Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny jobb der ikke alt er på stell ...


Roger J.

Anbefalte innlegg

Hei! Min frue har nettopp fått jobb som assistent på et lege/tannlegekontor, men det er enkelte ting jeg stusser litt på når det gjelder arbeidsforholdene der. Hun har fått 100% stilling 8-16 man-fre. Den første uka fikk hun bare 100,- timen fordi hun pr. definisjon er ufaglært(mangler noen papirer, hun har utdanning som sykepleier i utlandet). Utover det får hun fra uke 2-7 145,- fra uke 7 til 6mnd 160,- og etter det skal hun få ca 200,-. Er det lov å betale noen 100,- pr time i Norge i dag? I forrige uke ble hun fortalt at hun kunne komme senere på jobb i 3 dager fordi de hadde ingen pasienter. Etter det jeg har forstått så får hun bare betalt for timene hun var der, men jeg trodde at når man er i 100% stilling så må arb.giver likevel betale full lønn disse 3 dagene. Har jeg rett? Vasking og innkjøp av arbeidsklær må de også stå for selv??? Har ikke hørt om noe sånt før, men kanskje jeg bare har vært heldig? Noen her som har noen konstruktive kommentarer så vil jeg være takknemlig.

Endret av Amphion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det lov å betale noen 100,- pr time i Norge i dag?

Ja. Det er lov å betale 5 kr/time for den del, vi har ingen lovfestet minstelønn i Norge. (Annet enn i enkelte bransjer med allmengjorte tariffavtaler; hovedsakelig landbruk, renhold og byggenæringa)

 

...når man er i 100% stilling så må arb.giver likevel betale full lønn disse 3 dagene. Har jeg rett?

Ja, det er jeg relativt sikker på.

 

Vasking og innkjøp av arbeidsklær må de også stå for selv???

I likhet med timelønna, så er også dette relativt fritt å avtale.

Lenke til kommentar

Hun har fått seg en skikkelig fin jobb, i et jævlig trangt og vanskelig jobbmarked, og du synes tingene her ikke er på stell?

 

For meg synes jeg dette høres helt ok ut jeg. Hun får stå på hardt som faen og gjøre en innsats i jobben sin, så kommer belønning i form av god lønn og trivelige medarbeidere. Å starte med å kverulere på detaljer er helt feil iallefall.

 

Å kjøpe og ikke minst vaske sin egen uniform er da helt normalt. Seriøst..hva forventer du?

 

Dette er kanskje ikke konstruktivt, men det er sant :).

 

EDIT: På punktet om at man kunne komme senere på jobb, så er det vel et spørsmål om man fikk beskjed om å holde seg hjemme, eller "om du har lyst til å komme iltt senere i morgen, så går det helt fint altså".

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Å kjøpe og ikke minst vaske sin egen uniform er da helt normalt. Seriøst..hva forventer du?

I mitt hode vil det være helt OK å vaske sitt eget arbeidstøy så lenge det er snakk om vanlig "renslig" arbeid. Om klærne blir skitnet ut med olje eller annet søl på jobben ville jeg ha forventa at arbeidsgiver sørger for vasking.

 

Og så lenge arbeidsgiver stiller med krav til hva slags bekledning man skal ha på jobb er det for meg helt naturlig at arbeidsgiver skaffer dette.

Lenke til kommentar

Noen kaller meg en kverulant ja.... men i utgangspunktet er jeg bare ute etter at man får det man har krav på og at man ikke blir utnyttet bare fordi man er heldig og får seg en jobb. Selv har jeg et yrke der alt har blitt skaffet av arbeidsgiver. Det er derfor jeg spør. Jeg har også tenkt på dette med at klær kanskje må være sterile eller noe i den retning. Hva hvis hun får blod og slikt på seg fra en pasient???

Lenke til kommentar

Utgifter til arbeidsklær kan trekkes fra på selvangivelsen. Det er dog ingen god butikk om man ikke kommer over satsen i minstefradraget da det er under den dette faller. Klær anskaffet av arbeidsgiver som også egner seg til privat bruk skal regnes inn i skattbar inntekt... Jeg mener å huske at Posten gikk på en smell der for noen år siden med allværsjakker med for liten logo.

 

Hvor lenge tror dere at "sterile" klær er sterile?

Lenke til kommentar

Utgifter til arbeidsklær kan trekkes fra på selvangivelsen. Det er dog ingen god butikk om man ikke kommer over satsen i minstefradraget da det er under den dette faller. Klær anskaffet av arbeidsgiver som også egner seg til privat bruk skal regnes inn i skattbar inntekt... Jeg mener å huske at Posten gikk på en smell der for noen år siden med allværsjakker med for liten logo.

 

Hvor lenge tror dere at "sterile" klær er sterile?

 

200,- timen som ufaglært. Kan ta jobben hennes jeg om du syns den er for teit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...