Gå til innhold

Kristendommens syn på Islam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har en oppgave på skolen som går ut på å beskrive hvordan kristne mennesker ser på Islam sitt syn på gud.

 

Noen som kunne tenke seg å hjelpe meg litt her? Alle forslag mottas med stor takk! :)

Islam sitt syn på Gud, er for de kristne et skritt tilbake til det gammeltestamentlige synet på Gud.

 

GT > du skal hate dine fiender

NT > du skal elske dine fiender

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har en oppgave på skolen som går ut på å beskrive hvordan kristne mennesker ser på Islam sitt syn på gud.

 

Noen som kunne tenke seg å hjelpe meg litt her? Alle forslag mottas med stor takk! :)

De fleste jeg har spurt ser på koranen som en oppdiktet bok, slik vi andre ser på bibelen som en oppdiktet bok :)

 

Mange kristne ser på Islam som vranglære, og falsk tro... Mange ser på Allah som en avgud. Det mest riktige blir å forklare det slik at de ser på det slik man vanligvis ser på mytologier eller andre religioner man ikke har noe forhold til.

 

Mange kristne vil peke på likhetene ved Islam og kristendommen, men mene at kristendommen er den mest riktige, uten å fordømme Islam som falsk tro.

 

Det er variasjon i synet, akkurat som alt annet. En kristen kan frykte og hate Islam, mens en annen kan syntes Islam er en interessant religion som er så og si "likeverdig" i forhold til sitt eget livssyn...

 

Det finnes jo de som gifter seg med muslimer som selv er kristne, for eksempel, og som er av den mening av at de dyrker samme Guden, men på hver sine måter...

 

Dette finnes det ikke noe klart svar på. Du burde svare at det synet varierer fra person til person, og at det ikke er en spesiel "måte" kristne ser på religionen Islam, eller Islams Gud. Det kommer jo an på kunnskapen folk har om Islam også... Guden til muslimene er den samme som Guden til jødene, og de kristne. Det de er uenige om er hvilke tekster som er "av Gud"/"fra gud" og hvem som ikke er det...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Islam er det arabiske folks "kristendom", funnet opp av en kar som ønsket å lage en religion for arabere også, da han syntes at både jødedommen og kristendommen utelukket arabere...

 

Først trodde han at kristne og jøder ville omfavne hans islam, men da hverken jødene eller de kristne gjorde det (hvorfor skulle de det liksom, de hadde lite eller ingenting til overs for andre enn seg selv...) så surnet hans forhold til alle som ikke trodde på hans oppfunnede allaah (som egentlig ikke er annet enn en ripoff fra GT med stormanns gale innslag fra en som helt tydelig ble mer og mer mentalt forstyrret etter som tiden gikk og som fant på det meste av det "allaah" hadde sagt eller gjort til han (muhammed) anså seg selv som en gud...) og koranen ble gjennomsyret av påbud om å drepe alle som var "vantro". (Altså alle som ikke har noen tro på at en gud ville vært så dum at han valgte seg en som ikke kunne lese eller skrive til å vidreformidle sitt siste og eneste sanne budskap... Av en eller annen grunn hatet han ateister mer enn noe annet, for det er til stadig de "gudløse" han hele tiden gjerne skal ha drept...)

 

Så det er vel som mikkel rev sier, de har vel ingen offisielt "syn" på islam fra kristendommens side annet enn at islam er hovedkonkurent og noe som enhver kristenmann kroer seg i fryd over hver gang en muslim konverterer til kristen... Men noe syn på islam har de ikke... Ikke som de har på jøder i det minste, da jøder er noe de fleste kristne av en eller annen grunn er program forpliktet til å elske...

 

Det eneste kristendom og islam deler er at de har sitt utspring i jødedommen og at de er oppfunnet for å tekkes et behov, da jødedommen passet veldig dårlig... og påstandene om at begge deler er en sannhet...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. Holder for tiden på med et prosjekt om Islam i religionsundervisningen i 3. klasse på VGS.

Jeg skal sammenligne profeten Muhammad med profeten Jesus fra et muslimsk synspunkt, utfra koranen og hadith. Altså ikke jesus i bibelen vs muhammad i koranen.

 

Er det noen som har kunnskap om hva som er de største likhetene og forskjellene mellom disse to profetene?

 

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...