Gå til innhold

WoW i Vg.no igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har med sjanger å gjøre. WoW er ikke et "krigsspill". Det er et rollespill eller MMORPG.

I Super Mario kan man plukke opp en blomst å skyte "fiender" i spillet. Dette betyr ikke at det er et krigsspill eller?

En del av di andre spillene han/de/dem nevner derimot, er krigsspill. CoD, MW osv.

 

 

Du mener altså at det er et definisjonsspørsmål, hva baserer du din definisjon på? Hvorfor er din definisjon riktig og journalistens feil?

 

Jeg mener at spill som omhandler krig må kunne kalles krigsspill. Da blir også Risk og Command & Conquer krigsspill.

 

Da velger jeg å bruke ekemeplet mitt fra mailen til vg. Harry Potter. Ordet "war" brukes mange ganger i filmene. Harry og gjengen er i "krig" mot voldemort og hans gjeng. Så vil du da definere Harry Potter som en krigsfilm? eller spillene som krigsspill?

Lenke til kommentar

Så spill som handler om krig er altså ikke krigsspill, hva er de da? Strategispill?

 

Ser du gjør deg vanskelig , forsåvidt finnes det mange sjangere og hvor World of Warcraft passer best er nettopp MMORPG , at tematikken i spillet omhandler krig gjør ikke spillet automatisk et krigsspill.

 

Bionic Commando (88/90 ) er for eksempel et 2d platformspill på lik linje med Super Mario bros selv om det har krigs tematikk i det , sånn er det forsåvidt med en drøss andre titler.

 

Personlig vil jeg påstå at et spill er mer et Krigsspill når det er store troppebevegelser som man selv kontrollerer og sender videre og at man har en direkte innvirkning på resultatene av dette , godt eksempel på dette er jo feks Hearts of Iron og mange andre spill som passer inn i denne kategorien (selv om disse også kan ha subsjangere etc).

 

Sånn sett så er jeg fullstendig enig med TS i denne tråden og synnes det er greit at VG forandret på det som var skrevet i artikkelen.

 

 

 

Lenke til kommentar

Bare for å bli litt alvorlig igjen, det er ekstremt tvilsomt innhold i Deathknight start-området. Det virker som dårlig tilslørt politisk propaganda, hvor det rettferdiggjøres å bruke sivile som mål. Og for å slippe bomben, jeg syntes tankegangen til Breivik tangerer mye dialogene i Deathknight start-området.

 

Les questene og du vil se hva jeg mener, litt av historien til Deathknightene er at de er onde men i WoTlK og kampen mot Arthas var det akkurat det som var nødvendig. Det var nødvendig å gjøre onde ting for i det store bildet så betydde ikke menneskeliv så mye, samme hvor mye en måtte ofre så var det verdt det for å bekjempe et større problem.

 

Hvorfor tror du alle vaktene hiver egg og spytter på ferske Deathknighter? Les questene nøye, du kan nesten se på Breivik som en rykende fersk Deathknight på en måte.

 

 

Ellers, hvordan krigsspill defineres kan en jo diskutere..

 

Her er blant annet Risk definert som krigsspill:

http://www.spillskrinet.no/kategori.php?kategori=30&subkategori=32

Lenke til kommentar

Skjønner godt du syntes jeg er et troll.

 

 

Det finnes mennesker som liker fyrstikker, og de syntes det er så fantastisk at alle burde bruke det! Voksne såvel som småbarn, fyrstikker er alle tiders på alle måter og ingen kan få for mye av det.

 

Og så er det de som ser på fyrstikker som nyttig verktøy men som lett kan misbrukes. Slike personer ønsker at alle skal kunne ha nytte av og glede seg over fyrstikker, og måten de verner om fyrstikkene på er å prøve å opplyse om faren for misbruk.

Dess færre foreldre som gir fyrstikker til sine barn så de antenner barnehager, skoler, hus og lignene dess bedre er det for alle.

 

Jeg tilhører sistnevnte, jeg vet hvordan mediavold påvirker og jeg er av den oppfatningen at problemet ikke er at mediavold er farlig - problemet er at folk ikke vet at det er farlig. Stor forskjell.

 

Med tiden har jeg skjønt at de fleste gamere er redde for konsekvensene av hva som kan skje dersom det blir oppdaget hvor skadelig mediavold er, og derfor velger de å gjemme det bort og skyve det under teppet. Maksimerer sannsynligheten for å lage usunne spillevaner og gå på hver eneste smell de kan gå på. Jaja..

