Gå til innhold

Hvordan "støvsuge" laptop?


Maria1990

Anbefalte innlegg

Haha. Jeg la aldri merke til hvor gammel denne tråden var..

Snakker om plast dekslene bak på pc'n som du først må av med for å komme til innmaten. :)

Hvis du ikke bor så langt unna Mjøndalen/Drammen, så kunne jeg sikkert ha hjelpa deg med pc'n jeg..

Men jeg gjør det som sagt bare på hobby basis..

Bytte mot god karma eller ei kasse med øl.. hehe :)

 

Edit: Du klarer det jo fint selv hvis du bare passer på hvilke skruer som hører til hvor og følger den litt kjedelige service manualen jeg gav deg link til.. :)

Bragging rights når du har gjort det selv også veit du! :D

Endret av Mitra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, Drammen blir litt langt for meg :p

Men ellers tusen takk ;)

Du er sp snill ;)

 

Ok, siden du er så oppmuntrende så kan jeg nok prøve selv :p

 

Så på den manualen du la ved - men den sier jo ikke hvordan man skal rense pc'en slik jeg ønsker å få gjort?

Synes du det er greit å følge den linken som en over her la ut; http://www.insidemylaptop.com/hp-g62-compaq-presario-cq62-disassembly/

 

Den var så enkel til å begynne med før de begynte å dra ut absoultt alt inne i oc'en for å komme til vifta :p

 

Takk igjen for din tid og hjelp... kryss fingra for meg :p

Lenke til kommentar

Det står veldig mye mer utfyllende i service manualen hvordan du gjøre det. Side 81.

Men du må jo følge linker til å fjerne andre komponenter fra side 47 og helt til 76..

Sikkert greiere om du følger den andre linken og heller sjekker service manualen hvis du står fast.. :)

 

Husk å holde igjen bladene på vifta når du blåser, så du ikke får en vanvittig rotasjon..

 

Detta greier du så fint så. :)

Krysser finga for deg. X ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig nøsvendig å fjerne alt av "innvollene" til PC'en for å rengjøre vifta?

Altså, når jeg ser på den linken jeg sendte deg; vifta er jo allerede synlig ved step 9.

Tror du det går greit å bare bruke luft på boks der, eller er det virkelig nødvendig å åpne hele greia?

 

Det hadde vært fint om jeg kunne stoppe ved step 9 - for det er egentlig så langt jeg skjønner hvordan man skla gjøre dette - etter det blir alt bare helt uklart!

Eller er det slik at det blir en ulempe ettersom ikke hele viftedelen er synlig slik den blir etter at step 18 er gjennomført?

 

Tusen takk igjen for støtte og hjelp - jeg skal kjøpe luft på boks i morgen og få dette endelig gjort! :)

Lenke til kommentar

Nå er støvet sikkert såpass tettpakka at det blir stress å få ut alt ved step 9, hvis det ikke blir mere pakka da..

Litt vanskelig å se på bildene, men jeg mener jeg måtte ut med hele vifta sist gang.

Det KAN ha vært fordi jeg ville ha på ny kjølepasta samtidig da..? hehe

Prøv du, så ser du jo fort om du kommer til der. ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Da prøvde jeg meg frem...

Og det gikk da helt fint, frem til step 13, da jeg skulle få opp skruene for å åpne top cover.

Problemet er at en av skruene ikke ville løsne; det er den som er nest øverst på venstre side på bildet i veiledningen. Jeg tittet nærmere på skruen med forstørrelsesglass, da den sitter dypt nede i et hull. Det viser seg at den er umulig å løsne opp, da ingen skrutrekker passer inn i mønsteret på skruens "hode". Det virker som om den eneste enkle skruen er ødelagt eller noe.

Når jeg prøver å skru på den med skrutrekker, passer ingen trekker i hullet - de sklir rett og slett fra skru-hodet, noe osm gjør det umulig å løsne på skruen.

Det er den eneste ene skruen jeg hadde prøblem med - alle de andre på alle andre step gikk helt fint!

 

Resultatet ble jo da selvfølgelig at jeg ikke fikk åpnet opp pc'en ytterligere ut over dette, pga den ene skruen holdt pc'en sammen.

