Gå til innhold

Utholdende styrke


Anbefalte innlegg

Hei har noen her på forumet erfaring med utholdende styrke? Noen programmer jeg burde velge etc? Er 16 år, veier 72kg, kanskje litt over 73kg og er 179 høy.

 

For det meste så tenker jeg på å trene ryggen(hele ryggen; traperizus, lattissimus dorsis(eller noe sånt) og nedre ryggen) lårene, leggene, kjernemuskatluren, brystene og armene. Kort sagt hele kroppen, men ekstra fokus på kjernemusklatur, rygg og beina og brystene.

 

Så har noen tips om hvilken øvelser jeg burde utføre og antall set og repetisjoner? Samt hvor mange kg jeg skal bruke, og hvor mye jeg skal øke for hver gang?

 

Takker på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det ikke noe som sier at på styrketrenings program som varer i lengre enn 1 time, er det 8 - 10 reps for size og 12-15 for "lean" ?

 

er selv veldig fornøyd med dette programmet http://www.bodybuilding.com/fun/ronnie-colemans-fitness-program.html

 

hvor utholdene det er vet jeg ikke.

har minde modifikasjoner da.. Kutter ut day 3 og trener P90x shoulders and arms på dag seks + jeg har lagt inn noen kondisjons økter

Lenke til kommentar

Muskulær utholdenhet trener du ved å trene med mange repetisjoner på hvert sett. Legg deg på 12 og oppover. Merk, det skal fortsatt være tungt, men du skal klare det antallet du setter deg mål om. 3x15 kan f.eks være et mål på antall sett og repetisjoner. Men du burde variere litt på sett/reps uansett. Tren f.eks 2 -3 uker med lavere repetisjonsantall og høyere vekt for å stimulere til styrkeøkning i tillegg, før du går tilbake osv.

Lenke til kommentar

Muskulær utholdenhet trener du ved å trene med mange repetisjoner på hvert sett. Legg deg på 12 og oppover. Merk, det skal fortsatt være tungt, men du skal klare det antallet du setter deg mål om. 3x15 kan f.eks være et mål på antall sett og repetisjoner. Men du burde variere litt på sett/reps uansett. Tren f.eks 2 -3 uker med lavere repetisjonsantall og høyere vekt for å stimulere til styrkeøkning i tillegg, før du går tilbake osv.

 

Skal se på det, leste her at belastningen skal være liten (0-50% av 1RM). Og at det skal være 5-10 øvelser med 5-10 sett, og antall reps så skulle det være til trøtthet inntrer.

La oss da bare ta benkpress som et eksempel. Nå tar jeg bare 75 Kg i benkpress. Betyr det da at jeg skal ta 5-10 sett med benkpress ca. sånn 30-35 kg, og ta så mange reps som mulig? Og at jeg da ved siden av benkpress, tar feks: knebøy, markløft, militærpress(the usual), biceps curls, standing ez curls, og diverse ben, skulder, rygg og triceps øvelser(kan variere)? Også variasjoner i benkpress og knebøy og markøft, med grep og hvordan du ligger(feks. incline benchpress).

 

Er ny når det kommer til akkurat dette, har bare drevet med SL 5X5 og et volumprogram før, og jeg har funnet ut at jeg må trene utholdende muskelstyrke(trener til å bli spesialjeger).

Endret av slettet II
Lenke til kommentar

er det ikke noe som sier at på styrketrenings program som varer i lengre enn 1 time, er det 8 - 10 reps for size og 12-15 for "lean" ?

 

er selv veldig fornøyd med dette programmet http://www.bodybuilding.com/fun/ronnie-colemans-fitness-program.html

 

Så bra ut det, kan bare modifisere det litt, med kg og antall reps så funker sikkert det. Ønsker å stimulere flest mulig muskler, og da virker den ypperlig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...