Gå til innhold

Hvilke snitt for de forskjellige linje?


utdanning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nemnt så varierer snittet frå år til år avhengig av kor mange som søker.

Ei studieretning har X antall plasser dersom færre enn X elever søker så kjem alle inn uavhengig av snitt. Dersom fleire enn X elever søker så kjem dei elevane med høgst snitt inn, sjølv om f,eks den beste eleven har eit dårlig snitt.

 

Karaktersnittet som du treng for å komme inn vil derfor variere frå skule til skule sjølv om begge skulane har samme linje.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vet hva du skal gjøre på/etter videregående anbefaler jeg deg å ta studiespes, dette gir deg flere muligheter senere.

Når det gjelder snitt varierer dette stort fra skole til skole. Her jeg bor varierer det fra 5.5 til steder der så og si alle kommer inn.

Men du har fortsatt god tid til å tenke, dere skal jo ikke søke før til neste år, men tenk godt på hva du vil. viktig valg, men går ann å bytte senere :)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vet hva du vil bli, så for guds skyld velg studiespesialisering.

Plutselig våkner du opp en dag og finner ut at du vil bli ingeniør eller lege. Da er det ikke særlig lurt å gå service og samferdsel. Da må du jo gjerne gå om igjen eller ta opp fag, for å komme inn på det du vil senere.

Service og Samferdsel er forøvrig den mest useriøse klassen jeg har vært borti. Og ja, jeg kjente flere av de som gikk der. Det var der alle skulkerne fra ungdomsskolen havnet.

Velg studiespes. du! Lureste valget når du ikke vet hva du vil bli:)

 

Selv hadde jeg 4,5 da jeg gikk ut av 10.kl.. Hadde ei jente i klassen på vgs som hadde 4,0..

Så hvis du har minst 4 i snitt, så skal det vel gå greit å komme inn på studiespes.

Men dette varierer jo selvfølgelig fra skole til skole.

Snakk med rådgiver du. H*n vet sikkert hvordan det er med snitt på skolene i området ditt.

Lenke til kommentar

Som sagt før det variere veldig mye. Å gå studiespes er anbefalt vis du ikke veit hva ellers. en på studiespes som hadde 3,? i 10ende. Han klare seg faktisk bra også. Ellers vis du er interessert i slik og kanskje også er skolelei finnes det jo veldigmange muligheter med elektrofag. Er også ganske "chill" (sålangt ihvertfall) lite lekse, ikke så mye teori, og den er stortsett relatert til El så det er faktisk litt interessant også.

 

Jeg hadde 4,6 i snitt.

Lenke til kommentar

Tror det varierer på hvor sentralt skolen ligger og hvor «prestisjetung» den er. Katta i Trondheim har antakeligvis strengere snittgrenser enn den videregående skolen jeg gikk på ute på bygda. Det beste du kan gjøre er å kontakte en rådgiver på skolen din, for de sakl kjenne til slik informasjon, som for eksempel snittgrensene fra i fjor.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et snitt på fire blank (4,0) da jeg kom inn på studiespesialisering i år. Jeg anbefaler deg å velge det. Det er ikke så ille som alle skal ha det til.[/font]

Jeg hadde et snitt på 3,5, og folk med lavere snitt enn meg kom inn på studiespess på skolen jeg gikk ut av i år. Det varierer fra sted til sted; TS, kontakt rådgiveren på skolen din for mer informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...