Gå til innhold

Derfor har iPhone 4S så lite arbeidsminne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tydeligvis ikke Ikke i en bærbar enhet med begrensede strømresurser.

Javel?

 

Jeg kan i det minste kjøpe meg et ekstra batteri til min Galaxy S II.

 

Og på toppen av det hele kjøpe meg et 2000 mAh batteri til den som gjør at jeg får enda en boost i batteritiden.

 

Så det argumentet der kjøper jeg ikke.

 

Blir jo noe annet for iPhones som ikke kan skifte batteri. Da må Apple jo ty til all makt for å få redusert batteritid. Og er vel kanskje derfor iOS mangler så mange nyttige funksjoner og ikke har så mye minne (RAM) osv som Android har i dag?

Tror ikke Apple prøver å få redusert batteritiden.

Mente jo selvfølgelig strømforbruket :whistle:

Og på toppen av det hele kjøpe meg et 2000 mAh batteri til den som gjør at jeg får enda en boost i batteritiden.

Slike får du til iPhone også. Men det er et tradeoff mellom størrelse og batteritid.

 

Geir :)

Jeg får dette 2000 mAh batteriet til Samsung Galaxy S II (som er orginalt i fra Samsung) med at telefonen blir noen få mm tykkere og at den veier noen få gram mere.

 

Så for Galaxy S II så funker dette jo helt greit.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Så etter det der så foretrekker jeg heller å ha for mye minne enn for lite selv om det skulle bruke litt ekstra batteri.

Joda, man kan selvsagt føle at det er en fornuftig investering. Men hvis det skulle vise seg at jeg så godt som aldri bruker mer en halvparten av minnet i iMacen så er det strengt tatt et par tusenlapper ut av vinduet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg får dette 2000 mAh batteriet til Samsung Galaxy S II (som er orginalt i fra Samsung) med at telefonen blir noen få mm tykkere og at den veier noen få gram mere.

 

Så for Galaxy S II så funker dette jo helt greit.

Det at det er et originalt nytt deksel(?) er et poeng. Til iPhone er de tredjeparts, og ligger utenpå bakdekselet. Dermed bygger de nok mer i tykkelsen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

Da er det behaglig med en Mac med 2 eller 4 GB som kjører Lion som en drøm både i dag og om 2 år :-) Merker godt at det er alt for lite når jeg fyrer opp Windows 7 som ligger på DualBoot på Mac´n.

 

Kommer selvfølgelig an på bruk og. Har bare 4GB på en bærbar med Win7 og der er det ingen problemer, men har jo ganske mye mer tung bruk på jobb enn hjemme :)

Lenke til kommentar

Eller å gjøre som Apple. Optimalisere OS til å kreve minst mulig ressurser. Dette ser vi i både iOS og OSX.

 

Skal man tro Jørgen fra hw.no, som for tiden har en artikkelserie om å "bli tvingt" til å bruke en Macbook Pro med osX, vart det en heller smertefull opplevelse før han oppgraderte fra 4gb til 8gb.

 

Kjører med 4GB minne på min MacBook. Overhode ikke lagging pga det.

Lenke til kommentar

Eller å gjøre som Apple. Optimalisere OS til å kreve minst mulig ressurser. Dette ser vi i både iOS og OSX.

 

Skal man tro Jørgen fra hw.no, som for tiden har en artikkelserie om å "bli tvingt" til å bruke en Macbook Pro med osX, vart det en heller smertefull opplevelse før han oppgraderte fra 4gb til 8gb.

 

Kjører med 4GB minne på min MacBook. Overhode ikke lagging pga det.

 

Og selv om Jørgen tilsynelatende har en helt annen erfaring enn deg, mener du fortsatt at din egen erfaring er nok bevis på at Apple er best på optimalisering av minnebruk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg så virker det som at samfunnet vårt i de fleste aspekter og bransjer, er basert på bølger. Ikke normale bølger på havet, som går utifra 0 moh når det er flatt og vindstille, men mer som kurver da liksom. Absolutt alt foregår på denne måten. Noe går opp og blir populært, mens noe annet går ned og blir upopulært. Selv ting som går opp, har små dipper der de går ned, før de stiger videre opp.

