Gå til innhold

Realistisk å seile verden rundt?


Anbefalte innlegg

Jeg er i planleggingsfasen på akkurat det samme! er 20 år gammel og kommer nok til å ta noen fri år fra studiene for å gjennomføre dette.

Planen min er å fullføre dette året, og jobbe hele neste år.

 

Jeg tenker på å seile kjapt igjennom Europa, også seile vidre syd og ned til cape town og opp mot madagaskar og vidre opp afrika kysten, seile rett til India (på denne måten opplever du store deler av afrika, og du slipper piratene), seile fra indi vidre mot thailand, ned mot singapor og indonesia, og vidre ned til australia. Der er planen å droppe vest siden, og seile ned øst kysten. isteden for å seile til alle disse små øyene mellom australia og sør amerika, og til mellom amerika sånn som de fleste gjør, så ser jeg på muligheten til å seile nord igjen, og mot kina og japan, for å så krysse kanskje innom hawaii også seile ned kysten vest kysten i både nord og sør amerika, for så å seile øst kysten opp igjen. vidre til grønnland også island - norge.

 

 

Ikke tro du er safe, bare fordi du holder deg unna hornet og området tett på Aden bukta. Piratfaren er reell over store deler av det indiske hav, fra Aden bukten og hele veien gjennom Singapore stredet (hvor det i utgangspunktet startet i sin tid).

Jeg tror man skal vise stor respekt og forsiktighet når man seiler rundt Afrika, har hørt flere historier om bander og tyver som har prøvd seg på containerbåter som ligger fortøyd i en havn. Undersøk ihvertfall hvilke steder som er trygge å dra til.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg krysset over atlanteren, tatt en tur innom Azorene først kanskje. Så tatt turen gjennom Panama kanalen og seilt enten sydover eller vest mot stillehavsøyene. Derfra kan du jo dra til Australia/NZ og videre vest.

 

Før du legger ut på en slik reise, så burde du sette deg inn i ulike typer av værsystemer, hvor det er gunstig å seile med tanke på vind og strøm. Hvilke årstider det kan lønne seg å seile i (orkaner) og slikt.

Det er ikke bare å heve seil og sette en kurs, skal du krysse store hav så er du avhengig av vind - reiser du en tid hvor det er lite vind, så sitter du der :p

 

Hva slags båt har du tenkt å bruke egentlig?

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jS6upa
isteden for å seile til alle disse små øyene mellom australia og sør amerika, og til mellom amerika sånn som de fleste gjør, så ser jeg på muligheten til å seile nord igjen, og mot kina og japan, for å så krysse kanskje innom hawaii også seile ned kysten vest kysten i både nord og sør amerika,

Her dropper dere jo det beste på hele turen.

 

Ja, har svært lite peiling på dette området.

 

Kan bli det, men om man ikke gjør det mister man muligheten til å seile ned kysten på både canada, nord og sør amerika. Men noe av tanken er også å seile så langt opp så man kommer til russland sin kyst igjen, og seile over mot alaska. og derfra sørover igjen.

Jeg har ikke seilt så mye nord i Stillehavet, for å si det forsiktig. En kollega av meg var imidlertid i US Navy en liten evighet, og beskriver dette som et av få områder der det var nødvendig å holde seg fast mens de oppholdt seg på broa. (Og dette i en båt på ~400 fot, borger neppe for komfort i en 30-fots seilbåt.)

 

Dere gjør det vindmessig litt mer kronglete enn en standardrute – det er ikke bare klisjeene som får folk til å farte rundt i de samme rutene. Men det funker sikkert.

 

Vi planlegger en mer tradisjonell greie, og jeg må innrømme at perlene i Stillehavet er noe av de som lyder mest forlokkende, klisjé eller ei.

 

Grunnen til at det var en del av planen var fordi vi ønsker å oppleve mest mulig på turen, og bruke lengst mulig tid. Men som nevnt så er vi bare i planleggingsfasen, og høres ut som flere her har sett litt mer på dette enn meg, så det skal bli tatt i betraktning.

 

 

Jeg er i planleggingsfasen på akkurat det samme! er 20 år gammel og kommer nok til å ta noen fri år fra studiene for å gjennomføre dette.

Planen min er å fullføre dette året, og jobbe hele neste år.

