Gå til innhold

[Løst] Ønsker forslag til ny ruter


Mr D

Anbefalte innlegg

Har en D-link som begynner å skrante og ser etter noe nytt og bedre. Viktigste er stabilitet og helst mulighet for DD-WRT. Må ha lang rekkevidde eller tilkobling for ekstern antenne. Ønsker mulighet for å henge den på vegg. Har sett for meg en prisnivå på 500 - 1000 kr. Bruken blir surfing (opptil 3 PC-er), litt nedlasting (utorrent), litt spilling (Minecraft + Xbox).

 

Har lett litt her og ser ut som de fleste anbefaller Linksys og Netgear. Er Linsys E2000 et godt valg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TP-LINK TL-WR1043ND 11n Gigabit Router

Jeg har denne og er veldig fornøyd :)

Den har 3 avtagbare antenner, kan skrus fast på vegg (om jeg ikke husker feil.), Gbit nettverk og WAN port.

Den har også USB port for tilkobling av USB disk eller minnepenn, så man kan bruke den som enten NAS eller mediaserver.

Kan også flashes med DD-WRT, da får USB porten også mulighet til å brukes som print server.

 

En ting den ikke støtter i DD-WRT er den muligheten for å koble seg til et annet trådløst nettverk, og opprette sitt eget ut fra dette (repater eller repeater bridge mode, om jeg ikke husker feil..) men dette er pga chipset som er brukt i den.

Selv gikk jeg tilbake til original FW, siden jeg syntes denne har det jeg trenger, og er litt lettere å holde styr på :)

 

 

 

Rekkevidden har jeg ikke prøvd noe særlig, men vi bor i en kjeller leilighet, og denne står under et bord i stua, og dama prøvde å ta med seg en pc ut, og hadde vel ca middels styrke i signal.

Avstanden var da ca 20-30 meter, igjennom stue og gang, og ytterdøra som var lukka, og utvendige vegger er av mur, og routeren står mellom 2 stasjonære maskiner under bordet, som sikkert demper signalet en del også.

 

 

Jeg mener ihvertfall at dette er en veldig bra router, som også er billig :)

 

 

*EDIT*

 

Glemte å legge ved linken :p hehe

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Kan anbefale Netgear WNDR3700.

 

Da bør du lese: http://www.dinside.no/872161/slik-doblet-vi-traadlos-ytelsen

 

Har du intel trådløs nettverkkort?

 

Angående TP-LINK og dlink er vel begge fra kina, så jeg antar disse ikke er så gode og stabile. Om man er litt kravstor.

 

Hvis jeg skulle vurdert noe kvalitet, ville det stått i mellom Asus og cisco selv om prisen er litt høy. Linksys E4200 er kanskje noe?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan anbefale Netgear WNDR3700.

 

Da bør du lese: http://www.dinside.no/872161/slik-doblet-vi-traadlos-ytelsen

 

Har du intel trådløs nettverkkort?

 

Angående TP-LINK og dlink er vel begge fra kina, så jeg antar disse ikke er så gode og stabile. Om man er litt kravstor.

 

Hvis jeg skulle vurdert noe kvalitet, ville det stått i mellom Asus og cisco selv om prisen er litt høy. Linksys E4200 er kanskje noe?

 

Har Intel nettkort ja. Kjører et Netgear kort i tillegg. Har ikke problemer med disse.

Lenke til kommentar

Leste du den linken jeg ga deg på dinside?:

 

Atheros + Netgear = trøbbel?

Nettverkskortet kom fra produsenten Atheros, som sammen med Broadcom og Intel er dominerende produsenter av trådløse nettverkskort for bærbare PC-er. Ingen av de andre tre andre PC-ene hadde kort fra Atheros, og etter noen Google-søk fant jeg at det var relativt mange som opplever kompatibilitetsproblemer mellom Atheros-kort og Netgear-rutere, og kanskje i særdeleshet WNDR3700.

 

Så dermed er muligens ikke Netgear WNDR3700 noe å anbefale til trådløs, er mulig man kan ungå problemet med en firmware oppdatering men ellers ville jeg vurdert noe annet. Er nok en del Atheros baserte trådløs i bærbare i dag. Eller gjøre som dinside sier å bytte til intel trådløs men i så fall er det nok enklere å kjøpe en annen ruter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for innspill så langt, spesielt "Atheros + Netgear = trøbbel?". Har lest det før, men husket ikke detaljene. Har 2 maskiner med Atheros-kort så da dropper jeg Netgear...

 

Er litt svak for Linksys fordi Cisco står bak. Er det noen som har erfaring med E2000 eller E3000? Vet at Linksys E4200 er bra, men synes det begynner å bli dyrt og tror det er litt overkill.

 

Ser også at noen anbefaller ASUS RT-N16. Det er vel også et godt valg...?

Lenke til kommentar

Har eid en slik Asus router i over et halvt år nå. Flashet DD-WRT med en gang jeg fikk den. Har aldri før hatt en bedre router og opp i gjennom tidene så har jeg da fått prøvd en del...

Stabil som bare det, og dd-wrt tilbyr virkelig mye snasent for de som er over normalt interessert i nettverk!

Bla. er muligheten for å scripte selv meget smart :thumbup:

Liker også at en kan koble seg til over ssh.

 

Ser ikke for meg at jeg kommer til å måtte bytte router på mange år egentlig.

 

-Jeg har fått en ny trofast kamerat :yes:

Endret av Menkromsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er RT-N16 bestilt :) Et spørsmål til dere som har den: Funker den greit som den er ut av esken eller bør/må jeg legge inn DD-WRT med en gang før jeg setter den opp?

 

Eg flasha den også med DD-WRT med ein gang, så det kan eg dessverre ikkje svare på. Men firmwaren bør være så godt utvikla no at det bør ikkje by på problem. Prøv og sjå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...