Gå til innhold

Spørsål til anarkister om initiering av tvang


Anbefalte innlegg

Krekar arrangerer en fest og inviterer alle bortsett fra homofile. Han henger opp et stort skilt: "HOMOFILE SOM KOMMER VIL BLI HENGT". Han abonnerer på tjenestene til en muslimsk politiorganisasjon og en muslimsk DRO. En homofil trosser forbudet og kommer på festen. Vil det være initiering av tvang om jeg skyter muslimene før de rekker å henge den homofile?

 

gay-iranians.jpg

 

Synes anarkister dette er greit?

Endret av Stagiriten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anarkisten ville kanskje spurt seg selv hvorfor i all verdens navn og rike Krekar har så mye imot homofile, men akseptert at mennesker er forskjellige, avhengig av kultur og genetikk. Samtidig ville anarkisten rådet den homofile personen til å la være å gå på festen, forutsatt at menneskene der er hostile overfor han.

 

Kanskje hadde også anarkisten spurt den homofile om han ikke hadde lyst til å slutte seg til anarkistens eget samfunn, der han kunne møtt aksept og forståelse. Det hadde jo tross alt ikke vært sånn at samfunn var avhengige av hverandre, eller indoktrinerte hverandre i motpartens moral eller system.

 

For eksempel. Det finnes bøttevis med former for anarkisme, så du må nesten spørre flere enn én (eller ti) personer.

Endret av Magnusjs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har spurt anarkister hva de vil gjøre om f.eks. et muslimsk samfunn lager sine egne sharialover, og bestemmer å straffe alle de ser som bryter de lovene. F.eks. at de kidnapper og dreper homofile.

 

Det eneste svaret jeg har fått er at "anarkisme fører til at vi alle er snille og slike folk vil ikke finnes lenger".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle et muslimsk samfunn kidnappe homofile? Hvem er de til å tre moralen sin over den homofiles hode? er ikke dette først og fremst forbeholdt vestlig anti-anarkisme? Vil det i det hele tatt være et problem i en anarkistisk verden?

 

Slike former for autoritet som dere to her skildrer her, samsvarer ikke med idéen om anarkisme i det hele tatt.

 

Edit: Jeg antar at jeg kommer til å være mutters alene mot resten her. Kommer til å svare på det jeg evner å svare på. :)

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Jeg har spurt anarkister hva de vil gjøre om f.eks. et muslimsk samfunn lager sine egne sharialover, og bestemmer å straffe alle de ser som bryter de lovene. F.eks. at de kidnapper og dreper homofile.

 

Det eneste svaret jeg har fått er at "anarkisme fører til at vi alle er snille og slike folk vil ikke finnes lenger".

 

Samme her. De blir veldig elusive når de får spørsmål som dette.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle et muslimsk samfunn kidnappe homofile? Hvem er de til å tre moralen sin over den homofiles hode? er ikke dette først og fremst forbeholdt vestlig anti-anarkisme? Vil det i det hele tatt være et problem i en anarkistisk verden?

 

Slike former for autoritet som dere to her skildrer her, samsvarer ikke med idéen om anarkisme i det hele tatt.

 

Edit: Jeg antar at jeg kommer til å være mutters alene mot resten her. Kommer til å svare på det jeg evner å svare på. :)

I et anarkisrtisk samfunn, så lager man små lokalsamfunn med egne lover og regler. Det er slik anarkisme fungerer. Noen av disse samfunnene vil ha andre holdnigner og verdier enn andre.

 

Noen av disse samfunnene vil ha forkastlige holdninger, og anarkisme vil ha ingen mulighet til å sikre resten av samfunnet mot slike folk.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle et muslimsk samfunn kidnappe homofile?

 

Det er ikke kidnapping, men fengsling og straff.

 

Hvorfor muslimene gjør som de gjør eller om dette vil være vanlig eller uvanlig i et anarkistisk samfunn er irrelevant. Poenget med tråden er å vise hvorfor anarkistenes tenet (at loven kan privatiseres) ikke er akseptabel. Law must be objective.

Endret av Stagiriten
Lenke til kommentar

I et anarkisrtisk samfunn, så lager man små lokalsamfunn med egne lover og regler. Det er slik anarkisme fungerer. Noen av disse samfunnene vil ha andre holdnigner og verdier enn andre.

 

Noen av disse samfunnene vil ha forkastlige holdninger, og anarkisme vil ha ingen mulighet til å sikre resten av samfunnet mot slike folk.

Hvorfor bruker du "samfunnet" og "samfunnene" om hverandre? De kan selvsagt forsvare seg. det er det ingenting som tilsier at de ikke kan. Hvor kommer dét fra? Det kommer sikkert til å eksistere homofober i et anarkistisk samfunn, men det betyr ikke at disse homofobene skal tillate seg å gjøre noe med de homofile, forutsatt at de homofile ikke har søkt etter det homofobe samfunnet i utgangspunktet.

 

Det er ikke kidnapping, men fengsling og straff.

 

Hvorfor muslimene gjør som de gjør eller om dette vil være vanlig eller uvanlig i et anarkistisk samfunn er irrelevant. Poenget med tråden er å vise hvorfor anarkistenes tenet (at loven kan privatiseres) ikke er akseptabel. Law must be objective.

Du bruker en urealistisk metafor som et konkret argument allerede i åpningsposten. Men verdiene til disse muslimene er aksepterte, og om den homofile ønsker å gå inn på en fest han vil bli drept på, så er det ikke noe de andre samfunnene kan gjøre med det.
Lenke til kommentar

Den homofile har valgt å gå inn i et småsamfunn som ikke aksepterer hans legning. Da er det bedre, og mer naturlig, for den homofile personen å søke etter et samfunn som aksepterer han, fremfor å be en tredje instans om å tvinge homofobene til å akseptere den homofile.

 

Uansett - det er fortsatt en dårlig anekdote.

Endret av Magnusjs
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne tråden handler ikke om hva den homofile burde gjort. Det er dumt av han å gå på festen, og Krekar bør få bestemme hvem som får komme på festen sin og ikke, men å henge ubudne gjester kan ikke forsvares. Bare islamister og anarkister vil forsvare Krekars rett til å gjøre dette. Selv sosialister er ikke så gale.

Endret av Stagiriten
Lenke til kommentar

Jeg ser jo nå at du, som frihetsforkjemper, tror du sitter med den rette definisjonen på hva man bør og ikke bør gjøre. Om den homofile personen oppsøker et homofili-hostilt samfunn, er det den homofile personens feil. Den homofile personen har like liten rett som Krekar til å tre sin moral over andres hode, og han er pent nødt til å innfinne seg i at nettopp det homofobe samfunnet ikke er et gunstig sted for han å befinne seg i. Er det så vanskelig?

Lenke til kommentar

Det er riktig ifølge demokratiet å henge homofile om flertallet i elektoratet ønsker det. Gjør det demokrati galt?

 

Yes, man :)

 

Flertallet er ikke hellig. En umoralsk handling blir ikke moralsk av at flertallet stiller seg bak den. Gjengvoldtekt er ikke mer moralsk enn enkeltmannsvoldtekt. Snarere tvert imot.

Endret av Stagiriten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...