Gå til innhold

Flytte for å studere med 0 på konto


Lemongrass

Anbefalte innlegg

Med 5000 kroner i leieutgifter

 

Jeg nekter å tro at du ikke klarer å finne en bolig til under 5000 i måneden. Så vidt jeg husker ligger Sogn studentby o.l. på under 3000 kr i måneden for en vanlig hybel, for eksempel.

ikke si det

her i stavanger var det billigste å finne på 3900

du KAN få studenthybel men jeg fikk f.eks ikke tilbud

 

nå klarer jeg meg fint og betaler 4500 med inkl strøm og vann, men ville bare nevne det.

Får du til 3900 kroner i Stavanger er du heldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser mange hybler på denne siden til rundt 2600 kroner i måneden.

 

http://www.boligtorget.no/sis/Housing/Predefined/Single

 

Selvsagt må man søke tidlig dersom man skal få hybel fra studentsamskipnaden, men gjør man ikke det får det være ens eget problem.

er ikke dette akkurat som å søke på studentleilighet?

altså at alle må søke innen gitt frist etter dette blir folk valgt ut randomly?

Lenke til kommentar

Med 5000 kroner i leieutgifter

 

Jeg nekter å tro at du ikke klarer å finne en bolig til under 5000 i måneden. Så vidt jeg husker ligger Sogn studentby o.l. på under 3000 kr i måneden for en vanlig hybel, for eksempel.

 

Edit: Du kan få en hybel på Kringsjå for 1900 kroner, noe som er billig uansett by. Dersom man lever på studielån velger man selvsagt å bo slike steder.

 

Nå er det vel ikke slik at studentsamskipnaden skriker etter leietakere, det er vel heller omvendt, så man kan slettes ikke belage seg på å få en hybel på Kringsjå til 1900 kroner. Det fins ikke en eneste ledig hybel på SiO sine sider. Selvfølgelig må man gå ned på standarden hvis man ikke har penger, det sier seg selv, men det er ikke gitt at man får ta i en superbillig bolig av den grunn.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke slik at studentsamskipnaden skriker etter leietakere, det er vel heller omvendt, så man kan slettes ikke belage seg på å få en hybel på Kringsjå til 1900 kroner. Det fins ikke en eneste ledig hybel på SiO sine sider. Selvfølgelig må man gå ned på standarden hvis man ikke har penger, det sier seg selv, men det er ikke gitt at man får ta i en superbillig bolig av den grunn.

 

Dersom man vet at man vil/må leve på studielån søker man tidlig slik at man får bolig fra studentsamskipnaden. Gjør man ikke det får man takke seg selv når man ikke klarer å leve på studielånet.

 

Edit: da jeg søkte på bolig i Oslo søkte jeg på en hybel på Sogn i slutten av mars, noe som ikke engang er særlig tidlig, og fikk et tilbud (takket nei fordi jeg skulle begynne på NTNU). Dersom man tror at man kan søke i juni og få et billig sted å bo er man naiv.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke slik at studentsamskipnaden skriker etter leietakere, det er vel heller omvendt, så man kan slettes ikke belage seg på å få en hybel på Kringsjå til 1900 kroner. Det fins ikke en eneste ledig hybel på SiO sine sider. Selvfølgelig må man gå ned på standarden hvis man ikke har penger, det sier seg selv, men det er ikke gitt at man får ta i en superbillig bolig av den grunn.

Rundt jul og utover våren pleier det å bli en del ledig hos SiO. Nå skal det riktignok sies at på f.eks Kringsjå er andelen utlendinger høyere enn nordmenn, som igjen har noe med boliggaranti for utvekslingsstudenter og lignende.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke slik at studentsamskipnaden skriker etter leietakere, det er vel heller omvendt, så man kan slettes ikke belage seg på å få en hybel på Kringsjå til 1900 kroner. Det fins ikke en eneste ledig hybel på SiO sine sider. Selvfølgelig må man gå ned på standarden hvis man ikke har penger, det sier seg selv, men det er ikke gitt at man får ta i en superbillig bolig av den grunn.

 

Dersom man vet at man vil/må leve på studielån søker man tidlig slik at man får bolig fra studentsamskipnaden. Gjør man ikke det får man takke seg selv når man ikke klarer å leve på studielånet.

 

Edit: da jeg søkte på bolig i Oslo søkte jeg på en hybel på Sogn i slutten av mars, noe som ikke engang er særlig tidlig, og fikk et tilbud (takket nei fordi jeg skulle begynne på NTNU). Dersom man tror at man kan søke i juni og få et billig sted å bo er man naiv.

 

Det avhenger jo også av antall søkere, ledige boliger osv., men ja, i prinsippet bør man få et eller annet tilbud, og da gjerne av de mindre populære og billige, hvis det er det man ønsker. Dessuten bør man være villig til å betale noen måneder før skolestart, men det kan jo være en småkjip investering dersom det viser seg at man faktisk ikke kom inn på studiet man ønsket. Jeg søkte tidlig studentbolig da jeg skulle studere i Trondheim, nå husker jeg ikke eksakt dato, men det var vel en gang i månedsskiftet mars/april, og jeg fikk ikke et eneste tilbud (ja, jeg var borteboer). Muligens et uheldig år, og at mine boligprioriteringer ble satt til de mest populære studentboligene, men allikevel.

 

Nå er det vel ikke slik at studentsamskipnaden skriker etter leietakere, det er vel heller omvendt, så man kan slettes ikke belage seg på å få en hybel på Kringsjå til 1900 kroner. Det fins ikke en eneste ledig hybel på SiO sine sider. Selvfølgelig må man gå ned på standarden hvis man ikke har penger, det sier seg selv, men det er ikke gitt at man får ta i en superbillig bolig av den grunn.

Rundt jul og utover våren pleier det å bli en del ledig hos SiO. Nå skal det riktignok sies at på f.eks Kringsjå er andelen utlendinger høyere enn nordmenn, som igjen har noe med boliggaranti for utvekslingsstudenter og lignende.

 

Naturlig nok, folk hopper som regel av studiet rundt de periodene (eller flytter, for den del), men det er fortsatt manko på studentboliger.

Lenke til kommentar

Har sett litt på denne listen:

http://www.studenttorget.no/index.php?show=5665&expand=3797,4524,5665&artikkelid=7177

 

Det er jo ganske billig hvis jeg får 6800 kr i måneden og fordeler de 18.000 jeg får i starten av hvert semester på hver måned. Er det vanskelig å få seg studenbolig? Må man være veldig tidlig ute osv?

 

Man bør selvsagt være tidlig ute, tidlige søkere vil bli prioritert fremfor sene søkere, dessuten prioriteres man som førstegangsstudent og borteboer (hvis man har folkeregistrert adresse et stykke unna der man vil studere). Dessuten bør du vel krysse av at du kan betale for boligen fra senest juli, hvis du vil ha enda større mulighet til å få bolig.

 

Flott hvis du klarer å fordele de 18,000, men du må også huske at det er en grunn til at man får utbetalt store stipend på starten av hvert semester - bøker (jeg bruker alltid masse penger på bøker, og jeg kjøper så absolutt ikke alt pensum), depositum, semesteravgift, sosiale sammenkomster m.m.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...