Gå til innhold

overklokking av i7860 2.8ghz


Anbefalte innlegg

Hei, her er hva jeg har:

 

prosessor = intel i7-860

 

hovedkort = gigabyte p55-usb3

 

rambrikker = Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Low V

 

Skjermkort = Gainward GeForce GTX 580 3072MB PhysX

PCI-Express 2.0,"Phantom", GDDR5, 2xDVI, HDMI, Dis

 

Noctua NH-D14 CPU Kjøler

Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM

 

Antec Nine Hundred Two Midi Tower Sort

Vifter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Ba.

 

 

Noen flinke med klokking som har klokket et system som likner på dette før? Hvor høyt ca ville dette systemet klokkes med greie tempraturer tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, her er hva jeg har:

 

prosessor = intel i7-860

 

hovedkort = gigabyte p55-usb3

 

rambrikker = Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Low V

 

Skjermkort = Gainward GeForce GTX 580 3072MB PhysX

PCI-Express 2.0,"Phantom", GDDR5, 2xDVI, HDMI, Dis

 

Noctua NH-D14 CPU Kjøler

Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM

 

Antec Nine Hundred Two Midi Tower Sort

Vifter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Ba.

 

 

Noen flinke med klokking som har klokket et system som likner på dette før? Hvor høyt ca ville dette systemet klokkes med greie tempraturer tror dere?

 

Det er ingen korrekt fasit på overklokking kan jeg si, men jeg anbefaler at du innstallerer CPUID HWMonitor til å overvåke temperaturene dine. Bare husk å vær forsiktig med unødvendige volt-justeringer under overklokking, for det kan lett føre til overoppheting.

 

For å sjekke hvor stabilt CPUen er etter overklokking så anbefaler jeg at du stresser CPUen med Prime95 (NB: ha CPUID HWMonitor oppe!).

 

Lykke til! :wee:

Lenke til kommentar

3.8-4.2GHz

 

Stabil, ufarlig klokkeguide for P55:

Last ned Coretemp og Intelburntest (google)

 

Start:

Senk CPU Multiplier til 12x

Senk RAM Multiplier til 3x (på noen hovedkort står det 6x eller 800MHz)

Sett CPU Core Voltage til 1.25V

Sett CPU QPI/VTT (på noen hovedkort er dette uncore eller CPU memory controller) til 1.25V

Sett baseclock til 135

Skru av Turbo.

 

Gjenta dette til baseclock er 160:

Start opp maskinen, fyr opp coretemp og Intelburntest.

Kjør 5 runder på standard på Intelburntest, restart maskinen.

Om du fikk feil:

Øk spenningen på QPI/VTT et hakk.

Om du ikke fikk feil:

Øk baseclock med 5

 

Når du har fått 160 i baseclock øker du CPU Multiplier et og et hakk, og kjører Intelburntest mellom hver gang. Pass på at CPU-temperaturene ikke overstiger 80C. Hvis du feiler, øk CPU VCore.

Til slutt øker du RAM-hastigheten til spesifikasjonene sine (jeg antar du har 1600MHz-RAM) gjennom multiplieren.

Når du har nådd 160 bclock øker du QPI/VTT med 0.05V, for å være på den sikre siden.

 

Nå sitter du med en hastighet på 3.5GHz. Det er fullt mulig å gå videre, og da er det bare å senke RAM og CPU Multiplier igjen før du øker baseclock og øker CPU Multiplier igjen.

 

Gjør du dette er du garantert en opplevelse i overklokking som gir veldig gode resultater og samtidig blir det lett å feilsøke. Du finner sikkert en haug med guider på nettet som sier at du skal sette baseclock til 200 og CPU multiplier til 20 eller lignende, men da blir du nødt til å skyte nærmest i blinde for å finne ut hvilke spenninger du må potensielt øke, i tillegg må du gjette deg frem til hvilke spenninger du må senke for å få en god overklokk som ikke degraderer levetiden så mye.

Lenke til kommentar

 

er ikke denne bra for meg og bruke, en mild overklokking først, for og lære litt, uten og brenne pc en. Jeg har samme prosessor, men forskjellig hovedkort da....jeg har p55-usb3 kort og i7860.....men funker ikke denne da som har i7860 og bruker P55-UD4P kort?

 

Noen som vet sikkert dette?

