Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier har solgt bygget, mine rettigheter?


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Hei.

Flyttet inn i leilighet juni i år og skrev en tre-årig kontrakt med huseier.

I dag fikk jeg beskjed om at bygget er solgt, og kontrakten er oppsagt. Bygget skal visst nok renoveres og fikk beskjed om at jeg må være ute av leiligheten innen 29 fabruar (3 måneders oppsigelse).

 

I kontrakten min står det at utleieren kan kaste ut leieren ved mislighold av leiligheten, eller ikke betalt husleie. Ingenting annet.

 

I oppsigelen sto at det jeg hadde rett til å protestere, inntil 1 måned etter oppsigelen ble mottatt. Denne protesten må rettes til de nye eierene.

 

Hva er mine rettigheter her? Har den nye huseieren rett til å si opp kontrakten sånn uten videre? Det er et håpløst tidspunkt for en student å flytte på. Hadde det på noen måte vært mulig å få dette utsatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husleieloven sier at det ikke er lov å avtale eller gjøre gjeldende vilkår som er mindre gunstig for leieren enn hva som går frem av loven. Med andre ord, husleieloven innehar minstekrav til vilkår, og det er ikke mulig å avtale vilkår som er dårligere for leietaker.

 

At utleier ikke kan si opp avtalen uten at det foreligger mislighold må vel kunne sies å være bedre vilkår enn lovverket, og dermed gyldig.

 

Unntaket blir om leieavtalen henviser til husleieloven på enkelte eller flere punkter som gjelder oppsigelse, da er det lovverket som gjelder der.

 

Så her kan du vel avvise oppsigelsen og henvise til avtalen hvor fremlagt begrunnelse ikke er i samsvar med husleieavtalen, og du ser dermed bort i fra oppsigelsen.

Lenke til kommentar

Litt på siden så er det jo helt optimalt å flytte nå som student, men det har heller lite å si for de rettslige sidene av saken.

Husleieloven er ufravikelig til leiers ugunst, altså kan det kun gjøres unntak som gir bedre vilkår for leietaker, jf. §1-2. Ny eier overtar nåværende leiekontrakt, og kan ikke gjøre endringer i denne uten ditt samtykke. Etter §9-2 andre ledd kan en tidsbestemt leieavtale sies opp etter vanlige regler for tidsubestemte avtaler (fra begge parter) dersom dette er avtalt. Det følger av dette at dersom ingenting er avtalt, kan ikke avtalen sies opp før kontraktens utløp. Dersom det ikke er opplyst i kontrakten at den er uoppsigelig, kan du si opp etter vanlige regler, men ikke huseier.

Lenke til kommentar

Hei.

Flyttet inn i leilighet juni i år og skrev en tre-årig kontrakt med huseier.

I dag fikk jeg beskjed om at bygget er solgt, og kontrakten er oppsagt. Bygget skal visst nok renoveres og fikk beskjed om at jeg må være ute av leiligheten innen 29 fabruar (3 måneders oppsigelse).

 

I kontrakten min står det at utleieren kan kaste ut leieren ved mislighold av leiligheten, eller ikke betalt husleie. Ingenting annet.

 

I oppsigelen sto at det jeg hadde rett til å protestere, inntil 1 måned etter oppsigelen ble mottatt. Denne protesten må rettes til de nye eierene.

 

Hva er mine rettigheter her? Har den nye huseieren rett til å si opp kontrakten sånn uten videre? Det er et håpløst tidspunkt for en student å flytte på. Hadde det på noen måte vært mulig å få dette utsatt?

 

Så lenge oppsigelsen er korrekt skrevet, er det ikke noen grunn til at den ikke skal være gyldig. Oppussing er en helt legitim grunn til å si opp leietaker. Det samme gjelder dersom utleier ønsker å benytte seg av leiligheten selv. De kan derimot ikke kaste deg ut for å ta inn andre leietakere sånn uten videre. Det du kan gjøre er å spør om du kan komme tilbake når leiligheten er pusset opp.

