Gå til innhold

– Elendig sikkerhet i Chrome og Firefox


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Personlig ønsker jeg høyere sikkerhet fremfor en raskere nettleser. Hadde det vært mulig å lage nettleseren slik at når man klikket på en link så fikk man opp et varsel FØR man besøkte siden? Eventuelt med at nettleseren la til en safe/unsafe indikering ved linkene FØR man klikket på dem?

Det er jo lignende tjenester både fra AVG og threatfire, men det krever ekstra tillegg i nettleseren.

 

Vil heller ha opp et varsel om at maskinen vil bli infisert hvis du trykker på linken FØR jeg trykker på den, enn ett varsel om at maskinen ble infisert ETTER at jeg har trykket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Microsoft er blank når det gjelder pc sikkerhet, men for å komme ut av knipa på en måte så kjøpte de Symantec for noen år tilbake, slik berget de ansikt utad. Microsoft har ingen kultur for PC-sikkerhet, som så mye annet. Men, de har en kultur, nemlig å flå brukerne så mye som mulig; levere Windows med enhver ny PC. Klasse-biblioteket i Visual Studio er bare en stor stor vits ! og DET sier det meste !

 

Bill Gates tok nok til vettet når han ikke fikk gjennomslag for bl.a økt pc-sikkerhet, økt brukervennlighet ... og sluttet i Microsoft. Kulturen i dette firmaet er nå på ville veier !

 

Hvorfor folk aldri lærer av den dårlige Internet Explorer skjønner ikke jeg !

 

... Så kjøpte Microsoft seg inn i Nokia og er iferd med å ødelegge dette firmaet også ! ...

 

Hva blir det neste Microsoft skal ødelegge ?

 

Korrekt, ett annet eksempel er .Net Framwork, makan til makkverk.

Det er bygget på gammelt skralt byggverk fra 1.0 og hele veien opp til 4.0 uten beskyttelse for at nyere filer kan overskrives med gamle, og da er mølja igang.

Er så lett å velte .Net haugen at det er skremmende, totalt ubrukelig skrot er det er.

Vi har litt å takke MS for kanskje, men jeg vil ikke si at de kan leve på en sky av historie for evig tid.

Utenom forbruker markedet og gamere så kan jeg ikke se MS har noen skikkelig fremtid for servere eller andre steder, er alt for mange open source versjoner som gjør jobben bedre, til og med domene kontrollere kan overtaes av Open Source miljøet nå...

 

Og de jeg spør som har jobbet med både Linux, Windows og Mac sier alle det samme, Open Source alternativet er det beste, men ett herk å sette opp, men straks det gjort så er det en drøm.

Lenke til kommentar

Korrekt, ett annet eksempel er .Net Framwork, makan til makkverk.

Det er bygget på gammelt skralt byggverk fra 1.0 og hele veien opp til 4.0 uten beskyttelse for at nyere filer kan overskrives med gamle, og da er mølja igang.

Er så lett å velte .Net haugen at det er skremmende, totalt ubrukelig skrot er det er.

.NET er et ganske fantastisk produkt synes jeg, så jeg skjønner ikke hvor du har dette fra, eller hvorofr du prøver å slette filer fra .NET og forvente at det skal fortsette å funke etterpå.

 

Men det er ganske flaut å lese denne arikkelen, fordi jeg tviler på at de hadde sluppet dette hvis IE ikke hadde fått full pott. Kan nesten banne på at de har jobbet fælt med denne testen for at IE faktisk skulle komme godt ut.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Korrekt, ett annet eksempel er .Net Framwork, makan til makkverk.

Det er bygget på gammelt skralt byggverk fra 1.0 og hele veien opp til 4.0 uten beskyttelse for at nyere filer kan overskrives med gamle, og da er mølja igang.

Er så lett å velte .Net haugen at det er skremmende, totalt ubrukelig skrot er det er.

.NET er et ganske fantastisk produkt synes jeg, så jeg skjønner ikke hvor du har dette fra, eller hvorofr du prøver å slette filer fra .NET og forvente at det skal fortsette å funke etterpå.

 

Men det er ganske flaut å lese denne arikkelen, fordi jeg tviler på at de hadde sluppet dette hvis IE ikke hadde fått full pott. Kan nesten banne på at de har jobbet fælt med denne testen for at IE faktisk skulle komme godt ut.

 

Jeg sletter eller skriver ikke filer, men spillprodusentene og ATi gjør dette i hytt og pine.

Som sagt det virker så bra med alle sine guider, men spør de som har tittet på det og de som har programmert annet.

De ser hva .Net virkelig er, ett makkverk og jeg har nå ett lappverk av ett .Net oppsett som jeg sånn NOENLUNDE tror fungerer.

Kort og greit, det er bygget som ett korthus og det å forvente at dette skal støtte andre byggverk (Eller programmer for å si det rett ut) er som å plasse Empire State building på en utbombet bunker i Afganistan, det ser ut til å funke helt til det faller over spektakulært.

Lenke til kommentar

Jeg sletter eller skriver ikke filer, men spillprodusentene og ATi gjør dette i hytt og pine.

Som sagt det virker så bra med alle sine guider, men spør de som har tittet på det og de som har programmert annet.

De ser hva .Net virkelig er, ett makkverk og jeg har nå ett lappverk av ett .Net oppsett som jeg sånn NOENLUNDE tror fungerer.

Kort og greit, det er bygget som ett korthus og det å forvente at dette skal støtte andre byggverk (Eller programmer for å si det rett ut) er som å plasse Empire State building på en utbombet bunker i Afganistan, det ser ut til å funke helt til det faller over spektakulært.

