Gå til innhold

– De kommer til å floppe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm jeg har sett 2 utgivelser av maemo som telefon og det var N900 og nå nylig N9. Vil ikke kalle det satsing? Ei heller har jeg sett noen form for storsatset markedsføring på disse enhetene. Litt på N9, though.

 

Hvordan var ikke Harmattan bra nok til å være en plattform for stort volum? Alt jeg har lest av reviews er ganske enige i at OSet er supert, konseptet er bra, og andre positive ting. Det de har hatt å utsette er barnesykdommer som lukes unna innen PR 1.2 (OSwide copy/paste, feks), og at det er lite apps (i forhold til antall apps i apple og google sine stores). Hva var dine tanker?

Lenke til kommentar

For å se om du snakker sant.

 

Så vit jeg vet så trenger ikke alltid mobilprodusenter å ha avtale med softwareutviklerne for bruke operativsystemet til utviklerne.

 

For utviklerne vill stort sett at flest mulig skal bruke softwaren sin.

Og da blir det upraktisk med avtaler i hitt og pine.

 

PS, Vist du ikke sender meg en link til påstandene dine så konkluderer jeg med at du lyver.

 

Trur ikke at Samsung tar seg rå til å slutte å lage Android telefoner, De selger jo flest av dem i verden.

 

Hvem er det som har sagt at Samsung kommer til å slutte å selge Android, alt jeg har sagt er at de har muligheten til å gjøre det, Android er open source, og Samsung må være idioter om de har bundet seg til å levere telefoner til ett OS de kan gjøre hva de vil med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm jeg har sett 2 utgivelser av maemo som telefon og det var N900 og nå nylig N9. Vil ikke kalle det satsing? Ei heller har jeg sett noen form for storsatset markedsføring på disse enhetene. Litt på N9, though.

Det er nettopp det. De har brukt mye penger og ressurser på å utvikle Maemo og senere MeeGo (google Nokia Research & Development expenses, eller lignende), men likevel har de bare kommet med to skikkelige produkter. Dette er jo fordi de ikke har klart å utvikle brukeropplevelsen i takt med nyvinningene som konkurrentene. Vi har hele tiden ventet på at det skal bli bra nok, slik at de kan komme med en drøss produkter.

 

N900 var et fett produkt for entusiastene som liker fordelene til UNIX og det totalt åpne systemet, men for mannen i gata var det ikke et alternativ til iOS eller Android. Desverre ble faktisk N900 ganske kraftig markedsført blant annet i UK. Desverre, i den grad at det var et nisjeprodukt som endte i hendene på mange "vanlige" mobilbrukere, som ville hatt mye mer glede av et enkelt og brukervennlig OS som "bare fungerer".

 

Hvordan var ikke Harmattan bra nok til å være en plattform for stort volum? Alt jeg har lest av reviews er ganske enige i at OSet er supert, konseptet er bra, og andre positive ting. Det de har hatt å utsette er barnesykdommer som lukes unna innen PR 1.2 (OSwide copy/paste, feks), og at det er lite apps (i forhold til antall apps i apple og google sine stores). Hva var dine tanker?

Etter så mange år med utvikling burde ikke barnesykdommer være såpass tilstede som de er/var på N9. Jeg har ikke så mye erfaring med N9 i bruk, og jeg har også lest veldig mye positivt om grensesnittet, så jeg skal ikke si for mye om det. Hadde de vært like langt med brukeropplevelsen for 2 år siden, eller kanskje tilogmed 1 år siden, så kunne det hatt en sjanse. Nå ble det for lite og for sent. Det positive dog er at Elop har sagt at de nå anser MeeGo som en mulighet for "neste generasjon". Om det er sant er vanskelig å vite, men jeg har mye mer tro på at det kan bli noe bra i fremtiden, om de slipper å ha det konstante presset på at det må bli perfekt med en gang.