 

"Husleieloven § 9-8

 

Opphør av kontrakt ved oppsigelse - tilsidesettelse av oppsigelse

Om utleieren reiser sak, skal retten vurdere om oppsigelsen er saklig og rimelig. Retten skal sette oppsigelsen til side om den mangler saklig grunn eller virker urimelig.

 

Det skal lite til for at det foreligger saklig grunn. Saklig grunn kan være at leieboeren har misligholdt leieavtalen, at utleieren vil bruke boligen selv eller at han vil pusse den opp. Rimelighetsvurderingen er derfor viktigst. Når retten vurderer om en oppsigelse virker urimelig, veier den utleierens og leieboerens argumenter mot hverandre, for etter fritt skjønn å komme frem til en avgjørelse om hvem som har størst interesse i og behov for husrommet og derfor bør få rett.

"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Flyttet inn i leilighet juni i år og skrev en tre-årig kontrakt med huseier.

I dag fikk jeg beskjed om at bygget er solgt, og kontrakten er oppsagt. Bygget skal visst nok renoveres og fikk beskjed om at jeg må være ute av leiligheten innen 29 fabruar (3 måneders oppsigelse).

 

I kontrakten min står det at utleieren kan kaste ut leieren ved mislighold av leiligheten, eller ikke betalt husleie. Ingenting annet.

 

I oppsigelen sto at det jeg hadde rett til å protestere, inntil 1 måned etter oppsigelen ble mottatt. Denne protesten må rettes til de nye eierene.

 

Hva er mine rettigheter her? Har den nye huseieren rett til å si opp kontrakten sånn uten videre? Det er et håpløst tidspunkt for en student å flytte på. Hadde det på noen måte vært mulig å få dette utsatt?

 

http://www.sit.no/in...questionid=1421

 

Og her har du annet om det er mer du lurer på..fra samme side som linken over: http://www.sit.no/internett/raadgiving/topic.jsp?topicid=146

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar
Så lenge oppsigelsen er korrekt skrevet, er det ikke noen grunn til at den ikke skal være gyldig. Oppussing er en helt legitim grunn til å si opp leietaker. Det samme gjelder dersom utleier ønsker å benytte seg av leiligheten selv. De kan derimot ikke kaste deg ut for å ta inn andre leietakere sånn uten videre. Det du kan gjøre er å spør om du kan komme tilbake når leiligheten er pusset opp.

Men her er det faktisk avtalt bedre vilkår, at eneste oppsigelsesgrunn er mislighold eller ved utløpet av avtaletiden.

Lenke til kommentar

Hei.

Flyttet inn i leilighet juni i år og skrev en tre-årig kontrakt med huseier.

I dag fikk jeg beskjed om at bygget er solgt, og kontrakten er oppsagt. Bygget skal visst nok renoveres og fikk beskjed om at jeg må være ute av leiligheten innen 29 fabruar (3 måneders oppsigelse).

 

I kontrakten min står det at utleieren kan kaste ut leieren ved mislighold av leiligheten, eller ikke betalt husleie. Ingenting annet.

 

I oppsigelen sto at det jeg hadde rett til å protestere, inntil 1 måned etter oppsigelen ble mottatt. Denne protesten må rettes til de nye eierene.

 

Hva er mine rettigheter her? Har den nye huseieren rett til å si opp kontrakten sånn uten videre? Det er et håpløst tidspunkt for en student å flytte på. Hadde det på noen måte vært mulig å få dette utsatt?

 

Så lenge oppsigelsen er korrekt skrevet, er det ikke noen grunn til at den ikke skal være gyldig. Oppussing er en helt legitim grunn til å si opp leietaker. Det samme gjelder dersom utleier ønsker å benytte seg av leiligheten selv. De kan derimot ikke kaste deg ut for å ta inn andre leietakere sånn uten videre. Det du kan gjøre er å spør om du kan komme tilbake når leiligheten er pusset opp.

 

"Husleieloven § 9-8

 

Opphør av kontrakt ved oppsigelse - tilsidesettelse av oppsigelse

Om utleieren reiser sak, skal retten vurdere om oppsigelsen er saklig og rimelig. Retten skal sette oppsigelsen til side om den mangler saklig grunn eller virker urimelig.

