Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan bruke hvilket program du vil, så skrive ut som pdf.

 

Skal du bare ha en enkel layout og ikke er superopptatt av best mulig kvalitet er jeg enig med poande05, både nyere Word-versjoner og Openoffice kan eksportere til Pdf og er ikke det mulig i det programmet du bruker for tekstbehandling er en Pdf "printer" som poande05 linket til en annen mulighet.

 

Skal du ha best mulig kvalitet og er villig til å bruke tid og penger på det finnes det mer avanserte løsninger. Pdf er laget av Adobe og de selger selvsagt et produkt nettopp for å lage Pdfer, den kalles Acrobat X og finnes i flere versjoner inklusiv en pakke "Acrobat X Suite" med diverse tilleggsprogrammer som koster mange tusen. Adobe selger også en desktop publishing pakke (Indesign) som gir mer kontroll over sidene enn Word og er beregnet nettopp for blant annet bøker.

 

Hva som er riktig for deg avhenger som sagt av ambisjonsnivå/kvalitetskrav, men for å få komme igang kan du starte med det du allerede har og se om du blir fornøyd med resultatet. Det finnes masse info på nettet, både gratis og "kurs" som må kjøpes. Lenswork har en guide som må kjøpes, jeg har dessverre ikke noen linker til en komplett gratis guide, men denne siden har en del nyttige linker.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Et gratis alternativ er LibreOffice (som 9.11. kom i ny versjon 3.4.4 og er «nye» OpenOffice.org). Der kan man sette opp tilsvarende som i MS Office-pakka. Man lagrer til PDF ved å trykke på et ikon på verktøylinja. En fordel med LibreOffice er at den har utmerket behandling av bilder når det konverteres til PDF.

 

PDF er et godt valg til denne typen dokumenter, spesielt hvis du skal sende det til andre.

Endret av BonzoDog
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et gratis alternativ er LibreOffice (som 9.11. kom i ny versjon 3.4.4 og er «nye» OpenOffice.org). Der kan man sette opp tilsvarende som i MS Office-pakka. Man lagrer til PDF ved å trykke på et ikon på verktøylinja. En fordel med LibreOffice er at den har utmerket behandling av bilder når det konverteres til PDF.

 

PDF er et godt valg til denne typen dokumenter, spesielt hvis du skal sende det til andre.

 

Lastet ned og 5-6 virusangrep!!!! GLEM DENNE!

I pakkene som inneholder egen installasjon.

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Kan være en falsk alarm - leser om flere andre som tror det er falsk alarm "false positive" - får se om virusscannere senere oppgraderer definisjonene så de ikke reagerer på den lenger...

 

Skal kjøre en scanning først før jeg trekker dette tilbake.Vet Norton er i overkant forsiktig.

red: Nå Kjørt scanning:

7 høyrisko av Trojan

1 høyrisko bloodhound...disse lå i programmet for egen innstilling av programmet LibreOffice.

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

I følge diverse nettstader er det eit problem med falske positive utslag på virus for det programmet.

 

Dere må jo bare ta sjansen selvfølgelig...nå scannet jeg maskinen og den fant som nevnt over...men legger ved en gang til att dette gjelder programvaren for egen instillinger og tilleggspakkene.Men det kan jo være riktig det du sier...for vet att Norton er veldig ømfintlig på slikt du beskriver;)

Lenke til kommentar

Det er flott å være kritisk og skeptisk, men se litt på sammenhengen også. Hadde du prøvd å laste ned LibreOffice fra eks CoolSoftwareStuff.com så ville eg ikke ha startet installasjonen dersom antivirusen advarte meg. Men når filen lastes ned fra det offisielle nettstedet for programvaren så er det lov å vurdere om det er snakk om en false-positive advarsel.

Lenke til kommentar

Det er flott å være kritisk og skeptisk, men se litt på sammenhengen også. Hadde du prøvd å laste ned LibreOffice fra eks CoolSoftwareStuff.com så ville eg ikke ha startet installasjonen dersom antivirusen advarte meg. Men når filen lastes ned fra det offisielle nettstedet for programvaren så er det lov å vurdere om det er snakk om en false-positive advarsel.

 

Vist du har lest mine tråder har jeg ikke påstått det var reelle farer/viruser...men muligheten er der,så gjorde da dere oppmerksomme på det.Hva den enkelte velger å gjøre er opp til hver enkelt...men var det virus...ja da ønsker jeg lykke til;)

Lenke til kommentar

Lastet ned og 5-6 virusangrep!!!! GLEM DENNE!

I pakkene som inneholder egen installasjon.

 

Jeg har brukt OpenOffice i årevis (fra versjon 2) og gikk over til LibreOffice etter at den kom, men har aldri fått virusvarsel eller andre relaterte problemer med noen av dem. Jeg laster naturligvis alltid ned fra offisielt nettsted.

 

Denne programpakken har jeg lastet ned og installert på forskjellige Windows (W7/Vista/XP) PC-er uten problemer, og på disse har det vært antivirus som Norton (gjennom Telenor), Trend Micro, Microsoft Forefront og AVG. Det har stort sett også vært Microsoft Office 2010 Professional Plus parallelt på disse PC-ene.

 

Mulig du er rammet av "false positive" som andre har nevnt, men jeg har liten tro på at det skal være noe galt med LibreOffice. Fant heller ikke noe om dette på OpenOffice Forum (de norske sidene).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lastet ned og 5-6 virusangrep!!!! GLEM DENNE!

I pakkene som inneholder egen installasjon.

 

Jeg har brukt OpenOffice i årevis (fra versjon 2) og gikk over til LibreOffice etter at den kom, men har aldri fått virusvarsel eller andre relaterte problemer med noen av dem. Jeg laster naturligvis alltid ned fra offisielt nettsted.

 

Denne programpakken har jeg lastet ned og installert på forskjellige Windows (W7/Vista/XP) PC-er uten problemer, og på disse har det vært antivirus som Norton (gjennom Telenor), Trend Micro, Microsoft Forefront og AVG. Det har stort sett også vært Microsoft Office 2010 Professional Plus parallelt på disse PC-ene.

 

Mulig du er rammet av "false positive" som andre har nevnt, men jeg har liten tro på at det skal være noe galt med LibreOffice. Fant heller ikke noe om dette på OpenOffice Forum (de norske sidene).

 

Nei da er nok alt i skjønneste orden...tenkte det var best å si ifra any way jeg da...sånn tilfelle rottefelle :thumbup:...ja og bruker openoffice selv :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...