 

Over de siste 10-15 årene har Nokia vært ekstremt gode på å pushe fremtidsløsninger. uMegapikselkameraer, spillsatsinger, touch-tablets, WiFi-deling, VoIP-teknologi, NFC, upnp, +++. Desverre har de aldri helt klart å pakke det inn og presentere slik at andre enn entusiastene har tatt det i bruk. Det klarte Apple, og Android slang seg på bølgen med stor suksess. Med WP7 kan Nokia konsentrere seg om innhold og deilige mobiler, og la Microsoft ta seg av grensesnitt og øvrig brukeropplevelse. Det har jeg troen på.

 

(huff, dette ble langt, men med sterkt Nokia-engasjement blir det mange ord) :p

Endret av genser
Lenke til kommentar

For å se om du snakker sant.

 

Så vit jeg vet så trenger ikke alltid mobilprodusenter å ha avtale med softwareutviklerne for bruke operativsystemet til utviklerne.

 

For utviklerne vill stort sett at flest mulig skal bruke softwaren sin.

Og da blir det upraktisk med avtaler i hitt og pine.

 

PS, Vist du ikke sender meg en link til påstandene dine så konkluderer jeg med at du lyver.

 

Trur ikke at Samsung tar seg rå til å slutte å lage Android telefoner, De selger jo flest av dem i verden.

 

Hvem er det som har sagt at Samsung kommer til å slutte å selge Android, alt jeg har sagt er at de har muligheten til å gjøre det, Android er open source, og Samsung må være idioter om de har bundet seg til å levere telefoner til ett OS de kan gjøre hva de vil med.

Jeg har ikke sakt at Samsung har bundet seg til et OS.

 

Jeg sa at jeg tror at Samsung ikke vill slutte og lage android telefoner med det første.

På grunn av at android telefonene selger bra.

Lenke til kommentar

Genser: tja, mulig det. Du ser jo hvor mange barnesykdommer OS som Android og WP osv har/har hatt. Småting som OS-wide copy/paste feks. Jeg var under forståelsen at harmattan ikke var klart når Elop bestemte seg for WP? I så fall er noen sånne små barnesykdommer helt ok. De kan med fordel utvikle Harmattan til å støtte dualcore og litt slikt og pushe det som et main OS, som bruker selv (og tidligere SGS2eier) syntes jeg N9 skinner bra. De store "mangler" ved N9 er ting apps og litt mer fokusert utvikling hadde fikset glatt (rett og slett flere apps, som feks bedre browser).

 

Personlig mener jeg harmattan er bedre enn android 2.3 til normalt bruk, og det er kun i PR 1.1 av OSet, altså 1 FW oppdatering siden launch. Blir spennende å se hva featureupdaten (PR 1.2) vil bringe, jeg håper såklart at det blir bra, men selv i den formen OSet er i nå, er det helt klart det OSet jeg foretrekker på en mobiltelefon (ikke linuxdevice eller lommepc eller noe slikt, men basic smarttelefonbruk) akkurat nå.

Lenke til kommentar

Nokia bør snart skjønne at de ikke lengre blir ansett som en referanseprodusent, og starte å utvikle nyvinninger igjen. Dette er rett og slett for dårlig av finnene. Skulle jeg hatt meg windowstelefon nå, hadde ikke denne en gang blitt vurdert.

 

...noe som er på grensen til idiotisk fordi dette er en flott telefon. Siden WP7 krever veldig lite ressurser er Lumia 800 super-responsiv. På linje med iPhone 4S.

 

Og ja, jeg har faktisk prøvd den.

 

Ja, men hva hjelper det? Så lenge de henger etter på hw siden, så vil de aller fleste velge andre telefoner, som gir dem mer for pengene. Kan forøvrig si meg enig med deg, da hw er blitt en gedigen hype. Jeg tviler ikke et sekund på at denne er en knakende god telefon, men det alene selger ikke. Man må ha noe de andre ikke har, eller iallefall være på høyde med de andre. Og det er ikke Nokia for øyeblikket. Men slapp av, jeg tror de kommer tilbake. Vent til WP støtter quad core, og 1080p oppløsning på skjermen. Tipper vi vil få det da, selv om det selvfølgelig er overkill på en 4" skjerm. Men selvfølgelig kommer både du og jeg til å løøøøpe og kjøpe ;)

 

jeg forstår ikke helt dette - hva skal du med quadcore på en mobiltelefon, 1080i oppløsning osv osv...har du selv prøvd en WP7 telefon, overhode?

