Gå til innhold

Canon EF 200mm f/2.8L II USM eller 70-200 f4L?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært en glad dslr amatør i noen få år nå og etterhvert som jeg lærer mer om foto, leser bøker, forum og hører på andre fotointeresserte, så begynner jeg nå å se svakhetene med billige objektiv. Derfor har jeg bestemt meg for at det neste blir en L-linse fra Canon. Har lenge sett på klassikeren 70-200 f4L. Denne har etter hva jeg har forstått veldig bra optikk dvs skarphet. Men så kom jeg over "Canon EF 200mm f/2.8L II USM" her om dagen. Hvordan er denne sammenlignet med 70-200 f4L? Den har jo selvsagt f2.8 da, men hva med skarpheten? Og hvordan er den i forhold til 70-200 f2,8L?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jevnt over er fastoptikk alltid skarpere og har ingen forvrengning sammenlignet med zoomobjektiv, men du vil uansett ikke merke noe voldsomt til det med L-optikk. Med unntak av 35-350mm er de ganske greie. Fastoptikk er også lettere enn zoomobjektiv med samme blender (200mm f2.8 vs. 70-200mm f2.8).

Med mindre du vet at du har et spesifikt behov for nøyaktig 200mm, så ville jeg heller valgt et av 70-200mm-objektivene. Om du bruker et cropkamera blir 200mm veldig trangt, og det er ikke en kul brennvidde å være låst i til generelt bruk. Begynn gjerne med 70-200mm f4 (kjøp brukt, koster 3300-3500kr og du selger det for samme pris om du blir lei eller vil oppgradere), og bruk det litt. Selv om man veldig ofte bruker et 70-200mm på enten 70 eller 200mm, er det greit å ha muligheten til å ha hele spennvidden. Det er et finfint objektiv, og et godt steg opp fra lekeoptikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...