Gå til innhold

Hvordan "støvsuge" laptop?


Maria1990

Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Jeg har hørt veldig mye snakk om å "støvsuge" en laptop som lager veldig mye lyd; viftene bråker mye.

 

 

Har dere noen tips til hvordan man skal gjøre det?

Hvorfra skal jeg åpne laptop'n for å støvsuge, noe spesielt jeg trenger å huske på?

 

 

Takk på forhånd!

Sykt irriterende at pc'en bråker i lesesalen på skolen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal være veldig forsiktig med å bruke en støvsuger på en datamaskin da støvsugere lager enorme mengder statisk elektrisitet som lett kan knekke komponenter i maskinen din.

 

En bedre løsning er å bruke trykkluft enten fra en luftkompressor eller fra en sprayboks.

 

Staples eller Binders som det het før har de rimeligste sprayboksene med komprimert luft. Sist jeg kjøpte der så kostet en boks ca 50kr. Clas Olson har også slikt men der koster det nesten 300kr boksen og det er latterlig dyrt da produktet ikke er av bedre kvalitet eller mengde enn de boksene Staples selger.

Lenke til kommentar

Du klarer å fjerne endel med å blåse fra utsiden av maskinen, men det støvet som er problematisk er det som legger seg bak kjølerillene, og det er vanskelig å få ut uten å demontere litt eller hvis du kommer til med en tynn malepensel eller lignende samtidig som du blåser så kan du klare å fjerne mer av dette støvet.

 

Bærbare maskiner kan være vriene å demontere og sette sammen igjen så vær forsiktig hvis du begynner med det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du skal være veldig forsiktig med å bruke en støvsuger på en datamaskin da støvsugere lager enorme mengder statisk elektrisitet som lett kan knekke komponenter i maskinen din.

 

En bedre løsning er å bruke trykkluft enten fra en luftkompressor eller fra en sprayboks.

 

Staples eller Binders som det het før har de rimeligste sprayboksene med komprimert luft. Sist jeg kjøpte der så kostet en boks ca 50kr. Clas Olson har også slikt men der koster det nesten 300kr boksen og det er latterlig dyrt da produktet ikke er av bedre kvalitet eller mengde enn de boksene Staples selger.

 

Hei!

 

Er det en slik en du tenker på?

http://www.staplesbutikken.no/SearchEngine-luft+p%c3%a5+boks

 

 

Kan jeg bare spraye den inn i det lille "vinduet" på pc'en der luften/bråket kommer fra, eller må jeg åpne opp pc'en for å gjøre det?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Hei!

 

 

Jeg har hørt veldig mye snakk om å "støvsuge" en laptop som lager veldig mye lyd; viftene bråker mye.

 

 

Har dere noen tips til hvordan man skal gjøre det?

Hvorfra skal jeg åpne laptop'n for å støvsuge, noe spesielt jeg trenger å huske på?

 

 

Takk på forhånd!

Sykt irriterende at pc'en bråker i lesesalen på skolen!

Du sier at den bråker mye i lesesalen på skolen, hva med å bare ta den med til it avdelingen å få dem til å rense den for støv? selv om det muligens ikke er en maskin utlevert av skolen så er dem da som oftest behjelpelig med det :)

Lenke til kommentar

Dessverre er du nødt til å åpne maskinen for å få gjort rent skikkelig. Hvilken type maskin er dette? Enkelte bærbare maskiner er veldig enkle å åpne for slik rengjøring, mens andre er helt håpløst konstruert og må demonteres helt for å få dette til. Merke og modell, vil være greit for å kunne hjelpe deg i så måte.

 

 

selv om det muligens ikke er en maskin utlevert av skolen så er dem da som oftest behjelpelig med det :)

 

Det skader jo aldri å høre, men de som jobber der skal være veldig forsiktige med det. Årsaken er enkel, hvis de skulle være så uheldige å ødelegge maskinen - er vedkommende PERSONLIG ansvarlig for skaden.

Lenke til kommentar

Heihei! Og takk for alle svar, alle mann.

 

Det er snakk om en bærbar med merket "compaq presario cq62".

 

Jeg vurderer å finne videoer på youtube om hvordan man demonterer og renser; noen tips til film?

Har ikke mulighet til å laste ned app'er som anbefalt ovenfor.

 

Det er ikke en skole-pc nei... På skolen kunne de heller ikke hjelpe med annet enn internetttilkoblinger, printing ol...

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Så veldig komplisert ut, vet ikke helt om jeg tør åpne hele PC'en for å rense viftene på den måten.

Fant også en video på YouTube, som gjorde egentlig det samme som linken over viser...

 

Finnes det ingen enklere måte å få gjort dette på?

 

Evt. noen som kan anbefale noen i Oslo som bedriver PC-service for en billigere penge?

Har nettopp fått fikset noen andre problemer med PC'en, og betalt butikken nærmere 2000 kroner for dette...

Ikke keen på å gi ut mer nå...

Lenke til kommentar

Beklager at jeg går off-topic, men dette må være den tregeste tilbakemeldingen jeg har sett i en tråd.

