Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Naturfag, spørsmål om oppgave på eksamen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svaret på oppgave 1 var B;)

Den som går litt bort, nesten rett opp og får en topp, før den synker og flater ut.

Er du sikker på det? Boken (Kosmos) nevner jo s-kurven som den stabile, mens den du nevner er den som får en ny bæreevne. Jeg ressonerte meg i hvert fall fram til at den som hadde en lengst flat periode måtte være den som var mest stabil, og ikke den som først sank for så å knapt være flat. Den har jo bare endret bæreevne.

 

Jeg kan jo ta feil, jeg var i tvil om hva jeg skulle velge der, kom gjerne med dine synspunkter. Får vi forresten fasit etter hvert?

 

 

Svaret på oppgave 1 var B;)

Den som går litt bort, nesten rett opp og får en topp, før den synker og flater ut.

 

Hva var spørsmålet til oppgave 1? Jeg husker ikke.

Det var hvilken kurve som viste den mest stabile populasjonen (mulig jeg ordlegger meg feil, men du husker den kanskje).

"Hvilken av følgende kurver viser best veksten i en populasjon som etableres og stabiliserer seg ut fra bæreevnen i området?"

 

Lærern min sa at det var alternativ B som var rett. Mulig jeg er dårlig til å forklare kurver her, så du ikke forstod helt da. Jeg personlig svarte A og fikk dermed feil:P Jeg svarte A fordi jeg tenkte at når en populasjon vokser, stiger jo kurven, og når den er stabilisert flater den jo ut. Men det var jo da feil. Skjønner hvorfor B er rett når jeg ser på det i ettertid da.

 

Du hadde riktig på den :) Det er riktig at den stiger først og stabiliserer seg nær bæreevnen. Kurven vil se slik ut.

Lærern min sa at A kunne nesten vært riktig, men den måtte vært mer som en S-kurve. A hadde jo en veldig rett graf, kan man si. Men han ser vel at jeg ikke er helt på vidda uansett:)

Lenke til kommentar

Jeg fikk 30/30 på den skriftlige. Hadde muntlig i dag og fikk 6 :D Så deilig å være ferdig!!

 

Hvilket forsøk fikk du? Håper jeg får noe gøy som elektrolyse eller galvaniskcelle.

Jeg håper i hvert fall inderlig jeg får et forsøk som er nevnt i Kosmos. Kjipt å ikke ha muntlig før halvveis ut i desember, jeg kommer jo til å ha glemt mye av pensum til den tid, så det blir vel enda en uke med lesing i forkant av den..

Lenke til kommentar

Jeg fikk 30/30 på den skriftlige. Hadde muntlig i dag og fikk 6 :D Så deilig å være ferdig!!

 

Hvilket forsøk fikk du? Håper jeg får noe gøy som elektrolyse eller galvaniskcelle.

Jeg håper i hvert fall inderlig jeg får et forsøk som er nevnt i Kosmos. Kjipt å ikke ha muntlig før halvveis ut i desember, jeg kommer jo til å ha glemt mye av pensum til den tid, så det blir vel enda en uke med lesing i forkant av den..

 

Du får en av øvingene på listen som står her;

http://www.hordaland.no/Hordaland-fylkeskommune/opplaering/Privatist/Aktuelle-ovingar-i-realfag/Praktiske-ovingar-i-realfag/

Lenke til kommentar

Da var jeg også ferdig med den muntlige delen! Det gikk heldigvis bra.

 

Vi fikk et tema, solen, som vi skulle snakke om i ti minutter. Deretter stilte sensor noen spørsmål, og vi var innom litt forskjellige temaer (ozonlaget, næringskjeder, radioaktivitet). Den praktiske delen var bare å snakke litt om det genetiske hjulet. De stilte en del vanskelige spørsmål underveis, mye var litt utenom pensum og sto ikke i læreboka, men jeg prøvde å bruke det jeg kunne og resonnere meg fram til et svar, og det var det de ville :-)

 

På spørsmål 1 er forresten alternativ A riktig, i følge fasiten.

