Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Naturfag, spørsmål om oppgave på eksamen?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg sitter å ser på tidligere gitte eksamensoppgaver. På en av oppgavene føler jeg at jeg kan argumentere for to av svaralternativene når bare ett skal være rett!

 

Det gjelder "En hypotese er?"

* en arbeidsmetode

* et mål for et forskningsarbeid

 

Det å jobbe ut i fra hypoteser er en arbeidsmetode, og forskningsarbeid har gjerne en hypotese som mål for arbeidet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de to så er vel et mål for et forskningsarbeid mest riktig.

 

En hypotese er en hypotese. Hypotesetesting kunne evt. blitt kalt for en arbeidsmetode. P:

 

For øvrig - en hypotese er noe som prøver å forklare hvordan noe er. Er hypotesen utprøvd med f.eks. et eksperiment og ikke forkastet, blir den gjerne kalt for en teori.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Har du og privatisteksamen nå til uken?

 

Skulle gjerne sett på noen tidligere oppgaver, har du noen lenker?

 

Ja, det har jeg. Har ikke den muntlige delen før ut i desember. Passer meg fint.

Har du lest skikkelig?

Aha, jeg og. 10. november og 12. desember. Har bare lest gjennom boken en gang, men skal lese gjennom en gang til i løpet av uken. Så øver jeg på forsøkene om to-tre uker, har en del annet skolearbeid som må gjøres først. Du da?

Lenke til kommentar

Har løst alle oppgavene til hvert kapittel, og selvsagt lest kapittelet under løsingen av oppgavene. Er tre kap unna å ha lest boken enda en gang. Leser som en gal, jeg er 24 og vil bli ferdig snart :p Hvilken bok bruker du? Angrer på at jeg kjøpte kosmos.

 

Generelt til resten av tråden, kanskje alternativet "en beskrivelse som forsøker å forklare hvordan noe egentlig er" er et godt svaralternativ. Det er jo også det en hypotese er, den forsøker å beskrive noe.

Lenke til kommentar

Har løst alle oppgavene til hvert kapittel, og selvsagt lest kapittelet under løsingen av oppgavene. Er tre kap unna å ha lest boken enda en gang. Leser som en gal, jeg er 24 og vil bli ferdig snart :p Hvilken bok bruker du? Angrer på at jeg kjøpte kosmos.

 

Generelt til resten av tråden, kanskje alternativet "en beskrivelse som forsøker å forklare hvordan noe egentlig er" er et godt svaralternativ. Det er jo også det en hypotese er, den forsøker å beskrive noe.

Du virker litt mer ivrig enn meg. Jeg så på oppgavene nå og tenkte "neeei". Mulig jeg gjør de etter at jeg har lest gjennom en gang til, men det avhenger av hvor bra jeg gjør det på de tidligere eksamenene, som jeg tenkte jeg skulle gjøre litt og litt gjennom uken.

 

Jeg bruker også Kosmos, men i motsetning til deg har jeg ikke kjøpt den, men hentet den på skolebiblioteket.

 

e: Sitter og gjør den ene eksamenen nå, og fikk dette spørsmålet:

Hvilken av disse er på norsk svarteliste over fremmede arter og regnes dermed som en trussel mot Norges biologiske mangfold?

O A) hare

O B) villsvin

O C) gaupe

O D) jerv

O E) bjørn

Det er vel villsvin, så vidt jeg kan forstå, men dette er vel ikke nevnt i Kosmos?

 

e2: har sittet og jobbet litt mer med eksamenene nå samt lest 120 sider av boken, og jeg merker av det er opptil flere spørsmål som er vanskelige å svare på da de ikke blir nevnt i boken.

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Kom over et spørsmål her som jeg er litt usikker på:

Hvilken av de følgende er riktig om en varmepumpe?

O A ) den skaper ny energi

O B ) den bruker ikke energi

O C ) det dannes energi når væske fordamper

O D ) varme oppstår når luften utvider seg

O E ) væske fordamper når trykket reduseres

Kan utelukke alt utenom A) Den skaper ny energi og C) Det dannes energi når væske fordamper. A bør jo for så vidt ikke være rett iom. at den kun skaper mer varmeenergi enn den forbruker av elektrisk energi, men jeg ble litt usikker. For en varmepumpe produserer vel energi? Er C rett?

 

Ser også at spørsmålet om livgrunnlaget til urbefolkning i urskogen går igjen.

Livsgrunnlaget for urbefolkningen i tropiske regnskogområder i Amazonas kan bli borte

på grunn av

O A) økt biologisk mangfold ved innføring av fremmede arter

O B) insektutryddelse ved sprøyting med pesticider

O C) avskoging

O D) overforbruk av kunstgjødsel

O E) spredning av svineinfluensa

Det må da være avskoging, sant?

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Har selv merket at det er en del jeg ikke finner svaret på i kosmos.

 

Energi kan ikke bare dannes, det går over fra en form til en annen.

Jeg tolker E som et korrekt svar. F.eks flytende propan, blir til gass når det slippes ut av beholderen hvor den er under trykk. Når væske fordamper så tar det uansett til seg energi.

 

Avskoging er korrekt.

Lenke til kommentar

Jeg ser litt på listen over aktuelle forsøk til eksamen og stusser litt på den med forbrenning. Kan man brenne jern? :wee: Magnesium er ok, men jern?

Har du link til de aktuelle forsøkene?

 

e: sliter med disse varmepumpene altså.. hva er svaret her?

Varmepumper betraktes som miljøvennlige fordi de

 A) ikke bruker energi når de varmer opp hus

 B) tar opp energi fra omgivelsene

 C) produserer energibærende hydrogengass

 D) produserer ny energi

 E) skiller varm luft fra kald luft

Jeg vil jo tro at det er B eller E, men jeg er så usikker på definisjonene.

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Jeg ser litt på listen over aktuelle forsøk til eksamen og stusser litt på den med forbrenning. Kan man brenne jern? :wee: Magnesium er ok, men jern?

Har du link til de aktuelle forsøkene?

 

e: sliter med disse varmepumpene altså.. hva er svaret her?

Varmepumper betraktes som miljøvennlige fordi de

 A) ikke bruker energi når de varmer opp hus

 B) tar opp energi fra omgivelsene

 C) produserer energibærende hydrogengass

 D) produserer ny energi

 E) skiller varm luft fra kald luft

Jeg vil jo tro at det er B eller E, men jeg er så usikker på definisjonene.

 

http://www.hordaland.no/Hordaland-fylkeskommune/opplaering/Privatist/Aktuelle-ovingar-i-realfag/Praktiske-ovingar-i-realfag/

 

Det er B. Det er det ute-delen i varmepumpen gjør. Kjølemediet R410A klarer å fordampe selv om det er minusgrader ute, og samtidig absorbere "varme"/energi. Samme som at du fryser når du er våt. Vannet stjeler varme i fra deg i det det fordamper.

Lenke til kommentar

Hvilket stoff blir egentlig produsert når man tenner en fyrstikk?

Alternativene er CH4, NO2, CaCO3, HCl og H2O. Jeg vil tro det er H2O, stemmer det?

 

Etter litt googling fant jeg ut at CaCO3 faktisk er et stoff i fyrstikkene. På en annen side, det eneste boken ligger vekt på genererer vann under forbrenningen er Hydrogen. Det er ikke metan, heller ikke saltsyre. Jeg er usikker på om det er vann eller No2. Forbrenninger generelt kan danne NOx gasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...