Gå til innhold

Første uke som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forøvrig var dette med macroer bare ett av flere problemer min far opplevde. Silverlight er nevnt, men kunne også nevnt kartprogrammet hans, GPSen ...

Makroer er en ting. Som du sier er det også problemer med filformater. Glimrende eksempel du trekker fram med navigasjonsprogramvare. Kartene er ofte kryptert med patenterte algoritmer opensource-utviklere ikke har anledning til å bruke, og kommersielle aktører gidder ikke slippe linux-versjoner. Navionics for andrioid blir et unntakt (det teller vel til nød som linux-software :o).

 

Jeg løser slike problemer ved å kjøre de få programmene jeg trenger under windows i en virtuell maskin på linux host. Det er et greit kompromiss, som også har en del fordeler fremfor native Windows. Medmindre man skal spille spill, selvsagt.

Lenke til kommentar

Egentlig rart at det ikke finnes spesialkonfigurerte Linux-distroer for forskjellige maskiner. For eksempel en HP versjon av ubuntu som inkluderer alle drivere og config-filer til deres hardware, og lot alt som ikke trengs være. Jeg er for eksempel ganske lei av å laste ned gamle i740 intel-drivere hver eneste gang jeg installerer X...

Hm ... min erfaring er vel det motsatte, så lenge man ikke har helt bleeding edge hardware er driverstøtten i linux helt uovertruffen. Det er den jo nødt til å være siden omtrent ingen produsenter leverer pc'er med linux ferdig installert.

 

Her forleden flyttet jeg harddisken over fra Vaio'en til Toshibaen ifm. litt oppgradering, Ubuntu kom selvfølgelig opp uten noen problemer overhodet. Windows 27 vil antagelig begynne å nærme seg nivået Linux befinner seg på i dag :o)

Lenke til kommentar

Linux er ikke annet enn et uendelig hav med rot og tungvinte løsninger. Det blir for dumt å prøve å forsvare Linux i denne situasjonen når du ikke ender opp med annet enn hodepine. "Driver problemer" eller ikke, det er til slutt det du får når du velger Linux.

Sist jeg skulle installere en skriverdriver i Windows påstod produsenten at driveren lå i Windows update, mens Microsoft hevdet den var å finne hos produsenten. No go, med andre ord. Gangen før gikk det med to-tre timer på Windows-driverjakt til min helt standard epson blekkskriver. Kom riktig nok i mål til slutt, men for noen ræl. Dette er tilogmed software man har betalt for. I linux er det meget sjelden problemer med drivere - medmindre man har helt bleeding edge hardware.

Lenke til kommentar

Interessant.

 

Det interessante her er hva man ønsker bruker tiden sin på. Er poenget å mekke / feilrette og knote til en "rimelig" løsning, er det få OS som kan slåss mot Linux. Det er naturligvis viktig her å belyse det faktum at Linux ikke er for nybegynnere på data, for den kategorien er det Mac OS og Win OS som er veien å gå -i den rekkefølge. På mange måter er det leit at Linux distroer ikke klarer å samle nok resurser til utvikling av stabilitet og kompatibilitet, slik at alle kan få gleden av et rimelig og brukrevennlig data-system. Mulig det har å gjøre med hva som er "gøy".

 

Som gammel traver i dataverdenen må jeg og alle andre ta selvkritikk i dette at man som fagmenneske lett glemmer at de virkelig store utfordringer for en nybegynner ligger i "alt udokumentert som oppstår i et system". Kommentarer som: "Det er jo bare" er dessverre en kvittering på det faktum at viktige ting er utelatt og at man ikke er i mål som utvikler. Man bør ikke utvikle fordi det er gøy, man bør utvikle fordi det løser et problem eller fyller et behov. At det er gøy er bonusen! Ordet vi leter etter er: Fokus.