Lenke til kommentar

takk ;)

kansje jeg skal teste ut denne her. angående ram brikkene, jeg har satt inn bedre ram brikker, de er 1600. Også står det cl 9-9-9-24 må jeg ikke skrive inn dette slik det vises i den filmen her, på den løsningen du har her også? få frekvensen opp til nærmest 1600 men ikke over, samt skrive inn 9-9-9-24 på rett plass i bios?

 

3.8-4.2GHz

 

Stabil, ufarlig klokkeguide for P55:

Last ned Coretemp og Intelburntest (google)

 

Start:

Senk CPU Multiplier til 12x

Senk RAM Multiplier til 3x (på noen hovedkort står det 6x eller 800MHz)

Sett CPU Core Voltage til 1.25V

Sett CPU QPI/VTT (på noen hovedkort er dette uncore eller CPU memory controller) til 1.25V

Sett baseclock til 135

Skru av Turbo.

 

Gjenta dette til baseclock er 160:

Start opp maskinen, fyr opp coretemp og Intelburntest.

Kjør 5 runder på standard på Intelburntest, restart maskinen.

Om du fikk feil:

Øk spenningen på QPI/VTT et hakk.

Om du ikke fikk feil:

Øk baseclock med 5

 

Når du har fått 160 i baseclock øker du CPU Multiplier et og et hakk, og kjører Intelburntest mellom hver gang. Pass på at CPU-temperaturene ikke overstiger 80C. Hvis du feiler, øk CPU VCore.

Til slutt øker du RAM-hastigheten til spesifikasjonene sine (jeg antar du har 1600MHz-RAM) gjennom multiplieren.

Når du har nådd 160 bclock øker du QPI/VTT med 0.05V, for å være på den sikre siden.

 

Nå sitter du med en hastighet på 3.5GHz. Det er fullt mulig å gå videre, og da er det bare å senke RAM og CPU Multiplier igjen før du øker baseclock og øker CPU Multiplier igjen.

 

Gjør du dette er du garantert en opplevelse i overklokking som gir veldig gode resultater og samtidig blir det lett å feilsøke. Du finner sikkert en haug med guider på nettet som sier at du skal sette baseclock til 200 og CPU multiplier til 20 eller lignende, men da blir du nødt til å skyte nærmest i blinde for å finne ut hvilke spenninger du må potensielt øke, i tillegg må du gjette deg frem til hvilke spenninger du må senke for å få en god overklokk som ikke degraderer levetiden så mye.

Lenke til kommentar

takk ;)

kansje jeg skal teste ut denne her. angående ram brikkene, jeg har satt inn bedre ram brikker, de er 1600. Også står det cl 9-9-9-24 må jeg ikke skrive inn dette slik det vises i den filmen her, på den løsningen du har her også? få frekvensen opp til nærmest 1600 men ikke over, samt skrive inn 9-9-9-24 på rett plass i bios?

RAM-timings kan du skrive inn og låse til stock-timings ja, om du ønsker å overklokke RAM kan du gjøre dette ved å stramme timings etter oppnådd overklokk. Det er også mulig å sikte etter en baseclock på 200MHz og sette RAM-multiplier til 8x200MHz = 1600MHz, effekten blir den samme. Hovedpoenget med 1600MHz-RAM er egentlig så man har rom for å overklokke, da RAM raskere enn 1333MHz ikke gir noen nevneverdig ytelsesforbedring.

Lenke til kommentar

ok ;)

 

men det du sier om og forandre spenningen,slik jeg forstår youtube filmen her så er det en så mild klokking (2,8 til 3,36) at en ikke forandrer spenningen på noentingen, noe som igjen gjør at dette er mindre farlig angående overoppheting? Stemmer ikke det?

 

takk ;)

kansje jeg skal teste ut denne her. angående ram brikkene, jeg har satt inn bedre ram brikker, de er 1600. Også står det cl 9-9-9-24 må jeg ikke skrive inn dette slik det vises i den filmen her, på den løsningen du har her også? få frekvensen opp til nærmest 1600 men ikke over, samt skrive inn 9-9-9-24 på rett plass i bios?

RAM-timings kan du skrive inn og låse til stock-timings ja, om du ønsker å overklokke RAM kan du gjøre dette ved å stramme timings etter oppnådd overklokk. Det er også mulig å sikte etter en baseclock på 200MHz og sette RAM-multiplier til 8x200MHz = 1600MHz, effekten blir den samme. Hovedpoenget med 1600MHz-RAM er egentlig så man har rom for å overklokke, da RAM raskere enn 1333MHz ikke gir noen nevneverdig ytelsesforbedring.