 

Nå har generell ytelse (cpu, ram, hdd) på pc'er steget veldig mye, inntil det stoppet opp litt på cpu mhz og man begynte å lage flere kjerner istedet. Ram har vel egentlig bare steget javnt og trutt ? Hdd ble raskere og raskere, større og større. Så kom SSD, og vi small ned i 64GB (eller mindre), men fikk en ENORM ytelsesøkning. Atter en bølgedal, og en bølgetopp.

 

Når man så blander inn applikasjoner i dette, så vil jo de føye seg etter tilgjengelig hardware, for å lage sine apps så eksepsjonelle som overhode mulig. Dette ser man tydelig på spillbransjen, som er de absolutt eneste (bortsett fra grafikk-baserte apps) som klarer å utnytte kapasiteten i en datamaskin per idag.

 

Det man gjør noe, er egentlig omtrent det samme, bare at man gjør det i ett smartphone-skall istedet for i ett pc-kabinett.

 

Så hva vi føler, mener og tror, er knekkende likegyldig for produsenter. De spiller ett spill på ett myyyye høyere nivå enn om Ola Dunk er fornøyd med sine 512MB eller vil ha 1GB.

Så lenge batteriprodusentene henger bakpå, og ikke leverer 8000 mAh i halvparten av størrelsen av det de gjorde i fjor, så MÅ man istedet redusere noe annet for å få tilsvarende batterilevetid når man øker noe annet. Joda, Apple påstår at A5 er mer effektiv og på den måten sparer strøm, men gjør skjermen det ? og lagringen ? Og hva når man lager apps som drar 100% A5 cpu, bruker den da mindre strøm enn 100% A4 gjorde ?

 

Også må vi heller ikke glemme faktoren mobilitet. Det er mobiler vi snakker om, high-end mobiler (de koster hvertfall high-end), og da er jo mobilitet nøkkelfaktoren på en mobil, eller hva ?. Om man ikke på en eller annen måte klarer å tilfredsstille mobilitetfaktoren, så har man gjort noe feil. Det vil si at mobilitet, må være tilsvarende eller bedre som det forrige generasjon hadde.

 

Personlig har jeg en HTC Mozart, med WP7.5 og har aldri hatt behov for mer ytelse enn det den leverer. Men så spiller jeg ikke Forza4 high-detail (ja ett villt eksempel) på mobben heller da. Er blitt såpass gammel at en mobil nå er ett verktøy. Skal jeg spille spill får det heller bli på ipad/pc/xbox/wii/ps. Har vel 10-15 spill innpå, men det er så guttungen skal ha noe å sysle med når han kjeder seg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Selvfølgelig er det ett problem, du får knapt kjørt noe som helst av programmer uten at det begynner å swappe. Om man ikke har noen krav til ytelse er det ikke noe problem, har man da, så er det med ett et problem.

 

AtW

 

Må si meg helt enig, satt en periode på jobb med en Win7 PC som bare hadde 4GB minne og den swappet _konstant_. Det var plett umulig å gjøre noe som liknet multitasking. Tror jeg sparer rundt 30 - 45 min med venting hver dag på jobb etter at jeg skiftet til en PC med 8GB minne

 

Tror du egentlig at det er minnet ditt som var problemet? Du skiftet til en ANNEN pc, men siden det står 8gb så tenkte du automatisk med en gang at det var minnet som gjorde hele forskjellen?

