Gå til innhold

[LØST] Merkelige DRAM frekvenser ved overklokking av prosessor (AMD Pheon X6, HyperX DDR3)


Anbefalte innlegg

Hei.

Får noen spesielle verdier på DRAM frekvensen etter at jeg begynte å overklokke prosessoren. Oppsettet ser slik ut:

 

  • HK: ASUS M4A89TD PRO/USB3
  • CPU: AMD Phenom II X6 1100T Black Edition
  • GPU: Gainward GTX 260 (:ermm:)
  • RAM: Kingston HyperX DDR3 1333 MHz CL9 8 GB

Greia er at DRAM frekvensen blir helt merkelig. Den skal jo være 1333 MHZ, men da jeg begynte å overklokke endret den seg til 978 MHz (noe rundt der) i BIOS, men med CPU-Z sto det at den lå på alt fra 448 MHz, 667 MHz og 1247 MHz.

Hvis jeg gjør noe som helst med DRAM frekvensen inne i BIOS, går det ikke an å boote, og HK starter MemOK! opplegget og endrer frekvensen slik at PC'n skal klare å boote. Virker som om den ender på noe under 1000 MHz hele tiden.

 

Akkurat nå ligger den på 667 MHz. Se bilde:

cpuz-merkeligramfrekvens.PNG

 

Har forøvrig overklokka prosessoren til 4027,5 MHz atm, må vente litt med å presse den lengre til jeg får vannkjølingen min :dribble:Men har fortsatt denne merkelige DRAM frekvensen.

 

Hva gjør jeg med dette?

Endret av LysDiode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

samma her, står at jeg har 668mhz single channel og høyere CAS latency enn jeg egentlig har. Aner ikke hvorfor, men jeg trur at du skal gange 668 med to siden RAM'en egentlig kjører dual channel og da ender jeg på 1336 mhz som er 3 mhz over den klokkefrekvensen RAM'en min egentlig har 1333mhz...

 

jeg har samme RAM som deg bare CL7 versjonen... det sto iallefall det på komplett når jeg kjøpte dem...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ett par ting om hvordan overklokke amd korrekt og enkelt i full fart:

 

Sjekk hva hovedkortet støtter, f.eks 1600/2000 hypertransport.

 

Viktig:

Hold HT under 2000 mhz, gjerne midt på si 1800mhz. Behold HT vid auto.

Faktisk om du kjører 1600mhz er det helt flott og jeg vil anbefale det spesielt om du har ekstra tilleggs kort, f.eks pci-express harddisk, pci-e lydkort, nettverkskort osv.

 

 

Ikke forvirr HT med NB:

Yt NB klokk til cpu hastighet delt på 1.666666666666667. eller 1.53 kan og brukes

vi får da f.eks 4ghz cpu = 2600 eller 2400.

Øk da NB vid med 0.075 per 200 mhz.

f.eks fra 1.1 til 1.175 til 1.25 til 1.325 til 1.4. hovedkort støtter gjerne rundt max 1.45 NB VID.

NB er cpu, HT er hovedkortet - i hver og for seg - for å si det enkelt.

 

(Ikke pøs på med volt til cpu bare fordi maskinen ikke klarer 24 timer med occt eller annet styr, med mindre du trenger absolutt stabilitet fordi du faktisk bruker maskinen til 3d rendring, )

 

 

Cpu overklokking typer, multi eller fsb.

 

Jeg synes fsb klokking er flott, grunnet du kan da yte ekstra til minne hastighet som du ellers ikke får gjort via kun cpu-multi.

 

Begge deler fungerer fint, men anbefaler fsb, dog det kan ta noe mer tid å lære seg og forstå hva som virker. Med å forstå mener jeg at du blir kjent med din cpu hva den liker etc av hastighet/volt/temperatur, under og hvilke forhold.

 

 

BIOS: Deaktiver cpu tweak, og under cpu configuration, deaktiver alt annet enn cpu-prefetch.

Spesielt viktig at C1e er deaktivert.

 

Du kan overklokke med opsjoner her aktivert, men de vil utsette systemet for ustabilitet.

F.eks at du kan ha en cpu overklokk som faktisk fungerer fint, men under visse forhold vil den kræsje pga cpu'n internt går den i hvile. Med den, mener jeg maskinen.

 

Stabilitet avhenger og av operativ system. Jeg husker fortsatt godt første gang jeg testet vista, det taklet ikke overklokken jeg hadde den gang, mens xp hadde ingen problemer med det, ei heller noe annet jeg hadde kjørt der i åresvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...