Gå til innhold

Asus slipper sine Ultrabook-maskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
at de er forskjellige, men det er heller ikke spesielt sannsynlig at det er en vesentlig forskjell, med viftestørrelsen har de lite å gå på, vifta går ikke fortere før CPUen er svært varm. Det er vel individuelle forskjeller i hva man oppfatter som varmt, jeg synes maskinen blir ubehagelig varm under til å ha rett på beina etter en tids bruk. Andre kan selvfølgelig ha en annen terskel, jeg tviler dog på at asusen blir så veldig mye varmere. Litt av problemet er at alu er et ganske ubehagelig materiale å ha inntil seg.

 

Jeg kan godt ta temperaturen om det skulle være av interesse, men det blir selvsagt ikke noe vitenskapelig måling (og ligger uansett i feil tråd). Den er lunken i form av at man kan sitte med den på bar hud i flere timer uten å oppfatte det som noe annet enn...lunken. Jeg har en HP laptop her også, og den blir så varm som du snakker om.

 

Men det kan selvsagt være at jeg ikke belaster den nok. Egentlig merkelig når når det her inne hevdes at macbook sliter med bare 4GB minne og Flash. Mulig jeg prøver med noe tyngre Autocad 3D modellering for morro skyld en dag.... Ser dog ikke at det skal være det primære bruksområdet til en ultraportabel med så liten skjerm.

 

Bør ikke være store forskjeller på dette området med Asus`en nei. Men noe skuffende (første)test uansett....den skulle liksom være en AIR-killer, og som windows bruker håpet jeg faktisk at den skulle være det.......

 

 

Lenke til kommentar

Har MacBook Air 13" 2011 modell fult speccet med raskeste Intel Core i7 prosessor og sliter ikke, men nå unngår jeg jo flash fullstendig ved bruk av ClickToPlugin i Safari og kjører alt av flash via QuickTime som krever langt mindre og fungerer hundreganger bedre og langt mer fleksibelt.

 

 

Har til nå ikke slitt med verken støy eller varme på min MacBook Air 13", men min MacBook Pro 17" 2011 modell er en helt annen historie, her går vifta og den høres selv ved avspilling av flash via QuickTime, eller avspilling av noen annen form for video av den sakens skyld og den BLIR varm uten at det plager meg noe nevneverdig, men opplever stort sett at den blir varme raskere og oftere etter jeg la inn OS X Lion sammenlignet med OS X Snow Leopard men som sagt så plager det meg ikke noe større.

Lenke til kommentar

Zenbook får hovedakelig skryt av DinSide som gir den terningkast 5:

 

http://www.dinside.no/881282/asus-zenbook-ux31

 

Men enkelte negative tilbakemeldinger ser ut til å gå igjen: Noe støy/ivrig vifte og vibrasjoner i kabinettet, ustabilt nettverkskort, manglende lys i taster, ikke "helnorsk" tastatur.

 

Venter fortsatt på jomfruturen til vifta i AIR, men skulle ønske meg bedre webcamera og litt fyldigere lyd i høyttalerene (som ser ut til å være bra på UX31).

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Zenbook får hovedakelig skryt av DinSide som gir den terningkast 5:

 

http://www.dinside.no/881282/asus-zenbook-ux31

 

Men enkelte negative tilbakemeldinger ser ut til å gå igjen: Noe støy/ivrig vifte og vibrasjoner i kabinettet, ustabilt nettverkskort, manglende lys i taster, ikke "helnorsk" tastatur.

 

Venter fortsatt på jomfruturen til vifta i AIR, men skulle ønske meg bedre webcamera og litt fyldigere lyd i høyttalerene (som ser ut til å være bra på UX31).

 

Enig med dem som synes denne ser lekker ut, men det er viktig å være klar over enkelte mulige svakheter hardwaremessig, som denne posteren kommer inn på. I Notebook Review forumet er det mange som har klaget over alvorlige ting som at trackpad-en ikke virker skikkelig på batteridrift, og at tastene er lite responsive: De virker bare når man treffer midt på dem, og ikke hvis man trykker på ute på siden av tastene eller i hjørnene, noe som for øvrig blir betegnet som et meget uvanlig problem/fenomen når det gjelder taster generelt på PC-er, men som skjer med denne maskinen (også demonstrert på YouTube og bekreftet av flere personer). Jeg forsøkte for øvrig selv på en håndfull andre PC-er å se om tastetrykkene "virker" når man treffer tasten (f.eks. Enter-tasten) helt ute på en av sidene eller i et hjørne av en tast, og det var ingen av disse PC-tastaturene som hadde problemer med å virke likevel.

