Gå til innhold

Socket 939 - hovedkort anyone?


bjornkn

Anbefalte innlegg

Har slitt i over to uker nå med mitt gamle A8N SLI De luxe med AMD X64 og socket 939.

Trenger denne med XP for å drive en gammel storformatprinter.

Fikk tak i et P8P67 EVO med en i3 som jeg satte inn, men da viste det seg at PSUen (også?) var gåen. Etter å ha skiftet den, og innstallert et par IDE/SATA-konvertere på disken med XP og en til, nektet den selvfølgelig å starte. Innstallerte w7 på en SATA-disk, og kan nå lese/skrive til XP-disken (IDE), men fortsatt krasjer den om jeg prøver å kjøre/boote XP. Samme krasj hvis jeg starter fra XP-installasjonsdisken (gammel, uten sp3).

Siden jeg som sagt trenger XP skiftet jeg tilbake til det gamle mb'et med XP, og alt så bra ut (bortsett fra masse rot som hadde oppstått på disken da).

Men av helt uforklarlige grunner kutter bare maskinen plutselig ut innimellom. Sånn kan man jo ikke ha det, så siden BIOS'en var gammel tenkte jeg at en oppgradering kunne være OK. Fant ASUSUpdate som lot meg gjøre det fra Windows,som var OK siden jeg ikke lenger har noen floppy på denne ... Fant først ut etterpå at det ikke var så spesielt lurt...

Sitter nå med enmaskin som ikke kommer lenger enn "Press DEL to enter SETUP". Den kutter forøvrig fortsatt strømmen plutselig, som jeg fortsatt tror er kortets skyld.

 

Trenger derfor et "nytt" kort med socket 939 til dette kabinettet/CPUen, men har ikke spesielt lyst til å kjøpe et helt nytt. Har som sagt behov for IDE/ATA og 32bits XP +parallel-port (har også et løst parallel-kort) ..

Holder forøvrig til i Kristiansand.

Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig er det ikke enkelt å finne en pc i dag som kan bruke IDE kabel både til DVD og IDE harddisker. Sokkel 939 er forlengst utgått.

 

De fleste hovedkort jeg har erfaringer med sliter å boote fra IDE harddisker siden disse er som utvidet partisjon.

 

Men hvis du har sata og setter "IDE mode" burde det også fungere supert i XP, det er AHCI controller som ikke funger ut av boksen.

 

Har du bare AMD Sempron enkeltkjerne prosessor og DDR ram syns jeg det er på tide å oppgradere.

 

Skal du få tak i en lovlig windows XP service pack 3 lisens nå er det kun microsoft technet eller MSDN som er mulig. Med mindre man jobber i en bedrift.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

For å være ærlig er det ikke enkelt å finne en pc i dag som kan bruke IDE kabel både til DVD og IDE harddisker. Sokkel 939 er forlengst utgått.

 

De fleste hovedkort jeg har erfaringer med sliter å boote fra IDE harddisker siden disse er som utvidet partisjon.

 

Men hvis du har sata og setter "IDE mode" burde det også fungere supert i XP, det er AHCI controller som ikke funger ut av boksen.

Takk for svar!

Ga opp 939-sporet. Nå har jeg fått den til å gå med det nye kortet/cpu'en, og faktisk fått den til å kjøre XP fra IDE-disk også. Plugget inn IDE/SATA-konverter http://techbay.no/product.html/sdm-sd-adsaide-s223a-sata-til-ide-adapter?category_id=65 som funket helt utmerket. Uten AHCI funker det nå både med XP og W7 :)

Men regner med at det blir å bytte ut IDE-diskene etterhvert. Har nå 4xSATA + 2xIDE + 1xSATA/DVD. SSD virker jo fristende...

 

 

Har du bare AMD Sempron enkeltkjerne prosessor og DDR ram syns jeg det er på tide å oppgradere.

Det var tokjerne, og den råeste/dyreste CPU jeg har kjøpt noen gang. Kostet over 7k bare for CPU'en for 6 år siden. Har faktisk ikke merket noen fartsøkning i det hele tatt med den nye i3'en. Hovedkortet skal ta i5 og i7 også, så det blir nok det etterhvert der. Hovedkortet/cpu'en var fra en venn som hadde fått dobbelt opp.

 

 

Skal du få tak i en lovlig windows XP service pack 3 lisens nå er det kun microsoft technet eller MSDN som er mulig. Med mindre man jobber i en bedrift.

Har lovlig XP-Pro/sp3, og faktisk gikk det å aktivere den via nettet, i motsetning til forrige gang, da jeg måtte ringe MS for å få gjort det..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...