Gå til innhold

Anders Behring Breivik vurdert som tlilregnelig av rettspsykiatrene i runde 2.


Anbefalte innlegg

Så vidt jeg forsto det handlet det ikke om en eventuell karisma, men om at han har svært lett for å involvere mennesker rundt seg i sine vrangforestillinger, og at de da står i fare for å bli drept - Ifølge de sakkyndige.

 

Og nei, så vidt jeg vet utføres ikke fysisk kastrasjon eller lobotomering på norske sykehus i dag. Men kjemisk vil effekten av den tunge medisineringen jeg antar Breivik vil få være ganske drøy ...

 

Lista over bivirkninger er ikke spesielt hyggelig lesning, og jeg tror ikke de kommer til å være forsiktige med doseringen ... :

 

Fra wikipedia:

A number of harmful and undesired (adverse) effects have been observed, including lowered life expectancy, weight gain, decrease in brain volume, enlarged breasts and milk discharge in men and women (hyperprolactinaemia), lowered white blood cell count (agranulocytosis), involuntary repetitive body movements (tardive dyskinesia), diabetes, an inability to sit still or remain motionless (akathisia), sexual dysfunction, a return of psychosis requiring increasing the dosage due to cells producing more neurochemicals to compensate for the drugs (tardive psychosis), and a potential for permanent chemical dependence leading to psychosis much worse than before treatment began, if the drug dosage is ever lowered or stopped (tardive dysphrenia).

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvis denne diagnosen og sakkyndigerapporten blir lagt til grunn når ABB blir dømt til tvungent psykisk helsevern, er det omtrent som å bure han inne, gi ham tunge anti-psykotiske og beroligende midler i maten, samt å kaste nøkkelen. Vi snakker kjemisk og fysisk isolasjon, kastrasjon og lobotomering i en og samme pakke.

 

Og det var kanskje meningen.

 

 

Det der høres mye mer dramatisk ut enn jeg tror det faktisk blir. Utrykk som "tunge anti-psykotiske" og "beroligende midler i maten" høres ikke riktig ut i fra min opplevelse. Anti-psykotiske medisiner nå til dags har ikke så dramatisk effekt som de hadde for 40 år siden, og jeg tviler på at de vil gi beroligende om han ikke er direkte aggressiv. For det andre så er det regler rundt tvang, og folk er jo ikke umennskelige, jeg har aldri opplevd at noen blir "kjemisk og fysisk isolert". Jeg ser heller for meg at de som eventuelt blir involvert i den psykiatriske behandlingen kommer til å være interessert i han som person og vil prøve å gjøre det som er best for han og samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror Breivik vil bli drept av myndighetene før rettssaken. CIA vil utstyre en utvalgt person med en gift som ikke vil kunne spores og så skylder de på at hjertet har stoppet p.g.a tidligere steroidebruk og forgiftning fra bombeproduksjonen.

 

Skulle ikke undre meg om det skjer.

Lenke til kommentar

Ny psykologvurdering: Breivik er ikke schizofren

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10042866

 

Tre psykologer og en psykiater som har fulgt opp Anders Behring Breivik i Ila fengsel, mener at Breivik verken er psykotisk eller schizofren.

 

 

Fagfolkene fra Sandvika distriktspsykiatriske senter mener også at Breivik ikke trenger medisiner, og at det ikke er noen fare for at han skal ta livet sitt, melder TV 2.

 

Fagfolkene har hatt en svært tett oppfølging av Breivik helt siden kort tid etter at han ble isolert i Ila fengsel.

 

Det er tidligere kjent at psykologene som tidligere hadde oppgaven ikke mener massedrapsmannen er psykotisk. Før jul kom det et nytt team psykologer, og etter det VG Nett kjenner til skal heller ikke disse mene at massedrapsmannen er psykotisk.

 

De fire har dermed gjort en helt annen vurdering enn rettspsykiaterne Torgeir Husby og Synne Sørheim, som slo fast at Breivik var utilregnelig.