 

Jeg tenker på å seile kjapt igjennom Europa, også seile vidre syd og ned til cape town og opp mot madagaskar og vidre opp afrika kysten, seile rett til India (på denne måten opplever du store deler av afrika, og du slipper piratene), seile fra indi vidre mot thailand, ned mot singapor og indonesia, og vidre ned til australia. Der er planen å droppe vest siden, og seile ned øst kysten. isteden for å seile til alle disse små øyene mellom australia og sør amerika, og til mellom amerika sånn som de fleste gjør, så ser jeg på muligheten til å seile nord igjen, og mot kina og japan, for å så krysse kanskje innom hawaii også seile ned kysten vest kysten i både nord og sør amerika, for så å seile øst kysten opp igjen. vidre til grønnland også island - norge.

 

 

Ikke tro du er safe, bare fordi du holder deg unna hornet og området tett på Aden bukta. Piratfaren er reell over store deler av det indiske hav, fra Aden bukten og hele veien gjennom Singapore stredet (hvor det i utgangspunktet startet i sin tid).

Jeg tror man skal vise stor respekt og forsiktighet når man seiler rundt Afrika, har hørt flere historier om bander og tyver som har prøvd seg på containerbåter som ligger fortøyd i en havn. Undersøk ihvertfall hvilke steder som er trygge å dra til.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg krysset over atlanteren, tatt en tur innom Azorene først kanskje. Så tatt turen gjennom Panama kanalen og seilt enten sydover eller øst mot stillehavsøyene. Derfra kan du jo dra til Australia/NZ og videre øst.

 

Før du legger ut på en slik reise, så burde du sette deg inn i ulike typer av værsystemer, hvor det er gunstig å seile med tanke på vind og strøm. Hvilke årstider det kan lønne seg å seile i (orkaner) og slikt.

Det er ikke bare å heve seil og sette en kurs, skal du krysse store hav så er du avhengig av vind - reiser du en tid hvor det er lite vind, så sitter du der :p

 

Hva slags båt har du tenkt å bruke egentlig?

 

Det vil jo alltid være en eller annen form for fare ved en sånn tur, men du trenger ikke seile mitt i smørøyet heller. Men har troen på at litt forhondsregler og et venlig utad er en god start for å holde seg nogen lunde sikker.

 

Men du sier du ville krysset atlanteren først, og tatt det i utgangspunkt og seilt vestover hele turen, er det noe grunn til at du mener dette er mer ideelt enn motsatt? Det er jo ideelt med tanke på planlegging når man skal krysse atlanteren. Men har hele tiden sett for meg at man skal reise motsatt.

Og når det kommer til å heve seil og sette kurs, så er jeg meget klar over det, turen kommer ikke til å starte før i 2013, så planlegging vil det bli.

 

har sett litt på båtene, jeannau sun dance, sun odyssey, eller beneteau oceanis. Eller så har jeg sett at bostrøm er en båt som er mye brukt, men den har jeg ikke noe egen erfaring fra. Men er åpent for tips og erfaringer her også!

Lenke til kommentar

Den beste båten er den du har. Subsidiært en båt som er så liten at utgiftene ved å dra på tur blir uoverkommelige. Da jeg begynte å regne på dette her ristet jeg litt på hodet over de som mente du kan doble utgiftene for hver tredje fot, men det ser søren ikke ut til å være helt urealistisk.

 

Bostrøm burde være bra saker, men litt smalere enn enkelte ellers sammenlignbare båter. (Ragnar Kvam Jr holder seg vel med Bostrøm? Det bør borge for kvalitet.)

 

Mange som reiser vestover bruker både 4 og 5 år på turen (en båt dro fra Norge i 2005 og har ennå ikke kommet lengre enn USA!), så jeg ville ikke bekymre meg for at turen tar for kort tid selv om du følger strømmen. Å oppleve mye skal også la seg gjøre, men dette avhenger selvsagt av hva man vil oppleve!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Eneste jeg eier av påt pr dags dato er en 10 fots rib med 15 HK, noe jeg ikke kommer langt med! Så båt må man gå til anskaffelse av.

 

Ja, veit at det er flere båter som er ute nå som skriver nett side, f.eks SY Sirius er vel i statene nå de også, de har vel vært ute siden 07 eller noe.

Lenke til kommentar

Det vil jo alltid være en eller annen form for fare ved en sånn tur, men du trenger ikke seile mitt i smørøyet heller. Men har troen på at litt forhondsregler og et venlig utad er en god start for å holde seg nogen lunde sikker.

