Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om Eu-kontroll


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Jeg har et vrak av en bil som ikke vil passere Eu kontroll som skal være utført i løpet av oktober i år.

Har tenkt å kjøre lengst mulig med denne.

 

Når kan jeg forvente at bilen blir begjært avskiltet? Regner med at det skjer et godt stykke ut i 2012?

 

Kan man i verste fall risikere å få Politiet på døra eller er det kun når bilen er i bruk på veiene at politiet har anledning til å avskilte bilen?

 

Politiet klipper skiltene på en ikke godkjent bil....kan man få bot i tillegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et vrak av en bil som ikke vil passere Eu kontroll som skal være utført i løpet av oktober i år.

Har tenkt å kjøre lengst mulig med denne.

 

Når kan jeg forvente at bilen blir begjært avskiltet? Regner med at det skjer et godt stykke ut i 2012?

 

Kan man i verste fall risikere å få Politiet på døra eller er det kun når bilen er i bruk på veiene at politiet har anledning til å avskilte bilen?

 

Politiet klipper skiltene på en ikke godkjent bil....kan man få bot i tillegg?

Vegvesnet gir deg automatisk én mnd forlengelse, i ditt tilfelle altså ut november. Men der er det stopp. Det vil ikke gå så mange dagene før politiet kommer på døra di og vil ha skiltene, men heller ikke noe mer.

Om du vil ha tilbake skiltene, må du betale for ny registrering.

Lenke til kommentar

Ok, greit å vite.

 

Jeg trodde (håpte) at kontrollene kun gikk på bruk av bilene, dvs kun når de ble stoppet ute på veien og at bilen stod "trygt" hjemme i garasjen.

 

Men hvis du har rett og politiet kommer og henter skiltene i løpet av kort tid, hva er i så fall poenget med oblatene?

Mye lettere å kontrollere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, greit å vite.

 

Jeg trodde (håpte) at kontrollene kun gikk på bruk av bilene, dvs kun når de ble stoppet ute på veien og at bilen stod "trygt" hjemme i garasjen.

 

Men hvis du har rett og politiet kommer og henter skiltene i løpet av kort tid, hva er i så fall poenget med oblatene?

Mye lettere å kontrollere.

 

 

Beklager, det er jeg som roter her. Oblatene går jo på årsavgiften :!:

Lenke til kommentar

En bil som står på privat grunn kan de vel ikke gå inn på privat grunn for å ta skiltene av, men står den i gata, så er saken en litt annen..

 

Egenerfaring: Holdt på med en bil for noen år siden, og fikk tollvesenet på "besøk" da de har inspektører som bruker dødtid på å reise rundt for å se om bilen står på offentlig grunn. (De drar rundt til adressen eier av bilen står registrert på)

Jeg holdt på med bilen når det stopper en bil i gata som jeg kasta et blikk bort på og får et spørsmål om det er meg som eier bilen.

Ja svarer jeg, åssen det?

Tolleren svarte da at det er begjæring på bilen min og at han vil ha med seg skiltene mine..

Jeg svarte med at den står på privat grunn, og naboen som er politi har ikke sagt noe på det.

 

Neivel sier han og kjørte videre..

 

At de har fysisk har gått inn i en lukket garasje kjøper jeg ikke litt engang.

Det må regnes som innbrudd eller noe, med mindre de hadde ransakelsordre, og det får de ikke for å hente ut et par skilter på en bil som ikke er PKK-godkjent.

Om bilen sto på offentlig grunn, ja da kan de helt sikkert ta de, men eier skal varsles med en lapp på ruta i det minste.

 

 

Edit: Han sa jeg måtte levere skiltene og få prøveskilter på statens vegvesen for å frakte den til PKK, men jeg tok den på biltransporthenger i stedet.

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

En bil som står på privat grunn kan de vel ikke gå inn på privat grunn for å ta skiltene av, men står den i gata, så er saken en litt annen..

 

Egenerfaring: Holdt på med en bil for noen år siden, og fikk tollvesenet på "besøk" da de har inspektører som bruker dødtid på å reise rundt for å se om bilen står på offentlig grunn. (De drar rundt til adressen eier av bilen står registrert på)

Jeg holdt på med bilen når det stopper en bil i gata som jeg kasta et blikk bort på og får et spørsmål om det er meg som eier bilen.

Ja svarer jeg, åssen det?

Tolleren svarte da at det er begjæring på bilen min og at han vil ha med seg skiltene mine..

Jeg svarte med at den står på privat grunn, og naboen som er politi har ikke sagt noe på det.

 

Neivel sier han og kjørte videre..

 

At de har fysisk har gått inn i en lukket garasje kjøper jeg ikke litt engang.

Det må regnes som innbrudd eller noe, med mindre de hadde ransakelsordre, og det får de ikke for å hente ut et par skilter på en bil som ikke er PKK-godkjent.