Lenke til kommentar

ok ;)

 

men det du sier om og forandre spenningen,slik jeg forstår youtube filmen her så er det en så mild klokking (2,8 til 3,36) at en ikke forandrer spenningen på noentingen, noe som igjen gjør at dette er mindre farlig angående overoppheting? Stemmer ikke det?

Står spenningen på auto hele veien er du garantert overspenning til tusen...

 

EDIT:

Du kan prøve stock-spenninger, men det er ikke sikkert det blir stabilt. Problemet når du gjør dette er at du vet ikke om du har en god brikke eller en dårlig brikke og heller ikke om spenningen er for høy i utgangspunktet så du har "rom" til å overklokke uten problemer, i praksis skyter du i blinde og håper at det vil fungere.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Alle speninger settes til normal i den filmen her. utenom den til rambrikkene, den settes til det rambrikkene skal ha.

 

 

ok ;)

 

men det du sier om og forandre spenningen,slik jeg forstår youtube filmen her så er det en så mild klokking (2,8 til 3,36) at en ikke forandrer spenningen på noentingen, noe som igjen gjør at dette er mindre farlig angående overoppheting? Stemmer ikke det?

Står spenningen på auto hele veien er du garantert overspenning til tusen...

 

EDIT:

Du kan prøve stock-spenninger, men det er ikke sikkert det blir stabilt. Problemet når du gjør dette er at du vet ikke om du har en god brikke eller en dårlig brikke og heller ikke om spenningen er for høy i utgangspunktet så du har "rom" til å overklokke uten problemer, i praksis skyter du i blinde og håper at det vil fungere.

Lenke til kommentar

takk for alle svarene dine ;)

 

men angående det med auto på spenning, det er vel derfor han i den to delte filmen her setter alle spenninger over til normal, og ikke på auto.......samt sette ram spenningen til det som står på eska til rambrikkene?

Du kan prøve stock-spenninger, men det er ikke sikkert det blir stabilt. I praksis skyter du i blinde og håper at det vil fungere ved å sette på normal. Ingen prosessorer er like, derfor er det også håpløst å vite hva som er stabilt av spenninger.

 

RAM skal stilles inn etter sine spesifikasjoner ja.

Lenke til kommentar

ok, takk igjen ;)

takk for alle svarene dine ;)

 

men angående det med auto på spenning, det er vel derfor han i den to delte filmen her setter alle spenninger over til normal, og ikke på auto.......samt sette ram spenningen til det som står på eska til rambrikkene?

Du kan prøve stock-spenninger, men det er ikke sikkert det blir stabilt. I praksis skyter du i blinde og håper at det vil fungere ved å sette på normal. Ingen prosessorer er like, derfor er det også håpløst å vite hva som er stabilt av spenninger.

 

RAM skal stilles inn etter sine spesifikasjoner ja.

Lenke til kommentar

til dere som kan dette. jeg får tempraturer på mellom 45 og har klart helt opp i maks 60 grader, ved bruk av realtemp.....da har jeg kjørt flysimmen hardt og lenge.....jeg glemte og skjekke tempraturene før klokkingen, hva er vanlig tempratur egentlig ved bruk av litt tunge spill osv.....?

 

det frister jo og prøve en klokking på 3,8......eller i den leia der, det ville nok gitt enda bedre framerate tenker jeg....merket masse ifra 2,8 til 3,4, vil vel merke like mye fra 3,4 til 3,8 nesten?

Lenke til kommentar

Hei og takk for svaret ;) ja jeg skal teste den i prime95...

 

Hva slags hovedkort hadde du med den i7-860?

 

Vil en ikke merke god forskjell på de 3,36 og 3,6 feks som du hadde? Brukte du vanlig stock vifte eller en ekstra kraftig en? jeg har satt i en kraftig viftesak, så 3,6 eller 3,8 burde vel være mulig, uten høye tempraturer vel?

 

Beklager mye spørsmål men jeg prøver og lære litt om dette vanskelig emnet ;)

 

Du må teste stabilitet med noe som stresser CPU mer enn spill. Prime95 eller lignende. Først da ser du hvilke temperaturer som gjelder

 

PS: Jeg hadde tidligere en i7 860, og den trengte ca. 1,18V for å være stabil på 3,5-3,6 ghz. Da men ca. samme spenning på VTT(minnekontroller)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...