Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykkeltyveri forsikringsoppgjør


Itek

Anbefalte innlegg

Heisann,

Nå sitter jeg i et forsikringsoppgjør hvor sykkelen min ble stjålet, jeg fikk utbetalt 7000,-. Deretter ble sykkelen min funnet igjen og jeg har hentet den på hittegodslageret. Nå skal jeg altså kjøpe tilbake sykkelen fra forsikringen. Spørmålet er til hvilken pris? - forsikringen vil ikke godta annet enn at jeg betaler tilbake allt bortsett fra pris på ny sykkellås (som var allt som ble ødelagt). Jeg har sagt at jeg ønsker å beholde sykkelen.

 

I følge sykkeltyveri.no kan jeg kjøpe tilbake sykkelen for markedspris (hva jeg fikk utbetalt var nypris minus egenandel). Nå har det seg slik at markedspris på sykkelen er under 4000,- (for en som er helt lik og brukt 2-3 ganger).

Sykkeltyveri.no - myte 9

 

Noen som har vært borti lignende? - evt har inspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres riktig ut: "forsikringen vil ikke godta annet enn at jeg betaler tilbake allt bortsett fra pris på ny sykkellås". Regner med at det allerede er tatt hensyn til egenandel. Og det er ikke meningen at du skal tjene økonomisk på tilbakekjøp av stjålet gjenstand.

Lenke til kommentar

- Noe som er en myte, etter hva jeg forstår fra sykkeltyveri.no ...

 

Men alternativet var jo (før jeg sa jeg skulle ha den) å sende inn sykkelen igjen og kjøpe en ny på bruktmarkedet - så har jeg likevel tjent penger på det...

 

Er det rart jeg ikke forstår helt logikken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare beholde pengene fra forsikringsoppgjøret, kjøpe deg en gammel rokk i mellomtiden og la sykkelen ligge på hittegodsen helt til den skal selges på den årlige hittegodsauksjonen? Da kan du by på den og kjøpe den tilbake for en rimelig penge.

 

G :)

mener du han skal gi sykkelen tilbake til hittegodsen? (ref: og jeg har hentet den på hittegodslageret )

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare beholde pengene fra forsikringsoppgjøret, kjøpe deg en gammel rokk i mellomtiden og la sykkelen ligge på hittegodsen helt til den skal selges på den årlige hittegodsauksjonen? Da kan du by på den og kjøpe den tilbake for en rimelig penge.

 

G :)

mener du han skal gi sykkelen tilbake til hittegodsen? (ref: og jeg har hentet den på hittegodslageret )

 

Ja, rett og slett...

 

:) G

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare beholde pengene fra forsikringsoppgjøret, kjøpe deg en gammel rokk i mellomtiden og la sykkelen ligge på hittegodsen helt til den skal selges på den årlige hittegodsauksjonen? Da kan du by på den og kjøpe den tilbake for en rimelig penge.

 

G :)

mener du han skal gi sykkelen tilbake til hittegodsen? (ref: og jeg har hentet den på hittegodslageret )

 

Ja, rett og slett...

 

:) G

 

 

Det impliserer at selskapet ikke selv henter den da, noe de kan da de har eiendomsretten på den. Forøvrig; sykkelen var verdt 7000 kr for deg da den ble stjålet, det er hva de har betalt - ser ikke det som ulogisk at din pris blir oppgjør etter egenandel.

Lenke til kommentar

Hvis det lar seg gjøre at jeg leverer den tilbake til hittegodslageret, så vil jeg anta at det er letteste utvei. Ser av statistikken at de fleste ikke tar ut sykkelen. Hadde nok ikke gjort det jeg heller dersom jeg hadde visst at jeg hadde et valg...

 

Snakket med forsikringsselskapet i dag, de var ikke helt opplyst i saken og måtte se nærmere på den. Deretter skulle de ta kontakt igjen. Dette blir tungvint siden jeg er forsikret gjennom mamma og forsikringsselskapet da ikke kunne snakke med meg, som er eier av sykkel. Det hadde vært lettere å unngå mellom-mamma. Menmen, det blir spennende å se hva dette ender opp med!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sykkelen er ikke hittegods lenger men forsikringsselskapets eiendom så de leverer den selvsagt ikke tilbake til hittegodslageret.

Nei, det gjør de nok ikke. De averterer den og selger den så fort som mulig, og med minst mulig bry. Tviler på at de bruker kjemperessurser på å få solgt den til absolutt høyeste pris.Kan godt være de selger den til en av de ansatte for en hyggelig pris. Deres jobb er å drive forsikringsarbeid, ikke å selge tilbakevendt hittegods.

 

Kjøpte en kopimaskin på den måten for lenge siden. Det var en to måneder gammel maskin til en verdi av kr. 6000,- som var blitt stjålet. Eieren fikk ny maskin på forsikringen. Tre uker etterpå kom maskinen til rette og ble liggende hos forsikringsselskapet en stund. Jeg hadde avertert etter en maskin for maks kr. 1000,- og ble oppringt fra selskapet. Jeg fikk en kjempedyr maskin for en rimelig penge og forsikringsselskapet var glade for å bli kvitt den.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykkelen er ikke hittegods lenger men forsikringsselskapets eiendom så de leverer den selvsagt ikke tilbake til hittegodslageret.

Nei, det gjør de nok ikke. De averterer den og selger den så fort som mulig, og med minst mulig bry.

Kommer jo an på sykkelen/markedet, men at de lar den bli solgt på hittegodsauksjon er ikke usannsynlig. Inntekten på den vil jo da (naturligvis) gå til forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...