 

Men du sier du ville krysset atlanteren først, og tatt det i utgangspunkt og seilt vestover hele turen, er det noe grunn til at du mener dette er mer ideelt enn motsatt? Det er jo ideelt med tanke på planlegging når man skal krysse atlanteren. Men har hele tiden sett for meg at man skal reise motsatt.

Og når det kommer til å heve seil og sette kurs, så er jeg meget klar over det, turen kommer ikke til å starte før i 2013, så planlegging vil det bli.

 

har sett litt på båtene, jeannau sun dance, sun odyssey, eller beneteau oceanis. Eller så har jeg sett at bostrøm er en båt som er mye brukt, men den har jeg ikke noe egen erfaring fra. Men er åpent for tips og erfaringer her også!

 

Jeg drømmer også om å seile jorden rundt en dag, og hvis det noen gang blir en realitet, så satser jeg sterkt på å seile vestover. Jeg tror det har mye med interesser å gjøre, jeg har kjempe lyst til å hoppe fra øy til øy i stillehavet og eventuelt besøke Sør/Mellom-Amerika igjen. Kanskje starte med å seile litt rundt i det karibiske hav.

 

For all del, Afrika, India og Asia generelt er sikkert spennende og opplevelsesrikt, men da jeg var på farta forrige gang, så fant jeg det ikke særlig spennende. Mulig det bare er fordommer eller uvitenhet, men jeg ser bare for meg at det er litt risikabelt å være en naiv nordmann på tur enkelte steder i Afrika og Asia :p

Inntrykket mitt av kyst Kina var at det er skittent og svært få snakker ekstremt dårlig engelsk, hvis de i det hele tatt snakker engelsk. Det er en grunn til at det heter "Det gule hav" der oppe.

Det lille vi var innom i det karibiske hav, Panama og Syd Amerika virket mye mer appellerende.

 

Angående båt, sett noe på det søta bror har laget? Vår landsmann og eventyrer Jarle Andhøy seilte jo til antarktis i en Albin Vega, om jeg husker rett.

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Albin er gode båter, men å seile i flere år i en så liten båt som den opprinnelige Berserken var er forbeholdt de spesielt interesserte -- minst én stikkøye og et separat toalett er i alle fall minstekrav for vår del. Det tilsier 30 fot og oppover.

 

(Kjedelig om folk må sove for mye i forpiggen under lange overfarter, så den vil jeg helst ha til bagasje og gjester når vi er i roligere farvann.)

Lenke til kommentar

På de båtene jeg seilte på, hadde vi en veldig fin bok som heter "Admirality The Mariner's Handbook", der står det utrolig mye bra. De hadde også bøker for så og si alle havner i hele verden, store som små.

 

Det er vel denne:

http://www.mdnautical.com/ba_cp.htm

 

Og denne:

http://www.mdnautical.com/ba_np100.htm

 

Det koster litt, men kan sikkert spare dere for mye frustrasjon.

 

Vet ikke om dere har båtførerprøven? Hvis ikke, ta den, da lærer dere basic navigering via sjøkart osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Men jeg kom over et budsjett på noen som tok opp lån på båten sin, de regnet 750 000 i utgifter(inkludert nedbetaling av lån) og de fikk inn en del på sponsorer osv. Men det var uten mat og drikke da! Kan se om jeg finner det budsjettet. og som det ble nevnt, så ser jeg faktisk ikke etter båter under 30 fot, båten trenger ikke være en luksus båt, men det skal være en hvis standar, og litt god plass!

 

Og etter at jeg har lest flere steder nå at det er mange som seiler sør så har jeg satt opp flere rute forslag. Det ene er dette:

Oslo – Norsk kyst – Island – Grønnland – Canada – USA – Cuba – Dominikanske Republik – Costa Rica – Panama – Colombia – Venezuela – Brasil – Argentina – Antarktis – Chile – Alle disse små øyene – New Zealand – Tasmania – Australia – Papa New – Guinea – Indonesia – Malaysia – Burma – India – Maldivene – Div øyer – Madagaskar – Sør Afrika – Angola – Nigeria – Marocco – Spania – Portugal – Spania – Frankrike – Belgia – Nederland – Tyskland – Danmark – Sverige - Oslo Det er selvfølgelig ikke alle lannene og stedene som er ramset opp, men dette er min skisse for å vise ca rute.

