Gå til innhold

Realistisk å seile verden rundt?


Anbefalte innlegg

Vi er tre kompiser som er ferdig utdannet til sommern. Nå har vi begynt å snakke litt om hvilke eventyr vi må finne på. Akkurat nå vaser vi om å kjøpe seilbåt og se hvor vinden blåser oss.

På finn ligger det noen båter til rundt 150k.

Vi snakker om å dra langs kysten nedover til Spania og inn til Egypt og kanskje suezkanalen.

Vi har også lyst til å dra til USA, men vi er litt skeptiske til å farte over atlanterhavet.

 

Noen tanker? Vi er ennu helt i tankefasen, og vi kan ikke seil og har egentlig ikke peil på noen ting :p

 

Alle innspill er velkomne ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er absolutt gjørbart. det er en av tingene jeg skal gjøre i livet. Les blogger, det er masse av dem på nettet, flesteparten tar riktignok barre turen nedover europa, litt afrika før de krysser over til de karibiske øyene før de reiser oppover den amerikanske kysten og så vender snuta hjemover lengre nord.

Men det er mange som reiser rundt verden også, riktignok er det som en annen påpekte en relativt stor risiko i somaliabukta.

I fjor var det vel en 20-åring fra sørlandet som reiste nedover, og skulle på tur med en 26-fots seilbåt, riktignok gikk masta hans i stykker da han kom til marokko eller noe sånnt, og han hadde ikke nok penger til å få fikset det.

Lenke til kommentar

skal sies at jeg selv leker med tanken og kommer til og gjøre det en eller annen gang i løpet av livet, har allerde lang turer for de 2 neste åra klare. så kanskje i 2013 drar jeg på langtur med båt

 

en billig og bra langtur båt jeg har blitt anbefalt av flere er albin vega 27" som ligger fra 50k og oppover på finn. sett de ned i 30k flere ganger

 

den båten er det flere som har seilt jorda rundt med.

 

men skal sies at 27" kan bli litt liten når man er flere

 

 

er bare du selv som setter grenser for hva du kan gjøre i livet.

 

leste om en svenske som hadde kryssa atlanteren i en hjemmelaga 14" for en del år siden eks.

Lenke til kommentar

For å si det sånn, da har dere ikke kjempemye tid på å gjøre dere klare. Det er en del jobb før dere kan komme av gårde, ikke minst bare det å få tak i kart for hele strekket er jo et arbeid i seg selv :p

I tillegg ville jeg at alle skulle tatt vhf-kurs og førstehjelpskurs, kanskje også redningskurs med bruk av flåte.

Hvis dere ikke er seilere ville jeg satset på å tatt et bra seilekurs, de sier jo at innen du kommer ned der det virkelig teller så kan du det som trengs, men det er greit å vite hva du skal gjøre når situasjoner oppstår. I tillegg ville jeg enten hatt med noen som kan motor eller lært meg motor selv, for det er en av de tingene som ofte trenger litt reperasjon og deler underveis.

 

Så må dere skaffe dere båt, motor bør overhales, den bør poleres, nytt bånnstoff, skifte alt av slitedeler som pakninger på dører og luker hvis de er gamle.

Seilene ville jeg tatt med til seilmaker for å se over de, og eventuelt forsterke eller kaste hvis de ikke holdet helt mål. Tauverk er også greit å skifte alt som er gammelt og slitt før dere reiser av gårde. Ting vil nok gå feil og må byttes ut underveis, og da er det greit å starte med blanke ark, og gjerne gjøre dette selv, så får dere kunnskapen til å håndtere det senere hvis noe må skiftes.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Seil for guds skyld vestover! Jeg hadde aldri i verden turt å seile ned gjennom Suez og ut i det indiske hav. Skal dere absolutt gjennom Suez, sørg for at dere kommer med i en beskyttet konvoi. Dra heller nedover langs Europa, over til Afrika og kryss over til det karibiske hav. Evt kan dere seile sydover langs Syd-Amerika, eller dere kan seile gjennom Panama og ut i Stillehavet.

Tror nøklen til suksess er grundig research - som robertaas påpeker, så har dere ikke lyst til å seile i de farvannene under orkansesongen.

 

 

Lenke til kommentar

Å dra fra Norge i slutten av juli eller så er ganske kurant, da har man ikke de verste høststormene nedover, og så har man god tid før man krysser Atlanteren -- tidlig november er greit. Regn et års tid om dere bare vil tur/retur Karibien, 3-4 om dere skal på jordomseiling. Det siste fordrer nødvendigvis en del cash.

 

Ville ikke lagt ut uten en noenlunde velholdt båt; grenser for hvor moro det er å bruke tid på å skru motor når du ellers kunne dykket på en sydhavsøy ...

