Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tror ikke jeg tåler hvetemel og melk.


morgan_kane

Anbefalte innlegg

Hei, har vært til dels plaget i flere år med litt dårlig mage, med det mener jeg at bæsjen ofte varierer mellom fast og løs form. Dette eskalerte i høst der jeg tror jeg ble totalt intolerant overfor hvetemel og melk. Øl var noe som gjorde symptomene mine ti ganger værre. Da fikk jeg rumling, konstant behov for å gå på dass og en følelse av å ville sjite hele tiden.

 

Har kuttet ut hvetemel og drikker nå laktosefri melk. Spiser speltbrød hver dag også. Drikker ikke melk i stor grad heller, et glass om morgenen og et til kvelds. Jeg har vært ganske fornøyd med resultatet. Tror til og med at jeg begynner å gå ned i vekt.

 

Burde jeg få stilt diagnose hos lege?

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde dra til legen og i samarbeid med legen ha f.eks en laktosefri måned, men IKKE begge deler på samme tid, da blir det vanskelig for deg å finne ut av hvem som er synderen, det er ikke nødvendigvis slik at du har både laktoseintoleranse og glutenintoleranse.

 

I samarbeid med legen blir det også lettere for deg å få en tusenlapp ekstra til mat fra staten. Laktosefrie matvarer og glutenfrie matvarer koster jo faen meg minst 2 ganger så mye som 'vanlige' matvarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glutenallergi (cøliaki) og glutenintoleranse fører ofte til laktoseintoleranse. Cøliaki gir en betennelsesreaksjon i tarmen som glatter ut tarmtottene og reduserer evnen til å ta opp næring (det betyr ikke dermed at du ikke kan bli overvektig). Maten glir for fort gjennom, og ut forsvinner også enzymene som bryter ned laktose. Om det er cøliaki du har vil du sannsynligvis tolerere laktose igjen etter noen måneder på glutenfri diett. Laktoseintoleranse er forøvrig ikke farlig, bare plagsomt.

 

Har du cøliaki er du allergisk mot gluten og kan ikke ha så mye som en brødsmule uten å bli syk av det. De gode nyhetene er at med glutenfri diett blir du 100% frisk. Det finnes dessverre ytterst få ølsorter uten gluten, men du kan spise det aller meste av mat.

 

Glutenfritt brød, pasta osv. er dyrere enn vanlig mat, så det kan lønne seg å få stilt diagnose så du får grunnstønad fra NAV. Det er ca. 1800 kr/mnd. For å få dianose må du normalt sett ha gastroskopi. Det er ikke så ille som det høres ut, det er gjort på få minutter og du kan bli sedert så du ikke stresser og vil sannsynligvis ikke huske mye av det etterpå.

 

Hvis du skal diagnostiseres er det viktig å ikke legge om til glutenfri kost først, for da finner de sannsynligvis ikke det de ser etter under gastroskopien. Det er heller ikke lurt å kjøre glutenfritt først for så å begynne å spise det igjen, da får man gjerne verre plager enn man hadde før.

 

Du finner haugevis med info på Norges Cøliakiforbund

Endret av bonkytonk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, har vært til dels plaget i flere år med litt dårlig mage, med det mener jeg at bæsjen ofte varierer mellom fast og løs form. Dette eskalerte i høst der jeg tror jeg ble totalt intolerant overfor hvetemel og melk. Øl var noe som gjorde symptomene mine ti ganger værre. Da fikk jeg rumling, konstant behov for å gå på dass og en følelse av å ville sjite hele tiden.

 

Har kuttet ut hvetemel og drikker nå laktosefri melk. Spiser speltbrød hver dag også. Drikker ikke melk i stor grad heller, et glass om morgenen og et til kvelds. Jeg har vært ganske fornøyd med resultatet. Tror til og med at jeg begynner å gå ned i vekt.

 

Burde jeg få stilt diagnose hos lege?

 

Har selv Cøliaki og det høres ikke urealistisk ut at du har det. Symptomene jeg hadde var ofte løs mage, måtte gjerne bruke alt for mye dopapir hver gang jeg gikk på do. I tillegg la jeg ikke på meg noe og følte meg ofte litt slapp og uggen. Symptomene varier så klart litt fra person til person. Kjenner meg også skikkelig godt igjen med ØL drikkingen, ble skikkelig dårlig av det. Hvis det viser seg at du har Cøliaki burde du holde deg borte fra all øl, også Corona som ofte blir anbefalt.