Lenke til kommentar

Nytter ikke å komme med sånt, Ninja! Ekspertene på Diskusjon.no har allerede slått fast at ABB med 100% sikkerhet er paranoid-schizofren, og alle som mener noe annet er konspirasjonsteoretikere og litt trange i nøtta :tease::D

Dette skjønte jeg hele tiden. ABB har jo vært disiplinert og organisert gjennom alt dette. Gi ham livsvarig forvaring.

Lenke til kommentar

Man skulle nesten tro at Torgeir Husby og Synne Sørheim lider av vrangforetilling eller er syke som tror brevik er mye verre en det han er. Så jeg syns disse 2 personene fortjener dårlig rykte, de er kanskje bare etter penger.

 

Ellers er disse 2 personene kjøpt og betalt av statens arbeiderparti for å gjøre livet så surt for brevik som mulig.

 

Jeg syns brevik fortjener fengsel og bli straffet som mann isteden for sykopat, å stemple han som syk gjør bare større skade hvis han da slipper ut etterpå.

 

Jeg tror sansynlighetene er større for fengsel, håper på det. Vertfall 20 år syns jeg han fortjener. Men problemet hvis han noen gang slipper ut, hvor ille han kan bli da, så hevn er nødvendigvis ikke løsningen syns jeg.

 

Problemet blir nok snart også, hvis man har meninger som brevik å går ut med det i offentligheten kan det nok bli lovverk som sier at alle som oppfører seg på nynazistisk i forum eller på en blogg risikerer man å bli fengsel selv om man deler ut sine meninger, det frykter jeg skjer, bedre at en person sitter uskyldig dømt en at å riskere at 10 skal risikere livet. Man vet aldri hva staten finner på.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Synes også dette er viktig og en interessant utvikling. Så mye offentlig tvil og oppmerksomhet som det har vært rundt dette, ville en ekstra runde med faglig være velkommen.

 

Jeg skjønner forresten ikke dem som mener at sakkyndighetsrapporten er et bestillingsverk fra feks Ap. ABB er et såpass etablert monsterbilde allerede, og ikke i kraft av galskap men helt velfortjent i kraft av hva han gjorde, at hvis det er noen som har interesse av at han er gal, dvs minst mulig representativ for høyreekstreme miljøer, så er jo det de høyreekstreme selv. Hvis det skulle være noen som har interesse av at han kan brukes som politisk skremmebilde ved at han ER representativ for de høyreekstreme, måtte jo det vært de rødgrønne, men det ville jo kreve at han faktisk er frisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

På nyhetene akkurat nå. Statsadvokaten vil ikke be om at det skal oppnevnes nye sakkyndige.

 

Tingretten vil i løpet av en ukes tid ta stilling til om det skal oppnevnes nye sakkyndige.

Lenke til kommentar

...hvis det er noen som har interesse av at han er gal, dvs minst mulig representativ for høyreekstreme miljøer, så er jo det de høyreekstreme selv. Hvis det skulle være noen som har interesse av at han kan brukes som politisk skremmebilde ved at han ER representativ for de høyreekstreme, måtte jo det vært de rødgrønne, men det ville jo kreve at han faktisk er frisk.

 

Det kan jo tolkes andre veien også at venstresiden ønsker å sykeliggjøre de politiske tankene om anti-marxisme/multikulturalisme som ABB innehar. De høyreekstreme er på sidelinjen her, de har ingen makt i motsetning til venstresiden.

Lenke til kommentar

På nyhetene akkurat nå. Statsadvokaten vil ikke be om at det skal oppnevnes nye sakkyndige.

 

Tingretten vil i løpet av en ukes tid ta stilling til om det skal oppnevnes nye sakkyndige.

 

 

Resultatet kan jo bli at han blir "erklært" ravende gal, mens den psykiatriske helsetjenesten på Ila, som sjekker fyren omtrent daglig, ikke synes han er syk i det hele tatt og dermed ikke setter i gang behandling og medisinering.