 

Å bruke data som et arbeidsverktøy eller til underholdning er viktig for videre utvikling av samfunnet. Det er derfor nødvendig med systemer som ikke krever nevneverdig brukerkunnskap, iOS, WebOS og til en hvis grad Android sine systemer er tilrettelagt for svært novise brukere, kanskje man skulle prøve å lage en distro med strenge retningslinjer der funksjonalitet og åpenhet kom på sisteplass, det fungerer åpenbart særdeles godt. Problemet med Linux er at systemet er for alle av alle, dette er veldig populært, ikke sant? vi kaller det ... "se nederst" ;)

 

Linux sin imponerende utvikler-base burde gjengi hva som er viktig for dagens utviklere, jeg tviler på at driverfeil og kompatibilitet problemer er noe vi utviklere er spesielt stolte av. Det at vi er sterke personligheter som jobber målrettet mot en mer funksjonell hverdag uten å tenke på basisbehovet er svaret. Åpenhet i et programvaresystem der stabilitet er stikkordet, vil kun fungere så lenge maskinvaresystemet også er åpent. Å jobbe gratis for Linux gjør de fleste av oss med glede men ikke alltid til nytte. Å betale for utviklingen av noe, for så å ikke få noe tilbake når produktet er kart til distribusjon er ikke en populær modell, kanskje fordi dette vil kreve av oss resurser og goder vi ikke vil være av med. Eller rett og slett fordi vi generelt er kravstore, egosentriske forbrukere.

 

Alt jeg ber om er at dere (vi) bygger hardwaren på luft og kjærlighet for folket :love:

 

Takk og lykke til videre Niklas -Peace Man...

 

177px-CheHigh.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant.

 

Det interessante her er hva man ønsker bruker tiden sin på. Er poenget å mekke / feilrette og knote til en "rimelig" løsning, er det få OS som kan slåss mot Linux. Det er naturligvis viktig her å belyse det faktum at Linux ikke er for nybegynnere på data, for den kategorien er det Mac OS og Win OS som er veien å gå -i den rekkefølge. På mange måter er det leit at Linux distroer ikke klarer å samle nok resurser til utvikling av stabilitet og kompatibilitet, slik at alle kan få gleden av et rimelig og brukrevennlig data-system. Mulig det har å gjøre med hva som er "gøy".

 

Om en person kjøper en maskin med Windows, og en med f.eks Ubuntu ferdig installert. Skal bruke den til nettbank, Finn.no, skrive noen dokumenter, chatte, og annet som er standard databruk. Tror du en person hadde hatt noen problemer med å åpne menyen og finne fram til programmet og klikket på det i Windows eller Unity?

 

Det fleste problemene relatert til Linux er ikke på grunn av dårlig brukervennlighet i mange distribusjoner. I svært mange tilfeller er de enklere å forholde seg til enn Windows. Problemene oppstår heller av manglende støtte fra produsenter, som også ser ut til å være hovedproblemet her.

 

Slutt å blande inn kommunisme i dette. Kommunisme i seg selv er en fin ideologi, akkurat som kapitalisme, men som vi ser i dag både i USA og Nord-Korea (kan egentlig ikke kalles kommunisme), så blir begge ideologiene missbrukt i stor grad. Det er forresten et lite bilde av Bill G. i en drakt noen mener MS har paraleller med også. Che var en drapsmann og diktator, ingen av disse burde høre hjemme i et kommunistisk styre (eller kapitalistisk for den saks skyld) heller. At personer som ønsker total kontroll og makt velger en politisk styreform som innebærer at regjeringen styrer alt av penger er ikke så rart, men det går på bekostning av andre svært viktige ideologier i kommunismen.

Endret av tamarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd linux selv selv, men jeg får følelsen av att det er for spesielt interesserte. Hvorfor skal folk flest gå over til linux, når windows 7 fungerer såpass bra? jeg ser absolutt ikke poenget.

 

Så sant. Linux er ikke engang i nærheten av Windows 7 eller OSX for den saks skyld. Et OS av og for spesiellt interesserte.

