Gå til innhold

Katla vulkanen har fått to skjelv over 3 i kveld.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjelvene er veldig grunne, så ville ikke vært så veldig bekymret foreløpig... Det er også endel andre indikasjoner som foreløpig mangler.

 

There are presently no measurable signs that an eruption of Katla is imminent; however, given the heightened levels of seismicity, the situation might change abruptly. Monitoring teams at IMO are following the ongoing activity closely, and sensor-based networks around the volcano ensure that all seismological, geodetic, and hydrological changes are detected.

http://en.vedur.is/about-imo/news/2011/nr/2360

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva som skjer der nede er det ikke tvil om, magma sprøytes inn i kammeret jevnlig. Har ikke vært mye vertikal bevegelse så langt, så noe utbrudd er nok ikke nært forestående. Dog, som jeg skrev i en tidligere topic, det kammeret er enormt i størrelse, og når det først bestemmer seg for å komme vil det bli en fantastisk forestilling. Noe dommedag blir det ikke, men Eyafjallajökull er en liten fjert sammenlignet med Katla.

 

Verdt å merke seg at det var en stor innsprøytning frem til 7. november, det du ser av skjelv nå er tektonisk/is/vær.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

hahah! liker hvordan du brukte den datoen som eksempel! det er dagen jeg reiser hjem fra UK til Norge, etter to og et halvt år med studier, og hjemreiser til jul, påske og sommer 7 tur-retur flygninger 3 av de har innvolvert ombookinger lange forsinkelser osv. dette var da vulkanutbruddet på island, obama sitt beøk i oslo og kjøbenhavn, og "the big freeze" også kalt 3cm snø over store deler av europa. 2 andre ganger har kun vært basert på flaks at jeg kom meg videre! alltid spennende å reise da, det må jeg si! naturkatastrofer, ekstremvær, presidentbesøk og trafikkulykker.

 

i år skjer det garantert noe, "best case scenario" må være at det skjer et vulkanutbrudd når jeg er i thailand :p

 

men ser heldig vis ut som om ting har roet seg ned nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...