Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jakt tur... midlertidig døv etter skudd.


Minecrafter

Anbefalte innlegg

jeg var før helgen med noen jegere i skogen for å vise dem et bra sted å jakte fra...

 

en av jegerne skjøt ett skudd i et tre for å se om riflen skjøt rett og han sto da kun noen meter fra meg.

 

etter det tok det rundt en time før jeg hørte klart... var ikke helt døv akkurat men hadde problemer med å høre samtaler, fugler og mobil...

 

er dette noe jeg burde ta opp med lege eller skal jeg bare holde meg unna skarpe lyder?

hører forresten helt klart nå og har ingen smerter eller problemer med å høre samtaler, mobilen eller fugler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som uvettig oppførsel av skytter å ikke varsle på forhånd. Så nært som det du var er det obligatorisk med ørepropper eller i det minste å holde seg for ørene.

 

Det er vel pent lite en lege kan gjøre med dette.

Du kan jo få tatt en hørselstest for å sjekke eventuell skade.

 

Ørets fysiologi tilpasser seg volummessig høye lyder veldig bra så lenge du blir tilvendt dem gradvis over tid, men om det er plutselige høye lyder får ikke bl.a. sensorhårene tid til å trekke seg ned og høy lyd kan derfor knekke dem.

 

Nyere forskning viser også at overbelastning av hørselssenteret i hjernen kan ta skade, men du har jo også hele veien fra trommehinnen via mekanikken og nervesystemet opp til hjernen.

 

Det lønner seg alltid å holde seg unna / beskytte seg mot skarpe lyder.

 

Bare det å sovne med musikk på øreplugger kan gi permanent hørselsskade.

Lenke til kommentar

Er et ganske vanlig problem. Er selv jeger og har fått nesten konstant tinnitus pga. for mye skyting uten hørselbeskyttelse. Tror ikke det er spesielt farlig, var det bare 1 skudd så går det nok over snart :) Men det har nok uansett blitt en liten hørselskade selv om du ikke merker det lengre. Skjer dette mange ganger vil du få tinnitus og nedsatt hørsel.

 

Men jeg anbefaler hørselbeskyttelse ved våpenbruk. Finnes noen spesielle hørselvern som man hører klart i, men som alikevel demper støy som for eksempel geværskudd. Har et par slike og de funker kjempebra :)

Endret av KattaErDau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...