 

Når det gjelder trackpad-problemene, har man forsøkt å rette på disse med diverse bytter av drivere etc., men noen mener at problemene (dvs. at markøren bl.a. "flyter fritt", etc.) igjen oppstår når batteri-ladenivået blir lavt (rundt 25%). Det er visstnok også snakk om at en type driver eller software er bedre enn en annen type. Dette kan man lese om på forumet, som nå er på over 100 sider.

 

Dette er problemer som flere har rapportert om og som er blitt vurdert som meget problematiske og negative, til tross for at maskinen nettopp ser så nydelig ut. Det skulle være interessant å høre norske kjøpere/brukeres erfaringer om disse svært kritiske vanskene som mange har erfart. Håper virkelig ikke at det er problemer med tastetrykk og trackpad, fordi det hadde vært så fint med et så stilig Windows-alternativ til MacBookAir.

Endret av mortenandersen
Lenke til kommentar

Den skulle vært sendt meg i går. Ny leveringsdato er 16.nov. Hvis jeg opplever de problemene du skisserer er det bare å bruke angreretten.

 

Det foreligger nå oppdaterte erfaringer om de ovenfor nevnte problemer, samt at det er rapportert sviktende trådløs forbindelse på steder hvor andre maskiner ikke har slike problemer. Pr. nå er det mye informasjon å finne på denne forum-siden:

 

http://forum.notebookreview.com/asus/582672-asus-ux31-ultrabook-111.html

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe denne ASUS PCen. Legger merke til at den får veldig mye negativ kritikk i denne tråden. Noe som kanskje er vanlig i slike tråder - og mange innlegg blir kanskje ikke helt subjektive.

 

Men etter å ha lest testen på Dinside og på Engadet og jeg kan leve med de småtingene de pirker på der.

 

http://www.engadget.com/2011/10/21/asus-zenbook-ux31-review/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe denne ASUS PCen. Legger merke til at den får veldig mye negativ kritikk i denne tråden. Noe som kanskje er vanlig i slike tråder - og mange innlegg blir kanskje ikke helt subjektive.

 

Men etter å ha lest testen på Dinside og på Engadet og jeg kan leve med de småtingene de pirker på der.

 

http://www.engadget.com/2011/10/21/asus-zenbook-ux31-review/

 

Håper du blir fornøyd med kjøpet. Har lest testen på Engadget, og også der kommenterer de på at tastene gir dårlige respons enn det som er vanlig. For meg er imidlertid dette ikke "småting" som de pirker på i den tråden jeg har vist til. Hvis det bildet som er skapt av mange som har postet i den tråden på Notbook Review forumet er bortimot riktig, er det etter min mening en alvorlig svakhet ved maskinen. Men det skal bli veldig spennende å høre hva norske brukere opplever av dette og om maskinen for øvrig. Så det hadde vært fint om dere som kjøper maskinen, kunne dele deres erfaringer med oss andre interesserte på for eksempel dette forumet her.

Lenke til kommentar

Forumtråder som dette blir gjerne en smule overkritisk, vi er jo her for å diskutere et produkt og da vil både positive og ikke minst negative aspekter med produktet utpekes og tildels overdramatiseres av endel folk, spesielt personer som føler seg skuffet over et produkt vil fort slenge litt med leppa og det av god grunn.

 

Mye av dette er utrolig subjektivt, jeg kan med hånden på hjerte si at jeg føler at tastaturet på denne maskinen er håpløst for meg å forholde meg til, men samtidig så kunne verken broren eller moren min brydd seg mindre om akkurat det. Det samme gjelder touchpadden som jeg syntes er det dårligste med hele maskinen som ene og alene gjør at jeg rett og slett ikke ønsker å bruke den, fordi den er så lite responsiv og så kronglete i bruk at den reduserer brukeropplevelsen min av maskinen så drastisk at dette rett og slett ikke er noe produkt for meg, men samtidig så kommer kanskje broren og moren min som ikke bryr seg stort om akkurat dette å kunne ha levd med maskinen i flere år.

 

 

Vi stiller alle forskjellige krav og har alle forskjellige behov og forventninger så det er klart en brukeropplevelse av en datamaskin blir svært subjektivt. Asus har gode tall med tanke på lav feilprosent på sine maskiner, og for enkelte (inkludert meg selv) så vil negative aspekter ved touchpad, tastatur og skjerm gjøre dette til en uaktuell maskin for mitt vedkommende, men det betyr jo ikke at nabomannen nødvendigvis vil føle det samme, han som stort sett er fornøyd bare maskinen starter opp og det faktisk kommer frem noe på skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...