Gå til innhold

Hvordan er det å studere jus/være advokat?


Virke

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært en kreativ type med en tidlig interesse for tegning og Lego, noe som har videre utviklet seg til fotografering. Jeg går nå siste året på VGS og får en generell studiekompetanse ettersom jeg har gått yrkesfaglig.

 

Jeg har snust en del på fotostudier rundt omkring i verden, men jeg føler at det er vanskelig å bli økonomisk stabil og være sikret jobb gjennom mange år. Derfor har blikket mitt vendt seg oppover lønnsstigen mot et yrke som virker krevende og spennende, nemlig advokat. Det eneste jeg bekymrer meg for er det at jeg ikke kommer til å få utspring for er kreativiteten.

 

Jeg lurer derfor på hva jobben som advokat går utpå? Finnes det en måte jeg får kombinert kreativitet og jus?

 

Kikker litt rundt på snitt for å komme inn på jusstudier også, men tallene er flere fra forskjellige nettsider. Hvis alt går etter planen så ender jeg på 5-5.4 i snitt på vitnemålet. TROR dere at dette vil holde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror grensen ved UiO var ca 51-52 i høsten 2010. Her er dokumentet: http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/10/poenggrenser_vara_hoved_10.html

 

Tror grensen (i Oslo i alle fall) er rimelig lik i år.

 

Vil ikke anbefale at du velger jobb pga. lønn! Dette får heller være en bonus hvis du føler at det er advokat du *vil* være. Merk: Advokatyrket medfører laaange dager: http://www.aftenposten.no/jobb/article3721334.ece

 

Men hvis det frister, så kjør på :thumbup: (Snakkes vi i Oslo? ;) )

Endret av 3R4
Lenke til kommentar

Høres greit ut. Det som også lokker meg med advokat er at jeg så og si er sikret en jobb med ålreit inntekt. Dette gjør at jeg kan gjøre mye av det jeg selv har lyst til på fritiden uten at økonomien stopper meg.

Endret av ryc
Lenke til kommentar

Du har sjeldent særlig mye fritid som advokat...

Det er også verdt å nevne at en ikke blir advokat etter jusstudiet, en blir jurist. For å få advokatbevilling må en ha en fullmektigstilling i to år, gå i gjennom en del kurs og ha prosedert en del saker selv. Langt de fleste jurister jobber som noe annet enn advokat. I forvaltningen, i departementene, som juridisk rådgiver i diverse firma, som konsulenter, som eiendomsmeglere, som revisorer (forutsetter etterutdanning) osv. Men du er fortsatt sikret en ålreit inntekt.

Lenke til kommentar

Vel, 5år studier og få en gjennomsnittlig inntekt på 450k eller 7år studier/advokatbevilling og få en gjennomsnittlig inntekt på 900k? Lett hva jeg velger da...

 

Men er advokat så dritkjedelig som man skal ha det til? Sitte rett opp og ned, lese og skrive?

Lenke til kommentar

Advokatyrket krever nok mer kreativitet enn de fleste andre yrker. Det handler om å se løsninger. På den annen side medfører et slikt yrke mye papirarbeid og skriving, noe enkelte vil synes er kjedelig.

 

Min bror er ferdig med masterstudiet i jus ved UiO om et halvt år, og har allerede sikret seg jobb i et av de største byråene innen forretningsjus. Begynnerlønnen hans er ca. 500' inkl. bonus, så lønnen er upåklagelig. Dersom du skulle lykkes å bli partner er ikke en lønn på 10 mill. + i året heller usannsynlig. MEN, du vil måtte ofre mye her i livet, og du skal huske på at langt fra alle klarer å sikre seg de mest lukrative jobbene. Min bror har 4,5 i snitt, noe som tilsier at han er blant de aller, aller dyktigste. Dersom du ender opp med C i snitt, vil du fort kunne ende opp med en kommunejobb, hvor du kanskje vil tjene rundt 400' i året. Når det er sagt så er det ikke sikkert at livskvaliteten din vil bli så mye dårligere av den grunn.

 

 

 

Vel, 5år studier og få en gjennomsnittlig inntekt på 450k eller 7år studier/advokatbevilling og få en gjennomsnittlig inntekt på 900k? Lett hva jeg velger da...

 

Men er advokat så dritkjedelig som man skal ha det til? Sitte rett opp og ned, lese og skrive?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...