Lenke til kommentar

Da svarte jeg riktig på A! Husket ikke spørsmålet engang fordi jeg svarte så raskt, så ble usikker når folk kom med forskjellige tolkninger her i tråden.

 

Når du nevner tema solen så tenker jeg følgende; linjespekter(emisjon- og absorpsjon), solflekker, nordlys, dannelse og spalting av ozon i atmosfæren, kraftige magnetfelt i solflekkene (5000 ganger kraftigere enn jordas). Solen er en gjennomsnittlig stjerne.

Skulle klart meg greit med det tema, jeg har i tillegg fått 10 ekstra min med forberedelsestid.

 

Kan ikke alle som har hatt hele eksamen poste hva de fikk som tema på den muntlig delen?

Anbefaler folk å lage notater på laptop eller forhånd? Jeg skriver psyko mye fortere på data, sliter med håndskrift. Derfor jeg har fått 10 min ekstra forberedelse.

Lenke til kommentar

Jeg lager notater til hvert kapittel som dekker læreplanmålene. Lærern min sa at det er ingen mulighet for oss til å begynne å printe ut saker og ting i forberedelsestiden, så jeg kommer til å printe ut dette på forhånd og ta med det:)

 

Angående spørsmål 1 på skriftlig:

Udir har jo ikke laget noe løsningsforslag, så læreren min har laget et selv, hvor han mener at alternativ B er riktig.

 

6zo6ra.jpg

 

Dette er jo de to kurvene det er snakk om.

Og hvilken som beskriver best en populasjon som etableres og stabiliserer seg utfra bæreevnen.

I mine øyne er verken A eller B en typisk S-kurve..

Men altså, i B, så ser man jo at en populasjon etableres og vokser kraftig, før den får seg en knekk og deretter synker, og så stabiliserer den seg rundt bæreevnen.

Er fortsatt litt usikker på denne oppgaven egentlig. I hvert fall når folk har så forskjellige meninger:p

Lenke til kommentar

Jeg lager notater til hvert kapittel som dekker læreplanmålene. Lærern min sa at det er ingen mulighet for oss til å begynne å printe ut saker og ting i forberedelsestiden, så jeg kommer til å printe ut dette på forhånd og ta med det:)

 

Så man får ikke bruke pcen da under fremføringen? Kjedelig, fikk det når jeg gikk på VGS for lenge siden.

Endret av medisinOmsider
Lenke til kommentar

Jeg lager notater til hvert kapittel som dekker læreplanmålene. Lærern min sa at det er ingen mulighet for oss til å begynne å printe ut saker og ting i forberedelsestiden, så jeg kommer til å printe ut dette på forhånd og ta med det:)

 

Angående spørsmål 1 på skriftlig:

Udir har jo ikke laget noe løsningsforslag, så læreren min har laget et selv, hvor han mener at alternativ B er riktig.

 

6zo6ra.jpg

 

Dette er jo de to kurvene det er snakk om.

Og hvilken som beskriver best en populasjon som etableres og stabiliserer seg utfra bæreevnen.

I mine øyne er verken A eller B en typisk S-kurve..

Men altså, i B, så ser man jo at en populasjon etableres og vokser kraftig, før den får seg en knekk og deretter synker, og så stabiliserer den seg rundt bæreevnen.

Er fortsatt litt usikker på denne oppgaven egentlig. I hvert fall når folk har så forskjellige meninger:p

 

Jeg fikk 30/30 på den skriftlige delen og svarte A, så vil påstå at det er riktig ;-) bestanden vil nok gå litt opp før den stabiliserer seg helt, men dette vil ikke være så stort hopp i det lange løp, og vises derfor ikke på grafen. Bestanden vil jo aldri være akkurat den samme fra år til år, grafen gir bare et omtrentlig bilde på hva som skjer.

 

 

Jeg lager notater til hvert kapittel som dekker læreplanmålene. Lærern min sa at det er ingen mulighet for oss til å begynne å printe ut saker og ting i forberedelsestiden, så jeg kommer til å printe ut dette på forhånd og ta med det:)

 

Så man får ikke bruke pcen da under fremføringen? Kjedelig, fikk det når jeg gikk på VGS for lenge siden.

