Gå til innhold

Exozzas treningslogg (ny video 05.02.2012)


Exozza

Anbefalte innlegg

Jeg trives ikke med og se oppover, men ca 2-3 meter foran. Gjerne lenger opp om noen liker det, men slikk du gjør nå vil ihvertfall føre til vond nakke. Ja SKYT hofta frem på vei opp viktig viktig! ;D

Takker for gode tips! Jeg har trent på denne måten i rundt 4 måneder, dog med lettere og lettere vekter jo lengre tilbake i tid. Har også bare trent 1x5. Kan denne dårlige teknikken ha ført til noen store skader i ryggen eller andre steder? Jeg har ikke kjent noe ubehag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skader pleier som oftest og skje over tid, men er ikke noe vits og bygge seg opp mot store skader, eller en vond rygg. Det er det best og være på den sikre siden hele tiden ;) tenk deg når du kommer i enda tyngre vekter med feil teknikk på gang etter gang, en dag sier det "BANG".

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Skader pleier som oftest og skje over tid, men er ikke noe vits og bygge seg opp mot store skader, eller en vond rygg. Det er det best og være på den sikre siden hele tiden ;) tenk deg når du kommer i enda tyngre vekter med feil teknikk på gang etter gang, en dag sier det "BANG".

Tror kanskje du misforstod spørsmålet :p Lurte bare på om det er trolig at jeg har pådratt meg en stor skade pga den dårlige teknikken? Skal selvfølgelig gjøre de endringene du har sagt, men håper bare jeg ikke har fått noen skader som følge av teknikken jeg har trent med til nå..

Lenke til kommentar

Det er det nok bare du som har svar på, men du har vært heldig til nå, men om du hadde fortsatt slikk hadde du gått på en smell, som sagt over tid. Og når vektene økes er det enda større sjanse for skader (dersom teknikken feiler gang på gang). Så det beste er jo selvsagt og ha fokus på teknikk hele tiden, men en sjelden gang så feiler jo teknikken eller på maks løft (man makser ikke før teknikken feiler og ender opp til failure, så failure burde bare skje på maks løft). Men om det skjer gang gang fører det til slitasje osv, om du ser poenget her..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har hatt pause fra 18. desember til 6. januar. Dette angrer jeg en del på nå..

 

Her er logg fra fredag 6. januar. Beklager litt sen posting.

 

Økt 2, uke 21

 

Knebøy

1x20 20 kg

2x10 40 kg

2x8 60 kg

5x5 80 kg

 

Benkpress

1x30 20 kg

2x12 40 kg

2x8 50 kg

1x4 60 kg

4x5 55 kg

 

Stående roing

2x10 20 kg

2x8 30 kg

2x5 40 kg

5x5 50 kg

 

Dips

5-1-2

 

Kommentar ang. økten

Var helt sykt tungt å komme tilbake. Har jo gått ned 15 kg i knebøy, og en del i alle andre øvelser også.. Skal kjøre skikkelig på nå, så kommer nok formen fort tilbake, håper jeg. Hadde denne økten på fredag 6. januar og har hatt gangsperr helt frem til mandag, feels good though!

Lenke til kommentar

Gårsdagens økt:

 

Økt 1, uke 22

 

Knebøy

1x20 20 kg

2x10 40 kg

2x10 60 kg

5x5 80 kg

 

Skulderpress med stang

2x10 20 kg

2x8 30 kg

2x5 40 kg

3x5 30 kg

 

Markløft

2x7 40 kg

2x8 60 kg

1x5 70 kg

 

Chin-ups

6-3-3

 

Kommentar ang. økten

En del gangsperr idag også. Knebøyen var litt lettere enn sist gang. Prøvde meg med 40 kg på skulderpress, men ble litt tungt, og tenkte det kunne vært greit med en oppkjøring nå. Så starter med 30 kg og bygger meg opp derfra. Har slitt med dårlig markløftsteknikken, og har derfor deloadet fra 90 kg til 70 kg.

 

Kommentar ang. kosthold

Grov baguett med kylling og bacon til frokost, 4 skiver på skolen, 2 skiver før trening, 3 glass melk, 1 banan, en del nøtter og 3 knekkebrød med italiensk salat etter trening, medisterkaker med grønnsaker og potetstappe til middag.

 

Sist uke og denne uken kommer til å være litt oppkjøringsuker hvor jeg tester formen. Ble to økter for lite sist uke fordi jeg var utrolig støl, og vil ikke kjøre meg helt ut når jeg nettopp har startet igjen.

 

Fikk filmet markløften igår, så skal legge ut videoen senere.

Lenke til kommentar

Har noen nye videoer på som viser teknikken min i knebøy og markløft nå. Hadde som sagt pause fra treningen i jul, og jeg vil derfor starte opp med helt korrekt teknikk nå for å unngå skader.

 

Markløftsteknikk før jul:

http://www.youtube.com/watch?v=eMnWThCBwes

 

Markløftsteknikk nå (følte virkelig jeg ikke klarte å rette ryggen mer):

http://www.youtube.com/watch?v=jnrDdvj5GlU

 

Knebøysteknikk nå (runder ryggen litt når jeg nærmer meg ytterstilling, dette skjer nok fordi det er lenge siden jeg har trent.):

http://www.youtube.com/watch?v=sp2bqBxrKjo

Lenke til kommentar

Er veldig åpen for forslag til annen mat jeg kan spise, begynner å bli litt lei all denne brødmaten på skolen. Skal også få kjøpt meg proteinpulver, eventuelt carbtilskudd (hvis dette er noe man vanligvis også trenger), noen anbefalinger?