Jeg har en dell venue pro, den er fra 2010, og kjører like fint WP 7.5 som jeg opplever at Samsung Galaxy Nexus kjører Andriod Sandwich...den har så vidt jeg minnes dualcore og vesentlig mer minne, men vent...Andriod krever jo vesentlig mer av telefonen enn det WP gjør...så hvorfor skal alle klage over HW, når det er egentlig å betale for ting en ikke trenger?

 

 

Og ja - jeg er passe lei alt gnålet om HW, fordi folk etterlyser ditt og datt som det enten ikke:

 

- Finnes tjenester for - ref NFC i Norge

- Kraftigere HW, men gudene vet fordelene enda annet enn tester som viser den gjør ditt og datt raskere, men om en praktisk opplever forskjellen, neppe

Lenke til kommentar

Nå skal jeg kaste ut en brannfakkel til dere.

 

Er det noen her som ser likheten mellom Android og det grufulle Windows mobile 6.5 og lavere versjoner?

 

Etter å ha kommet fra IOS til Android på en Samsung GS2 så må jeg si jeg var nærmest sjokkert. Eneste som forskjellen på Android og Winmob er jo at Android er lettere å bruke med fingeren (sett borti fra de tekniske forksjellene selvfølgelig). Bruker opplevelsen var på høyde med Min HTC Touch som jeg har liggende i en skuff. Android flyter bedre, men det har ikke skjedd mye til utvikling i brukergrensenittet.

 

Samsungen ble byttet ut med en HTC Titan i helgen. Jeg orket rett og slett ikke Android mer. Mange lurte på om jeg var gal, men jeg forventer mer av en telefon i dag enn hva android kan tilby. Joda det kan rootes, du kan fikle og kose deg med det i evig tid. Vel og bra, men når man må vente i 4 mnd på ICS slik at samsung kan støtte det eller hva de må, så blir det rett og slett for ræva. IOS og WP kommer med oppdateringer til alle plattformer likt. Ingen som må vente eller lida av at Google skal lage en PR jippo av sin nye flaggskiptelefon som i bunn og grunn er en SGS2 med høyere oppløsning.

 

Jeg på lik linje med Gizmodo og Wngadget tror jeg at WP er den enste troverdige konkurrenten til IOS. Android går ned samme sti som WinMob og Windows desktop OS på 90-tallet. Det er vanskelig å levere kvalitet når du skal støtte all dritten i verden. Men jøss, du får jo solgt mange telefoner og får høy marekdesandel. Jeg kommer dog aldri til å kjøpe en tablet eller en telefon med Android.

 

Noen som har lyst på en SGS2 til en billig penge så skal dere få den kastet etter dere på det øvre 2000-tallet ;)

Lenke til kommentar

Hva var det jeg sa Nokia,Dere burde produsere mobiltelefoner med Android,Det er vell ingen som nekter dere det.?.

 

Gud forby. Fordi Nokia er mye mye bedre enn Android.

Det må være derfor salget av Nokia-telefoner stuper og Android vokser inn i himmelen...

 

Nokia bør snart skjønne at de ikke lengre blir ansett som en referanseprodusent, og starte å utvikle nyvinninger igjen. Dette er rett og slett for dårlig av finnene. Skulle jeg hatt meg windowstelefon nå, hadde ikke denne en gang blitt vurdert.

 

...noe som er på grensen til idiotisk fordi dette er en flott telefon. Siden WP7 krever veldig lite ressurser er Lumia 800 super-responsiv. På linje med iPhone 4S.

 

Og ja, jeg har faktisk prøvd den.