 

Har selv "kun" 4gb min pc som kjører w7, men har da også valgt rett minne, kingston hyperX minne som kjører i 1600mhz samt en simpel i7 cpu og en intel ssd med windows innstallert på denne ssd'en. Uansett hva jeg kaster på denne maskinen så går det unna så det griner, det eksisterer rett og slett ikke tenkepauser. Jeg kan godt sitte å leke i photoshop med store bilder på ene skjermen og kjøre full-hd film på andre skjermen uten noe problem, samt kjøre en haug av programmer i bakgrunnen. Sålenge harddisken din ikke er så møkke treig at minnet blir nødt til å lagre hele os'et for at man skal få en nogenlunde normal brukeropplevelse, så klarer win7 seg imponerende godt med "bare" 4gb minne.

 

Ellers så er nok ikke den fremtidige veien å gå å kutte NED på minnet, men det er vel heller ikke det apple gjør.. de holder nok dog litt tilbake så de er sikker på at ting er optimalisert nok før neste generasjons apparater mest sannsynlig får en oppgradering (kanskje ifån5?). Hadde en liten widget på min forrige iphone4 som fortalte meg hvor mye minne jeg hadde tilgjengelig, men det gikk aldri under 100mb uansett hva jeg gjorde, så skjønner da dermed godt at de ikke har noe behov for å hive mer minne i tlfene for øyeblikket.

Endret av sindrejl
Lenke til kommentar

Men alle vet at det er alltid bedre å ha for mye minne enn for lite minne.

Og at to reparatører er bedre enn en reparatør. :thumbup:

 

Nå kaster jeg stein i glasshus her, jeg som har 16 GB i min iMac, men: For mye minne er strengt tatt sløsing med penger.

 

Geir :)

Nja, kommer helt ann på det.

 

Jeg vet hvordan det føles å ha for lite minne igjen. På min gamle Sony Ericsson XPERIA X10 telefon jeg hadde, så hadde jeg både 20 og 30 MB ledig minne igjen etter at jeg hadde installert og brukt alle de programmen jeg skal ha.

 

Så etter det der så foretrekker jeg heller å ha for mye minne enn for lite selv om det skulle bruke litt ekstra batteri.

 

Det er forskjell på rom og ram. I dette tilfeller er det snakk om ram, som altså kun kan lagre data så lenge det er strøm i det. Derfor spiser ram strøm. Grunnen til at du gikk tom for plass på X10 var for lite rom. Rom beholder dataene etter at strømmen er gått, så det er ikke det som er diskusjonen her.

 

:)

Lenke til kommentar

 

 

Tror du egentlig at det er minnet ditt som var problemet? Du skiftet til en ANNEN pc, men siden det står 8gb så tenkte du automatisk med en gang at det var minnet som gjorde hele forskjellen?

 

Har selv "kun" 4gb min pc som kjører w7, men har da også valgt rett minne, kingston hyperX minne som kjører i 1600mhz samt en simpel i7 cpu og en intel ssd med windows innstallert på denne ssd'en. Uansett hva jeg kaster på denne maskinen så går det unna så det griner, det eksisterer rett og slett ikke tenkepauser. Jeg kan godt sitte å leke i photoshop med store bilder på ene skjermen og kjøre full-hd film på andre skjermen uten noe problem, samt kjøre en haug av programmer i bakgrunnen. Sålenge harddisken din ikke er så møkke treig at minnet blir nødt til å lagre hele os'et for at man skal få en nogenlunde normal brukeropplevelse, så klarer win7 seg imponerende godt med "bare" 4gb minne.

 

 

Eller så var det minnet... Tilgjengelig minne før PC-bytte 0 MB, etter PC-bytte 3000MB. Det er klart man merker det på ytelsen når det skrives til disk hele tiden, men selvfølgelig i mindre grad hvis man bruker SSD.

 

Og så var det dette med bruk igjen... Sett opp en del utviklingsmiljøer, start diverse nettlesere med en 30 faner i hver, åpne et par 100MB PSD-er, en del dokumenter, SQL-servere osv og du har ikke noe av de 4GB med minne igjen.

