Gå til innhold

Flere Homeplug/powerline på samme linje?


Anbefalte innlegg

Jeg bor i et nytt hus. Problemet er at "husbyggeren" ikke tenkte som meg og satt på diverse nettverksuttak der jeg vil ha dem :innocent:

 

Målet mitt er "ingen" synlige ledninger, ergo må jeg prøve meg på en slags homeplug/powerline løsning.

 

Hadde tenkt meg to pakker av dette slaget: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628999

 

Googla litt men fant ikke ut følgende:

 

Kan jeg koble opp en av disse på teknisk rom via switch så videre til f.eks datarom, stue og tvstue? Dvs at den ene inne på teknisk rom gir ut signal til alle enhetene slik at jeg får kablet nett på alle tre stedene? Hva da med ip? Blir det samme på alle rom?

 

Kanskje litt knotete forklart.

 

Fant dette på Devolo sin nettside:

 

http://www.devolo.com/consumer/82_dlan-500-avplus_network-kit_installation_4.html?l=en

 

Det er i utgangspunktet det jeg mener :)

 

Om noen har erfaring skrik ut! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styr unna Dlink homeplug har selv dårlig erfaringer, vi i familen prøvde å sette sammen 4 D-Link DHP-501 200 mbit plugger for å slippe lange kabeler.

 

Det endte med at vi får bare en ca 8 mbit hastighet mot internet/lan og ganske høy ping.

Det er homepluggen som setter den begrensingen. Muligens det kan være strømnettet som også er en årsak, men hør med komplett, selv sier de at D-Link DHP-501 gir langt unna hastigheten som står på komplett sine sider. Så du bør styre unna. Selv om varen er på salg.

 

Vi har foreløpig 25 mbit internetlinje, selv det er vanskelig å oppnå med homeplugg over lengere perioder.

 

Så hvis du skal ha 2 stk kan det nok gå greit, men det smarteste er å bruke TP kabel, gjem den under sengen/stolen og andre ting.

 

Jeg bruker selv TP kabelen med teip på trelisten fordi jeg ikke får lov å borre i veggen til foreldene mines sitt hus.

 

Der fungert supert med Cat6. Skjermet trenger du neppe hvis kablene ikke skal legges sammen med strømkabelen eller der hvor det er mye støy, som kan påvirke ytelsen.

 

Har du nettverkutatt i hvert rom, er du ganske heldig, da kan du f.eks ha et pC bord over slik at du knapt merker kabelene, eventuelt teipe de fast under bordet.

 

Fordel med korte kabler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

DHCP gis av ruteren, så er bare å koble til, trykke på en knapp hvis du vil ha kryptering.

 

Så på den måten er det mindre stress en trådløs, du trenger ikke drivere en gang, men vær ops på du kan få redusert hastighet, og etter et/2 år muligens vil den feile eller bli ustabil, og da er det bare å kjøpe ny.

 

Så har du mulighet så betal heller noen å legge kabeler i veggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...