Gå til innhold

Samletest: Hvilken mobiltelefon er best i sola?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er helt pissprat ut av helvete.

 

HVOR er Nokia N9? Ut av alle telefonene jeg har sett på noensinne, inkludert N8, Iphone4 og SGS2 er N9 så helt absurd mye bedre på bruk i direkte sollys at det er ikke morsomt engang.

 

 

Dere skrev til og med i testen deres, såvidt jeg husker, at N9 var helt sjef i direkte sollys, så at denne telefonen ikke er med på lista engang er ren sprøyt.

 

Denne artikkelen må helt klart trekkes tilbake og unnskyldes for.

Lenke til kommentar

Denne testen skal i følge det som står tilsvare testen fra i fjor. I såfall har de også her satt lysstyrken på maks og skrudd av sparefunksjoner.

 

Vi tok 7 populære mobiltelefoner med oss ut i solen for å sammenlikne dem. Alle skjermene ble satt til maksimal lysstyrke, og sparefunksjoner ble deaktivert. Så sjekket vi hvordan skjermene fungerte når vi så på bilder, navigerte i menyene og skrev meldinger på skjermtastaturene.

 

Linky

Lenke til kommentar

Denne testen skal i følge det som står tilsvare testen fra i fjor. I såfall har de også her satt lysstyrken på maks og skrudd av sparefunksjoner.

 

Vi tok 7 populære mobiltelefoner med oss ut i solen for å sammenlikne dem. Alle skjermene ble satt til maksimal lysstyrke, og sparefunksjoner ble deaktivert. Så sjekket vi hvordan skjermene fungerte når vi så på bilder, navigerte i menyene og skrev meldinger på skjermtastaturene.

 

Linky

 

Stemmer sikkert det, men dårlig att de ikke har fått denne info med i årets test også.. Er jo meget viktig info for å kunne bedømme en slik test.

Lenke til kommentar

Testen er utført med alle sparefunksjoner avskrudd og lysstyrken på maks. Har redigert førstesiden så det er med nå.

 

For å si det forsiktig skapte denne testen ganske betydelig debatt også internt i redaksjonen. I utgangspunktet var testen planlagt å kjøres omtrent som den i fjor, med andre ord på øyemål alene. Fordi vi ble så overrasket over resultatet gikk vi til innkjøp av lysmåler for å få et tall på mengden lys hver skjerm gir fra seg.

 

Resultatet viste at øyemålet stemte ganske godt og kun små justeringer måtte gjøres i testen etter at måleren hadde sagt sitt.

 

Det er helt tydelig at Galaxy S II har noe mindre lyssterk skjerm enn mange av sine konkurrenter side om side. Det vi imidlertid ikke har målt, og som det også er relativt vanskelig å måle, er gjenskinn i skjermen, kontrast og fargetone i skjermen.

 

Denne delen av testen er altså tatt på øyemål. Det er likevel det samme øyemålet som satte telefonene i riktig rekkefølge uten bruk av lysmåler.

 

Personlig ble jeg svært overrasket. Jeg har hatt Desire HD som min jobbtelefon frem til før sommeren, og til tross for at den har fungert greit har jeg ergret meg noe over skjermen i sollys. Da jeg byttet til Galaxy S II oppfattet jeg det umiddelbart som en bedre telefon i sollys. Når jeg ser de to telefonene side om side nå er det likevel umulig å overse at Desire HD lyser betydelig sterkere enn Samsungs toppmodell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jo som dere sier lysstyrke ikke det samme som lesbarhet i sollys. Har hatt en del (og prøvd mange flere) telefoner i sollys opp gjennom årene og når det kommer til faktisk bruk i direkte sollys er SGS2 en av de desidert best jeg har prøvd. At OLED-skjermer er mindre lyssterke enn LCD-skjermer er derimot en kjent sak.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...