 

Det skal lite til for at det foreligger saklig grunn. Saklig grunn kan være at leieboeren har misligholdt leieavtalen, at utleieren vil bruke boligen selv eller at han vil pusse den opp. Rimelighetsvurderingen er derfor viktigst. Når retten vurderer om en oppsigelse virker urimelig, veier den utleierens og leieboerens argumenter mot hverandre, for etter fritt skjønn å komme frem til en avgjørelse om hvem som har størst interesse i og behov for husrommet og derfor bør få rett.

"

Hvor er sitatet fra?

Uansett, for en tidsbestemt leieavtale så må det være avtalt at den skal kunne sies opp. Når dette ikke er avtalt, så kan ikke utleier kastes ut (unntatt ved mislighold av avtalen) før det avtalen er utløpt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Flyttet inn i leilighet juni i år og skrev en tre-årig kontrakt med huseier.

I dag fikk jeg beskjed om at bygget er solgt, og kontrakten er oppsagt. Bygget skal visst nok renoveres og fikk beskjed om at jeg må være ute av leiligheten innen 29 fabruar (3 måneders oppsigelse).

 

I kontrakten min står det at utleieren kan kaste ut leieren ved mislighold av leiligheten, eller ikke betalt husleie. Ingenting annet.

 

I oppsigelen sto at det jeg hadde rett til å protestere, inntil 1 måned etter oppsigelen ble mottatt. Denne protesten må rettes til de nye eierene.

 

Hva er mine rettigheter her? Har den nye huseieren rett til å si opp kontrakten sånn uten videre? Det er et håpløst tidspunkt for en student å flytte på. Hadde det på noen måte vært mulig å få dette utsatt?

 

Så lenge oppsigelsen er korrekt skrevet, er det ikke noen grunn til at den ikke skal være gyldig. Oppussing er en helt legitim grunn til å si opp leietaker. Det samme gjelder dersom utleier ønsker å benytte seg av leiligheten selv. De kan derimot ikke kaste deg ut for å ta inn andre leietakere sånn uten videre. Det du kan gjøre er å spør om du kan komme tilbake når leiligheten er pusset opp.

 

"Husleieloven § 9-8

 

Opphør av kontrakt ved oppsigelse - tilsidesettelse av oppsigelse

Om utleieren reiser sak, skal retten vurdere om oppsigelsen er saklig og rimelig. Retten skal sette oppsigelsen til side om den mangler saklig grunn eller virker urimelig.

 

Det skal lite til for at det foreligger saklig grunn. Saklig grunn kan være at leieboeren har misligholdt leieavtalen, at utleieren vil bruke boligen selv eller at han vil pusse den opp. Rimelighetsvurderingen er derfor viktigst. Når retten vurderer om en oppsigelse virker urimelig, veier den utleierens og leieboerens argumenter mot hverandre, for etter fritt skjønn å komme frem til en avgjørelse om hvem som har størst interesse i og behov for husrommet og derfor bør få rett.

"

Hvor er sitatet fra?

Uansett, for en tidsbestemt leieavtale så må det være avtalt at den skal kunne sies opp. Når dette ikke er avtalt, så kan ikke utleier kastes ut (unntatt ved mislighold av avtalen) før det avtalen er utløpt.

 

Den er hentet fra Husleieloven som det står (se f.eks lovadata.no)

 

Og hvordan vet du hva som står i kontrakten? Det er også litt løsere regler dersom du leier ut del av din egen bolig, noe trådstarter heller ikke sier noe om.

 

Loven gjelder uansett hva som måtte mangle i en eventuell kontrakt, og jeg mener ganske bestemt at den nye eieren her har retten på sin side. Skulle en eier aldri få lov til å renovere, ta tilbake eller for den saks skyld rive sin egen bolig fordi han er låst til en kontrakt?

 

Men for all del. Det er selvsagt lov å protestere, og det er fullt mulig at leier får medhold. Det er (dessverre) ikke klare nok lover og praksis når det gjelder utleie i Norge.

