Gå til innhold

Trenger anbefaling av software til backup


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har vært klar over faren i mange år. Jeg har sagt "ja jeg skal ta backup" i mange år. Jeg har visst at det er filer jeg ikke vil miste. Likevel har jeg ikke foretatt meg noe. Denne uken fant jeg ut at jeg har formatert harddisken med samtlige oppgaver jeg har skrevet i løpet av fire år med psykologistudier. Mange, mange timer med arbeid er borte-vekk for alltid. Som enhver angrende synder har jeg derfor valgt å gjøre noe med det nå som det egentlig er for seint. NÅ skal jeg begynne å ta backups.

 

Jeg trenger derfor anbefalinger av programmer som gjør dette. Det er ikke så viktig om det koster noen kroner, så lenge det er et solid program som gjør det jeg ønsker. Jeg har tenkt å ta backup til både en ekstern harddisk samt til webhotellet hvor jeg har mail og annet fjas. Programmet jeg søker må derfor kunne kopiere spesifikke mapper ved intervaller og laste disse opp til både FTP og til en ekstern harddisk. Programmet må ikke være for komplisert, omfattende eller resurskrevende. Det må samtidig ikke være for enkelt. Jeg vil ha noe som surrer og går i bakgrunnen uten at jeg egentlig legger merke til at det er der.

 

Jeg har akkurat prøvd Genie Timeline Home Edition, det kan ikke laste opp til FTP og roter til filene slik at jeg er litt usikker på hva det faktisk har lagret.

 

Jeg bruker Windows 7 - 64 bit. Er det noen som kan anbefale et annet program?

 

På forhånd takk!

Endret av LordErik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et veldig godt produkt. Det er også utrolig kjapt hvis man bare skal kopiere endringene.

En ting du må være veldig obs på et at du kan sette synkroniseringsretning av backupen.

Velger du å synkronisere begge veier kan du ende opp med korrupte data så velg retning med omhu.

Velg en master side og kopier fra den til kopien, ikke begge veier.

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Crashplan på alle maskiner hjemme, den lar deg kopiere til andre maskiner (hel-automatisk!), til deres online tjeneste (Det koster dog litt) eller til dine venner.

 

Jeg har satt det opp slik at alle maskiner hjemme tar backup både til online-tjenesten og til en hjemmeserver, samt at alt viktig på serveren kopieres online.

 

Anbefales varmt :)

Lenke til kommentar
jeg har formatert harddisken med samtlige oppgaver jeg har skrevet i løpet av fire år med psykologistudier.

 

Det er fullt mulig å "få tilbake" alle filene dine.

Formatering av en partisjon kan sammenliknes med at et et biblioteks arkiv som har "kartotek kort" hvor bøker er plassert blir borte - bøkene er i bibliotekets hyller alikevel.

 

Det som er viktig ift suksessrate over gjenoppretting er at sectorene som var opptatt av denne partisjonen på din disk ikke er blitt overskrevet av nye data.

 

Finns mange gode gjenopprettings programmer.

Et av mine favoritter gjennom tidene har vært og er GetDataBack fra runtime.org.

Lenke til kommentar

Dette scenario har ikke jeg vært i..

 

 

Spørsmålet er hvordan det stiller seg med at din partisjonstype nå er linux (sannsynligvis ext3).

 

I denne situasjonen må du først få utført en "partition recovery" fra ext3 (linux) tilbake til NTFS (regner med at du hadde NFTS tidligere)

 

Deretter prøve å recover files.

 

Noen har hatt hell med dette .

Se siste innleggene på side 2 her :

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=916137&page=2

 

Dette gjøres da fra en UBUNTU (linux) pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...