Gå til innhold

Ambulanse lyd på ABIT NF7-s


Feyd

Anbefalte innlegg

Huff så mange problemer på 1 dag.

 

Jeg fikk nettopp satt i sammen følgende system:

-Abit NF7-s

-AMD 2500+ Barton med Silent Twin

-2*256 Geil PC3200 Golden Dragon

-Segate Barracuda V 120GB

-XFC Geforce 4 Ti 420

 

Etter å ha startet maskinen for første gang satte jeg på beskyttelsen i BIOS ved for lavt turtall. og en liten endring i boot-sekvensen. Ved neste oppstart hadde jeg i win-xp boot disketten(e, 6 stk), etter å ha satt i 6 disketten gikk jeg bort en tur og plutselig begynnte en alarm(bæbubæbu..) og alt skrudde seg av.

 

Dette har sikkert noe med denne beskyttelsen jeg aktiverte, og siden Silent Twin sviver på veldig lavt turtall blir dette kanskje feil.

 

Alle senere forsøk på å starte maskinen har endt med at ingenting svivier(psu,kabinettvifer,CPUkjøler) og "ambulansen" starter ulingen. Detter resultere i at jeg ikke kommer inn i BIOS lenger og kan skru av denne "beskyttelsen". I tillegg til at alt slutter å sviver skruer og leddene på minne seg av.(de er på når strømforsyningen bak er på)

 

Feyd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skal resette bios så må du først slå av maskina - flytte jumperen fra 1-2 til 2-3 så trykke på start bryteren slik at den blir kortslutta(ellerno) (pcen skal da ikke starte) så sette jumperen tilbake i 1-2 stilling og slå på pcen.

hvis dette ikke funker så tar du av cpu kjøler og cpu og starter datan. da blir den oxo resetta. eller du kan ta ut og inn batteriet.

 

lyden er sikkert pga høy temp. skaff deg bedre kjøler. silent twin er for pingler. thermalright slk900 med papst vifte. 32 db er ikke så høyt.

eller vannkjøling er jo oxo greit da :D

Lenke til kommentar
Jeg fikk bæbu lyd på mitt nf7 når cpu temp var for høy. Prøv å la maskinen stå av i et par timer og putt en bordvifte til å blåse luft inn i kabinettet.

 

Samme her, kortet bæbuet når cpuvifta (glemte å sette i strømkabelen til vifta etter jeg satt inn cdbrenner :> ) ikke gikk og tempen ble for høy. Den bæbuet ikke på antall rpm på vifta fordi jeg har noe slik varsling/sperre.

 

Sto heller ingenting om ulingen i manualen. Prøv å clr cmos. TA ut batteriet, ta ut strømkabelen til hovedkortet og det hele stå enstund. Tror jeg vil funke.

Lenke til kommentar

I følge manulaen så "discharger" man bare BIOSen slik at den resettes ved å sette jumpern til pin 1-2. Man behøver vel ikke å starte maskinen (vel det skulle ikke skje uansett), noe min ikke gjør :evil:

 

Vel har prøvd det du sier men neida...ingen respons...BÆBU.....jækla dyr leke Ambulanse uten hjul.

 

Feyd

Lenke til kommentar
Har gjort det for 1 time siden :-D, men det må nok til en gang til da

 

Hold insertknappen inne når du starter maskinen. Det kan ta noen sekunder før du får skjermbilde. Gå så inn i bios og disable "shutdown when cpu-fan fail" elns.. og sett cpu warning til feks 75c. Mulig dette funker.

Lenke til kommentar

Liste over pip koder

There are a number of beep code you may experience:

 

No beep at all - this means your motherboard is dead, either due to a defective or underpowered power supply, poorly seated CPU or RAM, or a dead-on-arrival board

One beep - board is working fine

One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or missing CPU

1 short(Beep) System booting is normally

2 short(Beep) CMOS setting error

1 long - 1 short(Beep) DRAM ERROR

1 long - 2 short(Beep) Display card or monitor connected error

1 long - 3 short(Beep) Keyboard Error

1 long - 9 short(Beep) ROM Error

Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly.

Short(Beep) continuous POWER supply has a problem

A two-tone siren, generally caused by overheating or out of specification voltages.

Four beeps then machine shuts down. This is because this version of the BIOS will shut down your machine if no fan tachometer signal is detected on the fan header. Make sure you attach a fan to the FAN1 or FAN4 header or clear CMOS to reset to default (no checking).

The AWARD BIOS offers no other codes - any other error messages are displayed on the screen. Also see Award error codes.

Lenke til kommentar

Jeg synes det høres ut som om du har slått på/ikke slått av 'Trend

Chipaway Virus warning' eller tilsvarende i BIOS. Når du skal installere Windows, må installasjonsprogrammet endre MBR (master boot record) på harddisken, og det er nok da ambulansen din begynner å skrike :)

Det er nok en fordel å ha denne beskyttelsen på, men ikke mens du skal installere operativsystem.

Lenke til kommentar
)Er duy sikker på at CPU-vifta står i?

 

ja jeg er sikkert CPU vifta står i.

 

Jeg synes det høres ut som om du har slått på/ikke slått av 'Trend

Chipaway Virus warning' eller tilsvarende i BIOS. Når du skal installere Windows, må installasjonsprogrammet endre MBR (master boot record) på harddisken, og det er nok da ambulansen din begynner å skrike

Det er nok en fordel å ha denne beskyttelsen på, men ikke mens du skal installere operativsystem.

 

Bra tips, men jeg kommer ikke inn i det hele tatt nå i BIOS, ingen verdens ting starter. Ved oppstart av PSU lyser en rød diode som forteller at HK kan få strøm + diodene på Geil minne. Når jeg skrur på powerknappen så slukkes minne, HK dioden lyser fortsatt og Ambulansen setter igang.

Lenke til kommentar
)Er duy sikker på at CPU-vifta står i?

 

ja jeg er sikkert CPU vifta står i.

 

Jeg synes det høres ut som om du har slått på/ikke slått av 'Trend

Chipaway Virus warning' eller tilsvarende i BIOS. Når du skal installere Windows, må installasjonsprogrammet endre MBR (master boot record) på harddisken, og det er nok da ambulansen din begynner å skrike

Det er nok en fordel å ha denne beskyttelsen på, men ikke mens du skal installere operativsystem.

 

Bra tips, men jeg kommer ikke inn i det hele tatt nå i BIOS, ingen verdens ting starter. Ved oppstart av PSU lyser en rød diode som forteller at HK kan få strøm + diodene på Geil minne. Når jeg skrur på powerknappen så slukkes minne, HK dioden lyser fortsatt og Ambulansen setter igang.

Hmm rød diode, på A7N8X er det kun en rød diode, og hvis den lyser, da er det noe gale med skjermkortet :shrug:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...