Gå til innhold

overklokking av i7860 2.8ghz


Anbefalte innlegg

Ok ;) Ser vi har samme vifte nå. jeg har den i7-860, hovedkort er p55-usb3, 1600 ddr3 ram 2*4, samt den monstervifta du selv har nå, hva mener du er oppnåelig klokking, selvfølgelig med gode tempraturer, altså ikke rakksokk klokking der pc en fungerer som varmepumpe i vinter?

 

Hadde ikke noe særlig godt hovedkort, et P7P55D-E LX. Brukte en Noctua NH U12P kjøler. Den lå på rett under 70 grader maks med HT på og 1,18V ca. i Prime95.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er temperaturen som avgjør, og den vil variere fra chip til chip. Min begynte å throttle litt når den kom opp i 72-73 grader, men jeg tror dette skyldtes at ikke hovedkortet klarte å mate godt nok. Endret litt i BIOS, og tror jeg løste det, men hold øye med den mens Prime95 kjører. Load var hele tiden 100%, men MP ramlet ned til 9 et par sekunder innimellom. Da datt også tempen. Men det resulterte ikke i feil eller advarsler i Prime95, så hadde jeg latt den stå over natten hadde jeg ikke oppdaget det. Men mellom 3,6 og 3,8 burde gå greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar ;)

Det er temperaturen som avgjør, og den vil variere fra chip til chip. Min begynte å throttle litt når den kom opp i 72-73 grader, men jeg tror dette skyldtes at ikke hovedkortet klarte å mate godt nok. Endret litt i BIOS, og tror jeg løste det, men hold øye med den mens Prime95 kjører. Load var hele tiden 100%, men MP ramlet ned til 9 et par sekunder innimellom. Da datt også tempen. Men det resulterte ikke i feil eller advarsler i Prime95, så hadde jeg latt den stå over natten hadde jeg ikke oppdaget det. Men mellom 3,6 og 3,8 burde gå greit.

Lenke til kommentar

Det er temperaturen som avgjør, og den vil variere fra chip til chip. Min begynte å throttle litt når den kom opp i 72-73 grader, men jeg tror dette skyldtes at ikke hovedkortet klarte å mate godt nok. Endret litt i BIOS, og tror jeg løste det, men hold øye med den mens Prime95 kjører. Load var hele tiden 100%, men MP ramlet ned til 9 et par sekunder innimellom. Da datt også tempen. Men det resulterte ikke i feil eller advarsler i Prime95, så hadde jeg latt den stå over natten hadde jeg ikke oppdaget det. Men mellom 3,6 og 3,8 burde gå greit.

I ditt tilfelle kan du skylde på hovedkortet ditt:

Hadde ikke noe særlig godt hovedkort, et P7P55D-E LX. Brukte en Noctua NH U12P kjøler. Den lå på rett under 70 grader maks med HT på og 1,18V ca. i Prime95.

Alle ASUS-kort har overstrøm- og overspenningsvern. P7P55D-E LX har en svak strømforsyning, som fører til at når man når et visst strømdrag vil hovedkortet begynne å throttle for å spare seg selv fra å eksplodere. At du fikk throttling på 72-73C kommer nok av at motstand øker ved høyere temperaturer.

 

Ok ;) Ser vi har samme vifte nå. jeg har den i7-860, hovedkort er p55-usb3, 1600 ddr3 ram 2*4, samt den monstervifta du selv har nå, hva mener du er oppnåelig klokking, selvfølgelig med gode tempraturer, altså ikke rakksokk klokking der pc en fungerer som varmepumpe i vinter?

Det kan hende det finnes en "CPU Overspeed protection", om du finner noe slikt må dette skrus av for å nå høyere klokk.

Om det ikke hjelper å øke Vcore med 0.05V, så kan du også prøve å gå litt opp eller ned på CPU PLL Voltage. Dette er et rimelig lite kjent triks jeg lærte, det kan hjelpe hvis du sliter med høyere klokker som du skal ut på.

Lenke til kommentar

Det kan hende det finnes en "CPU Overspeed protection", om du finner noe slikt må dette skrus av for å nå høyere klokk.