På jobben jobber jeg i C og .NET (C#). C bruker jeg for å programmere servomotorer. .NET brukes til å skrive programmet som styrer servomotorene. Kobler til et debug-kort for å få UART til servomotoren fra PC-en gjennom en virtuell COM-port. Kontrollprogrammet kan styre servomotoren og programmere inn ny firmware. Jeg har også der lagt inn masse kalibreringsverktøyer etc. som kreves for servomotorer. Alt som ligger på PC-en er utelukkende skrevet for .NET.

 

Jeg jobber daglig med .NET, både på et svært lavt nivå (kompilering av .NET CIL kode til ARM maskinkode) og på et høyt nivå i Windows Presentation Foundation. Hverken jeg, eller noen av kundene våre har noensinne hatt dette problemet. Sikker på at det er .NET som er problemet?

Lenke til kommentar

Er tydelig at testen ikke gir noen god indikasjon på nettleserens sikkerhet.

 

Chrome/Chromium har definitivt den beste sandboxing-løsningen der ute og Internet Explorer kan bare drømme og konkurrere på dette punktet.

 

Nei dette var skuffende Microsoft. Synes de har gjort en god jobb med Security Essentials. Langt fra den beste AV på markedet, men den er nå ihvertfall gratis. Dette her virker mer som en reklamekampanje for IE.

Lenke til kommentar

Jeg hadde brukt IE hvis den hadde vært raskere, men den er så treg at du kan ta en sykkeltur på en kilometer fram og tilbake (2km til sammen) og enda har ikke facebook lastet inn.

 

Vil absolutt ikke si at IE9 er treg. Jeg velger å bruke Chrome nettopp fordi den er svært sikker, i tillegg til at jeg liker Google Sync, extensions, osv..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Når jeg velger nettleser så er det en kombinasjon av mange ting. Nettleseren må støtte det jeg bruker den til, dvs at garmin må lage plugin som støtter nettleseren, den må støtte silverlight, flash og lignende, samt at pdf-programmene, kontorprogrammene osv må lage plugins som støtter nettleseren. Jeg liker også å ha en offline innstallasjonsmulighet, dvs kunne laste ned en fil og innstallere samt få muligheten til å selv velge installasjonsmappe osv. Sikkerheten må være så høy som mulig, men opplever at mange sider har utdaterte sikkerhetssertifikater osv slik at jo sikrere nettleser dess flere varsler. Brukervennligheten må også være bra, ikke minst ha muligheten til å velge å ikke lagre historikk osv. Hastigheten er nesten uvesentlig for meg, da ingen av nettleserne jeg har brukt har vært så trege at jeg ikke har orket å bruke dem. For meg så fremstår nettleserne som i praksis like raske, dvs at nettsidene popper opp så raskt som jeg forventer. Om man må vente en halvtime på at en side skal åpne seg så er det ikke nettleseren det er noe galt med, jeg har ihvertfall aldri ventet så lenge.

 

Når det er sagt så savner jeg et par ting som kunne vært innebygget. Jeg synes at opera sin torrentleser og epostprogram er kjekt å ha. Kjører opera fra minnepinne når vi er i utlandet for å få norsk nettleser og kunne sjekke epost uten å etterlate spor. Kjekt! Jeg synes også at det burde vært noe som la til indikatorer på linkene også utenom google som de fleste alternativene er låst til. Kjekt om man fikk en rød hake på utrygge linker og grønn på de trygge uansett hvor man var på nettet.

 

Jeg antar også at man kunne lagt inn skype i nettleseren slik at man kunne ringt med skype uten å bruke programmet og uten å legge til ekstra verktøylinjer men kun hatt det i nettleserens egne menyvalg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-82119

Vet ikke hvordan slike tester lages, men det kan vel tenkes at scoren også tar utgangspunkt i hva en nettleser er oppgitt å ha, uten å faktisk teste det rent praktisk? En bil kan ha blitt testet til å være supersikker i kollisjoner, moen om man fjerner kollisjonsputene og alt annet som gjør den sikker og man skal sjekke på en nettside om man kjører en sikekr bil får man fortsatt opp at man har en supersikker bil. I vognkortet veier jeg vel fortsatt 75 Kg....

Tipper testen gjør noe lignende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vet ikke hvordan slike tester lages, men det kan vel tenkes at scoren også tar utgangspunkt i hva en nettleser er oppgitt å ha, uten å faktisk teste det rent praktisk?

Resultat/Fasit basert på antagelser, altså. Vi får håpe MicroSoft ikke programmerer etter samme mal som de markedsfører.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kan jo være antagelser som er basert på fakta. Si at testen sjekker type nettleser og versjon. Den kan ha en liste over hva den da skal støtte uten å trenge å sjekke det. Er litt som om man skal sjekke et antivirusprogram og så tar man en liste med virus og sjekker om programet har disse i definisjonsfila si, uten å sjekke om antivirusprogrammet faktisk fanger opp og fjerner det. Er forøvrig ren spekulasjon fra min side, men mistenker at det er slik. Mer praktisk, microsoft spør diverse sikkerhetseksperter om hva en nettlesere bør ha for å være sikker og så lager de nærmest en tabell over hvilke nettlesere som støtter hvilke løsninger. Så lager man litt pen grafikk rundt dette og presenterer en score.

Lenke til kommentar

blir litt irritert, dette er bare et reklametriks. At IE får 4 av 4 med MICROSOFT sin undersøkelse, blir helt feil. Google Chrome har fantastisk sikkerhet, og den har sikkerhetsfunksjoner som ikke IE har. IE er for det meste oversikret, og flommer over av pop-ups fra Microsoft om diverse ting som jeg absolutt ikke vil høre noe som helst om!!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...