 

Uansett: Det bør ikke ta mer en 30 minutter å fikse den jobben. Ellers kan du sikkert Google og finne noen som kan gjøre det, men det kan fort komme på rundt 500 kr.

Lenke til kommentar

Støvsuger er crap å bruke pga at vifta får en mye større rpm enn den er beregna for og du lett kan skade lageret i vifta + at du ikke kommer til alt støvet..

 

Skal du bruke luft på boks, så pass på å holde boksen rett, ellers får du væske/is istedenfor luft..

 

Av erfaring så er HP noe av det værste å åpne opp og få gjort reint.

Sånn er det visst med Compaq også ser det ut som..

Man blir sittende igjen med vanvittig mange skruer og deler bare for en sånn relativt liten opperasjon.

Er vel lagd for at folk skal kaste det når dem har blitt gale av ulyd fra maskina lenge nok..

 

Acer maskinene jeg har åpna er vel de enkleste jeg har vært borti.. 5-6 skruer alt i alt. :)

Da har jeg kommet til for å bytte kjølepasta også.

 

Jeg jobber ikke med noe sånn, jeg bare snakker av egen erfaring på de maskinene jeg enten har hatt selv eller har ordna på hobby basis for venner og bekjente.

For alt jeg veit er det muligens modeller som er enklere/vanskligere hos de enkelte leverandørene.

 

Lykke til! Og husk at når du skal ta av dekslene, så høres/føles det ut som noen av festene skal gå istykker.. De gjør ikke det.. :)

 

Edit: Legger ved http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c02641795.pdf link til service manualen til pc'n din.

Greit å følge denne når du holder på.

Endret av Mitra
Lenke til kommentar

Beklager at jeg går off-topic, men dette må være den tregeste tilbakemeldingen jeg har sett i en tråd.

 

Uansett: Det bør ikke ta mer en 30 minutter å fikse den jobben. Ellers kan du sikkert Google og finne noen som kan gjøre det, men det kan fort komme på rundt 500 kr.

 

Haha, jeg er nok litt lat av meg - :p

 

Ja, det tar nok ikke mer enn det, men ettersom jeg er helt hundre prosent blank på pc-området tør jeg rett og slett ikke å begi meg ut på dette; ser veldig komplisert ut, og jeg risikerer at jeg ikke klarer å lappe sammen pc'en til å bli brukbar igjen.

 

SYkt irriterende at man må ut med alt innholdet inkl tastatur for å nå frem til de jævla viftene - de burde vært lettere tilgjengelig!

 

Ja, har googlet rundt og sendt mail til de fleste aktørene jeg fant, for å få prisantydninger.

Sjokkerer meg å se egentlig hvor useriøse og uprofesjonelle mange av disse sidene var - gir meg ikke akkurat så veldig lyst til å overlate pc'en til slike folk.

 

PC-gutta virka egentlig som de mest alright'e! :p

Noen som har erfaringer fra dem?

 

Må seriøst få gjort dette før skolestart i august!!

Lenke til kommentar

Støvsuger er crap å bruke pga at vifta får en mye større rpm enn den er beregna for og du lett kan skade lageret i vifta + at du ikke kommer til alt støvet..

 

Skal du bruke luft på boks, så pass på å holde boksen rett, ellers får du væske/is istedenfor luft..

 

Av erfaring så er HP noe av det værste å åpne opp og få gjort reint.

Sånn er det visst med Compaq også ser det ut som..

Man blir sittende igjen med vanvittig mange skruer og deler bare for en sånn relativt liten opperasjon.

Er vel lagd for at folk skal kaste det når dem har blitt gale av ulyd fra maskina lenge nok..

 

Acer maskinene jeg har åpna er vel de enkleste jeg har vært borti.. 5-6 skruer alt i alt. :)

Da har jeg kommet til for å bytte kjølepasta også.

 

Jeg jobber ikke med noe sånn, jeg bare snakker av egen erfaring på de maskinene jeg enten har hatt selv eller har ordna på hobby basis for venner og bekjente.

For alt jeg veit er det muligens modeller som er enklere/vanskligere hos de enkelte leverandørene.

 

Lykke til! Og husk at når du skal ta av dekslene, så høres/føles det ut som noen av festene skal gå istykker.. De gjør ikke det.. :)

 

Edit: Legger ved http://h10032.www1.h...l/c02641795.pdf link til service manualen til pc'n din.

Greit å følge denne når du holder på.

 

Heisann!

 

Ja, jeg tenkte jeg skulle gå for luft på boks - takk så meget for tipset om hvordan å bruke det! :)

 

Ja, det er kjipt at det skal så mye til for å fikse de dumme viftene - de burde vært lettere tilgjengelige!

 

Kan jeg spørre om en ting - hva er disse "dekslene" som du snakker om? Jeg kan ingen verdens ting om PC ol...

 

Vil takke så mye for ditt svar, og alle råd og tips!

Må vurdere litt til om jeg skal gjøre det selv eller betale noen for å gjøre det...

Jeg kommer garantert til å feile heftig hvis jeg gjør det selv... og er ikke keen på å gå ut med flere tusen igjen for å kjøpe en ny PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...