 

Problemet her er at man seiler fra norske kysten rett til Island, (eventuelt innom shetland og færøyene) og det kan sikkert bli en tøff tur, men hvis man planlegger litt med tanke på utreise dato så burde det vel gå bra.

 

Og har så klart båtførerprøven, har litt navigasjon fra marinen også, men vurderer å ta fritids skipper sertvikat (D5L om jeg ikke tar helt feil)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle lufte mine tanker om denne planen.

 

Jeg ser endel utfordringer med å seile så langt uten stor seileerfaring.

 

1. Går noe galt, og man ikke har spesielt med seileerfaring kan man fort havne i en svært uønsket situasjon.

 

2. Det er mye jobb å stå ved roret i rolige farvann, og desto større jobb å stå ved roret i hard sjø, som det kommer til å være på deler av turen over. Og dette er noe man må håndtere hele døgnet, også midt på natten.

 

3. På natten er alt som også kan være vanskelig å få gjort på dagen, enda mer vanskelig å få gjort.

 

4. Uten noe land som bremser ned vinden, kan den komme opp i ganske stor hastighet ute på havet. Dette er også noe som kan endre seg ganske kjapt. Trenger ikke engang å være langt ut på havet for at det skal skje. Og seiler man da for fulle segl, altså både storsegl og forsegl, er man dødsdømt om man ikke vet hvordan man håndterer det. Man kan få rift i segl, som på litt sikt gjør at man ikke kan segle med seglene oppe, og i praksis må gå for motor. I verste fall kan man kullsegle og det ønsker man definitivt ikke å gjøre midt ute i havgapet.

 

5. Det kan være en utfordring å navigere når man seiler. Man kan ikke bare gjøre som på en motorbåt å finne en kurs, og så kjøre mot den. Det er ikke sikkert man har vind til det. Kommer vinden direkte fra den kursen man tenker å seile mot, må man seile en annen retning først, og så slå for å komme tilbake. Man seiler litt i sikk sakk. Da kan man fort rote seg bort der ute på havet. Har man ikke godt utstyr for å hjelpe seg på veien, er man litt ute å kjører. Det er ingen referansepunkter der ute på havet. Kan selvsagt finne frem med en sekstans, men jeg går ut fra at det ikke er noe inngående kunnskaper om hvordan man bruker en sekstans heller. En full GPS kartplotter vil være nødvendig om man skal over Atlanteren.

 

6. Det kan fort være mye strømforbruk totalt sett på en slik tur. Båten må være rigget for å håndtere dette. Strømproduksjon underveis er nesten en forutsetning for å kunne gjennomføre det. Solcellepanel og eller vindmølle f.eks.

 

7. I tillegg må man rigge båten for alt man kan komme til å trenge underveis. Har man det ikke med når man får behov for det, er det ikke noe man kan gjøre med den saken. Og er det noe vitalt, er man ille ute.

 

Jeg ville ikke vurdert å seilt over, med lite seilekunnskaper. Jeg ville nok valgt å seilt mer mellom områder som ikke hadde så mye hav mellom seg. Seilt portugal, spania, frankrike, italia, kroatia, hellas. Der har man en haug med øyer og slikt man kan stikke innom. Enormt mye fint å oppleve om man har mye tid. Og skal man over til Amerika, så seil Cape Verde og så over til Brasil. Det er i det minste korteste avstand. Deretter kan man seile opp i karibien, der har man mye nydelig å være innom. Har selv vært på Barbados, og det var et flott sted.

 

Ville uansett rekrutert noen med seilekunnskaper. Om ikke for annet enn turen over Atlanteren.

 

Lykke til i alle fall. Det er i mine øyner ingenting som slår en god seileferie!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Er mye riktig i det du sier, men det er mye av dette man har tenkt på før man i det heletatt har bestemt seg for å gjennomføre.

Du nevner at det er mye jobb med å stå på roret, f.eks. Man er gjerne 3 stk som går skift om natten f.eks. og med autopilot trur jeg det skal gå bra. Er glad i å seile så ser ikke på det som en utfordring, og natt skift på sjøen er jeg godt vant med fra marinen.

 

Og uansett hvor god du er til å seile så er det jo alltid en fare for å kullseile eller rifte seil om været plutselig skulle bli jævlig, men man tar jo hele tiden utgangspunkt i værmeldinger, og sesonger.

