Gå til innhold

Velge vilket GeForce GTX 570?


NotoriousBIB

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å kjøpe meg GeForce GTX 570. Så først på dette ASUS kortet, men innså at det var så huge at det ikke får plass.

Fant så disse to:

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

MSI GeForce GTX 570 1280MB PhysX (ser at de får inn en på lager, har det gått ut av produksjon?)

 

Her er listen fra komplett

 

Det jeg lurer på er hva er forskjellen på disse kortene, ettersom prisene er forskjellige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er noen forskjeller i komponentvalg (kvalitet (men vil neppe ha noe å si for deg i praksis, med mindre du skal overklokke)) men den største forskjellen i daglig bruk er kjøleren, som på ASUS og MSI går for å være veldig stille, Gainward kortet derimot har ord på seg for å være ganske høylydt.

Lenke til kommentar

Jeg har et 570 fra Gainward, samme som du linker til. Referansedesign uten ekstra strømkretser, kjører på 800MHz overklokket med standard spenninger. Brukt til rendring på GPU i noen dager i strekk, ingen problemer, og ikke støyende hvis kortet får nok frisk luft. Jeg har en duct med kald luft fra utsiden av kabinettet rett inn til viftene, det passerer knapt 60 grader på load, og bråker ikke heller.

 

Har også et MSI GTX560Ti Twin Frozr OC, kjører på 900MHz med tilsvarende lufting, samme lave temperatur og støynivå ved load. Begge kortene har 2 vifter, funker helt fint. Begge kortene kan anbefales etter min erfaring, men andres erfaringer med Gainward er ikke like positive.

Lenke til kommentar

Skal du kjøre bare ett GTX 570; Asus GeForce GTX 570.

 

Skal du kjøre mer en ett GTX 570; EVGA GTX 570 Classified.

 

Jeg har EVGA GTX 570 HD i sli da jeg fant det på tilbud . korta er mindre enn andre 570-kort,pcb er krympet og har bare 1 stor vifte istedet for 2 små. En veldig bra liten muskelbunt.

http://www.evga.com/PRODUCTS/enlarge.asp?PN=012-P3-1571-AR&I=4

 

Og hvis du har forholdsvis liten plass i kassa er dette et fint alternativ :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet hvordan det står med overklokking også?

 

Hvis det dyre gir langt større marginer, så burde det vuderes?

Litt mere stillegående etc?

 

Selv angrer jeg litt på kjøpet av Nvidia GTX 570, hadde vært gøy å kjøpt 580, men prisen ble for dyrt, og syns det ikke er verdt prisen.

 

Men når vi snakker om spill, blir neppe opplevelsen stort bedre uansett.

Så man bør i så fall velge en super skjerm med 120 hz skal det være noe vits.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Man kan alltids gå lenger og lenger ned i pris, men 10% her og 10% der oversetter fort til forskjellen mellom 30 og 70 FPS.

I dette tilfellet ser du på forskjellen mellom 60 og 55 fps. I spill er det nesten kun skjermkort som har noe å si.

 

560TI og 580 GTX har nok større forskjell enn 5 fps.

Lenke til kommentar

Man kan alltids gå lenger og lenger ned i pris, men 10% her og 10% der oversetter fort til forskjellen mellom 30 og 70 FPS.

I dette tilfellet ser du på forskjellen mellom 60 og 55 fps. I spill er det nesten kun skjermkort som har noe å si.

 

560TI og 580 GTX har nok større forskjell enn 5 fps.

Ja, da ser du nok på 42-43 fps mot 59-60 fps. Kjøper du et 560 Ti på 900MHz core er du på ~48 mot 60 fps.

Kult å vite at 2000 kr gir deg et godt hopp i ytelse?

Lenke til kommentar

Angående Radeon HD 6970 + Radeon HD 6990 nå vet jeg ikke om det er slik, men har prøvd å lese meg litt på tester, disse gjør det dårlig, men det virker ut som f.eks:

 

http://www.hwcompare.com/9020/geforce-gtx-570-vs-radeon-hd-6970/#bandwidthExplain

 

At flere punkter bør HD 6900 serien være bedre, men ytelsen i praksis gjør det dårlig.

 

Så ikke for å være noe AMD fan, men jeg tror AMD er lurest å velge nå, siden Nvidia er litt gammelt. Nå kan det være spillmonitoren/Driverne er dårlig optimert, dermed så er spillytelsen lavere? Men trenger man Phyx så er nvidia nok valget.

 

Hva mener dere? Hvis dere skulle kjøpt skjermkort nå kan ATI være noe?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Angående Radeon HD 6970 + Radeon HD 6990 nå vet jeg ikke om det er slik, men har prøvd å lese meg litt på tester, disse gjør det dårlig, men det virker ut som f.eks:

 

http://www.hwcompare.com/9020/geforce-gtx-570-vs-radeon-hd-6970/#bandwidthExplain

 

At flere punkter bør HD 6900 serien være bedre, men ytelsen i praksis gjør det dårlig.

 

Så ikke for å være noe AMD fan, men jeg tror AMD er lurest å velge nå, siden Nvidia er litt gammelt. Nå kan det være spillmonitoren/Driverne er dårlig optimert, dermed så er spillytelsen lavere? Men trenger man Phyx så er nvidia nok valget.

 

Hva mener dere? Hvis dere skulle kjøpt skjermkort nå kan ATI være noe?

 

AMD har typisk best pris/ytelse.

Dirt 2 er ekstremt favoriserende til Nvidia, mens BF:BC2 og JC 2 er ganske likt.

Nvidia har bedre fillrate enn AMD, dessuten er det mulig det er interne flaskehalser i AMD-kortene som gjør at ytelsen blir så "dårlig".

Det er ca tre cm klaring mellom vifta og bunn på kabinettet, vil da det Gainward korter bråke veldig?

Det vil vel ikke være såpass ille ettersom det er to mindre vifter istedenfor en stor.

Ikke mer enn vanlig.

 

Angående overklokking LMH1:

GTX 560 Ti er kjent for å overklokke til typisk 1000 MHz (21.5%)

GTX 570 og GTX 580 er kjent for å overklokke til typisk 850-900MHz (11.8%-16.5% for 580, 16.1%-23.0% for 570)

HD 6950 og 6970 overklokker typisk til 1000-1050 MHz maks (25.0%-31.3% for 6950, 13.6% til 19.3% for 6970)

Hvem overklokker best tør jeg spørre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...