Gå til innhold

ny vifte, beste merke?


igxx

beste vifte merke  

28 stemmer

  1. 1. mest ytelse med laveste støynivå

    • Akasa
      2
    • Noctua
      15
    • Cooler Master
      2
    • Zalman
      1
    • Silverstone
      2
    • Antec
      1
    • NZXT
      2
    • Scythe
      8
    • Noiseblocker
      4
    • papst
      4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

noen som vet hvorfor det er nesten umulig å få tak i SCYTHE produkter finnes jo kanpt.....................

 

 

 

er det noen andre som har forslag til like gode vifter? eller bedre? som jeg sa i starten, som ikke bråker så mye, men har god effekt

Det kommer jo helt an på bruken. Som kabinettvifter kan Noctua, Fractal Design, og særlig Silverstone Air Penetrator (gitt en grei viftekontroller, de støyer på maks hastighet) fungere bra

 

For bruk på kjøleribber (prosessorkjølere, radiatorer) vil Gentle Typhoon legge seg på toppen av ytelse/støy, Noiseblocker kommer veldig nærme og det meste annet vil være litt lenger bak. Forskjellene er marginale.

 

Angående viftekontroller plugger du viftene rett inn i denne istedet for på hovedkortet, så justeres hastigheten gjennom kontrolleren.

 

Gentle Typhoon er nok utsolgt fordi disse er de beste for radiatorer, og en del mennesker tror disse på magisk vis egner seg bra til kabinettvifter også.

Lenke til kommentar

og den der filteret skal det bare settes "rundt" viften?

 

Filteret jeg linket til er ett man skrur utenpå kabinettet, med samme skruer som fester viften. Selve filteret og lokke klikkes på rammen man skrur fast. Funker normalt bakpå ett kabinett, ikke foran.

 

En billigere løsning, men mer tidkrevende, du kan bruke strømpebukse som filer. Men det krever litt monteringstid, og tar tid å få av og på. Prøvde det selv en gang, funket bra, utenom på den ene viften hvor den løsnet litt, og satte seg fast og ødela viften

 

noen som vet hvorfor det er nesten umulig å få tak i SCYTHE produkter finnes jo kanpt.....................

 

Grunnen til at de er vanskelige å få tak i er fordi det er mange som kjøper dem, grunne: De er gode.

Lenke til kommentar

Scythe GT's fungerer da vitterlig glimrende som kabinettvifter også. Dog ville jeg nok sett etter noe billigere hvis jeg bare skulle ha noen OK vifter til kabinettet mitt.

Gentle Typhoons har et høyere statisk trykk, og en noe lavere luftmengde flyttet per RPM sammenlignet med de fleste andre vifter. De fungerer, men andre vifter fungerer bedre.

 

Silverstone Air penetrator gruser GTs om du skal ha kabinettvifter til inntak, Noctua-vifter slår Gentle Typhoon på luft flyttet mot støy på lite restriktive overflater.

Lenke til kommentar

noen som vet om denne kommer på lager igjen? og vil denne vil fungere både på silverstone, zalman osv? eller er det bare for scythe?

 

og kommer scythe på lager? noen som vet det? og alternativet til dem er da silverstone eller Noctua?

 

og hvis jeg har forstått det rett. silverstone er balansert mellom ytelse og lyd, mens Noctua har litt høyere ytelse, men har litt mere lyd?

Lenke til kommentar

Scythe GT's fungerer da vitterlig glimrende som kabinettvifter også. Dog ville jeg nok sett etter noe billigere hvis jeg bare skulle ha noen OK vifter til kabinettet mitt.

Gentle Typhoons har et høyere statisk trykk, og en noe lavere luftmengde flyttet per RPM sammenlignet med de fleste andre vifter. De fungerer, men andre vifter fungerer bedre.

 

Silverstone Air penetrator gruser GTs om du skal ha kabinettvifter til inntak, Noctua-vifter slår Gentle Typhoon på luft flyttet mot støy på lite restriktive overflater.

