Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Lærarane ler av meg og har ingen tro på meg!


Anbefalte innlegg

Og husk en ting. Saken er ikke om du kommer inn på medisin eller ikke, men om du har gode nok kunnskaper og evner til å klare det når du kommer inn der.

 

Det er ikke et dumt punkt dette. Det er deler av grunnen til at jeg ikke vil til utlandet. Om jeg først klarer å komme inn i Norge med det høye kravet har jeg litt mer tiltro til at jeg klarer å fullføre.

Det er en ting verre her i livet enn å ikke komme inn på medisin, det er å komme inn og ikke fullføre.

 

TS: Ta tiden til hjelp. Les til du stuper. Jobber du hardt nok garanterer jeg deg at du vil klare å komme inn. Så enkelt er det. Jobb hardt og du vil få igjen for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei jeg er en som å

Går i vg1, jeg har tenkt å studere medisin, jeg hadde ikke gode karakter fra ungdom skolen, men no har jeg tenkt å jobbe ganske myefor å komme inn på medisin studie. Når jeg sa mine planer til rådgiver i skolen og lærarane mine begynte de å le!! De sa nei det må du bare glemme, der er altfor vanskelig hvordan skal du klare ? Du må bare finne deg en annen yrke!

Jeg jobbet ikke å mye til de første prøvene, men no skal jeg. Jeg ble så sint, gråt faktisk litt, og no er jeg litt redd jeg ikke kommer til å klare å komme inn på medisin studie, jeg drømmer om å bli lege og jeg vet det er det jeg har å jobbe med resten av mitt liv. Kofor må lærere være sånn? Jeg har faktisk fått litt dårlig selvtillit pga av lærarane!

 

For noen drittsekker. Folk burde aldri le av drømmene til folk. Det garanterer å såre den personen til det ekstreme.

 

Jobb hardt for drømmen din, realiser den og le av de idiotene! Den som ler sist, ler best. :cool:

Endret av Narimasu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei jeg er en som å

Går i vg1, jeg har tenkt å studere medisin, jeg hadde ikke gode karakter fra ungdom skolen, men no har jeg tenkt å jobbe ganske myefor å komme inn på medisin studie. Når jeg sa mine planer til rådgiver i skolen og lærarane mine begynte de å le!! De sa nei det må du bare glemme, der er altfor vanskelig hvordan skal du klare ? Du må bare finne deg en annen yrke!

Jeg jobbet ikke å mye til de første prøvene, men no skal jeg. Jeg ble så sint, gråt faktisk litt, og no er jeg litt redd jeg ikke kommer til å klare å komme inn på medisin studie, jeg drømmer om å bli lege og jeg vet det er det jeg har å jobbe med resten av mitt liv. Kofor må lærere være sånn? Jeg har faktisk fått litt dårlig selvtillit pga av lærarane!

De er bare lærere og rådgivere på en videregåendeskole, klart de må dra andre ned på sitt nivå når de selv er bitre fordi de selv ikke gjorde noe med livet sitt.

 

Hold bare gangen i skolearbeidet og fokuser det du klarer så studerer du medisin om noen år... :new_woot:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er bare lærere og rådgivere på en videregåendeskole, klart de må dra andre ned på sitt nivå når de selv er bitre fordi de selv ikke gjorde noe med livet sitt.

 

Bare lærere og rådgivere på en videregående skole? Jaha. Ikke verdt så mye de, altså? :hmm:

 

Lurer på hvor jeg hadde vært uten disse personene...

Endret av T.A
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkert en annen plass enn nå, kaosteorien vet du...

 

edit: Det er langt mellom gode lærere, og enda lengre mellom gode rådgivere. Det er mitt synspunkt, og det står jeg for...

 

Sant nok, men å rakke ned på læreryrket blir rett og slett for dumt. "de selv er bitre fordi de selv ikke gjorde noe med livet sitt."