Lenke til kommentar

Basert på det som er presentert i førstepost må jeg si meg enig med Herr Brun og nomore. Det er holdepunkter for at avtalen er tidsbestemt (og da er hovedregelen at partene ikke kan si opp avtalen), og ingen holdepunkter for at det er avtalt oppsigelsesrett.

 

Når det ikke er avtalt oppsigelsesrett kan avtalen heller ikke sies opp. Avtalen kan heves (ved vesentlig mislighold fra leiers side), men det er ikke aktuelt her.

 

 

 

Det må imidlertid understrekes at du, TS, protestere mot oppsigelsen i samsvar med reglene i husleieloven § 9-8. Hvis du ikke protesterer innen én måned taper du retten til å påstå at oppsigelsen er ulovlig.

 

Skulle en eier aldri få lov til å renovere, ta tilbake eller for den saks skyld rive sin egen bolig fordi han er låst til en kontrakt?

Har vi ikke avtalefrihet her i Norge?

 

Selvsagt har vi avtalefrihet. Ranglefanten mener bare at man ikke skal være bundet av avtalene man inngår.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Jo, til en viss grad. Men det er sjelden anledning til å avtale noe som gir andre betingelser enn det loven bestemmer.

Det skjer nok, men i mange tilfeller er det slik at det ikke er lov å avtale dårligere vilkår enn det loven bestemmer, i dette tilfellet, for leietaker. Man kan fint avtale andre vilkår, så lenge de ikke er dårligere enn lovverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er hentet fra Husleieloven som det står (se f.eks lovadata.no)

 

Og hvordan vet du hva som står i kontrakten? Det er også litt løsere regler dersom du leier ut del av din egen bolig, noe trådstarter heller ikke sier noe om.

 

Loven gjelder uansett hva som måtte mangle i en eventuell kontrakt, og jeg mener ganske bestemt at den nye eieren her har retten på sin side. Skulle en eier aldri få lov til å renovere, ta tilbake eller for den saks skyld rive sin egen bolig fordi han er låst til en kontrakt?

 

Men for all del. Det er selvsagt lov å protestere, og det er fullt mulig at leier får medhold. Det er (dessverre) ikke klare nok lover og praksis når det gjelder utleie i Norge.

1: Det er ikke hentet fra husleieloven. Første delen av sitatet er det (§9-8 annet ledd), andre leddet er en kommentar. Etter litt googling fant jeg ut at det var fra utkastelse.no. Det ville vært fint om du opplyste om dette neste gang du siterte noen, og i hvert fall når folk spør.

 

2: Fordi trådstarter sier det, vel. Vi må nesten forholde oss til det.

 

3: Loven gjelder faktisk ikke uansett hva som måtte stå i en kontrakt. Husleieloven sensurerer bare avtaler som er til leietakers ugunst. Huseier har ikke den beskyttelsen. Og som jeg har sitert fra husleieloven over, det må være uttrykkelig avtalt dersom det skal være oppsigelsesmuligheter i en tidsbestemt kontrakt. Når man er låst til en kontrakt så er man låst til en kontrakt. Slik fungerer norsk rett (og så å si ethvert annet rettssystem).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skulle en eier aldri få lov til å renovere, ta tilbake eller for den saks skyld rive sin egen bolig fordi han er låst til en kontrakt?

Har vi ikke avtalefrihet her i Norge?

 

Jo, til en viss grad. Men det er sjelden anledning til å avtale noe som gir andre betingelser enn det loven bestemmer.

Snakker du generelt, nå, eller for husleieavtaler? For rent generelt, så er det der pisspreik. Hovedregelen er avtalefrihet, og så er det noen unntak hvor loven er ufravikelig. Eksempelvis husleieloven, forbrukerkjøpsloven, bustadoppføringslova. Disse har til felles at de kun er ufravikelige til den svake parts ugunst, en kan altså avtale andre vilkår om en vil det, men bare så lenge de gir den svake part (forbruker/leietaker) bedre vilkår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...