 

Men jeg liker tanken på at kanskje noen eksperter eller journalister som titter innom tråden ser at det er mulig å bruke også mediavold med omhu og ettertanke, å være varsom. Jeg er den som ikke råkjører i bilen men holder fartsgrensene og kjører forsiktig, det er min måte å vise at bilen ikke er noe djevelsk som samfunnet må kvitte seg med før det er for sent.

 

Et troll altså, definitivt. Hvor er broen min?

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Bror din finner du nåkk ikke på forumet her.

Ser hva du skriver. Problemet er at med din tankegang, er absolutt alt i denne verden farlig.

 

Det meste i denne verden er farlig. Det har pycnopodia helt rett i. Det han ikke har rett i er at det burde bli lagt føringer på spill for personer godt over 20 fordi enkelte ikke klarer å skille mellom fantasi og virkelighet. Dette blir urettferdig overfor alle oss andre.

 

Det er flere i Norge som skader og dreper andre fordi de ikke følger trafikkreglene eller klarer å skille mellom faktiske fysiske naturlover og sine egne egenskaper som sjåfører enn det er personer som blir mordere fordi de har spilt WoW. De aller fleste av oss som spiller blir ikke mordere, og går foran som gode eksempler på hvorfor spill "ikke er noe djevelsk som samfunnet må kvitte seg med før det er for sent."

 

Ellers tar jo ukens South Park-episode opp litt av dette temaet. Var ikke så halvgalen denne episoden.

Lenke til kommentar

Bror din finner du nåkk ikke på forumet her.

Ser hva du skriver. Problemet er at med din tankegang, er absolutt alt i denne verden farlig.

 

Det meste i denne verden er farlig. Det har pycnopodia helt rett i. Det han ikke har rett i er at det burde bli lagt føringer på spill for personer godt over 20 fordi enkelte ikke klarer å skille mellom fantasi og virkelighet. Dette blir urettferdig overfor alle oss andre.

 

Det er flere i Norge som skader og dreper andre fordi de ikke følger trafikkreglene eller klarer å skille mellom faktiske fysiske naturlover og sine egne egenskaper som sjåfører enn det er personer som blir mordere fordi de har spilt WoW. De aller fleste av oss som spiller blir ikke mordere, og går foran som gode eksempler på hvorfor spill "ikke er noe djevelsk som samfunnet må kvitte seg med før det er for sent."

 

Ellers tar jo ukens South Park-episode opp litt av dette temaet. Var ikke så halvgalen denne episoden.

Var dette jeg mente, var for trøtt til å utdype ;)

Lenke til kommentar

Han har forøvrig også rett i at mange antakeligvis spiller alt for mye/rømmer inn i en spillverden de kanskje ikke burde være i. Men dette er vel strengt tatt noe samfunnet/deres familie må klare å ta fatt i på et tidligere tidspunkt i livene til de som havner i sånne situasjoner. Jeg vil tro, ut i fra egne erfaringer, at personer som i utgangspunktet ikke er helt mentalt friske* har større sjans for å bli hektet på slikt. Igjen må ikke et mindretall av befolkningen få legge føringer på mulighetene flertallet har til å gjøre noe som i utgangspunktet ikke er skadelig for andre personer.

 

*Jeg mener ikke på noen måte å ilegge ordet i min bruk av det noen negativ ladet mening, kun som et samlebegrep for de utallige psykologiske problemene en kan ha i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

Bror din finner du nåkk ikke på forumet her.

Ser hva du skriver. Problemet er at med din tankegang, er absolutt alt i denne verden farlig.

 

Går utifra du ikke mener det der, det du sier er at vi bør slutte å forskjellsbehandle farlige og ufarlige ting. Barn bør røyke, drikke, leke med fyrstikker og lignende. Dette kan jeg ikke si meg enig i, de ting som er farlige må vi være forsiktige med. Dess farligere noe er, dess mer forsiktig må vi være.

 

 

Mediavold bør behandles med omhu, som alle andre ting hvor misbruk kan føre til negative konsekvenser.

 

Hvis ikke vi klarer det selv vil med tiden politikere gjøre det for oss, på samme måte som at det nå i Bergen er forbudt med fyrverkeri til personlig bruk.

 

Fyrverkeri kan være farlig hvis du bruker det feil, og aller farligst er det om du ikke vet at det er farlig - slik er det også med mediavold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...