 

Høres dette fornuftig ut?

 

Rettelse: Det er den situasjonen vi har i dag.

Endret av Kalahari
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Red Frostraven:

 

1: Hvorfor var der så viktig å drepe forsvarsløse ungdommer, og hva håpet han å oppnå?

 

2: Hvorfor trodde han at han kom til å bli norges konge?

 

3: Hvorfor trodde han at han var medlem av tempelridderordenen?

 

Svar:

 

1 -Ap er gitt ansvaret, som det største partiet og deltagelse i de fleste regjeringer, for at norge islamiseres. Det var ikke tilfeldige forsvarsløse ungdommer som var målet, men å angripe Ap der det såret mest. Enkle mål for å oppnå store tap for fienden.

 

2 -ABB forsøkte vel å skape en snøballeffekt hvor norges islamhatende mennesker samlet seg og veltet regjeringen. Det funker bra i midtøsten, men funker dårlig her. Den som starter en revolusjon setter ofte seg selv inn som leder. Ikke uvanlig.

 

3 -Tempelridderne kjempet i sin tid mot muslimene, bl.a om jerusalem. Dette er bl.a vist i arn filmene (og bøkene) og for de som vil fordype seg mer er det nok å ta av. I noge, som i utlandet, er det mange tempelridderordener. Noen har fortsatt der de originale forsvant, mens andre har startet egne med fokus på islam motstand. Ser ikke noe rart i at han er blitt med i en av de mange titalls nystartede antiislamske tempelridderrordener, men regner med han var reltaivt passivt medlem. Litt som coop. Selv om jeg er med der, regner jeg meg ikke som en coop leder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Drenne saken er jo diskutert opp og ned og sidelengs i dag.

 

Noen hevder at statsadvokaten og likesinnende forhåndsprosederer på den måten de akterer.

 

Selv om det oppnevnes nye sakkyndige er det et rettsprinsipp at tvil skal komme tiltalte tilgode. Denne tvilen kan da få den effekt at han dømmes til psykisk behandling.

 

De etterlates advokat i aktuelt på NrK2.

Vi vil heller ha kaos enn konformitet og enige psykiatere. Han er beskrevet som sterkt behandlingstrengende. Fortsatt sitter han på Ila. Dette henger ikke på greip. Vi vil ha en ny sakkyndigrapport.

 

Debatten torsdag NrK1.

 

Flere og flere sakkyndige mener at Breivik ikke er gal eller utilregnelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Med tanke på faren for andre hvis han slipper ut så anser jheg den som totalt fraværende med mindre man er sentralt Ap medlem eller islamist.

Er det din oppfatning av en iskald morder som ikke viser noen tegn til anger, uansett hva dommen måtte bli. Er det for å skremme oss Ap tilhengere? Du hadde med andre ord, gjerne festet og diskutert med vedkommende på egen hånd om du ikke er medlem av Ap eller islamist?

 

Samtidig vil jeg personlig hevde at det sikreste stedet for ham er på lukket avdeling adskilt fra samvær med andre mennesker.

 

Man kan jo også spørre seg om det legges opp til særbehandling av en gal eller iskald beregnende ungdom fra beste Oslo Vestkant?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nytter ikke å komme med sånt, Ninja! Ekspertene på Diskusjon.no har allerede slått fast at ABB med 100% sikkerhet er paranoid-schizofren, og alle som mener noe annet er konspirasjonsteoretikere og litt trange i nøtta :tease::D

Hvor har du det fra? Denne debatten fortsetter da. Er ikke det et bevis på at vi ikke har eller kan konkludere med noe som helst, men komme med våre opplysninger, stille spørsmål eller kommentere hendelsene?

 

Personlig holder jeg alle kort åpne. Mitt personlige syn er også at det ville være best å oppnevne nye og da gjerne noen utenlandske sakkyndige.

 

I motsatt fall vil det bli at stadig tilbakevendende tema om hvorfor det ikke ble gjort.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...