Gå til innhold

Exozzas treningslogg (ny video 05.02.2012)


Exozza

Anbefalte innlegg

Økt 2, uke 17

 

Knebøy

1x15 20 kg

1x12 40 kg

1x10 60 kg

1x8 80 kg

5x5 97,5 kg

 

Skulderpress med stang

1x15 20 kg

1x10 30 kg

5x5 42,5 kg

 

Markløft

2x12 40 kg

2x5 60 kg

1x5 80 kg

1x5 90 kg

 

Chin-ups

4-3-2

 

Kommentar ang. økten

Fikk lite søvn i natt, så har vært greit trøtt gjennom dagen. Knebøyen var en del tyngre idag enn sist økt. Fikk en til å se på teknikken min, og det eneste han hadde å kommentere var at knærne mine gikk litt over tærne til tider og at ryggen kunne vært litt mer "buet". Klarte 5x5 på skulderpressen (med skuldervidt grep)idag, veldig fornøyd med det!! Jeg gjorde repetisjonene raske og kontrollerte, i motsetning til tidligere økter hvor jeg har gjort det relativt sakte. Markløften kjentes grei ut i løpet av oppvarmingen, men 90 kg var likevel veldig tungt. Begynt å trene med hansker på de to siste setta for å få bedre grep. Pull-ups var tungt, prøvde en ny teknikk.

 

Kommentar ang. kosthold

Rakk ikke frokost, så måtte spise nesten all skolematen med en gang jeg kom på skolen. 4 skiver med ost og skinke til frokost, 2 skiver med ost og skinke på skolen, et pizzarundstykke w/e, litago og et avlangt grovt rundstykke før trening, tre glass melk, en skål havregryn og 1 banan etter trening.

 

Har i det siste til tider begynt å kjenne noe ubehag (ikke noe vondt, egentlig) i venstre kne, tror dette er knyttet til knebøyen. Hva bør jeg gjøre?

 

Idag tok jeg pull-ups med beina hengende rett ned, og uten å bøye dem i løpet av repetisjonene. Det kjentes tyngre ut. Er det bedre å trene slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økt 2, uke 17

 

Knebøy

1x15 20 kg

1x12 40 kg

1x10 60 kg

1x8 80 kg

5x5 97,5 kg

 

Skulderpress med stang

1x15 20 kg

1x10 30 kg

5x5 42,5 kg

 

Markløft

2x12 40 kg

2x5 60 kg

1x5 80 kg

1x5 90 kg

 

Chin-ups

4-3-2

 

Kommentar ang. økten

Fikk lite søvn i natt, så har vært greit trøtt gjennom dagen. Knebøyen var en del tyngre idag enn sist økt. Fikk en til å se på teknikken min, og det eneste han hadde å kommentere var at knærne mine gikk litt over tærne til tider og at ryggen kunne vært litt mer "buet". Klarte 5x5 på skulderpressen (med skuldervidt grep)idag, veldig fornøyd med det!! Jeg gjorde repetisjonene raske og kontrollerte, i motsetning til tidligere økter hvor jeg har gjort det relativt sakte. Markløften kjentes grei ut i løpet av oppvarmingen, men 90 kg var likevel veldig tungt. Begynt å trene med hansker på de to siste setta for å få bedre grep. Pull-ups var tungt, prøvde en ny teknikk.

 

Kommentar ang. kosthold

Rakk ikke frokost, så måtte spise nesten all skolematen med en gang jeg kom på skolen. 4 skiver med ost og skinke til frokost, 2 skiver med ost og skinke på skolen, et pizzarundstykke w/e, litago og et avlangt grovt rundstykke før trening, tre glass melk, en skål havregryn og 1 banan etter trening.

Endret av Exozza
Lenke til kommentar

Økt 2, uke 18

 

Knebøy

1x20 20 kg

2x12 40 kg

2x10 60 kg

1x5 80 kg

5x5 95 kg

 

Benkpress

1x30 20 kg

2x12 40 kg

2x5 50 kg

5x5 62,5 kg

 

Stående roing

2x10 20 kg

2x8 40 kg

5x5 52,5 kg

 

Reverse crunches

3x12

 

Dips

5-3-2

 

Kommentar ang. økten

Var ganske trøtt før og under økten. Knebøyen gikk relativt greit, men føler jeg til tider bøyer meg for langt fremover når det kommer til de høyere vektene. Synes benkpressen gikk litt lettere idag enn sist gang, vil nok øke til neste økt. Stående roing gikk greit. Bestemte meg idag for å begynne med dips, og de var veldig tunge.

 

Kommentar ang. kosthold

Havregryn til frokost, 6 skiver, 1 pizzasnurr, 1 grovt rundstykke og 1 litago på skolen, tre glass melk, 1 banan og en håndfull med nøtter etter trening, kyllingfilet med byggris og salat til middag.

 

Er det vanlig å få vondt på framsiden av skuldrene rett etter man er ferdig å gjøre dips? Smerten forsvant ca. 30 sekunder senere.