 

Når det kommer til seile teori, som f.eks kryssing som du nevner, så burde det gå bra! Og man vil jo selvfølgelig seile med GPS, uansett om man skal over atlanteren eller ikke, mye for det gjør det lettere, og man sparer mye jobb gjennom en hel tur.

 

Strøm er selvfølgelig også tenkt på, de fleste jordomseilere er utstyrt med både solcellepanel og vindmølle, og gjerne ekstra batterier i tillegg til landkabler.

 

Utenfor norge har jeg bare seilt i Hellas, så som du sier, jeg har kanskje ikke all værdens seile erfaring, men det tror jeg også er noe man lærer seg iløpet av turen.

 

Men som nevnt tidligere, dette er bare i planleggingsfasen, og mye kan ske.

 

Men dette er mine forslag, og hva jeg tenker å gjøre. Kan godt hende trådstarter har helt andre planer!

 

Men jeg kom over et budsjett på noen som tok opp lån på båten sin, de regnet 750 000 i utgifter(inkludert nedbetaling av lån) og de fikk inn en del på sponsorer osv. Men det var uten mat og drikke da! Kan se om jeg finner det budsjettet.

 

http://www.underveis.net/Bilder/Profilobjekter/budsjettuv.pdf

Lenke til kommentar

Du burde også vurdere å gå til anskaffelse av en SART og en EPIRB, dette er vel noe man burde kunne få sponset. Livredningsflåte med en hydrostatisk utløser er kanskje også en god idé?

 

Nå skal det jo også litt til før større seilbåter kullseiler, ofte vil hun vel bare legge seg ned på siden og komme opp igjen. Er vel heller hvis kjølen knekker, ising på båten eller store bølger som slår over, at ting går skikkelig i dass.

 

Man kan jo også prøve å kontakte en seileforening, høre om det er noen som har seilt langt før. Folk vil sikkert mer enn gjerne gi råd og tips.

Lenke til kommentar

Air condition? Jålebukker! :cool: Det budsjettet ligner forresten voldsomt på det fra «Blaatur», så kan man spekulere i om alle kopierer de samme feilene eller om alle bruker samme summer fordi det funker ...

 

Men: jeg prøver å tenke ut en måte å få plass til en liten dykkerkompressor, når jeg ser andre får det til må det gå. Får heller flatpakke hermetikken før vi kaster loss.

 

Kjenner min ryggmarksrefleks er for konservativ til at Antarktis blir en del av vår rute.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Air condition? Jålebukker! :cool: Det budsjettet ligner forresten voldsomt på det fra «Blaatur», så kan man spekulere i om alle kopierer de samme feilene eller om alle bruker samme summer fordi det funker ...

 

Men: jeg prøver å tenke ut en måte å få plass til en liten dykkerkompressor, når jeg ser andre får det til må det gå. Får heller flatpakke hermetikken før vi kaster loss.

 

Kjenner min ryggmarksrefleks er for konservativ til at Antarktis blir en del av vår rute.

 

Air condition er kjempe luksus da, isåfall når det er så varmt at du dør både inne og ute, og det er håpløst når man skal sove og sånn.

 

Men dykkerkompressor er faktisk et must for min side, da du slipper å tenke på sikkerheten rundt luft i diverse "uland" osv. + at du slipper å lette etter en brannstasjon eller dykkesenter uansett hvor du er i verden!

 

@Euklid og osnesen: Planlegger dere sammen?

Jeg planlegger i utganspunktet alene, har en kompis som jeg har luftet det litt med, men ikke noe mer enn det!

Lenke til kommentar

Nope, Hotel Papa Echo. Jeg/vi har plan om en ganske tradisjonell tur. Norge - Shetland - Skottland - Irskehavet - Biskaya - Portugal - Azorene - Karibien - Panama - Stillehavet - NZ - ?? - Malaysia - ?? - Chennai - Madagascar - Kapp Agulhas – Norge.

 

Ser definitivt poenget med air condition, om man finner noe som er noenlunde vedlikeholdsfritt og ikke trekker alt for mye. Litt av grunnen til at jeg vegrer meg er at så godt som alle beretninger jeg har lest har vært enten dyre båter med air condition som ikke virker eller billige båter med motor som ikke virker. Trøbbel skal det uansett være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...