Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidskontrakt - har jeg rett på lønn?


IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

I korte trekk, jeg jobber som vekter og har skiftet firma etter å ha flyttet.

 

Jeg begynte å jobbe 16. august, arbeidskontrakt ble signert 26. september. I kontrakten står det at jeg har 18 timers uke (50% stilling), at ansettelsesdato er 16. august og itredelsesdato er 26. september (når kontrakten ble signert).

 

I september hadde ikke sjefen mye jobb til meg og jeg endte opp med å jobbe kun 27 timer.

 

På lønningsslippen så jeg at jeg fikk jeg betalt for 44 timer, blir det riktig når det på kontrakten står 18 timers uke? Skulle jeg ikke hatt betalt for 72 timer?

 

 

Er det ansettelsesdato eller itredelesdato i kontrakt som gjelder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ansettelsesdato" er datoen du er ansatt, altså datoen avtale om arbeid ble inngått. "Tiltredelsesdato" er datoen du tiltrer den stillingen kontrakten gjelder, det vil si, datoen de plikter og rettigheter kontrakten fastslår gjelder fra. Uten holdepunkter for noe annet vil jeg anta at du har krav på lønn for en 50 % stilling fra og med 26. september, og lønn for utført arbeid i perioden 16. august - 26. september.

Lenke til kommentar

I korte trekk, jeg jobber som vekter og har skiftet firma etter å ha flyttet.

 

Jeg begynte å jobbe 16. august, arbeidskontrakt ble signert 26. september. I kontrakten står det at jeg har 18 timers uke (50% stilling), at ansettelsesdato er 16. august og itredelsesdato er 26. september (når kontrakten ble signert).

 

I september hadde ikke sjefen mye jobb til meg og jeg endte opp med å jobbe kun 27 timer.

 

På lønningsslippen så jeg at jeg fikk jeg betalt for 44 timer, blir det riktig når det på kontrakten står 18 timers uke? Skulle jeg ikke hatt betalt for 72 timer?

 

 

Er det ansettelsesdato eller itredelesdato i kontrakt som gjelder?

 

Er dette lønn for både august og september?

Og isåfall er dette de reelle timene som du faktisk har jobbet?

Eller spurt på en annen måte: Stemmer timelistene dine med de timene som du har fått betalt for?

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ansettelsesdato" er datoen du er ansatt, altså datoen avtale om arbeid ble inngått. "Tiltredelsesdato" er datoen du tiltrer den stillingen kontrakten gjelder, det vil si, datoen de plikter og rettigheter kontrakten fastslår gjelder fra. Uten holdepunkter for noe annet vil jeg anta at du har krav på lønn for en 50 % stilling fra og med 26. september, og lønn for utført arbeid i perioden 16. august - 26. september.

 

Okei, egentlig det jeg også tenkte. Kan ikke si jeg syntes det er "riktig" men er det juridisk riktig så får jeg bare prøve å lære noe av det til neste gang.

Tusen takk for svaret :)

 

Gaidaros, Jeg fikk betalt for 44 timer enda jeg bare jobbet 27 timer, så litt snill har jo sjefen vært. Men jeg er ikke helt fornøyd uansett, men det er en annen sjef enn min nåværende jeg føler meg dårlig behandlet av.

 

Anskar, Blir det kluss med lønninger så finner jeg meg noe annet, skal si jeg er litt skeptisk og vil følge nøye med på lønningsslippene men jeg er veldig fornøyd hittil med unntak av dårlige opplevelse under en avdeling hvor det er en sjef som jeg ikke har hørt noen si noe positivt om de ukene jeg var der.

 

AllFather, Jeg har hatt denne avataren i fire år, er sikkert flere som har brukt den enda lengre enn det igjen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...