 

Kan dere seile? Minst et par bør være noenlunde fortrolig med havseiling.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-jS6upa

Jeg er i planleggingsfasen på akkurat det samme! er 20 år gammel og kommer nok til å ta noen fri år fra studiene for å gjennomføre dette.

Planen min er å fullføre dette året, og jobbe hele neste år.

 

Jeg tenker på å seile kjapt igjennom Europa, også seile vidre syd og ned til cape town og opp mot madagaskar og vidre opp afrika kysten, seile rett til India (på denne måten opplever du store deler av afrika, og du slipper piratene), seile fra indi vidre mot thailand, ned mot singapor og indonesia, og vidre ned til australia. Der er planen å droppe vest siden, og seile ned øst kysten. isteden for å seile til alle disse små øyene mellom australia og sør amerika, og til mellom amerika sånn som de fleste gjør, så ser jeg på muligheten til å seile nord igjen, og mot kina og japan, for å så krysse kanskje innom hawaii også seile ned kysten vest kysten i både nord og sør amerika, for så å seile øst kysten opp igjen. vidre til grønnland også island - norge.

 

For min del er ikke europa viktig, da jeg har sett store deler allerede, og ønsker å bruke mer til på "resten av verden". Jeg ser at turen kanskje kommer til å ta så lang tid som 4 år, men det er noe jeg er villig til å ofre av tid. Det største hinderet er det å gjøre det, og økonomien. Men som tidligere nevnt kan man "leie ut" plass visse deler av turen for å finnansiere.

 

Når det kommer til utstyr til båten veit jeg at det er flere som søker sponsorer når de skal ut, sånn at de får dekt nødvendig sikkerhetsutstyr osv, som fort blir dyrt. De nett sidene jeg har kommet over har isåfall gjort det, og på den måten sparer du jo litt penger da.

 

Selv har jeg ikke kjempe mye erfaring med seiling, ikke nok til å seile jorden rundt isåfall. så jeg kommer nok til å ta kursing innenfor seiling og VHF(noe jeg trur er påbudt). Jeg har en del førstehjelps erfaring fra forsvaret + et IMO60 kurs, så det er ikke noe jeg tenker noe særlig på isåfall. I tillegg til dette burde dere ta dykke lappen.

 

Men hvis dere er i tenke fasen, så utfør det. Trur faktisk ikke man kan få noen opplevelser som kan måle seg med dette.

Ellers er det vel bare å gå til anskaffelse av båt og fylle den med det du trenger, og feste alt skikkelig.

 

Hadde vært kult å hørt hva dere tenker videre, både med tanke på inspirasjon og dele info og erfaringer med andre som forsatt er i planlegingsfasen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Kan bli det, men om man ikke gjør det mister man muligheten til å seile ned kysten på både canada, nord og sør amerika. Men noe av tanken er også å seile så langt opp så man kommer til russland sin kyst igjen, og seile over mot alaska. og derfra sørover igjen.

Men som sagt, er driver bare med planlegging enda, så om du har erfaringer som tilsier at man burde styre unna, så er jeg veldig mottagelig for det. og er jo snakk om 1 og et halvt år frem i tid, så mye som kan endre seg, kan også hende jeg ønsker å seile igjennom mellom amerika og derfra til europa, og på den måten droppe hele amerika delen. Men får se!

Lenke til kommentar
isteden for å seile til alle disse små øyene mellom australia og sør amerika, og til mellom amerika sånn som de fleste gjør, så ser jeg på muligheten til å seile nord igjen, og mot kina og japan, for å så krysse kanskje innom hawaii også seile ned kysten vest kysten i både nord og sør amerika,

Her dropper dere jo det beste på hele turen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan bli det, men om man ikke gjør det mister man muligheten til å seile ned kysten på både canada, nord og sør amerika. Men noe av tanken er også å seile så langt opp så man kommer til russland sin kyst igjen, og seile over mot alaska. og derfra sørover igjen.

Jeg har ikke seilt så mye nord i Stillehavet, for å si det forsiktig. En kollega av meg var imidlertid i US Navy en liten evighet, og beskriver dette som et av få områder der det var nødvendig å holde seg fast mens de oppholdt seg på broa. (Og dette i en båt på ~400 fot, borger neppe for komfort i en 30-fots seilbåt.)

 

Dere gjør det vindmessig litt mer kronglete enn en standardrute – det er ikke bare klisjeene som får folk til å farte rundt i de samme rutene. Men det funker sikkert.

 

Vi planlegger en mer tradisjonell greie, og jeg må innrømme at perlene i Stillehavet er noe av de som lyder mest forlokkende, klisjé eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...