavelig.

 

Jeg blir litt djevelens advokat her nå, det handler mest om å (fortsette å) spørre hvor grensegangen går og hva man gjør med det.

 

 

Selv senterparti politikere kommer med friske utspill:

http://politisk.tv2.no/gjestebloggerne/skyt-regjeringa-%E2%80%93-ikkje-ulven/

Dette utspillet er jo først og fremst... merkelig. Men hvis man leser mer enn bare overskrifta: "Skyt regjeringa, ikke ulven - dette er altså ikkje ei oppmoding, men ei skildring av kva Høgre og Frp no gjer i rovdyrsaka." Altså en anklage. Den er drøy, men metaforisk, og det er et veldig viktig skille fra det seriøse og bokstavelige. De fleste ser forskjellen.

 

 

KrF lagde et spill hvor man skulle skyte politikere, men spillet ble fjernet etterhvert: http://www.1001spill.no/spill/kulehoder

 

RV politiker vil drepe horekunder:

http://milforum.net/archive/index.php/t-51950.html

 

MANGE, også politikere, slenger rundt seg med drapstrusler uten å mene noe med det og med så mye av det så er det vel ihvertfall uttrykksmessig et stilltiende akseptabelt virkemiddel?

 

Men det er forskjell på å si det eller lage spill av det og å gjøre det.

 

Disse linkene ser verre ut, synes jeg. Som sagt, visse ting er ikke akseptabelt, fra noen leir. Men her også blir det jo igjen dette med gråsonegrenser for hva som er kosher retorikk, som tofagerl og jeg nettopp var inne på.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

ahh , det skulle bare mangle , leser litt mer nøye i en annen artikkel nå at han har fått begrenset tilgang til oppslagene uken etter 22/7. og en standard tv kanalpakke på 15 kanaler. så han kan forsåvidt få med seg utrolig mye om seg selv og saken sin via de kanalene.

http://www.dagbladet.no/2011/12/13/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/19406552/

 

Ser ut som han har fått en mediepakke av advokaten, kjente jeg nesten ble litt provosert av at han får se såpass mye i "arkivet".

Lenke til kommentar

Jeg syntes fremdeles vi burde sette ham i en revers gapestokk utenfor regjeringskvartalet slik at alle i Oslo kan sparke ham i ballene en gang daglig.

 

Men så husker jeg at vi bor i Norge, og at vi dømmer rettvesenet på hvordan vi behandler våre verste fiender. (USAs verste fiende ble skutt i Pakistan og kastet i havet etterpå)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ifølge mediene så får han ikke en bunke aviser, men en perm hvor utvalgte nyhetssaker er satt inn. Man kan jo spekulerer om det han gis tilgang til er en skjevaktig fremstilling eller om man gir han alt som ikke skader saken. Stusser også litt på at man ikke klipper ut det han ikke får lese, fremfor å klippe ut alt han får lese, men man skal jo sysselsette folk også.

 

IT messig så vet jeg ikke hvilke tilbud fanger får, men tviler på de får siste skrik av hightech utstyr. Vil tippe de får en laptop med clean windows og office på. Litt usikker på hvor god teknisk kunnskap de har, igrunn begge sider. Med en pc kan man skype, sende sms, gå via proxyer, besøke forum osv. 24/7 nedlasting fra pirate bay, bygge egen hjemmeside osv. Omgå sperringene osv. Lage en epostadresse. Spill...tja, han likte visst wow og cod så kanskje han får tid til å spille mer fremover.

 

Onkel: Det har vi forlengst etablert at er det ABB tenker (regner med at du, når du sier "i aller høyeste grad", mener at det er slik de tenker, og ikke at det er akseptabelt).

Ja, det er det de tenker. Forøvrig er det ikke uvanlig å høre f.eks ansatte si at sjefen skulle vært skutt, parkeringsvakten hengt etter bjellene, og ønsker om at eksen får en smertefull død. SAMFUNNET har generelt en slik sjargong.

 

http://www.nrk.no/lydverket/vaular-versus-jensen-til-uka/

 

http://www.dn.no/dnaktiv/article2113121.ece

 

http://dagensmoment.blogg.no/1300040704_dagens_irritasjonsmom.html

 

Oppfordringer til drap er sånn sett ikke så uvanlig, men også noen man normalt sier som en spøk. Er man i en krig mot noen og er i miljøer hvor dette er vanlig sjargong, så vil tilfeldig forbipasserende se det som relativt normale utsagn, ikke verre en en gjennomsnittelig bergenser sier om buekorpsene i mai, mens en som er særdeles opptatt av dette tar det bokstavelig og mener faktisk det han sier bokstavelig.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...