Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solgte bil; girkasse røk etter ni dager.


Akse

Anbefalte innlegg

Det at bilen var tunet opp med 60Hk er høyst sannsynlig en medvirkende faktor til at kassa røyk.

Biler er dimensjonert etter fabrikkspesifikasjoner og utbedringsarbeider som en såpass høy effektøkelse er vil over tid ødelegge drivverket, det være seg clutch, girkasse eller drivaksler.

 

Om du kan stilles til ansvar for det vet jeg dog ikke da du faktisk opplyste om modifiseringen før kontrakten ble undertegnet.

 

Personlig så ville jeg aldri kjøpt en trimmet bil hvis ikke drivverket var dimensjonert deretter men det er nå meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at han nevner at han kontakter deg innen 14 dager, og at dette skal være en "frist", kan det virke som om han tror at han har angrerett - og det er i hvert fall feil.

 

Når det er sagt så ble jeg veldig overbevist om at det er du som har har (rå)kjørt i stykker girkassen da du sa du mistet lappen. :tease:

Lenke til kommentar

Hvordan jeg har kjørt eller ikke, spiller ingen rolle her. Jeg kan si jeg har kjørt normalt, men fortsatt finnes det ingen bevis på det. Jeg ble forøvrig tatt i 87 i 60.

 

Om motor, drivverk og girkasse tåler dette, er jo en annen sak. Jeg for min del tok risikoen, og tunet bilen. Som sagt ble selvfølgelig eier informert om dette. Så her føler jeg at jeg har vært ærlig i min sak.

Lenke til kommentar

Det sitatet ditt er ikke fra kjøpsloven, men fra forbrukerrådet. Den relevante paragrafen i kjøpsloven lyder:

§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

 

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

(.c) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Du har overholdt din plikt ihht. bokstav a og b, etter det jeg kan se. Du har opplyst om at den er trimmet (en opplysning som vil være relevant for bokstav b), og du har ikke selv merket noen girkasseproblemer. Det betyr at i vurderingen av hvorvidt bilen har en mangel, så må du se på bokstav c. Er tingen i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grun å rekne med, etter en helhetsvurdering? Prisen ligger noe lavere enn markedsprisen på lignende biler, og du har opplyst om at den er trimmet. I det ligger det selvfølgelig at drivverket kan være overbelastet, og dette var kjøper klar over. Han går inn i kjøpet med åpne øyne, og om det er en sammenheng mellom trimmingen og girkassetrøbbelen så tror jeg han har en veldig dårlig sak. Den må være i "vesentlig dårligere stand" enn man kunne vente, og man kan vel vente at drivverket på en bil som har blitt trimmet til en 30% effektøkning (en jævlig dårlig idé, for øvrig) har en viss risiko for å gå åt skogen.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En girkasse kan vel svært sjeldent gå fra "fin" til "ødelagt" på bare 9 dager, den var nok neppe helt god fra før, men at selgern ikke visste om det er fint mulig. Men man skal rævkjøre en bil ganske hardt for å klare å ødelegge noe sånt på kort tid, men såklart er det sikkert mulig.

 

Dog vil jeg si i forhold til vilkåret om at "bilen er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente", så vil jeg si at på en 5 år gammel bil med så lav KM hadde jeg abselutt forventet at girkassa ikke skulle røket, men alt er mulig.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

En girkasse kan vel svært sjeldent gå fra "fin" til "ødelagt" på bare 9 dager, den var nok neppe helt god fra før, men at selgern ikke visste om det er fint mulig. Men man skal rævkjøre en bil ganske hardt for å klare å ødelegge noe sånt på kort tid, men såklart er det sikkert mulig.

 

Dog vil jeg si i forhold til vilkåret om at "bilen er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente", så vil jeg si at på en 5 år gammel bil med så lav KM hadde jeg abselutt forventet at girkassa ikke skulle røket, men alt er mulig.

Det er ingen av oss som vet hvordan bilen er blitt brukt de ni dagene, ...

Lenke til kommentar

Huff vondt sak, spesielt for kjøperen som ikke NØDVENDIGVIS har gjort noe galt, og da naturligvis legger skylden på deg...

Det kan være at du som selger ikke viste om noen feil, men det er fælt for kjøperen å kjøpe noe som ryker etter 9-dager, om ikke personen har grunn til å misstenke seg selv for å ha skylde, så tror jeg at jeg hadde forventet videre responser fra personen -_-

jeg vet forøvrig lite om juss/bil, så er veldig spent på hvordan dette utarter seg :9

Lenke til kommentar

Du sier det ikke spiller noen rolle at du mistet lappen, men i en tvist taler jo ikke det akkurat til din fordel at du har råkjørt såpass at du har mistet kortet... og 87 i en 60 sone er utrolig grovt. Du får nesten håpe kjøper aldri finner ut av dette :)

Grov overtredelse, men ikke nødvendigvis hard kjøring, det finnes masse 60-veier som uten problemer håndterer 90km/t, med lange rettstrekker og brede felter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...