 

Det eneste man får lov til å ha med seg inn på eksamen er én A4-side med notater :-)

Lenke til kommentar

Hm.. Får se om jeg klarer å overbevise lærern min da:P

Hadde ikke gjort noe med det ekstra poenget, for å si det sånn.

 

Men kan noen gi eksempler på temaer man trekker?

Trekker man bare kapitler, eller får man et videre tema som kan omfatte flere kapitler?

Jeg fikk denne artikkelen, og tema stråling. De hadde skrevet noen punkter jeg burde forberede meg på å snakke om/ha med i presentasjonen.

Jeg snakket om hva radioaktiv stråling er, de tre hovedtypene radioaktiv stråling, kunstig radioaktivitet/kjernekraftverk, hvordan man kan beskytte seg mot radioaktiv stråling, halveringstid, hvordan vi måler radioaktiv stråling, bakgrunnsstråling og hvorfor radioaktiv stråling kan være farlig.

Fikk 45 minutter på forberedelsesrommet, og fikk ha med et A4-ark med notater. Mitt tips er egentlig bare å skrive rekkefølgen på ting du vil si, slik at du ikke blir stående å lese av arket. Bruk gjerne tavle når du snakker, slik at du kan tegne osv.

På den uforberedte delen var jeg innom det meste av resten av pensumet. Fikk også en del spørsmål som var utenfor pensum, følte litt at eksaminatoren syns det var gøy å prøve og sette meg fast eller hva jeg skal si. Men det gikk heldigvis greit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har et lite spørsmål til de som kan litt mer kjemi.

 

Vann sånn jeg har forstått består av elektronparbindinger. Vannmolekylene er dipol, nettopp fordi elektronene bruker lengre tid på å kretse rundt oksygenet(kjernen) i forhold til hydrogenet(kjernen). Dette er helt greit.

 

Videre så står det følgende i boken. Det gjelder elektrolyse av vann.

I denne reaksjonen blir hydrogenet i vannet redusert fra H+ ioner til H2-gass ved at hydrogen mottar elektroner fra oksygenet, som blir oksidert.

 

Jeg forstår oksygen delen, men jeg forstår ikke dette med at vann består av H+ ioner. Jeg har alltid antatt at om det er elektronparbinding mellom molekylene så "deler" de bare elektroner. Ioner er når atomet gir vekk elektroner og molekylet holdes sammen av en ladningforskjell.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På muntlig eksamen, trekker læreren oppgave til deg utifra dine svar på den skriftlige delen, eller trekker du en selv (uten at du får se på lappen først selvfølgelig)?

Og får man ett eller to temaer?

Det står: "Den andre delen av eksamen arrangeres lokalt og er en muntlig prøve med praktisk innslag. Oppgavene i denne delen blir gitt uavhengig av oppgavene i den skriftlige prøven."

 

Før så var det slik at man fikk spørsmål fra det man svarte feil på den skriftlige delen, men nå skal de være helt uavhengige av hverandre.

Jeg fikk et ark med forberedelsesdelen, vet ikke om lærerne takk eller om de bare valgte den til meg. To og to kom opp i det samme slik at de kunne sammenligne.

 

På forberedelsesdelen (45 min) kom jeg opp i stråling. Den uforberedte delen var drivhuseffekten og biomasse, men siden jeg kunne det godt så gikk det ganske fort og de utnyttet da tiden til å spørre om alt mulig fra pensum. Fikk til og med spørsmålet om hva forskjellen på en kjemisk og mekanisk blanding er, og hvorfor det er vanskeligere å åpne fryseren når du nettopp har hatt den åpen. Syns ikke akkurat at det har noe med pensum i naturfag å gjøre..

 

Jeg tror egentlig at kravet til muntlig eksamen er at du skal innom minst 3 av hovedområdene. Forskerspiren, bærekraftig utvikling, ernæring og helse, stråling og radioaktivitet, energi for framtiden og bioteknologi. Siden man skal ha et praktisk forsøk blir jo automatisk forskerspiren dekket.

 

Kan hende at det varierer fra fylke til fylke hvordan eksamen gjennomføres. Når skal du ha muntlig? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...