 

Ja, men hva hjelper det? Så lenge de henger etter på hw siden, så vil de aller fleste velge andre telefoner, som gir dem mer for pengene. Kan forøvrig si meg enig med deg, da hw er blitt en gedigen hype. Jeg tviler ikke et sekund på at denne er en knakende god telefon, men det alene selger ikke. Man må ha noe de andre ikke har, eller iallefall være på høyde med de andre. Og det er ikke Nokia for øyeblikket. Men slapp av, jeg tror de kommer tilbake. Vent til WP støtter quad core, og 1080p oppløsning på skjermen. Tipper vi vil få det da, selv om det selvfølgelig er overkill på en 4" skjerm. Men selvfølgelig kommer både du og jeg til å løøøøpe og kjøpe ;)

Tror ikke kraften på CPU og slikt har noe særlig å si for den jevne kjøper.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar
Jeg tror man skal være forsiktig med å dømme WP7 nedom og hjem. MS er såpass seige og har så mye ressurser at jeg tror de klarer å stå løpet ut, ettersom det virker som de faktisk har et solid OS i bunn.

 

Ingen trodde vel at Xbox skulle få den størrelsen den fikk, så lenge de måtte selge konsollene med tap og møtte hard konkurranse fra Sony og Nintendo, men den karret seg opp fra ingenting til å bli blandt de største i markedet (om ikke den største, har ikke sjekket tallene).

Microsoft har pumpet penger inn i Xbox, og likevel har den blitt banket av hhv. PS2 og Wii. Microsoft brukte også noe slikt som en halv milliard dollar på å promotere lanseringen av Kinect, men ingen gidder å kjøpe spill til den.

 

Microsoft blant de største i markedet? Eh, markedet består av tre firmaer. Ikke akkurat vanskelig å være "blant de største" da. Og Xbox-salget er rett og slett latterlig dårlig. Både originalen og 360. Helt patetisk.

 

Microsoft tror de kan kjøpe seg suksess, men det er ekstremt dyrt og de får lite igjen for det.

 

Microsoft hadde mye ressurser da de pushet på for å gjøre Windows Mobile populært også, men hjalp det?

 

Nei.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar
Det er umulig å "spå" at WP kommer til å floppe. For det første så har det hatt en gangske så grei start, og det faktum at de har solgt lite telefoner dette kvartalet er ganske enkelt fordi det ikke har blitt lansert noe særlig spennende. Samsung Focus S, Nokia Lumia og HTC sine modeller kommer først nå. Det kan godt hende de "flopper" alikevel, men det er umulig å si før til neste år vil jeg tro.

Da har WP7 fått nok tid til å få litt kjøtt på beina og det burde være mer sammenlignbart med de andre store OS-ene.

WP7 er en flopp så langt. Dårlig og synkende salg. Dette kommer man ikke bort fra. Lite tilsier at det vil bli noen suksess i fremtiden.

 

Jeg har lest at avtalen til Nokia & Microsoft ikke er bindende.

De kan trekke seg ut når som helst.

 

Link http://www.itavisen.no/865069/nokia-usikre-paa-wp7

 

Og Samsung kan slutte å selge Android telefoner.

Har du en link til påstandene dine?

Mener du at han skal komme med en link på at Samsung ikke har skrevet under på en kontrakt som sier at de ikke kan slutte å bruke Android?!

Lenke til kommentar

Nå skal jeg kaste ut en brannfakkel til dere.

[...]

Hvis Android ligner Windows Mobile 6.5, 6.1, eller eldre, så gjør jo faktisk iOS og WP7 det også.

Android, iOS, Windows Mobile og Windows Phone er jo så like som Linux , Windows og OS X er. Det betyr jo ikke at de faktisk er så like, men kanskje heller at de ikke er så forskjellige som enkelte vil ha det til.

 

Windows Mobile fikk mye pepper for å være "gammeldags" sammenlignet med iOS da iPhone først kom, men eksempelvis synes jeg at startskjermen på Windows Mobile 5 eller 6 var mye mer informativ og nyttig enn iOS som kun var (og tåpelig nok fremdeles er) bare ikoner.

