Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor er det jeg egentlig kommer fra?


Anbefalte innlegg

Dette er om en venn av meg som ba meg finne dette ut:

 

1)Foreldrene hans kom fra India og bodde på Finmark før han ble født.

2)Kompisen min ble født på et sykehus i Ålesund, men det er bare stedet der han er født. Han og familien bodde egetlig på Finmark som sagt. Men han ble bare født i et sykehus på Ålesund siden det var det stedet der foreldrene var på det tidspunktet(Sikkert Ferie eller noe slik).

3) Etter å ha bodd på Finmark, flyttet familien til Oslo. Her har han bodd siden han var 3 år og helt til dags dato (Han er 16år idag).

 

Hvor vil dere si at han eksakt kommer fra? Oslo/Ålesund/Finmark/India. Hva kan han kalle seg selv som?

 

Dette er litt tricky spør du meg. Jeg ville si at han kom fra Ålesund, siden det er det stedet han kom til verden.

 

Hva med dere ?

Endret av lpf01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Home is where your heart is. Jeg er en finnmarking som prater østlending på vestlandet.

 

Enkelte mener at siden jeg har østlandsdialekt så kommer jeg fra østlandet.

Enkelte mener at siden jeg bor på vestlandet så er jeg vestlending.

Enkelte mener at siden jeg har bodd mesteparten av livet mitt i Finnmark så er jeg finnmarking.

Jeg mener at jeg er Finnmarking fordi det er der slekten min kommer i fra.

 

Til syvende å sist så spiller det ikke noen rolle hva andre mener. Hvor en person kommer fra er et identitetsbegrep og det er den personen det gjelder som definerer sin egen identitet.

Lenke til kommentar

Home is where your heart is. Jeg er en finnmarking som prater østlending på vestlandet.

 

Enkelte mener at siden jeg har østlandsdialekt så kommer jeg fra østlandet.

Enkelte mener at siden jeg bor på vestlandet så er jeg vestlending.

Enkelte mener at siden jeg har bodd mesteparten av livet mitt i Finnmark så er jeg finnmarking.

Jeg mener at jeg er Finnmarking fordi det er der slekten min kommer i fra.

 

Til syvende å sist så spiller det ikke noen rolle hva andre mener. Hvor en person kommer fra er et identitetsbegrep og det er den personen det gjelder som definerer sin egen identitet.

 

Hva mener du han burde skrive på offentlige papirer da? F.eks: registrering for noe, spøøreundersøkelse osv

Lenke til kommentar

Hvor vil dere si at han eksakt kommer fra? Oslo/Ålesund/Finmark/India. Hva kan han kalle seg selv som?

 

Dette er litt tricky spør du meg. Jeg ville si at han kom fra Ålesund, siden det er det stedet han kom til verden.

 

Hva med dere ?

 

Mitt svar er: Han er en person som alle andre i verdenssamfunnet, eller universet om folk foretrekker det. Det er ikke noe vits å gjøre slike ting så komplisert.

Endret av Narimasu
Lenke til kommentar

Mitt svar er: Han er en person som alle andre i verdenssamfunnet, eller universet om folk foretrekker det. Det er ikke noe vits å gjøre slike ting så komplisert.

 

Det kan jo være greit å være mer presis når man skal fylle ut skjemaer og lignende. Å skrive at man er fra verdenssamfunnet eller universet på offentlige papirer er vel noe søkt...

 

Selv vil jeg si at han er fra Ålesund ettersom han ble født der, selv om han kanskje ikke har nevneverdig med relasjoner til byen.

Lenke til kommentar

Mitt svar er: Han er en person som alle andre i verdenssamfunnet, eller universet om folk foretrekker det. Det er ikke noe vits å gjøre slike ting så komplisert.

 

Det kan jo være greit å være mer presis når man skal fylle ut skjemaer og lignende. Å skrive at man er fra verdenssamfunnet eller universet på offentlige papirer er vel noe søkt...

 

Selv vil jeg si at han er fra Ålesund ettersom han ble født der, selv om han kanskje ikke har nevneverdig med relasjoner til byen.

Skjemaer er vel stort sett opptatt av hvor du bor nå og/eller hvor du er født. (Eller hvor du har bodd i løpet av de siste 15 årene, dersom du skal klareres for sikkerhetsgradert informasjon.)

 

Jeg har ennå til gode å se et skjema der man blir bedt om å svare på "hvor man kommer fra".

Lenke til kommentar

Skjemaer er vel stort sett opptatt av hvor du bor nå og/eller hvor du er født. (Eller hvor du har bodd i løpet av de siste 15 årene, dersom du skal klareres for sikkerhetsgradert informasjon.)

 

Jeg har ennå til gode å se et skjema der man blir bedt om å svare på "hvor man kommer fra".

 

Enig der, men for å ta et mindre bra eksempel kan man skrive hvor man kommer fra på facebook. I den forbindelse er problemstillingen til trådstarter aktuell.

Lenke til kommentar

 

Det kan jo være greit å være mer presis når man skal fylle ut skjemaer og lignende. Å skrive at man er fra verdenssamfunnet eller universet på offentlige papirer er vel noe søkt...

 

 

Jeg forstod det slik at det var rett og slett bare hva han skulle kalle seg selv. Og jeg ble spurt om hva jeg mente.

 

Jeg liker ikke ting som setter mennesker i mindre "grupper" siden dette gir mer grunnlag for generalisering, så jeg vil unngå all unødvendig gruppering av mennesker.

Endret av Narimasu
Lenke til kommentar

Jeg ser det slik at man kommer fra det stedet man vokste opp. Han har vokst opp i Finnmark og Oslo, så han får føle på seg selv hvor han føler seg mest hjemme. Jeg ble født på det gamle Rikshospitalet i Oslo og bodde mine første 16 år på Langhus. Jeg føler ingen tilhørighet til Oslo. Jeg vil alltid se på Langhus som hjemstedet mitt, uansett hvilke andre steder jeg har bodd siden den gangen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Han er fra Finnmark. Akkurat hvor sykehuset lå er ikke så interessant - f.eks. mange som kommer fra steder uten sykehus og dermed uansett må reise bort for å føde.

 

Så lenge man ikke har flyttet jevnt og trutt rundt hele livet, vil de fleste si de kommer fra det stedet de bodde de første årene, likegyldig av hvor hvitt det har preget dem eller ikke. Men som sagt tidligere så er dette mest et spørsmål om identitet.

 

Derimot: om dette gjelder hva man skal skrive på papirer og skjemaer fra staten gir det helt sikkert flest potensielle fordeler å komme fra Finnmark :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...