Om det ikke hjelper å øke Vcore med 0.05V, så kan du også prøve å gå litt opp eller ned på CPU PLL Voltage. Dette er et rimelig lite kjent triks jeg lærte, det kan hjelpe hvis du sliter med høyere klokker som du skal ut på.

 

Hei Arni, jeg skjønner ikke en fjerde del av det du prater om her, men det er helt sikker riktig ;)

Lenke til kommentar

Hei, her er hva jeg har:

 

prosessor = intel i7-860

 

hovedkort = gigabyte p55-usb3

 

rambrikker = Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Low V

 

Skjermkort = Gainward GeForce GTX 580 3072MB PhysX

PCI-Express 2.0,"Phantom", GDDR5, 2xDVI, HDMI, Dis

 

Noctua NH-D14 CPU Kjøler

Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM

 

Antec Nine Hundred Two Midi Tower Sort

Vifter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Ba.

 

 

neste år ønsker jeg oppgradere, til minimum i7-2600k og nytt hovedkort, har hørt om nye hovedkort der en kan klokke med musa, stemmer dette? Det sies de er så lette og klokke at det ikke kan sammenliknes med de tidligere, det er nesten kjedelig liksom, men hva vil jeg klare og klokke opp i med en i7-2600k nytt hovedkort og ny strømforsyning.....regner med og bruke samme vifta, erke 5 mulig da, og fremdeles ha en trygg klokking der en ikke brenner kortene?

Lenke til kommentar

4.5 - 4.8 GHz vil jeg tippe.

5.0 GHz om du skrur av hyperthreading og har ekstremt med flaks.

takk igjen arni ;) kan du overføre dine klokke kunnskaper på ei lite brikke og overføre til meg ville jeg vært takknemelig. Men vist jeg skaffer dette utstyret, men en vannkjøling isteden, da vil vel 5 mhz klubben være i boks regner jeg med? uten fare for overoppheting? ;)

Lenke til kommentar

Du skal fortsatt ha ekstremt med flaks for å nå 5ghz. Enkelt lukket vannkjøling er fortsatt ikke bedre enn Noctua'n din. Det bare bråker mer.

Har du helt gitt opp i7 860'n?

Vær ikke redd for at noe skal gå i stykker, det er bare å prøve.

Hei ;) jo litt redd er en jo for at det skal gå gali, må innrømme det. har klokket den fra 2,8 til 3,36 for noen uker siden, det hjalp veldig....brukte de filmene over her i tråden, veldig bra. men frister jo med høyere da.....feks 3,6 eller....3,8 men har lite peiling og er redd for og brenne hele pc en da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

til dere som kan dette. jeg får tempraturer på mellom 45 og har klart helt opp i maks 60 grader, ved bruk av realtemp.....da har jeg kjørt flysimmen hardt og lenge.....jeg glemte og skjekke tempraturene før klokkingen, hva er vanlig tempratur egentlig ved bruk av litt tunge spill osv.....?

 

det frister jo og prøve en klokking på 3,8......eller i den leia der, det ville nok gitt enda bedre framerate tenker jeg....merket masse ifra 2,8 til 3,4, vil vel merke like mye fra 3,4 til 3,8 nesten?

 

min i7 860 ligger på 80-85 grader etter 10 min i prime95 på 4ghz. så 60 er helt ufarlig. den cpuen skal tåle maks 100 grader, selv om lavest mulig temp er jo best selfølgelig

Lenke til kommentar

Du skal fortsatt ha ekstremt med flaks for å nå 5ghz. Enkelt lukket vannkjøling er fortsatt ikke bedre enn Noctua'n din. Det bare bråker mer.

Har du helt gitt opp i7 860'n?

Vær ikke redd for at noe skal gå i stykker, det er bare å prøve.

Heisann, nei jeg har ikke gitt den opp, men har en periode der jeg leser om å studerer klokking, så jeg veit litt mere, skjønte jo ikke bæret av det dere snakket om her inne, men det kjem seg litt her nå.

 

Har finni en grei forklaring her:

 

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=583&Itemid=38&limit=1&limitstart=4

 

Her tar de for seg 3 forskjellige prosessorer, og en av de er akurat i7-860

 

Jeg begynner å skjønne prinsippene med klokking nå, senke multiplier, senke ram frekvensen, prøve gradvis og se om jeg kan få bclk opp til 200 (sikter på 200'20=4GHZ).

