Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skal kjøpe snøfreser - Hvilken?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal nå kjøpe en snøfreser og har fått lest igjennom hele nedenstående tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1374943

 

Men alikevel har jeg et spørsmål rundt økonomifresere.

 

Jeg fant nettopp denne på Jula med hele 420cc motor, 760mm arbeidsbredde, beltedrift, 6 gir forover og 2 bakover samt en vekt på 125kg. Og alt til bare 9995,-...

Se her: http://www.jula.no/snofreser-420-cc-721110

 

 

Denne virker jo helt utrolig fristende og mtp at Jula bare er 15 minutter kjøring unna og at man har 2 års garanti har jeg veldig lyst til å kjøpe denne. Budsjettet mitt er på maks 12-13k.

 

Burde jeg gå for den på Jula eller noe av skikkelig merke til samme pris? Vet jo at man får mye mindre saker ved valg av kjent merke så jeg er veldig nysgjerrig her. Noen som har erfaring med Julafreseren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kikket gjennom den tråden og er strengt tatt ikke helt enig i enkelte påstander som er gjort om Canadiana fresere som Felleskjøpet selger. Jeg har hatt en Canadiana 8Hk freser i nesten 10år nå og den har vært meget driftssikker, det er veldig lett å bestille deler til disse på Felleskjøpet og de har null problem med tung snø.

 

Det som jeg erfarer med denne maskinen er at den spiser opp overføringswirene mellom fremdriftshåndtakene og maskinen, jeg bestiller alltid 1 ekstra så jeg har liggende. Og ja snapboltene ryker selvfølgelig hvis du kjører på en planke eller annet som ikke har noe inni en freserkjeft å gjøre men det er en sikkerhetsfunksjon som redder overføringsgearet mot motoren. Han ene i den andre tråden hadde visst byttet ut disse boltene med syrefaste bolter og det kommer til å koste flesk neste gang han kjøre på en planke eller en større stein, men han om det.

 

De aller fleste snøfresere har gode motorer fra Honda, Tecumshe eller Briggs & Stratton, og det er motorer som aldri ryker sålenge du passer på å bytte og etterfylle olje. Drivverket skal smøres opp jevnlig, helst hver 2-3 driftstime og det krever at du har ei skikkelig fettpresse.

 

En annen ting som krever ettersyn og rens er drivplata som overfører kraft til drivhjula da dette er en slureløsning med et gummibelagt hjul som går mot et aluminiumsskive, og gummien slites av hjulet og pakker aluminiumsskiva så den må vaskes rein med egnet løsemiddel en gang i sesongen.

 

Bortsett fra dette så har Canadianan vår vært en knallmaskin, og det er en fellesfreser som dekker 4 familier så den går enormt mye når det er snørike vintre.

 

Hvilket merke Julafresen er kan jeg ikke se så der får du opplyse oss. Du kan jo sjekke ut hva slags motor den har etc.

Endret av vidarkri
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tok sjansen på å kjøpe en slik i dag. Gedigen sak :-)

 

Om du melder deg inn i Jula club når du handler, får du 10% rabatt på første kjøp. Dermed er den nede på 9000!

 

Er vel en zongshen motor, forresten.

 

Ja glemte å oppdatere her, men jeg kjøpte den jeg også.

 

Helt enorm ja :D

 

Det er helt fryktelig å si dette, men jeg gleder meg til snøen kommer. Så får jeg beltet rundt og frest vei :)

 

Den virket jo svært hissig og god, og svev som en klokke. Men!!! Du må gå over alle skruer!! Jeg kunne stramme omtrent alle skruene en halv runde om ikke mer på enkelte av dem. Gjør dette så du ikke opplever at ting faller fra hverandre etter hvert :)

Lenke til kommentar

 

Den virket jo svært hissig og god, og svev som en klokke. Men!!! Du må gå over alle skruer!! Jeg kunne stramme omtrent alle skruene en halv runde om ikke mer på enkelte av dem. Gjør dette så du ikke opplever at ting faller fra hverandre etter hvert :)

 

Kinesisk halvfabrikata med andre ord, hva med de skruene du ikke ser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den virket jo svært hissig og god, og svev som en klokke. Men!!! Du må gå over alle skruer!! Jeg kunne stramme omtrent alle skruene en halv runde om ikke mer på enkelte av dem. Gjør dette så du ikke opplever at ting faller fra hverandre etter hvert :)

 

Kinesisk halvfabrikata med andre ord, hva med de skruene du ikke ser?