 

Trolling bør du ta en annen plass.

 

For meg har Windows aldri vært i nærheten av å tilby meg det linux gjør av programvare, stabilitet og brukervennlighet, og jeg har brukt både linux og windows siden 1993. Det var først med Windows 2000 at Microsoft leverte noe som (i mine øyne) kunne kalles for et brukbart produkt.

 

I dag der forskjellen på Linux, Windows og OSX mer eller mindre neglisjerbar, og det er bare preferanser som er avgjørende for hva man bør velge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag der forskjellen på Linux, Windows og OSX mer eller mindre neglisjerbar, og det er bare preferanser som er avgjørende for hva man bør velge.

 

Den må du lengre ut på landet med. Linux har nå hatt 1% markedandel i alle år og stiger ikke. Det burde si deg en noe. Tungvindt OS som er og blir et nisjeprodukt for sære studenter.

Lenke til kommentar

Med tanke på at langt under 1% av maskinene som selges kan kjøpes med linux, betyr det altså at rekrutteringen til linux er mange ganger større enn noe annet OS kan skilte med.

 

Man kan like gjerne si at WIndows7 er et dusteprodukt for idiotene som ikke skjønner mer enn hvordan man trykker på på-knappen på maskinen som kommer med Win7 ferdig installert. Utrolig konstruktivt, hva? :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel , man kan jo snu litt på det og sammenlikne med nettlesere.

 

IE er jo standard på alle nye PC'er som selges med OS.

Da er det jo bra gjort av Firefox , som har klart å oppnå 25 - 30 % markedsandel :)

 

 

Husker da jeg for en del år siden gikk ifra IE 6 til Firefox.

Den overgangen var stooor .....

Siden har jeg skydd IE som pesten.

 

 

Hadde håpet å få omtrent samme feelingen med Linux.

Det har jeg nok ikke fått , enda.

Lenke til kommentar

I dag der forskjellen på Linux, Windows og OSX mer eller mindre neglisjerbar, og det er bare preferanser som er avgjørende for hva man bør velge.

 

Den må du lengre ut på landet med. Linux har nå hatt 1% markedandel i alle år og stiger ikke. Det burde si deg en noe. Tungvindt OS som er og blir et nisjeprodukt for sære studenter.

Du bruker jo en hver anledning til å snakke drit om fri programvare. Om du hadde brukt Linux over en periode og gjort deg vandt med hvordan ting fungerer, så hadde nok også du sett at det er mange positive sider ved både Windows og Linux-distribusjoner, og at begge kan lære av hverandre.

 

Og bare for å spesifisere litt: Linux har ca 1% andeler på skrivebordet. På mobiler, nettbrett, supermaskiner, servere og elektriske artikler, så har Linux veldig betydelige andeler. Vi kan godt starte en lang diskusjon rundt noen av årsakene til at Linux ikke har store andeler på skrivebordet.

 

Slik jeg erfarer Linux: Jeg har mindre restart når jeg skal installere Mint kontra Windows. Installasjonen er enklere og raskere. Opptateringer samles i en bundt, så slipper å oppdatere - restarte - oppdatere - restarte, osv. Alle programmer jeg installerer trenger jeg heller ikke å tenke på å oppdatere da distribusjonen passer på dette for meg. Jeg trenger ikke å tenke på Flash, støtte for krypterte DVD-er, Java RM, osv. (dette har kanskje også en del OEM-utgaver). Jeg har IM-klient som støtter alt jeg trenger av protokoller, kontorpakke, bilderedigeringsprogram og en rekke andre programmer jeg synes det er veldig greit å ha tilgjengelig. Drivere er funnet og fungerer ut-av-boksen. Menyen er svært enkel å finne frem i, og programmer blir logisk fordelt inn i kategorier. Svært enkelt å installere programmer via et programvaresenter fremfor å surre rundt på nettet å lete etter en exe-fil. Om det er noe jeg ikke er fornøyd med bytter jeg til noe annet, om det så er en annen DE, menyen til en DE, utseendet (veldig mange muligheter til tilpasning i mange DE), distribusjon, osv.