 

Ettersom den problematiske skruen sitter på motsatte side av hvr viften er plassert, løftet jeg opp den delen av top cover som dekker viften.

Jeg blåste inn der - men har ikke merket noen forbedring mtp støyen. Jeg regner med at grunnen til dette er at jeg ikke kommer helt frem til i viftene - slik du har nevnt her ovenfor.

 

Nå er jeg rett og slett fortvilt altså! Hva skal jeg gjøre med den ene skruen som ikke vil vla seg løsne?

Noen forslag til hvordan man skal få åpnet en slik skrue?

Hele situasjonen blir egentlig mer vanskelig av at skruen sitter et godt stykke ned i et hull - der er enda vanskeligere å se hva som foregår når det er såpass dypt nede.

jeg måtte lyse med lommelykt ned i hulle samt holde et forstørrelsesglass over for å se hva som var feilen...

 

;(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sent svar dette her, men sikker på at du bruker riktig type skrutrekker? De ytterste skruene er ofte av Philips-typen, mens skruene inne i datamaskiner ol. ofte er av T6-typen. Det vil si, T6-skruer har et seks-kantet mønster istedenfor den vanlige fire-kantede Philips-skruen.

 

 

Edit: Gjorde noen små forandringer i teksten under.

 

Til neste gang du kjøper bærbar kan følgende merker anbefales: Asus, Toshiba, Sony, Apple, Samsung og Lenovo. Av merker og modeller som ikke anbefales er konsumer-modellene til HP (spesielt Pavilion), Acer (de fleste konsumer-modellene), og andre billig-merker (Compaq er en av dem). Jeg må nevne at det finnes rotne epler (modeller) hos de fleste produsentene, så en bør alltid sjekke litt rundt på Internett før en bestemmer seg for en modell. Selv liker jeg godt Apple sine MacBook Pro, men det koster. Til gjengjeld er det langt enklere å få åpnet og vedlikeholdt MacBook Pro enn mange andre laptops. Der skrur man kun av platen på undersiden av laptopen så er alt av vesentlig maskinvare eksponert. Ellers er de andre merkene også gode, og gjerne litt rimeligere enn Apple. De fleste produsenter har som regel en dugelig god ultrabook (liten, 13,3" laptop med ssd, uten dvd-spiller) i prisklassen 5000 til 12000. Det kan ofte være lurt å starte en tråd i denne kategorien, hvis du trenger ny bærbar, hvor du spesifiserer krav til ting som skjerm-størrelse, bruksområde, ytelse/maskinvare, vekt og lignende.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Hei igjen alle sammen!

 

Og takk igjen for tips.

Jeg skal prøve ut tipset med strikk i kveld for å se om det funker, Andy! :)

 

Snorre; Takk for gode tips og råd. Jeg kjøpte min PC for snart to år siden, og hensikten var kun at keg trengte en helt enkel PC som jeg kunne bruke til studiene - strengt tatt var det kun nødvendig med M. Office og internett, samt DVD-spiller til fritidsbruk :)

Jeg ville ha en PC som ikke kostet skjorta, og landet på denne til 4 000 kr. Siden har jeg betalt 2 x ca. halvannen tusen for service.

En av gangene var i fjor sommer, da forsvant internett plutselig --> fikk ikke tilgang i det hele tatt uansett hvor jeg prøvde.

Den andre gangen var i år, da med problemet at skjermen plutselig var blitt helt svart. I tillegg, etter dette, leverte jeg den to ganger til på service. Grunnen til det var svært treg oppstart og internett som switchet av hele tiden. Første gangen sa de at det var et virus som brukte opp all plassen slik at PC'en ble tregere - da sa de at de hadde fjernet denne for meg nå. Andre gangen fikk jeg det helt samme problemet; da jeg tok den med til reparasjon tredje gangen dette året sa de at det nå harddiskfeil; PC'en var da på service i ca. en uke, hvor jeg fikk låne en PC som ikke gav internett-tilkobling.

Problemet kan umulig skyldes internett hjemmet, da det er det samme som vi har hatt i årevis, og har en stasjonær samt to andre laptops knyttet til den. Og disse funker helt perfekt.