 

Det har bekymret meg litt også, men siden motoren er fra et litt anerkjent selskap som er kjent for å ha greie motorer så tror jeg dette skal gå greit.

 

Med andre ord, så får man hvertfall gått over alt som ikke er anerkjent for å ha grei kvalitet (uten at dem er anerkjent for å ha dårlig kvalitet heller).

Lenke til kommentar

Har sett på endel av disse kinesiske maskinene, alt fra motorsager til småtraktorer og det er slående hvor dårlig kvalitetskontroll de har, og hvor mange jallamerker ett og tilsynelatende samme modell har.

 

Det mest skremmende er jo kinesiske motorsager, de skamløst kopierer utsende, farger og modellnummer så uvitende faktisk tror de har kjøpt en sthil eller Husquarna-sag.

 

Ett eksempel:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30801682

 

Og selgeren gjør neppe noe ulovlig med denne men for en som ikke kan noe om dette så kan man tro det er ei Sthil-sag pga designet og fargen.

Lenke til kommentar

Ja er helt enig.

 

Det er helt tragisk hvor mye som blir kopiert.

 

Jeg har jobbet med import av bilstereo og hjemmekinoutstyr og spesielt på hjemmekinofronten er det mye kopi.

 

Qnsulting kjøpte opp 3000 par Dynavoice F6(?) som var piratkopierte og importerte disse for salg. Ganske kjipt for den som kjøper at han tror det er Dynavoice. Det stod til og med Dynavoice på dem og de var 100% identiske. Selv elementene SÅ like ut. Og disse mener jeg ble distribuert delvis gjennom netthandelen.no. Men der røk dem for så gode priser at lyden man fikk for pengene var slående bra uansett, men er så kjipt alikevel.

 

Skal alikevel ikke legge skjul på at jeg kommer til å fjerne Meec merket på snøfreseren og plassere et Honda klister på istedenfor :D Ikke for å selge, men bare for "show" såfremt den funker skikkelig. Bare synd at omtrent ingenting kan måle seg med honda når det gjelder kvalitet om man går etter et litt billigere merke.

 

Herregud, Honda 5 hesterne kaster jo 15-20 meter!

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Du får det du betaler for, jeg tror det er en god grunn til at de fleste bedrifter bruker Honda utstyr, på flere fronter, som snøfresere, aggregater og gressklippere.

De bruker motorer med industristandard, som er laget for å brukes mange timer daglig, gjerne en hel arbeidsdag uten problemer. Noe dyrere, men kvalitet hele veien.

Min onkel har hatt Honda freseren sin siden 1985, og den går enda som en klokke, med litt olje, smøring, og bytte av slitte tennplugger. Den startes på første snordraget, selv etter å ikke ha blitt brukt forrige vinter.

 

- Mortis

Lenke til kommentar

Ja... Honda er bare helt fantastisk.

 

Kjipt var det at dem jeg kjøpte huset av egentlig hadde gått med på at jeg skulle få med Honda snørfreseren til 30 lapper med på kjøpet. Men istedenfor solgte de den for 10 lapper uten å spørre om jeg ville kjøpe den engang.

 

Dette var skuffende og kjipt ettersom jeg overtok huset 23. Des i fjor. Når all snøen begynte å komme. Og med min lille elektriske fra netthandelen hadde jeg mange tanker om hvor fantastisk det hadde vært å ha Hondaen istedenfor. Hehe :)

 

Men men, får håpe den Julafreseren gir litt bang for the buck. Det er jo tross alt en freser til 13 lapper og ikke 5-6 som mange kinafresere koster og som er små og stusselige. Håper dette har noe å si for fresingen. Den var hvertfall stor som et monster, tung som en stålblokk og hissig som en tiger :D Og det er jo halve moroa. Spesielt når snøen ikke er kommet enda :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...