 

Av ren nysgjerrighet:

 

Uavhengig av pris, hvilke vifter ville du brukt til de forskjellige oppgavene i et kabinett? Altså inntak foran og på siden, uttak bak og topp, og til prosessorkjøler? Ville du brukt de samme viftene til en radiator som til cpu-kjøleren?

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet:

 

Uavhengig av pris, hvilke vifter ville du brukt til de forskjellige oppgavene i et kabinett? Altså inntak foran og på siden, uttak bak og topp, og til prosessorkjøler? Ville du brukt de samme viftene til en radiator som til cpu-kjøleren?

Inntak: Air Penetrator @ 7-9V

Uttak: 140mm 1200 RPM av en stille type

>10 FPI-rads eller restriktive kjølere (Venomous X, Megashadow) Gentle Typhoon

<10 FPI-rads eller ikke restriktive kjølere (D14, Silver Arrow) Noiseblocker, Noctua

 

I et veldig trangt kabinett som Fortress 03 hadde jeg kanskje droppet Air penetrator til fordel for noiseblockere. I et kabinett der man har plass til 180mm eller mer hadde jeg brukt Silverstone AP-181 uansett andre alternativer som inntaksvifter (Fortress 02, Raven 02/03, 650D, 600T, HAF 932, HAF X, Phantom).

 

noen som vet om denne kommer på lager igjen? og vil denne vil fungere både på silverstone, zalman osv? eller er det bare for scythe?

 

og kommer scythe på lager? noen som vet det? og alternativet til dem er da silverstone eller Noctua?

 

og hvis jeg har forstått det rett. silverstone er balansert mellom ytelse og lyd, mens Noctua har litt høyere ytelse, men har litt mere lyd?

En viftekontroller er ren spenningsjustering av vifter, de fungerer på alle typer vifter som har 3-pins viftekobling. Du kan trygt velge en annen viftekontroller om du føler den passer deg bedre, bare pass på å velge en kontroller som har nok kanaler for ditt bruk og mer enn 5W per kanal (de fleste har dette).

 

Gentle Typhoons selger bra, så de kommer på lager igjen ja.

 

Air Penetrator er mer effektive på å fokusere luftflyten i kabinettet ditt, Noctua-vifter er effektive på å flytte store mengder luft over lite restriktive områder.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Air Penitratoren til Silverstone:

 

 

Har denne selv i Spill PCen min, montert nederst på Noctua D14, med Noctua sin 140mm som følger med i midten. Den PCen bråker dessverre mer enn jeg ønsket.

 

Har ikke giddi å bytte til Gentle Typhoon som jeg har liggend enda. Og det er disse viftene som står igjen som støy, da skjermkortet har blitt byttet til Arctic Cooler sin kjøler med stille vifter.

Lenke til kommentar

 

Det der er vel strengt tatt en vifte kontroll ? og ikke noen vifte? Om den er god eller ei vet ikke jeg.

 

Nå er det vell du som er blind XD Det er en vifte.

 

hehe ja nå som du sier det så. I ste når jeg klikka linken dukka det opp en vifte kontroll ... pussig

Lenke til kommentar

har sånn egentlig ikke blitt KJEMPE mye klokere, men slik jeg ser det er det tre vifter som manger liker, spørsmålet er vell hva jeg skal:

 

- noctua

- Silverstone

- scythe

 

og mange sier jo at noctua er bra, og mange sier den er mindre bra. og det samme om de andre viftene, haha. så burde jeg vente på scythe viftene eller bare kjøpe noctua ?

Lenke til kommentar

har sånn egentlig ikke blitt KJEMPE mye klokere, men slik jeg ser det er det tre vifter som manger liker, spørsmålet er vell hva jeg skal:

 

- noctua

- Silverstone

- scythe

 

og mange sier jo at noctua er bra, og mange sier den er mindre bra. og det samme om de andre viftene, haha. så burde jeg vente på scythe viftene eller bare kjøpe noctua ?

 

Som sagt, så er det nok ikke så mye som skiller seg når det gjelder toppmodellene, annet en hvor høy RPM enn og hver har. Synes du skal tenke på det arni sa og så tenke selv igjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...