Så jeg har hatt litt av en sommer i år... Og jeg er lut lei. Tør jeg nevne at internett fortsatt er ekstremt treg, og at jeg fortsatt mister nettverkskontakt hele tiden. Og snar begynner skolen, og jeg kommer til å desperat trenge PC'en i orden!

Ang. de skruene; Jeg brukte en og samme skruetrekker på å løse opp alle andre skruer på pc'en; uansett hvor de satt. Så det er stusselig at det bare var den ene jeg hadde problemer med. Så jeg tenker at da kan det ikke være det er skruetrekkeren det er problem med...

Jeg skal prøve ut strikk-tipset her ovenfor og se om jeg finner ut av det.

Takk igjen for alle tips og råd!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er nå i lyst-til-å-hive-pc'en-ut-fra-vinduet-på-en-høyblokk-humør

 

Tips; ikke hør på & prøv alle forslag du får her i forumet. Endel som gladelig anbefaler hva som helst sålenge de ikke selv er økonomisk ansvarlig for eventuell skade som måtte oppstå av "prøv og feil" metodene.

 

Når du skrur på egen pc og noe går galt, f.eks et skrujern som glipper og riper over noen ledere eller kabel som nappes ut e.l. så er det du som får lide økonomisk.

 

Autoriserte verksted besitter kunnskap, har verktøy, har kontaktapparat og tilgang til dokumentasjon som ikke er lett tilgjengelig for hvermannsen. Timesprisen man betaler kan virke stiv men i den så ligger det mye utgifter for bedriften inkludert forsikring, så om noe går galt skal det ikke gå utover kunden.

 

Når det gjelder støyende vifter, så kan det være flere ting enn støv. Støv som legger seg på viftebladene kan skape vibrasjoner. Nok støv over tid kan i værste fall skape for mye motstand for motoren og den brenner ut. Men det kan også være ubalanse i viften som skaper vibrasjon, og mye annet.

 

Er det "rasslende viftelyd" så kan det være en ide å bytte hele viften. Vifter koster ca 170-200 + mva + frakt.

 

Anbefaler at du heller leverer den til service enn å skru selv, men er du villig til å risikere maskinen så er teknisk service manual tilgjengelig her. CQ62 leveres i flere utgaver så kan hende du evt må søke litt om det ikke er modellen du har.

 

Lykke til,

Lenke til kommentar

Er nå i lyst-til-å-hive-pc'en-ut-fra-vinduet-på-en-høyblokk-humør

 

Tips; ikke hør på & prøv alle forslag du får her i forumet. Endel som gladelig anbefaler hva som helst sålenge de ikke selv er økonomisk ansvarlig for eventuell skade som måtte oppstå av "prøv og feil" metodene.

 

Når du skrur på egen pc og noe går galt, f.eks et skrujern som glipper og riper over noen ledere eller kabel som nappes ut e.l. så er det du som får lide økonomisk.

 

Autoriserte verksted besitter kunnskap, har verktøy, har kontaktapparat og tilgang til dokumentasjon som ikke er lett tilgjengelig for hvermannsen. Timesprisen man betaler kan virke stiv men i den så ligger det mye utgifter for bedriften inkludert forsikring, så om noe går galt skal det ikke gå utover kunden.

 

Når det gjelder støyende vifter, så kan det være flere ting enn støv. Støv som legger seg på viftebladene kan skape vibrasjoner. Nok støv over tid kan i værste fall skape for mye motstand for motoren og den brenner ut. Men det kan også være ubalanse i viften som skaper vibrasjon, og mye annet.

 

Er det "rasslende viftelyd" så kan det være en ide å bytte hele viften. Vifter koster ca 170-200 + mva + frakt.

 

Anbefaler at du heller leverer den til service enn å skru selv, men er du villig til å risikere maskinen så er teknisk service manual tilgjengelig her. CQ62 leveres i flere utgaver så kan hende du evt må søke litt om det ikke er modellen du har.

 

Lykke til,

 

 

Takk for svar og tips.

Ja, eneste mulighet er nok å dra til service.

Er bare det at jeg er så forbanna lei den dustepc'en - nå har jeg brukt så voldsomt mye mer penger på den! :(

Jeg burde heller kjøpt en av de dyre til 8-9 k...