 

MS har jo lært litt fra andre også: Tror nå printere blir konfigurert og klare til bruk når du putter inn en USB. Windows 7 ser ut til å finne det meste av maskinvare av seg selv. IE har fått tabs (fikk vel det i IE 7 eller noe), og de har blitt flinkere å støtte web-standarden. Tror nok fri programvare har ført til at MS må ha presset litt ekstra på med innovasjon enn de hadde trengt uten den konkurransen på mange andre områder også. Litt bedre priser og forenklet lisenspolitikk skal man heller ikke se bort i fra at fri programvare kan ha hjulpet til med.

 

Vel , man kan jo snu litt på det og sammenlikne med nettlesere.

 

Hadde håpet å få omtrent samme feelingen med Linux.

Det har jeg nok ikke fått , enda.

Frie nettlesere byr ikke på samme problemer mtp manglende støtte fra produsenter som du kan komme over på Linux. Svært mye fri programvare som eksisterer på Linux finnes til Windows og er svært utbredt, og Linux-distribusjoner er ofte ikke i seg selv lite brukervennlige.

 

Firefox, VLC og en rekke annen fri programvare viser bare hvor bra fri programvare kan være, og at svært mange foretrekker dette over proprietære løsninger.

 

Akkurat hva var det du savnet i distribusjonen du valgte og hvilken valgte du? Så kan vi se hvor problematikken ligger.

Endret av tamarin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I dag der forskjellen på Linux, Windows og OSX mer eller mindre neglisjerbar, og det er bare preferanser som er avgjørende for hva man bør velge.

Den må du lengre ut på landet med. Linux har nå hatt 1% markedandel i alle år og stiger ikke. Det burde si deg en noe. Tungvindt OS som er og blir et nisjeprodukt for sære studenter.

At det ikke er penger i Linux har garantert mer å si. At det er gratis er en positiv ting for brukerne, men ikke bransjen.

Produsentene tjener på å shippe med Windows, og det er risikabelt og potensielt svært lite å tjene på å shippe med Linux eller uten OS.

 

Om salgsmodellen ikke hadde vært så inngrodd som den er, så kanskje det hadde vært en mulighet for å endre dette uten store problemer, men nå er folk vant med at man får en laptop med Windows, og produsentne har store avtaler med Windows angående dette, så å bytte er ikke gjort på 1-2-3,og det er ikke sikkert de tjener mer på det engang.

 

For å illustrere det så kjøpte jeg en laptop med Win7, og det første jeg gjorde var å installere Linux på den, men jeg ble fortsatt tvunget til å indirekte betale for lisensen til Windows, selv om jeg ikke var interessert i det om jeg ville ha akkurat den laptopen, og det er svært lite aktuelt at produsenten gidder å lage en spesialtilpasset versjon kan jeg tenke meg. Irriterer meg ganske mye når jeg tenker over det, at jeg har betalt for noe jeg ikke vil ha engang, og man har nesten ikke noe annet valg..

 

Angående det at det er tungvint å bruke osv. viser kun hvor lite du faktisk kan om Linux. Nyere distroer lagt opp for nybegynnere er kjempelette å bruke, Ubuntu 11.10 er en virkelig dårlig versjon, mye pga. de har nettopp endret kjernen til GUIet deres (Gnome). 11.04 var dønn stabil for meg.

Endret av Occi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

DRM støtte (Premier League TV2 Sumo) eksisterer ikke i Linux. TV2 Sumo (som jeg antar mange bruker) oppdaterer Silverlight stadig vekk, og da henger Moonlight som et trekkspill etter - helt til det fungerer en stund (ikke på Live fotball altså, men nett-TV kanskje..) - før TV2 oppdaterer silverlight igjen..

Lenke til kommentar

Du bruker jo en hver anledning til å snakke drit om fri programvare.

