Gå til innhold

Windows eller Linux?


Anbefalte innlegg

Vet noen om hvilken KDE som er den man helst bør ha på alle linux distribusjoner?

Den som mest er stabil og oppdatert?

 

Ville nok anta at KDE 4.7.3 er stabil nok ennå?

Ja, 4.7.3 er fin for KDE, men vær klar over at Akonadi ble standard i 4.7, så det er fortsatt noe rusk i maskineriet for akonadi+nepomuk. Det meste er ryddet ut i 4.7.3 riktignok.
Problemer også, hvis folk ikke gidder å prøve nye versjoner blir systemene aldri gjennomtestet, derfor opplever noen problemer også.
Joa, men det er liten vits i å utsette seg selv for alle bugs hvis man ikke har tenkt å rapportere dem, eller på annen måte hjelpe til å fikse dem.
Personlig venter jeg med debian/ubuntu en god stund.
For all del, jeg har ingenting imot Mandriva eller Opensuse. Mest erfaring med den siste, og positivt alt sammen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du nevne noen programmer som virkelig tar i bruk ytelse og mye ram? 16 GB ram tror jeg man sliter å bruke i linux, hvis man ikke har store databaser. Oppgrader en annen stasjonær til 24 GB ram og da tror jeg linux sliter å ta i bruk minne uten vekselpartisjonb(/tmp mappen er vel unødvendig i så fall da.)

 

Nå tenker jeg nødvendigvis ikke på blender, Gimp eller Cinelerra, da jeg har disse.

Tenker noe med nivå for profosjonelle.

 

Adobe, Pinnacle, mamut, etc har gode eksempler her som skalerer bra på maskinvare.

Men hvordan er dette i linux?

 

Normalt er 4 GB ram mere tilstrekkelig i linux, men jeg har 4 ganger så mye.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du kan gi Nepomuk mye minne, og la den indeksere alt på maskinen din. Bruk også Kontact slik at akonadi får flekset litt. Bruk Amarok slik at du får indeksert musikken din i database, tilsvarende Digikam for bilder. For all del begynn å bruke aktiviteter/activities, det er bare tull å lukke programmer når du har så mye minne. En activity for hvert formål hvor alle applikasjonene og oppsett du ønsker er åpne til enhver tid. Sørg for å sette hver desktop til å ha hver sine widgets, og bruk alle widgets du liker. Bytt ut meny-knappen med lancelot (søk etter lancelot i pakkesystemet). Test ut nyeste kdenlive for videoredigering:

http://opensource.com/tags/kdenlive

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Linux=sucks, windows=ok mac=BEST<3

Stor trang for å vise hele forumet hvor fanboy du er og hvor lite du sannsynligvis vet om emnet?

Men kan vi ha en diskusjon på om opensuse basert på KDE er en etterligning av windows?

Er vel heller andre veien som oftest ja.

 

Du mener som meg, endrer 60% av standard oppsett av linux distribusjonen?

Ikke rart jeg har så mye problemer.

Nekt at du endrer 60% av distroen du bruker etter hva jeg har lest av deg på forumet.

 

Hvorfor er det slik i linux, man føler man henger etter?

Vetfall jeg sliter med det, man får ikke det nyeste av det nyeste, hvis man velger å oppgradere, så fører det til problemer.

Tenk deg hvordan det er i Windows-verden, hvor du ikke har noe annet alternativ enn å bruke tilsvarende veldig stable i Linux-verden (f. eks Debian). Du velger selv hvor bleeding edge du vil være, og det er en bra ting.

 

[...] men vær klar over at Akonadi ble standard i 4.7, så det er fortsatt noe rusk i maskineriet for akonadi+nepomuk. Det meste er ryddet ut i 4.7.3 riktignok.

 

Nepomuk er litt ustabilt hos meg i alle fall, ofte det kræsjer før det får gjort seg ferdig. Men den har fått syncet seg ferdig, så er ikke noe stort problem. Restarter som oftest PCen en gang i uka (om den ikke kræsjer før, dårlig skjermkort), så går greit :p Kan prøve å notere feilmeldingen neste gang og se om det er rapportert.

 

Test ut nyeste kdenlive for videoredigering:

http://opensource.com/tags/kdenlive

Kdenlive var en herlig opplevelse når jeg laget et lite klipp i alle fall, funket med en gang og virket som om det var rikt på funksjonalitet! Er også selvsagt alltid herlig at det passer rett inn i UIet ellers :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Muligens jeg ikke endrer så mye som 60%, men jeg gjør en del manuelle installasjoner, spessielt på spill, videoredigering, bildebehandling,kominikasjon f.eks xchat amsn etc og andre ting. Utviklingsvertøy, bibloteker for Gnome/XFCE.

 

Så si ikke si at en standard linux installasjon dekker 80% av folkets behov.

Det dekker kun grunnleggende behov.

 

Angående Debian har jeg gått bort fra denne, siden den gamle toshiba laptopen jeg har er for dårlig for XFCE ennå, blir nok slik at under 512 MB ram er for lite for linux også.