 

Du kan umulig være seriøs?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo faktisk, i den sammenhengen som jeg satte det i.

 

Kvaliteten på lærere har dog tatt seg opp de siste årene, flere jeg kjenner som er blitt lærere gjør en god jobb med fantastiske resultater.

Eldre lærere, rådgivere og andre ansatte i skolevesenet har fra tidligere av grodd fast i gamle rutiner, sett seg blind på sin egen undervisningsmetoder og dermed blitt ubrukelige og uten integritet.

 

Det er desverre noen igjen som er slik, og det later til at trådstarter har truffet på noen slike. Det gjelder bare å ikke synke ned til deres nivå, å ta til seg det de sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss komme med en tenkt situasjon her. Sett at trådstarter ikke egner seg/helt klart ikke kommer til å klare et slikt studium. Sett igjen at at rådgivere ser dette. Bør han ikke få vite det?

 

Jeg mener det er noe av en rådgivers jobb. Kanskje den viktigste de gjør i det hele tatt.

 

Når det gjelder latteren og at han er "ledd ut" så tillater jeg meg å utøve litt kildekritikk på det punktet.

Endret av Kvassbert
Lenke til kommentar

La oss komme med en tenkt situasjon her. Sett at trådstarter ikke egner seg/helt klart ikke kommer til å klare et slikt studium. Sett igjen at at rådgivere ser dette. Bør han ikke få vite det?

 

Jeg mener det er noe av en rådgivers jobb. Kanskje den viktigste de gjør i det hele tatt.

 

Når det gjelder latteren og at han er "ledd ut" så tillater jeg meg å utøve litt kildekritikk på det punktet.

 

 

Eg har ikke gått på skole et halvt år en gang!(hvordan i helvette kan de vite at jeg ikke klarer meg når jeg har bare gjort dårlig på de første prøvene som ikke gjelder så mye?) eg gjor dårlig på de første prøvene fordi eg hadde ikke et mål i livet mitt,No har jeg det, eg skal gjøre mitt aller beste for å komme inn i Norge, hvis jeg ikke kommer inn studere jeg i Polen,ungarn eller Slovakia som mangen andre. Jeg skal bli LEGE! og skal drite langt i hva lærarane og rådgiveren sier/mener, Er ganske sikker jeg er ikke den første som rådgiver og lærarane har sagt nei du kommer ikke inn i medisin studie fordi det er altfor vanskelig og du klarer ikke! ( de skal støtte og si du har gjort dårlig i de første prøvene, men hvis du gjør det bra på andre prøver , leser mye og gjør ditt beste klarer du å komme inn på medisin. Kansje de sier det bare fordi jeg kommer fra et annet land og er en utlending? JEG SKAL MOTBEVISE DE!!!

Endret av nerges16
Lenke til kommentar

Og husk en ting. Saken er ikke om du kommer inn på medisin eller ikke, men om du har gode nok kunnskaper og evner til å klare det når du kommer inn der.

 

Det er ikke et dumt punkt dette. Det er deler av grunnen til at jeg ikke vil til utlandet. Om jeg først klarer å komme inn i Norge med det høye kravet har jeg litt mer tiltro til at jeg klarer å fullføre.

Det er en ting verre her i livet enn å ikke komme inn på medisin, det er å komme inn og ikke fullføre.

 

TS: Ta tiden til hjelp. Les til du stuper. Jobber du hardt nok garanterer jeg deg at du vil klare å komme inn. Så enkelt er det. Jobb hardt og du vil få igjen for det.

 

 

Hei, ja det skal jeg. Har snakket med mangen andre de sa hvis du jobber ganske mye klarer du å komme inn!

Lenke til kommentar

Fy søren, så dårlig gjort! Gjør det beste du kan og stå på, så skal du se at de bra karakterene daler inn. Om du ikke kommer inn på medisin i Norge, så kan du jo søke i Polen eller et annet land i Europa, da snittet er litt lavere der.