 

Rart jeg bruker telefon med Android da...

Gjorde regning med det etter et innlegg du skrev angående en tablet med Android for en stund siden (tror det var en til Lenovo), jeg synes også det var rart.

 

Nå er jo forsåvidt Android Android(JVM)/Linux og ikke GNU/Linux, så det er kanskje operativsystemet GNU du ikke liker, og ikke kjernen Linux du har noe imot? Hadde vært fint om du argumenterte litt hvorfor du mener Linux (definert som: GNU/Linux-distribusjon som fokuserer på brukervennlighet for peronen i gata) ikke er brukervennlig.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

DRM støtte (Premier League TV2 Sumo) eksisterer ikke i Linux. TV2 Sumo (som jeg antar mange bruker) oppdaterer Silverlight stadig vekk, og da henger Moonlight som et trekkspill etter - helt til det fungerer en stund (ikke på Live fotball altså, men nett-TV kanskje..) - før TV2 oppdaterer silverlight igjen..

 

Som er grunnen til at alle tv-kanaler burde bruke åpne streamingstandarder, i det minste som et alternativ. NRK er flinke på det området!

Lenke til kommentar

I dag der forskjellen på Linux, Windows og OSX mer eller mindre neglisjerbar, og det er bare preferanser som er avgjørende for hva man bør velge.

 

Den må du lengre ut på landet med. Linux har nå hatt 1% markedandel i alle år og stiger ikke. Det burde si deg en noe. Tungvindt OS som er og blir et nisjeprodukt for sære studenter.

 

Vel, nå har jo Canonical fått til rimelig solide avtaler med både Dell og Asus, da. Dell har lansert sin Ubuntu-kolleksjon i 200 butikker i Kina ( ~1/6 av verdens befolkning er et greit marked å begynne i, før noen gidder å disse Kina), og Asus har pushet ut sine Ubuntu-netbooks hos Portugals svar på Elkjøp. I tillegg tilbyr et større internasjonalt telecomselskap (husker ikke navnet i farten) egne Ubuntu-netbooks i Sør-Afrika (igjen, massivt marked)

 

Vi får se hvordan det slår an, men jeg føler at Canonical har noe stort på gang med Ubuntu 12.04 LTS. Merk likevel at det skal selges/installeres en god del millioner kopier av Ubuntu før det gjør store innhogg i den internasjonale brukerbasen, så vi må la det gå noen år før vi gjør opp status. Apple ble heller ikke store over natta.

Lenke til kommentar

Interessant.

 

Det interessante her er hva man ønsker bruker tiden sin på. Er poenget å mekke / feilrette og knote til en "rimelig" løsning, er det få OS som kan slåss mot Linux. Det er naturligvis viktig her å belyse det faktum at Linux ikke er for nybegynnere på data, for den kategorien er det Mac OS og Win OS som er veien å gå -i den rekkefølge. På mange måter er det leit at Linux distroer ikke klarer å samle nok resurser til utvikling av stabilitet og kompatibilitet, slik at alle kan få gleden av et rimelig og brukrevennlig data-system. Mulig det har å gjøre med hva som er "gøy".

 

Kommunisme i seg selv er en fin ideologi

 

Takk for at du forstod ironien her ;)

Lenke til kommentar

DRM støtte (Premier League TV2 Sumo) eksisterer ikke i Linux. TV2 Sumo (som jeg antar mange bruker) oppdaterer Silverlight stadig vekk, og da henger Moonlight som et trekkspill etter - helt til det fungerer en stund (ikke på Live fotball altså, men nett-TV kanskje..) - før TV2 oppdaterer silverlight igjen..

 

Som er grunnen til at alle tv-kanaler burde bruke åpne streamingstandarder, i det minste som et alternativ. NRK er flinke på det området!

 

Er de? Det er ikke lenge siden NRK brukete silverlight, synes ikke NRK virker flinke på det området i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...