 

Debian er jo nok en del utdatert.

 

Innrømmer jeg blir Bleeding edge av linux.

Må ha det som er nytt, ellers funger det dårlig.

 

Maskinvaren av nyere dato trives best med programvare som kan ta nytten av ytelsen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Muligens jeg ikke endrer så mye som 60%, men jeg gjør en del manuelle installasjoner, spessielt på spill, videoredigering, bildebehandling,kominikasjon f.eks xchat amsn etc og andre ting. Utviklingsvertøy, bibloteker for Gnome/XFCE.

Da skraper du allikevel kun på overflaten.

 

Så si ikke si at en standard linux installasjon dekker 80% av folkets behov.

Vanlige linux-brukere; nei. Vanlige folk; ja.

 

 

Lenke til kommentar

Sitter med Yagarto på Windows for å benytte GNU ARM GCC på Windows. Det er helt klart at det hadde vært best å drevet med dette på Linux, men grunnet at vi benytter Visual Studio til å skrive konfigurasjon, programmering og kalibreringsverktøy så gikk vi for å benytte en GCC og GDB port. Det er en del bedre tilrettelagt for utvikling på Linux, men jeg er blitt ganske avhengig av Visual Studio etterhvert. Det er et ganske flott verktøy.

Lenke til kommentar

Windows er bedere enn linux!

 

Kan ikke dere som ikke kan si annet "mitt operativsystem" er best, heller gi en begrunnelse?

Blir jo omtrent som å si min nabo er mere hygglig en din?

 

Jeg kommer jo med argumenter, hvorfor jeg syns det ene er bedre en andre.

 

Skal jo være enig at microsoft ofte handler om markedføring.

Bare fordi skolene og arbeidsplassene bruker enten windows/mac betyr ikke at man privat må velge det. Men ser jo grunnen at en del ønsker å bygge sine egne systemer ofte skryter over sine ferdigheter uten å innrøme de slitter dag og natt og bygger ting.

 

Nå er det nok få arbeidsplasser som bruker linux i jobb.

 

Nå er det vel heller ikke slik, at det finnes stort linux utvalg på butikker i dag.

Linuxbutikken er stengt, så folk som bruker mobilt bredbånd fra telenor neppe foretrekker å laste ned ISO filer, pakke ut fra windows og installere på sine maskiner om de har windows.

Lenke til kommentar

På en annen side, vil jeg også spørre om det finnes en linux distribusjon som kan måle seg med profosjonelle firma/Privatperson som man ikke trenger å gjøre noe på installasjoner? spessielt for krevene folk som er late. Dere forstår hvor jeg vil hen?

 

Kan nevne noen som prøver: Mandriva Powerpack, Suse Enterprice, Redhat Enterprice, disse kan være noe om man er lat, men pakkene der er eldre en frie utgaver.

 

Så hvis vi kunne fått en positiv forandring her, så skulle jeg gjerne gått over fra windows til linux. Selv også til spilling. Men har lite tro på det vil bli mulig med det første.

 

Windows 7/Mac er kanskje nyere i kjernen.

Men eksterne programmer er ingen dems sitt ansvar.

 

Linux tar hele, siden friville er involvert.

Men lukket kildekode er ikke dems ansvar. (MP3, ATI/Nvidia etc) alt som ikke er styrt av patenter for å si det enkelt.

 

Derfor er linux (Linux) slik vi kjenner den i dag. Noen liker linux slik den er i dag, andre irriter seg over linux.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Windows er bedere enn linux!

 

Kan ikke dere som ikke kan si annet "mitt operativsystem" er best, heller gi en begrunnelse?

Blir jo omtrent som å si min nabo er mere hygglig en din?

 

Jeg kommer jo med argumenter, hvorfor jeg syns det ene er bedre en andre.

 

Skal jo være enig at microsoft ofte handler om markedføring.

Bare fordi skolene og arbeidsplassene bruker enten windows/mac betyr ikke at man privat må velge det. Men ser jo grunnen at en del ønsker å bygge sine egne systemer ofte skryter over sine ferdigheter uten å innrøme de slitter dag og natt og bygger ting.

 

Nå er det nok få arbeidsplasser som bruker linux i jobb.

 

Nå er det vel heller ikke slik, at det finnes stort linux utvalg på butikker i dag.

 

Linuxbutikken er stengt, så folk som bruker mobilt bredbånd fra telenor neppe foretrekker å laste ned ISO filer, pakke ut fra windows og installere på sine maskiner om de har windows.

 

Det er veldig mange programer som ikke finnes til linux og det er helt annen system i dokumentene enn på windows og det er mange nyttige programer som ikke finnes til linux og mac er kjent for å være sjappest og har mange snarveier og mange lunix blir fort treige

Endret av Mathiasoh
Lenke til kommentar

MAC er kjent å være raskest?

 

Hehe? Du har kanskje da prøvd MacBook Air, og påstår da den er raskest.

Men faktisk har det ingen ting med saken å gjøre, siden mac neppe bruker de raskeste SSD diskene på markedet.