 

Uansett ønsker jeg deg lykke til med å motbevise lærerne dine :)

 

 

Tussen takk! skal OVERBEVISE DE! :)

Lenke til kommentar

Nå må du passe på så du ikke dreper deg med skolearbeid. Er man ikke skoleflink fra før av er det nok meget vanskelig å komme inn på medisin. Problemet for mange er ikke hvor faglig gode de er, men hvor gode de er å pugge unyttig pensum som du aldri får bruk for. Jeg måtte gi opp mine planer om å gå på NTNU f. eks. hadde knapt ett snitt på 4 og gadd ikke søke engang.

Det finnes mange andre studier som f. eks mitt som er ingeniør i automasjon. Dette studiet er hardt men krever ikke gode karakterer. Sålenge du har stått i alle fag så kommer du inn på mindre høgskoler og universiteter.

 

Om du går for medisin så har jeg noen tips. Repeter pensum hver dag. Gå igjennom stoffet før undervisning. Møt opp på forelesing, og jobb med oppgaver og repeter etter skolen. Dette krever mye arbeid men du brenner stoffet inn i hodet. Er du som meg sliter du sikkert også med å huske ting i lengden, her finnes det bøker som Memo av Oddbjørn Bye(Usikker om det er rett) som lærer deg opp til å bruke spesielle huskemetoder.

Du klarer dette nok om du vil, men du må nok belage deg på å kunne bruke noen år ekstra for å få studiekompetansen du trenger.

Lenke til kommentar

Nå må du passe på så du ikke dreper deg med skolearbeid. Er man ikke skoleflink fra før av er det nok meget vanskelig å komme inn på medisin. Problemet for mange er ikke hvor faglig gode de er, men hvor gode de er å pugge unyttig pensum som du aldri får bruk for. Jeg måtte gi opp mine planer om å gå på NTNU f. eks. hadde knapt ett snitt på 4 og gadd ikke søke engang.

Det finnes mange andre studier som f. eks mitt som er ingeniør i automasjon. Dette studiet er hardt men krever ikke gode karakterer. Sålenge du har stått i alle fag så kommer du inn på mindre høgskoler og universiteter.

 

Om du går for medisin så har jeg noen tips. Repeter pensum hver dag. Gå igjennom stoffet før undervisning. Møt opp på forelesing, og jobb med oppgaver og repeter etter skolen. Dette krever mye arbeid men du brenner stoffet inn i hodet. Er du som meg sliter du sikkert også med å huske ting i lengden, her finnes det bøker som Memo av Oddbjørn Bye(Usikker om det er rett) som lærer deg opp til å bruke spesielle huskemetoder.

Du klarer dette nok om du vil, men du må nok belage deg på å kunne bruke noen år ekstra for å få studiekompetansen du trenger.

 

 

Hei, ja vet der blir veldig vanskelig, hvis jeg ikke klarer å komme inn på medisin studie etter VGs, har jeg tenkt å studere i utlandet eller t ta opp fag og gå på studier høyskoler i et eller to år for å få poeng .( kanskje studere jeg medisin etter jeg har tatt bachelor) men tussentakk for tipset den skal jeg gjøre:)

Lenke til kommentar

La oss komme med en tenkt situasjon her. Sett at trådstarter ikke egner seg/helt klart ikke kommer til å klare et slikt studium. Sett igjen at at rådgivere ser dette. Bør han ikke få vite det?

 

Jeg mener det er noe av en rådgivers jobb. Kanskje den viktigste de gjør i det hele tatt.

 

Når det gjelder latteren og at han er "ledd ut" så tillater jeg meg å utøve litt kildekritikk på det punktet.