 

Klarer jeg få bclk opp i 200 veit jeg hovedkortet ikke vil svikte, jeg senker så bclk til der den sto først igjen (133) også setter jeg multiplieren der den var fra start (20). Så øker jeg gravis og restarter mellom hver gang til jeg nærmer meg grensen der pc ikke vil starte, da går jeg inn i bios og øker vcore fra 1,2 til 1,3 (den skal tåle fint opp til 1,4 i følge intel men jeg vil ikke mere enn 1,3).

 

Nå vil jeg igjen klare og øke bclk gravis.....etterhvert med bare feks 2 hakk pr restart og test.....til jeg er oppe i 200'20=4Ghz. (se de forskjellige grafene i linken over)

 

Men jeg lurer på en ting, frekvensen til minnet, den vil jeg kansje ikke klare og treffe på med 1600 slik de er laget for, jeg kan vel feks ende rett over 1600, eller et stykke under, ved å bruke minne multiplieren....men da må jeg vel velge feks 1460 om det er det høyeste jeg får, uten å krysse grensen på 1600 som er det de skal være på?

Endret av cberg70
Lenke til kommentar

Ingen her inne som er intresert og flink mmed overklokking, som kunne tenke seg og hjelpe meg med en overklokking i tråd med denne artikkelen i linken under her?

 

Har lest den flere ganger og skjønner endel der, men føler meg ikke helt trygg, vist noen er intreserte i slikt og ønsker hjelpe ville det vært helt sinnsykt supert ;)

 

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=583&Itemid=38&limit=1&limitstart=4

Endret av cberg70
Lenke til kommentar

Du finner sikkert en haug med guider på nettet som sier at du skal sette baseclock til 200 og CPU multiplier til 20 eller lignende, men da blir du nødt til å skyte nærmest i blinde for å finne ut hvilke spenninger du må potensielt øke, i tillegg må du gjette deg frem til hvilke spenninger du må senke for å få en god overklokk som ikke degraderer levetiden så mye.

 

det skjønner jeg ikke hvorfor du sier. for vist jeg isolerer cpu og minnet, og kjører de langt ned....ved å senke cpu multiplieren til 12, og setter minnet frekvensen langt ned, vil jeg kunne øke bclk gravis oppover til jeg har 200 i bclk. når det blir ustabilt på veien opp til 200, øker jeg bare VTT litt gravis, hver gang det trengs.

 

Når jeg så har 200 i bclk, senker jeg den ned til 133 igjen som er standard, setter så cpu multiplieren tilbake til 20 slik den er nå, og holder fremdeles frekvensen til minnet LAVT, mens jeg gravis øker cpu multiplieren og vcore gravis til jeg har tyve. så øker jeg minne frekvensen til slutt.

 

På denne måten, trenger en ikke skyte i blinde etter speningen......en vil hele tiden vite hvor det trengs, når en gjør det slik ;)

Lenke til kommentar

det skjønner jeg ikke hvorfor du sier. for vist jeg isolerer cpu og minnet, og kjører de langt ned....ved å senke cpu multiplieren til 12, og setter minnet frekvensen langt ned, vil jeg kunne øke bclk gravis oppover til jeg har 200 i bclk. når det blir ustabilt på veien opp til 200, øker jeg bare VTT litt gravis, hver gang det trengs.

 

Når jeg så har 200 i bclk, senker jeg den ned til 133 igjen som er standard, setter så cpu multiplieren tilbake til 20 slik den er nå, og holder fremdeles frekvensen til minnet LAVT, mens jeg gravis øker cpu multiplieren og vcore gravis til jeg har tyve. så øker jeg minne frekvensen til slutt.

 

På denne måten, trenger en ikke skyte i blinde etter speningen......en vil hele tiden vite hvor det trengs, når en gjør det slik ;)

Nå er jo dette akkurat som jeg hadde foreslått med unntak av en ting:

Du kan ikke sette baseclock tilbake til stock, da skjønner jeg ikke hvordan du har tenkt å få en overklokk til ved å øke CPU multiplier (som er låst på din prosessor). Hadde du hatt en 875K kunne du gjort dette.