 

 

Et spm til dere; hva skjer om jeg bare river opp bakdelen på pc'en der skruen ikke vil åpnes? Altså alt det andre er jo helt åpent, det er bare den ene skruen som holder igjen.

Kan jeg bare dra av hele bakdelen da? Eller skader det pc'en mye mer?

Lenke til kommentar

Takk for svar og tips.

Ja, eneste mulighet er nok å dra til service.

Er bare det at jeg er så forbanna lei den dustepc'en - nå har jeg brukt så voldsomt mye mer penger på den! :(

Jeg burde heller kjøpt en av de dyre til 8-9 k...

 

 

Et spm til dere; hva skjer om jeg bare river opp bakdelen på pc'en der skruen ikke vil åpnes? Altså alt det andre er jo helt åpent, det er bare den ene skruen som holder igjen.

Kan jeg bare dra av hele bakdelen da? Eller skader det pc'en mye mer?

 

Ingen god trøst men for oss som har jobbet 25år+ med å reparere slikt så er kanskje frustrasjonen over tåpelig "service vennlig" design par hakk høyere :-)

 

I alt for stor grad så lages ting etter bruk-og-kast prinsippet hvor service vennlighet er lengst ned på stigen over prioriteringer, profit som teller og da gjør man ting på enkleste måte for produsenten sin del. Sånn er det bare.

 

Det er litt forskjeller i kvalitet på en maskin til 4k og en til 10k men er du uheldig så kan den dyre gjerne ryke like fort og den er nødvendigvis ikke noe lettere å demontere. Men husk du har garanti og reklamasjonstid også og bør utnytte dette før du evt prøver selv. Er man uheldig og får en maskin med produksjonsfeil så spiller det liten rolle om det er en Win-laptop/Mac eller om den er dyr/billig, kjipt uansett.

 

 

Bruke makt for å åpne en laptop er ikke lurt, det kan gå bra men om du er ekstra uheldig og knuser lcd panelet i farten eller ødelegger noe på hovedkort. Brått så har du ingen fungerende laptop.

 

Vanligvis benyttes stjerne skruer (Phillips P1 - P2 evt flat) men torx (T5 - T6 osv) benyttes også på visse modeller, finn lupe og lykt og se på skruen om det er torx de ser slik ut.

 

Verktøysett med div bits osv finner du på Clas Ohlson, Biltema, Europris osv. Priser 50-200kr for et sett med mest vanlige bits (stjerne, torx, flat osv).

 

 

 

Jeg ville heller først satt maskinen den vanlige veien, plukket opp tastaturet som burde ta maks et minutt også sett litt på viften (ca 1/2-1/3 er synlig i øvre venstre hjørne over der 3-4-5 tastene osv er..

 

Så om du ser mye støv der satt forsiktig ned en tannpirker e.l. mens du blåser over viften med trykkluft. Q-tips lettere fuktet med evt rødsprit kan også brukes for å forsiktig gni av ett og ett blad.

 

Ikke bruk makt og forhindre at viften spinner vildt mens du blåser, blås rent ett og ett av viftebladene forsiktig.

 

Vær obs på at når du løfter opp tastaturet så er flatkabelen under lett å rive av om du er for rask i bevegelsen.

 

Om den metoden ikke hjelper dvs den fortsatt bråker så er det ikke umulig at du har en defekt vifte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, eneste mulighet er nok å dra til service.

Er bare det at jeg er så forbanna lei den dustepc'en - nå har jeg brukt så voldsomt mye mer penger på den! :(

Jeg burde heller kjøpt en av de dyre til 8-9 k...

 

Det er nå en gang slik at datamaskiner, på lik linje med biler, trenger vedlikehold for et godt liv. Om man selv ikke er bilmekaniker, må man betale en bilmekaniker for å gjøre jobben. Enten du kjøper en dyr PC, eller en billig en, så vil de tiltrekke seg støv. Det skjer ganske enkelt fordi viftene drar luft inn og gjennom maskinen og ut på andre siden. Dette for å skaffe best mulig kjøling til komponentene. Støv vil derfor, uten unntak, finne veien inn i maskinen og til vifter. En annen årsak til støvansamling er elektrisk spenning. Lykke til med maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...