 

 

Eg har ikke gått på skole et halvt år en gang!(hvordan i helvette kan de vite at jeg ikke klarer meg når jeg har bare gjort dårlig på de første prøvene som ikke gjelder så mye?) eg gjor dårlig på de første prøvene fordi eg hadde ikke et mål i livet mitt,No har jeg det, eg skal gjøre mitt aller beste for å komme inn i Norge, hvis jeg ikke kommer inn studere jeg i Polen,ungarn eller Slovakia som mangen andre. Jeg skal bli LEGE! og skal drite langt i hva lærarane og rådgiveren sier/mener, Er ganske sikker jeg er ikke den første som rådgiver og lærarane har sagt nei du kommer ikke inn i medisin studie fordi det er altfor vanskelig og du klarer ikke! ( de skal støtte og si du har gjort dårlig i de første prøvene, men hvis du gjør det bra på andre prøver , leser mye og gjør ditt beste klarer du å komme inn på medisin. Kansje de sier det bare fordi jeg kommer fra et annet land og er en utlending? JEG SKAL MOTBEVISE DE!!!

 

Nå skal ikke jeg være slem, men...

 

Når du ikke øver til prøvene og gjør det dårlig, sender det svært dårlige signaler til lærerne. Du sier egentlig "jeg driter i skolen, jeg skal bare slappe av når klokka ringer". Det er ikke et spesielt godt signal å sende. Jeg ser godt av det lille du har skrevet her, at du kanskje ikke er så skoleflink. Du har flust av grammatiske skrivefeil, og blander dialekt, nynorsk og bokmål. Men det er bare å luke bort med godt skolearbeid. Jeg sier ikke at du er dum, jeg tror du er flink, jeg. At du tar tak i det er bare positivt.

 

For å summere litt opp, så vil jeg bare si at det er veldig dumt å sende slike signaler som du har gjort. At du igjen snakker om å studere medisin, som er et av de tøffeste du kan velge, blir nok opplevd som et lite paradoks. Men igjen tror jeg du har potensiale. Forbered deg på mindre tid med venner og mye tid med lekser. I og med at du nok har noen hull i kunnskapene dine, hvertfall i norsk, må du nok ta igjen litt før du ligger på vg1-nivå.

 

At du er utlending er helt irrelevant. Det har absolutt INGENTING med saken å gjøre. Det er noe vi etniske nordmenn synes er veldig irriterende. Bare fordi man møter litt motstand er alle andre rasister. Det virker bare destruktivt, for alle vil synes du er patetisk.

 

 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En arbeidskollega av meg gikk ut av VGS med 2,3 i snitt (yrkeslinje). Nå går han på medisinstudiet. Han tok dog opp svært mange fag, men alt er mulig.

 

Tenker selv også å studere medisin etter at jeg er ferdig med utdannelsen jeg nå tar(som ikke er relevant dog). Jeg nevnte det forøvrig til mine foreldre - at jeg ville studere medisin, og de lo.

 

Men fuck it, vi velger selv =D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel noe du skal lære av dette da! Livet er ikke bare en rosenrød dans.

 

 

 

Selvsentrering er en fin start. Bli din egen mester, og vær først og frems realistik og ærlig med deg selv. Kanskje du blir litt provosert av lærerene, fordi du er usikker på hva du kan og ikke kan. Vær ærlig med deg selv!

 

Når du vet hvem du er og hva du er god for, så vil det være du som smiler og ler av de morsomme lærerene som aldri klarte å bli det de hadde lyst til å bli. :) Det er ikke nødvendig å synes synd på de, men man kan observere og snakke med dem som med alle andre.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil folk disekrere lik? Det er jo ikke annet enn ekkelt :p

 

Ønsker deg lykke til, men som meg så tror jeg du burde ha et filosofisk ståsted før du begynte på vgs. Jeg har heldigvis gått fra 4,3 på ungdomsskolen til bare femmere og seksere. Du bør uansett vite at du må jobbe for det i en periode før det går over til å bli en vane. Ikke forvent å kose deg i fagene om du skal opp 2 karakterer på kort tid liksom :p

 

Knus dem og le av dem etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...