 

Skal du ha det testet ordentlig må du først ta en blod prøve hos legen, og hvis det får noe utslag blir du sendt for å ta gastrosekopi. Det er også mulig å ha cøliaki uten at det gir utslag på blod prøve, for å være 100% sikker må du ta gastrosekopi. Det lønner seg å spise så mye gluten og mat du ikke tåler i perioden før testen for det blir større sjanse for utslag.

 

For å få dianose må du normalt sett ha gastroskopi. Det er ikke så ille som det høres ut, det er gjort på få minutter og du kan bli sedert så du ikke stresser og vil sannsynligvis ikke huske mye av det etterpå.

 

Jesus christ, du er beindhard. Det må være det desidert verste jeg har opplevd i hele mitt liv, konstant brekking og hosting, trodde jeg skulle spy opp innvollene mine. Og når de skal ta den testen og klyper til inni mage sekken, føltes som de skar opp hele greia. Huff.

 

OP: Hvis du ikke er så tøff som Bonkytonk, så vit at gastroskopi er ikke så ille som det høres ut, det er mye, mye, myyyyyye verre. Husker ennå den brosjyren jeg fikk hvor det var bilder av barn som smilte og grønt gress, full av informasjon om hvor fort og smertefritt det var, I wasn't prepared :cry:

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Hey, ikke vits i å skremme folk, du må uansett gjennom det om du skal ha rett diagnose. Har en i familien som hele tiden utsetter det fordi han tror det er så grusomt og han går dermed glipp av pengestøtte og alle andre fordeler med å få stilt diagnosen, og en annen som gjorde det helt uten problemer selv om han hadde maksimal noia på forhånd. Min kone har gjort det flere ganger. Jeg regner med du ikke ble særlig sedert under undersøkelsen. Og så kommer det selvsagt an på legen som skal gjøre det. Selv må jeg ha godt med valium når jeg skal til tannlegen, og jeg liker ikke å være der uansett, men valiumen gjør at jeg driter i det.

 

Det som hjelper er å vite hva som skal gjøres, at det ikke kommer til å være behagelig, men at det likevel går greit, og FORT.

Lenke til kommentar

Hey, ikke vits i å skremme folk, du må uansett gjennom det om du skal ha rett diagnose. Har en i familien som hele tiden utsetter det fordi han tror det er så grusomt og han går dermed glipp av pengestøtte og alle andre fordeler med å få stilt diagnosen, og en annen som gjorde det helt uten problemer selv om han hadde maksimal noia på forhånd. Min kone har gjort det flere ganger. Jeg regner med du ikke ble særlig sedert under undersøkelsen. Og så kommer det selvsagt an på legen som skal gjøre det. Selv må jeg ha godt med valium når jeg skal til tannlegen, og jeg liker ikke å være der uansett, men valiumen gjør at jeg driter i det.

 

Det som hjelper er å vite hva som skal gjøres, at det ikke kommer til å være behagelig, men at det likevel går greit, og FORT.

 

Fort og fort, føler i vertfall jeg lå der i 5 min +, kan være det bare føltes slik siden det var så ille. Kanskje jeg var litt hard i posten min, men det er greit å være litt forbered. Ikke bare komme dit med hode fylt med tull om at slangen er super tynn og at du ikke kommer til å merke en ting. Vet at enkelte ikke synes det er ille i det hele tatt, og det er bra for dem, men det er lurt å forberede seg litt mentalt før man gjør den greia. Jeg tror ikke jeg fikk noe særlig bedøvelse, kan være at han sprayet meg litt, men jeg fikk i vertfall ikke noe sprøyte eller piller elns.

 

Til trådstarter: Det er ikke helt umenneskelig ille, du kommer gjennom det liksom. Men hvis du tror du kommer til å slite veldig med det så er det fult mulig og spørre om kraftigere bedøvelser, vet at noen nesten har vært helt bevisstløse under testen og merket ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...