Lenke til kommentar

det skjønner jeg ikke hvorfor du sier. for vist jeg isolerer cpu og minnet, og kjører de langt ned....ved å senke cpu multiplieren til 12, og setter minnet frekvensen langt ned, vil jeg kunne øke bclk gravis oppover til jeg har 200 i bclk. når det blir ustabilt på veien opp til 200, øker jeg bare VTT litt gravis, hver gang det trengs.

 

Når jeg så har 200 i bclk, senker jeg den ned til 133 igjen som er standard, setter så cpu multiplieren tilbake til 20 slik den er nå, og holder fremdeles frekvensen til minnet LAVT, mens jeg gravis øker cpu multiplieren og vcore gravis til jeg har tyve. så øker jeg minne frekvensen til slutt.

 

På denne måten, trenger en ikke skyte i blinde etter speningen......en vil hele tiden vite hvor det trengs, når en gjør det slik ;)

Nå er jo dette akkurat som jeg hadde foreslått med unntak av en ting:

Du kan ikke sette baseclock tilbake til stock, da skjønner jeg ikke hvordan du har tenkt å få en overklokk til ved å øke CPU multiplier (som er låst på din prosessor). Hadde du hatt en 875K kunne du gjort dette.

ok ;)

Men at cpu multiplier er låst på i7-860 skjønner jeg ikke, jeg har jo justert den masse flere ganger......så der er noe jeg ikke har fått med meg såfall. Jeg kan jo justere den fra 9 til 22? eller er det noe annet?

 

jeg mener altså å sette baseklokk tilbake til 133 som er normalt, ETTER jeg har testet den og sett den er stabil opp til 200 (mens cpu multiplier og minne frekvensen er veldig lave og dermed isolerte), setter så baseklokk tilbake til 133, og setter cpu multipieren tilbake til 20 som den er fra før, så begynner jeg gradvis å øke baseklokken igjen.....mens jeg justerer med vcore hver gang pc blir ustabil....?

 

Klarer jeg stabilisere den på 4 ghz....kan jeg så teste med litt mindre vcore.....og gjøre det så lenge den er stabil, så går jeg tilbake til dit den var stabil sist, når den blir ustabil......og det er mitt pungt ;)

Endret av cberg70
Lenke til kommentar

Du skal fortsatt ha ekstremt med flaks for å nå 5ghz. Enkelt lukket vannkjøling er fortsatt ikke bedre enn Noctua'n din. Det bare bråker mer.

Har du helt gitt opp i7 860'n?

Vær ikke redd for at noe skal gå i stykker, det er bare å prøve.

ting kan gå galt, ettersom jeg har lest meg frem til.....vist en feks får mere enn 0,5 volt mellom ram spenningen og VTT, så kan en få alvorlige skader på cpu'en. Visr feks minne spenningen er 1,5 som hos meg, da må ikke VTT komme under 1,0, da ødelegger en raskt cpu står det på de fleste i7-860 sidene.

Lenke til kommentar

det skjønner jeg ikke hvorfor du sier. for vist jeg isolerer cpu og minnet, og kjører de langt ned....ved å senke cpu multiplieren til 12, og setter minnet frekvensen langt ned, vil jeg kunne øke bclk gravis oppover til jeg har 200 i bclk. når det blir ustabilt på veien opp til 200, øker jeg bare VTT litt gravis, hver gang det trengs.

 

Når jeg så har 200 i bclk, senker jeg den ned til 133 igjen som er standard, setter så cpu multiplieren tilbake til 20 slik den er nå, og holder fremdeles frekvensen til minnet LAVT, mens jeg gravis øker cpu multiplieren og vcore gravis til jeg har tyve. så øker jeg minne frekvensen til slutt.

 

På denne måten, trenger en ikke skyte i blinde etter speningen......en vil hele tiden vite hvor det trengs, når en gjør det slik ;)

Nå er jo dette akkurat som jeg hadde foreslått med unntak av en ting:

Du kan ikke sette baseclock tilbake til stock, da skjønner jeg ikke hvordan du har tenkt å få en overklokk til ved å øke CPU multiplier (som er låst på din prosessor). Hadde du hatt en 875K kunne du gjort dette.

jeg skjønner enda ikke hva du mener med at cpu multiplieren er låst i i7-860 prosessorene? Blander du ikke litt her? Jeg har brukt cpu multiplieren mange ganger og den erke låst den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...