 

Fint at du tenker at andre er idioter når du skriver svar til noe de har skrevet, jeg vet godt hva innmaten i begge PC-ene er (foruten minne) og det vet jo ikke du. Har også nevnt tidligere at jeg ikke opplever dette på PC-er jeg _ikke_ bruker til jobbruk. Har jo som sagt en laptop som kjører Win 7 (som jeg skriver på nå...) med bare 4GB og her opplever jeg aldri minneproblemer med den bruken jeg har her (store bilder i PS, full HD film og "masse" programmer kjørende...).

Lenke til kommentar

Og så var det dette med bruk igjen... Sett opp en del utviklingsmiljøer, start diverse nettlesere med en 30 faner i hver, åpne et par 100MB PSD-er, en del dokumenter, SQL-servere osv og du har ikke noe av de 4GB med minne igjen.

Off topic: Jeg lurer alltid på hvorfor folk på død og liv skal ha så mange faner oppe i nettleserne. Det går an å bookmarke dem og lukke dem etterhvert. Det gjør jeg, og jeg har 16 GB minne på min maskin. Det er ikke for plassens skyld, men fordi det er lettere å holde oversikt på den måten.

 

Det minner om en byråkrat i et eller annet departement i gamle dager. Han hadde hengt en rull med brunt pakkepapir på enden av kontorpulten. Hvis han jobbet med noe og var nødt til å begynne med et annet prosjekt før han var ferdig, så dro han bare over en bredde med pakkepapir, og så hadde han en "ren" pult, og den forrige jobben var bevart akkurat som han forlot den. Problemet kom selvsagt når han hadde fått mer enn et par "lag" og måtte tilbake til det første...

 

Jobber man med store filer og utviklingsmiljøer så bør man ha mer enn 4 GB. Så enkelt er det. Det betyr ikke at ikke 4 er nok til de fleste formål.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Og så var det dette med bruk igjen... Sett opp en del utviklingsmiljøer, start diverse nettlesere med en 30 faner i hver, åpne et par 100MB PSD-er, en del dokumenter, SQL-servere osv og du har ikke noe av de 4GB med minne igjen.

Off topic: Jeg lurer alltid på hvorfor folk på død og liv skal ha så mange faner oppe i nettleserne. Det går an å bookmarke dem og lukke dem etterhvert. Det gjør jeg, og jeg har 16 GB minne på min maskin. Det er ikke for plassens skyld, men fordi det er lettere å holde oversikt på den måten.

 

Det minner om en byråkrat i et eller annet departement i gamle dager. Han hadde hengt en rull med brunt pakkepapir på enden av kontorpulten. Hvis han jobbet med noe og var nødt til å begynne med et annet prosjekt før han var ferdig, så dro han bare over en bredde med pakkepapir, og så hadde han en "ren" pult, og den forrige jobben var bevart akkurat som han forlot den. Problemet kom selvsagt når han hadde fått mer enn et par "lag" og måtte tilbake til det første...

 

Jobber man med store filer og utviklingsmiljøer så bør man ha mer enn 4 GB. Så enkelt er det. Det betyr ikke at ikke 4 er nok til de fleste formål.

 

Geir :)

 

Jeg kan vel ikke snakke for alle, men jeg personlig bruker faner til "informasjon jeg ikkes kal nyttigjøre meg umiddelbart, men som jeg helder ikek trenger langt inn i framtiden"

 

AtW

Lenke til kommentar

For det første, må jeg si at det er imponerende av hw.no hvordan de klarer å presse inn Iphone og Apple i artikler som i utgangspunktet ikke handler om de. Originalartikkelen omhandler vel Windows 8 og nevner ikke Apple eller Iphone i det hele tatt. http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/10/07/reducing-runtime-memory-in-windows-8.aspx

 

For det andre, vil jeg tro at etterhvert som utviklingen går framover kommer teknologi som gjør det mulig å slå av arbeidsminne som ikke er i bruk. Slik at man har minne tilgjengelig dersom situasjoner skulle gjøre at det er behov for det, mens det ikke er tilgjengelig dersom behovet ikke skulle være der.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...