Om bilen sto på offentlig grunn, ja da kan de helt sikkert ta de, men eier skal varsles med en lapp på ruta i det minste.

 

 

Edit: Han sa jeg måtte levere skiltene og få prøveskilter på statens vegvesen for å frakte den til PKK, men jeg tok den på biltransporthenger i stedet.

Om politiet har fått avskiltingsbegjæring så drar de hjem til folk for å hente skiltene. Om de kan gjøre dette, eller om de likevel bare gjør det, er en annen sak. Det finnes politifolk som utviser stor iver i tjenesten, ...

Lenke til kommentar

Jeg bodde i en liten gate, så de var ikke bare tilfeldigvis der, og det kunne politimannen i nabohuset bekrefte..

De kjører rundt med en oversikt over hvor de forskjellige bilene "hører til", og om den står sånn til at de kan ta skiltene, så gjør de det, men de kikker selvfølgelig etter andre biler i samme slengen.

 

 

Edit: Jeg hadde også rette oblater for den tida, men bilen sto pga. motorras, så ikke noe som var "unormalt" som gjorde den nødvendig å sjekke, ikke hadde han framme noe å sjekke den med heller når jeg gikk bort til han, det lå derimot noen ark på dashbordet.

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

En bil som står på privat grunn kan de vel ikke gå inn på privat grunn for å ta skiltene av, men står den i gata, så er saken en litt annen..

 

Egenerfaring: Holdt på med en bil for noen år siden, og fikk tollvesenet på "besøk" da de har inspektører som bruker dødtid på å reise rundt for å se om bilen står på offentlig grunn. (De drar rundt til adressen eier av bilen står registrert på)

Jeg holdt på med bilen når det stopper en bil i gata som jeg kasta et blikk bort på og får et spørsmål om det er meg som eier bilen.

Ja svarer jeg, åssen det?

Tolleren svarte da at det er begjæring på bilen min og at han vil ha med seg skiltene mine..

Jeg svarte med at den står på privat grunn, og naboen som er politi har ikke sagt noe på det.

 

Neivel sier han og kjørte videre..

 

At de har fysisk har gått inn i en lukket garasje kjøper jeg ikke litt engang.

Det må regnes som innbrudd eller noe, med mindre de hadde ransakelsordre, og det får de ikke for å hente ut et par skilter på en bil som ikke er PKK-godkjent.

Om bilen sto på offentlig grunn, ja da kan de helt sikkert ta de, men eier skal varsles med en lapp på ruta i det minste.

 

 

Edit: Han sa jeg måtte levere skiltene og få prøveskilter på statens vegvesen for å frakte den til PKK, men jeg tok den på biltransporthenger i stedet.

Om politiet har fått avskiltingsbegjæring så drar de hjem til folk for å hente skiltene. Om de kan gjøre dette, eller om de likevel bare gjør det, er en annen sak. Det finnes politifolk som utviser stor iver i tjenesten, ...

 

Politiet drar ikke rundt, men kan sikkert grabbe med seg noe om de dumper over noe veldig mistenkelig som de sjekker ut, men Statens Vegvesen og Tollvesenet gjør det.

Lenke til kommentar

Politiet drar ikke rundt, men kan sikkert grabbe med seg noe om de dumper over noe veldig mistenkelig som de sjekker ut, men Statens Vegvesen og Tollvesenet gjør det.

Politiet kom i ens ærend hjem til en person for å avskilte en bil som sto i hans navn. Du kan godt få navnet til politibetjenten og datoen for når dette skjedde om du ikke tror på folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har de enten altfor lite å gjøre, eller at det har liggi noe annet bak det..

Det sier seg selv at de ikke bruker masse tid på ting som de har kontroller til, samtidig som det er andre etater til å gjøre.

 

Enkelttilfeller skjer stadig vekk på alle måter i alle instanser, men det er nok ikke noe som står i den daglige instruksen..

Lenke til kommentar

Bilen min skal være kontrollert i løpet av oktober. Hvis ikke det skjer så vil det fra 1 november være en begjæring om avskiltning på bilen.

 

Vil dette få noen konsekvenser for årsavgiften? Vil faktura komme i mars 2012 til tross for av bilen er begjært avskiltet?

 

Hva med forsikring når bilen er begjært avskiltet? Vil det bli avkortning ved eventuell skade?

Lenke til kommentar

Da har de enten altfor lite å gjøre, eller at det har liggi noe annet bak det..

Det sier seg selv at de ikke bruker masse tid på ting som de har kontroller til, samtidig som det er andre etater til å gjøre.

 

Enkelttilfeller skjer stadig vekk på alle måter i alle instanser, men det er nok ikke noe som står i den daglige instruksen..

Som sagt så har jeg ved flere tilfeller registrert politifolk som utviser en særdeles stor iver i tjenesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...