 

Personlig er ytelsen på linux helt fin, om maskinvaren virker og er over systemkravene.

Nå er det nok en del linux brukere som henger litt etter, har f.eks celeron D/Pentium D prosessor og 2 GB ram og en harddisk.

 

Men jeg har mange ganger kraftigere maskin en det. Og maskinen min går lynraskt.

 

Openoffice, vil jeg si støtter det meste bortsett fra Microsoft office 2007 format (XML filformat). Libreoffice er omtrent det samme, begge gjør det dårlig på databaser i følge min erfaring, er lite brukervennlig.

 

GeirGrusom: Tenker ikke ren spilling, men det er en del.

Så har vi avansert filmstudio videoregistering og profesjonell bildebehandler som kan måle seg mot MAC.

 

Nå kan jeg være enig f.eks Gimp er lite optimalisert for SSD disker, men jeg syns ikke det er et stort problem.

 

Men ja man trenger penger å kunne vidreutvikle noe.

Hadde linux tilbytt linux distribusjoner over det vanlige er jeg sikkert på folk kunne betalt 100-200 kr hver. Men jeg gidder ikke å donere penger til noe jeg ikke kan vite blir bedre.

 

Personlig syns jeg Mac OSX snøleopard selv om det koster en ca 400 kr for oppgradering, syns jeg det er verdt prisen selv om man ikke har mac maskin, og installerer det på en pc.

Merker f.eks Nvidia/ATI driverne der er langt mere stabil, nå blir jo linux også bedre, men linux henger en del etter på ATI siden ennå, hvordan SLI/Crossfire ville fungert får heller noen andre svare på, eller Raid controller, men det er slik linux er i dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er det nok en del linux brukere som henger litt etter, har f.eks celeron D/Pentium D prosessor og 2 GB ram og en harddisk.

Tror heller det er omvendt. Generelt er Linux-brukere "nerder".

 

Openoffice, vil jeg si støtter det meste bortsett fra Microsoft office 2007 format (XML filformat). Libreoffice er omtrent det samme, begge gjør det dårlig på databaser i følge min erfaring, er lite brukervennlig.

Hverken OpenOffice eller LibreOffice er en god erstatning til MS Office etter min mening. Det er rett og slett for mye rare løsninger, formateringsproblemer m.mer. Jeg bruker Google Docs.

 

Nå kan jeg være enig f.eks Gimp er lite optimalisert for SSD disker, men jeg syns ikke det er et stort problem.

Hø? Hva har programmet å gjøre med om du kjører HDD eller SSD, lagringen tar jo OSet seg av. Om du tenker på autolagring og mye skriving til disk om det er tilfellet, så er ikke det noe særlig stort problem lenger om du har en moderne SSD.

 

Merker f.eks Nvidia/ATI driverne der er langt mere stabil, nå blir jo linux også bedre, men linux henger en del etter på ATI siden ennå, hvordan SLI/Crossfire ville fungert får heller noen andre svare på, eller Raid controller, men det er slik linux er i dag.

Det har jo "kanskje" noe med å gjøre at OSet er bygd for hardwaren det kjører på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig er ytelsen på linux helt fin, om maskinvaren virker og er over systemkravene.

Nå er det nok en del linux brukere som henger litt etter, har f.eks celeron D/Pentium D prosessor og 2 GB ram og en harddisk.

 

Nå er det nok en del som bruker Linux nettopp fordi det med den rette distro'en gir nytt liv til svakere maskinvare. Netbooks og eldre laptop'er er gode eksempler på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det nok en del linux brukere som henger litt etter, har f.eks celeron D/Pentium D prosessor og 2 GB ram og en harddisk.

Tror heller det er omvendt. Generelt er Linux-brukere "nerder".

 

Hva mener du med nerder her?

 

Vil du påstå f.eks:

 

  • intel Core i7 2700k
  • DDR3 16 GB ram
  • OCZ Vertex 3 240GB Max IOPS
  • Gainward GeForce GTX 570 1280 MB
  • Sony BD-5300S

 

Er en typisk linux maskin i norge i dag?

Jeg vil si den er muligens litt overkill i dag, men ja jeg kan jo ikke vite dette.

Kan jo bare svare for meg selv, men jeg tror de fleste linux brukere kjøper kun maskinvare etter dems behov og ikke noe mere en det, dermed er det ikke så viktig at maskinen er blandt de nyeste, er vel heller viktig at maskinen funger etter behovet.

 

Så ja en linux maskin kan være alt fra 2-5 år gammel etter behov.

 

Angående ytelse, vil jeg påpeke at å installere fra nettverk om man har rask internetlinje er langt raskere å installere fra DVD, nesten uavhenging maskin, men jeg må nok si at man får minimalt glede av 6 kjerner prosessor under installasjon av linux selv om man har SSD disk med best responstid.

 

Dem som kan motvise det, må gjerne prøve.

 

Hvordan Raid kombinert med TRIM funger i linux aner jeg ikke, men tror det er like dårlig som windows 7. Så er både lite nødvendig og dyr løsning.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...