 

-Tunfisk

-Laks(f.eks salma kan spises rå)

-Kylling bryst/kjøttdeig

-Kalkun bryst

 

Bruker selv å steke opp kylling kvelden før å har med 150g + ris og grønnsaker på skolen til lunch rundt 12, så spiser jeg 1-2 bokser tunfisk kl 3.

Lenke til kommentar

Omelett er også en veldig enkel rett du kan lage til skolelunch. Eneste som er litt kjipt med omelett er at den blir kald og svett i matboksen.

Prøv å bruk mer pålegg slik at det metter mye mer, eventuelt legge på noen grønnsaker som og gjør maten mer velsmakende.

En skive med skinke, og en skive med skinke og agurk har enormt stor forskjell i smak, mener jeg.

Ellers kan du lage deg en tunfisksalat som du tar på skiva.

 

Mulighetene er mange!

Fin markløft forresten, bra filmet.

Endret av mollasund
Lenke til kommentar

Jeg trente tre ganger sist uke, og det gikk bra. Orket ikke å skrive treningslogg, men skal begynne skikkelig nå!

 

Gårsdagens økt:

 

Økt 1, uke 22

 

Knebøy

1x20 20 kg

2x12 40 kg

2x8 60 kg

1x5 80 kg

5x5 85 kg

 

Benkpress

1x20 20 kg

2x12 40 kg

2x8 50 kg

5x5 57,5 kg

 

Stående roing

2x12 20 kg

2x8 30 kg

1x5 40 kg

5x5 50 kg

 

Dips

6-3-3

 

Kommentar ang. økten

Føler formen blir bedre og bedre med hver økt. Knebøyen gikk bra, benkpressen gikk bra, den stående roingen var litt tung, og dips gikk greit.

 

Kommentar ang. kosthold

Havregryn til frokost, seks skiver med ost og skinke på skolen, tre glass melk og en banan etter trening, fulllkornspagetti med karbonadedeig og pastasaus til middag.

 

Har begynt å kjenne en smerte/ubehag foran på skuldrene i det siste. Har slitt med noe lignende før, og tror jeg konkluderte med at det var tricepsøvelser som forårsaket det.. Er det vanlig å kjenne slik når man nettopp har begynt med dips?

 

Jeg tenker kanskje å kjøpe denne: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/carl-eriks-basispakke Er det noe dere vil anbefale?

 

Må få orden på kostholdet mitt nå, kjenner jeg. Er for mye brødmat.

Endret av Exozza
Lenke til kommentar

Jeg har begynt å spise fullkorsnris på skolen, veldig enkelt. Koker en pose med boil-in-bag dagen før, og så har man to skolemåltid i en pose. Fyrer det i en matboks, og har gjerne noe stekt egg, tunfisk, kylling eller skinke oppi. Genialt løsning, hehe.

 

Selvfølgelig er den pakken noe å anbefale. Kun proteinpulveret koster 500kr, så får du aminosyrer, omega 3-6-9, glutamin og kreatin med på kjøpet. Alle produktene i den pakken har en veldig positiv virkning på muskelvekst.

Lenke til kommentar

Var på hyttetur fra fredag til søndag, så har ikke fått oppdatert her. Trente på fredag, og det var en grei økt. Fikk bare to økter sist uke, så skal prøve å få til fire økter denne uken for å ikke falle bakpå!

 

Her er dagens logg:

 

Økt 3, uke 22

 

Knebøy

1x20 20 kg

2x12 40 kg

2x8 60 kg

1x5 80 kg

5x5 87,5 kg

 

Benkpress

1x20 20 kg

2x12 40 kg

2x8 50 kg

5x5 60 kg

 

Stående roing

2x12 20 kg

2x8 30 kg

1x5 40 kg

5x5 45 kg

 

Dips

5-2-2

 

Kommentar ang. økten

Økte i knebøy idag. Teknikk føles greit ut helt til siste rep på hvert sett, da føler jeg at jeg lener meg for mye fremover (tror likevel det ikke er noe bøy i ryggen). Økte også i benkpress, og følte det gikk rimelig greit. Gikk ned 5 kilo i stående roing, og skal jobbe meg oppover for å få teknikken skikkelig inn. Dipsene var tyngre enn vanlig idag, men til gjengjeld kjente jeg ikke noe til skuldersmertene idag. :)

 

Kommentar ang. kosthold

Havregryn til frokost, seks skiver med ost og skinke på skolen, fire glass melk og en yoghurt etter trening, fiskeboller i hvit saus med grønnsaker og poteter til middag, en skål havregryn til kvelds.

 

Jeg så meg i speilet under stående roing idag, og det virker som om den teknikken jeg bruker nå fører til en liten bøy i ryggen. Jeg prøvde derfor å heve meg mer, og da var ryggen strak, men stanga går ikke i bakken på hver rep da (noe den skal hvis man følger stronglifts sine tutorials)..

Lenke til kommentar

Så på de siste videoene dine, markløften ser bedre ut enn den første videoen. Det kan hjelpe å tenke at du skal stappe skulderbladene ned i baklomma, om du holder den tanken er det noen ganger enklere for mange å få et bedre oppspenn før du tar repetisjonen.

 

På knebøy så kan du med fordel gå helt opp på slutten av repetisjonen og stramme rumpa, det ser ut som du tar en slags halvveis repetisjon på vei opp og så går du ned igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...