 

Jeg føler ennå jeg sliter med å øke, og er redd for at jeg ikke får noe utav treningen i og med at jeg ikke øker veldig mye i de forskjellige øvelsene for tiden. Hva mener dere?

Endret av Exozza
Lenke til kommentar

Er ikke uvanlig med skuldersmerte etter dips. Senker du kroppen langt ned?

Prøv å ikke gå lengre ned enn at armene står i 90 grader, se om det hjelper. Eventuelt bedre oppvarming og\eller rehab øvelser for skuldre.

Det gjorde hvertfall susen for meg :)

 

Angående stagnasjon; Ser ut som du spiser lite hvis målet er å øke? Kanskje en liten deload hadde hjulpet?

Sank kroppen slik at armene stod i litt mer enn 90 grader. Hvilke gode oppvarmingsøvelser for skuldre finnes det? Sliter litt med skuldersmerte til tider.

 

Hvor mye mer bør jeg spise? Synes selv jeg spiser en del, men det virker som om de fleste mener jeg må spise enda mer for å få resultater av treningen. I løpet av disse fire månedene jeg har trent styrke nå, føler jeg at jeg har lagt på meg noe og at magen stikker en del mer ut. Har tolket det som om at jeg har spist nok, og har tenkt at jeg hvis jeg spiser mer vil jeg bare legge på meg mer enn nødvendig..

 

Angående deload, mener du at jeg bør deloade i alle øvelser jeg stagnerer i? Isåfall, hvor mye? :)

Lenke til kommentar

Takker for gode svar :) Skal få prøvd ut noe av det!

 

 

Økt 3, uke 18

 

Knebøy

1x20 20 kg

2x12 40 kg

2x10 60 kg

1x5 80 kg

5x5 95 kg

 

Skulderpress med stang

2x10 20 kg

2x8 30 kg

5x5 42,5 kg

 

Markløft

2x10 40 kg

2x8 60 kg

1x5 80 kg

1x5 92,5 kg

 

Chin-ups

6-4-3

 

Kommentar ang. økten

Idag var formen veldig bra, tror dette er den beste styrketreningsøkten jeg har hatt. Var veldig gøy å trene :) Knebøyen var lettere enn tidligere, og jeg gjorde dem saktere og mer kontrollert enn før. Skulderpressen var tung, men har funnet ut at det hjelper å presse sammen rumpeballene! Ble litt lettere da, følte jeg. Øket med 2,5 kg i markløft idag, og synes det gikk veldig bra. Klarte også flere chin-ups idag enn noen gang før.

 

Kommentar ang. kosthold

Havregryn, 2 sylter med lompe, 1 skive med ost og skinke og 1 egg til frokost, 3 knekkebrød og 1 glass melk før trening, 2 knekkebrød og 3 glass melk etter trening, medisterkaker med grønnsaker og poteter til middag.

 

Fikk en av de som jobber på treningssenteret til å sjekke teknikken min på knebøy. Han sa ryggen var helt perfekt, men at knærne svaiet litt innover. Har kjent en liten smerte i venstre kne i det siste, og dette er trolig grunnen. Skal øve meg på å holde knærne rett fram under knebøyen.

 

Som lovet, her er videoen hvor jeg tar 1x5 90 kg markløft (merk dere at jeg prøvde å "kaste" meg bakover etter hver rep her, noe som jeg før ikke hadde pleid å gjøre):

http://www.youtube.com/watch?v=eMnWThCBwes

 

Hvordan ser teknikken ut?

Endret av Exozza
Lenke til kommentar

Tror du burde revurdere hvem som sjekker teknikken din i markløft!

At en av de ansatte sa du hadde perfekt rygg når du tok markløft, er det verste jeg har hørt, du løfter jo med krum rygg, og skyver ikke hofta di frem!

:cry:

Jeg skrev at han sjekket KNEBØYEN min. Er det så dårlig? Virkelig?

Lenke til kommentar

Kort fortalt:

Du løfter med krom rygg, det du må gjøre er og få brystet opp og frem, og feste blikket ditt på en bestemt plass hele tiden, fest blikket ca 2-3 meter foran deg eller litt lenger opp. Og skyv hofta frem!! og få skuldrene tilbake, tenk på og få fram hofta så fort som mulig ca når de er forbi knærne og stram ræva på toppen. Senk stanga mer kontrollert ned, slipp den når den er forbi når den er ved knærne, når stanga har landet spenner du deg opp igjen. Stram kjernen også.

 

Prøv dette, hiv av litt vekter og kom med ny video senere :)

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Tror du burde revurdere hvem som sjekker teknikken din i markløft!

At en av de ansatte sa du hadde perfekt rygg når du tok markløft, er det verste jeg har hørt, du løfter jo med krum rygg, og skyver ikke hofta di frem!

:cry:

Jeg skrev at han sjekket KNEBØYEN min. Er det så dårlig? Virkelig?

 

Ja, men uansett, slik jeg ser fra videoen din i markløft da, så gjelder svaret mitt fremdeles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...