Lenke til kommentar

WP7 er en flopp så langt. Dårlig og synkende salg. Dette kommer man ikke bort fra. Lite tilsier at det vil bli noen suksess i fremtiden.

Kilde eller personlig vurdering?

 

http://www.itavisen.no/883862/saa-mange-bruker-windows-phone

... og det har så vidt begynt.

"WMPower.com mener å vite, basert på Facebook-aktivetet"

 

LOL.

 

Det vi vet er at Windows Phone-salget var lavere i tredje kvartal 2011 enn i 2010. Det er ganske utrolig, og viser hvor dårlig det står til med WP.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg kaste ut en brannfakkel til dere.

[...]

Hvis Android ligner Windows Mobile 6.5, 6.1, eller eldre, så gjør jo faktisk iOS og WP7 det også.

Android, iOS, Windows Mobile og Windows Phone er jo så like som Linux , Windows og OS X er. Det betyr jo ikke at de faktisk er så like, men kanskje heller at de ikke er så forskjellige som enkelte vil ha det til.

 

Windows Mobile fikk mye pepper for å være "gammeldags" sammenlignet med iOS da iPhone først kom, men eksempelvis synes jeg at startskjermen på Windows Mobile 5 eller 6 var mye mer informativ og nyttig enn iOS som kun var (og tåpelig nok fremdeles er) bare ikoner.

 

IOS er ikke noe nytt å tilby nå til dags, men det er om ikke annet en bedre opplevelse enn Android. Android minner for mye om WM. Jeg er enig med deg i at startskjermen til IOS er svært lite informativ og at dette er en av de største ankepunktene for denne plattformen. Det skjuler derimot ikke at Android bare er en mer fingervennelig utforming av brukergrensesnitte til WM. Husk nå snakker vi bare brukergrensesnitt og ikke alle fancyspants funksjonene.

 

Det er her WP7++ kommer inn, det er det eneste friske puste jeg har sett i et brukergrensenistt på mange år. Det er nyskapende og informativt og bruker lite ressurser.

 

Nå har jeg brukt WP7.5 i 5 dager og sitter med den samme følelsen som når jeg importerte iPhone 2G. Den følelsen greier ikke Apple å gi meg sitt IOS lengere. Og dette kommer fra en fanboy delux, har hatt alle iphone, ipads. 5 bærbare og 3 stasjonære macer de siste 8 åra + diverse ipods.

 

Detter er selvfølgelig en veldig subjektiv mening fra min side, men det er slik jeg observerer det, og der er flere med meg.

 

Uansett så håper jeg at alle 3 plattformene blomstrer videre og at ikke minst det er plass til alle de 3 store med flere i markedet.

Lenke til kommentar

WP7 er en flopp så langt. Dårlig og synkende salg. Dette kommer man ikke bort fra. Lite tilsier at det vil bli noen suksess i fremtiden.

Kilde eller personlig vurdering?

 

http://www.itavisen.no/883862/saa-mange-bruker-windows-phone

... og det har så vidt begynt.

"WMPower.com mener å vite, basert på Facebook-aktivetet"

 

LOL.

 

Det vi vet er at Windows Phone-salget var lavere i tredje kvartal 2011 enn i 2010. Det er ganske utrolig, og viser hvor dårlig det står til med WP.

 

 

Det er helt greit å bruke Gartner som kilde, men ettersom de ikke gjør annet enn det samme som TNS gallup eller andre analyse byrå så kan du ikke VITE at dette er riktig. Dette er statistikk og i den statistiske verden så PÅSTÅR man at noe er riktig på basis av et utvalg ikke hele populasjonene. I dette tilfelle er det bare Microsoft som kan si at de VET hva som faktisk er tilfelle. Du derimot må PÅSTÅ at ditt utsagn er riktig på bakgrunn av ditt datagrunnlag.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...